Nekromanti Mer genus: blogg med korrekt rustade kvinnor

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Mer genus: blogg med korrekt rustade kvinnor

För jämstäldhetens skull vill jag även att det ska finnas bilder på KORREKT RUSTADE MÄN.

D.v.s män rustade för att stå i köket!

Det kommer alltid ses som mer "coolt" med kvinnor som tar på sig manliga roller och attribut.

Men det kommer aldrig finnas någon frihet för män att bete sig som kvinnor. Män är helt enkelt inte värda någonting om de inte är "aktiva".

A philosophy adopted by some male writers and directors, such as James Cameron, is that the secret to writing a strong female character is to write her as a male and then change the pronouns. (Yes, we could talk about the Unfortunate Implications of that until the cows come home, but the ends arguably justify the means.) What it means with regard to this trope is that it takes a lot of effort to write a female character that is free from all of these "special" characteristics associated with femininity.
Additionally, characters originally written to be male can be easily changed to be female with few alterations; however, a character written to be female has to undergo more significant revisions to be re-written as male. Otherwise he might come off as a bit... "special".
(saxat från tvtropes.)

Jag tycker att det bara är så surrealistiskt med det kulturella koma vi lever i. Skulle vara fascinerande att se någon annan vakna upp till dubbelmoralen vi lever i.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
Re: Mer genus: blogg med korrekt rustade kvinnor

Det står dig såklart fritt att tycka som du vill, men jag undrar lite över två saker:

Thermight said:
Men det kommer aldrig finnas någon frihet för män att bete sig som kvinnor. Män är helt enkelt inte värda någonting om de inte är "aktiva".
Enligt vem?

Thermight said:
Jag tycker att det bara är så surrealistiskt med det kulturella koma vi lever i. Skulle vara fascinerande att se någon annan vakna upp till dubbelmoralen vi lever i.
Menar du att du skulle vara den ende som »insett sanningen« och att alla andra har en förljugen världssyn?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Helt OT-kommentar

För jämstäldhetens skull vill jag även att det ska finnas bilder på KORREKT RUSTADE MÄN.

D.v.s män rustade för att stå i köket!
I det århundrade jag bor i är det minst lika vanligt att män lagar mat som att kvinnor gör det. Anekdotiska bevis säger till och med att männen står för en majoritet av matlagningen i de parförhållanden jag har någon insikt i.

/tobias
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,148
Location
Lund
Re: Helt OT-kommentar

Gurgeh said:
I det århundrade jag bor i är det minst lika vanligt att män lagar mat som att kvinnor gör det. Anekdotiska bevis säger till och med att männen står för en majoritet av matlagningen i de parförhållanden jag har någon insikt i.
Ni kan få lite insikt i mitt om ni vill. Jag lagar maten 99% av gångerna.

Vi delar på hushålls-sysslor. Jag städar (mer och oftare än min sambo), tvättar (nog lite mindre än min sambo), hänger tvätt, viker tvätt (om jag får göra det framför TV:n annars dör jag av tristess), byter blöja på vår son (mer än min sambo gör), läser läxor med de äldre barnen (nog lite mindre än min sambo), nattar junior (mycket oftare än min sambo), går upp på natten om junior är ledsen (mer sällan än min sambo), går upp tidigt på morgonen om junior bestämmer sig för att gå upp kl. 6 en lördag (i stort sett alltid då jag är morgonpigg) osv.

Alla mina manliga vänner gör detsamma (mina kvinnliga också). Man delar upp hushålls-sysslorna inte baserat på kön utan av nödvändighet och vad man faktiskt tycker är lite roligare/tråkigare.

Jag (och mina kompisar) utgör så klart ingen statistiskt utslagsgivande mängd men kan kanske ändå ses som en fingervisning? Vi är alla män i 35-års åldern.

Hade inte tänkt skriva så mycket i de här trådarna men jag är ganska övertygad om att mycket är en generationsfråga. Men folk kommer alltid hitta saker att rasa över, hitta orättvisor (var än de må vara) oavsett hur bra vi än har det och hur jämlikt vårt samhälle än blir/är.

Cog.
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Re: Mer genus: blogg med korrekt rustade kvinnor

"Enligt vem?"

-Enligt hollywoodpubliken och i förlängningen hela vår kultur.
http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/MenActWomenAre

"Menar du att du skulle vara den ende som »insett sanningen« och att alla andra har en förljugen världssyn?"

Förljugen är inte rätt ord.
Jag menar mer på hur människor REAGERAR känslomässigt i praktiken, inte vad de SÄGER vara sant och falskt.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Mer genus: blogg med korrekt rustade kvinnor

Nog är det väl en allmän del av feministteori att kvinnor kan bete sig "manligt" men inte tvärt om? Att kvinnor som "bär byxor" (om man så vill) och använder manliga attribut är mer accepterat eftersom det är en social strävan "uppåt"; medan män som "bär klänning" är långt ifrån lika accepterat eftersom det är en social strävan "nedåt".
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Mer genus: blogg med korrekt rustade kvinnor

Eksem said:
medan män som "bär klänning" är långt ifrån lika accepterat eftersom det är en social strävan "nedåt".
...såvida man inte är skotte, munk eller katolsk präst.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,953
Location
Örebro
Re: Mer genus: blogg med korrekt rustade kvinnor

Är inte även detta en "sanning" inom genusvetenskapen och dess teorier där det kommit allt mer litteratur omkring förskolan och hur pojkarna ofta hamnar i skymundan när det kommer till att hjälpa dem att breda sina möjligheter medan flickor ligger lite i framkant inom det arbetes-området? Har för mig jag läste det och att ligger i det du talar om att det är svårare att sträva mot roller som socialt sätt står "under" i hierarkin. Sen är det absolut ett problem oavsett vilket kön frågan en gäller.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Mer genus: blogg med korrekt rustade kvinnor

Nu vet jag förstås inte hur accepterat det är att vara skotte, munk eller katolsk präst heller, för den delen :gremwink:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Re: Mer genus: blogg med korrekt rustade kvinnor

Eksem said:
Nog är det väl en allmän del av feministteori att kvinnor kan bete sig "manligt" men inte tvärt om? Att kvinnor som "bär byxor" (om man så vill) och använder manliga attribut är mer accepterat eftersom det är en social strävan "uppåt"; medan män som "bär klänning" är långt ifrån lika accepterat eftersom det är en social strävan "nedåt".
Absolut.

Sedan kan man (som alltid) diskutera om det är lågstatusattribut som anses kvinnliga för att de är lågstatus, eller kvinnliga attribut som anses lågstatus för att de är kvinnliga...


Däremot ställer jag mig ganska rakt emot idén att det skulle vara nåtslags absolut kulturell sanning, inte skulle kunna ändra på sig - eller rentav vara på väg att ändra sig. Och att svepande tala om "hela vår kultur" tycker jag känns väldigt generaliserande och missvisande.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
Utbruten diskussion

Deltråd utbruten härifrån, då den egentligen inte har särskilt mycket med ursprungsposten att göra.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Mer genus: blogg med korrekt rustade kvinnor

Man ska aldrig säga aldrig, och vilka attribut och sysslor som anses kvinnliga respektive manliga tycks ju skifta i en ganska hög fart. Men det är ganska talande att utbildning slutar löna sig (ekonomiskt) när utbildning börjar bli "kvinnligt"... så det som kan se ut som utveckling kan lika gärna vara en förflyttning.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Re: Mer genus: blogg med korrekt rustade kvinnor

Men det är ganska talande att utbildning slutar löna sig (ekonomiskt) när utbildning börjar bli "kvinnligt"... så det som kan se ut som utveckling kan lika gärna vara en förflyttning.
Jag gissar att det beror på utbildningsinflation, något som kvinnor bidrar till. Sjunkande relevans och kvalitet på utbildningar gör knappast saken bättre heller.

Jag tar gärna tillbaka de 4 åren jag pillade mig i naveln på högskolan. Tur att jag träffade sambon där i alla fall.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Helt OT-kommentar

Cogitare said:
Gurgeh said:
I det århundrade jag bor i är det minst lika vanligt att män lagar mat som att kvinnor gör det. Anekdotiska bevis säger till och med att männen står för en majoritet av matlagningen i de parförhållanden jag har någon insikt i.
Ni kan få lite insikt i mitt om ni vill. Jag lagar maten 99% av gångerna.

Vi delar på hushålls-sysslor. Jag städar (mer och oftare än min sambo), tvättar (nog lite mindre än min sambo), hänger tvätt, viker tvätt (om jag får göra det framför TV:n annars dör jag av tristess), byter blöja på vår son (mer än min sambo gör), läser läxor med de äldre barnen (nog lite mindre än min sambo), nattar junior (mycket oftare än min sambo), går upp på natten om junior är ledsen (mer sällan än min sambo), går upp tidigt på morgonen om junior bestämmer sig för att gå upp kl. 6 en lördag (i stort sett alltid då jag är morgonpigg) osv.

Alla mina manliga vänner gör detsamma (mina kvinnliga också). Man delar upp hushålls-sysslorna inte baserat på kön utan av nödvändighet och vad man faktiskt tycker är lite roligare/tråkigare.

Jag (och mina kompisar) utgör så klart ingen statistiskt utslagsgivande mängd men kan kanske ändå ses som en fingervisning? Vi är alla män i 35-års åldern.

Hade inte tänkt skriva så mycket i de här trådarna men jag är ganska övertygad om att mycket är en generationsfråga. Men folk kommer alltid hitta saker att rasa över, hitta orättvisor (var än de må vara) oavsett hur bra vi än har det och hur jämlikt vårt samhälle än blir/är.

Cog.
Jag hade inte heller tänkt skriva något i denna tråden, men det du skriver passar så bra in på hur jag själv lever mitt liv med min sambo, och vår son.

Det ända som skiljer oss åt är att du är så lastgammal.

Jag är ung och viril! Fyller ju inte 30 förens om 8 dagar. Jag vägrar således klassas in i din generation, och förlänger generationsspannet ytterligare eftersom jag också tror att det är en generationsfråga.

Edit; glömde pöjken, förböveln. Och jag menar självklart inte att du är lastgammal.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,148
Location
Lund
Re: Helt OT-kommentar

Konrad Konvalj said:
Det ända som skiljer oss åt är att du är så lastgammal.
Why thank you young padawan :gremsmile:

Konrad Konvalj said:
Och jag menar självklart inte att du är lastgammal.
Äh, tror du jag tog illa vid mig?! :gremwink: Sarkasm förs inte alltid över så bra i det skrivna ordet men jag förstod innebörden av vad du skrev.

Cog.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Re: Mer genus: blogg med korrekt rustade kvinnor

Thermight said:
D.v.s män rustade för att stå i köket!

Det kommer alltid ses som mer "coolt" med kvinnor som tar på sig manliga roller och attribut.
Vi tar tydligen del av olika kulturella fenomen.

Jag tycker att det svämmar över av män som står i köket, allt som oftast på TV. Arge Kocken, Nakne Kocken, Dåliga Kocken, Glada Kocken, allt vad de heter. Och den där Moberg-gren-son vad han nu heter som skjuter hummer med harpun. Och Ernst. Fan det står män och lagar mat i varenda inredningsprogram. I alla matlagningstävlingar dräller det av män i alla former och åldrar som står i köket och lagar mat.

Och i matlagningstidningar, gah, det är män med överallt.

I rollspelssammanhang ser jag inte lika många män som lagar mat. Om inte de grillar en apa som de fångat med sina bara händer eller nått sånt. Eller är bullriga värdshusvärdar.

/M
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Re: Mer genus: blogg med korrekt rustade kvinnor

Magnus Seter said:
I rollspelssammanhang ser jag inte lika många män som lagar mat.
Det är ganska dåligt med matlagning överhuvudtaget i rollspel.

Nu vill jag göra ett restaurangrollspel.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Re: Mer genus: blogg med korrekt rustade kvinnor

Mina karaktärer har alltid matlagning och dom är grymma på det, spelar förövrigt mest män. Samt de flesta kockar som vi har möt har varit män.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Re: Mer genus: blogg med korrekt rustade kvinnor

Frankenstein said:
Samt de flesta kockar som vi har möt har varit män.
Kock är dock ett statusyrke. Att laga mat professionellt är högstatus.
 
Top