Mer öppna diskussioner på forumet

Status
Not open for further replies.
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Oftast är starten det minst intressanta.
Vi tar det från ett annat håll. Ska det här forumet mest vara en plats för en liten krets personer som har suttit här och tyckt ungefär samma saker i 10-20 år eller ska vi försöka få in nya röster, tankegångar och perspektiv? Jag, som inte har postat regelbundet här i mer än ett par år, röstar på det senare. Då måste också vara möjligt för oss som inte har suttit här i årtionden att säga något annat, att inte bara bekräfta och hålla med. Det blir för snävt och för tråkigt. Jag är inte i första hand här för att vara någon annans fanboy, utan för att jag tycker saker och vill ge uttryck för det.

Till saken hör också att den svenska rollspelbranschen är ganska liten. Det finns en handfull förlag och något fler riktigt aktiva skapare. En del prövar nya spår, andra kör på ungefär som om det fortfarande var 1988. Vore det inte roligare om det fanns ytterligare spår? Fler som gjorde och tyckte något helt annat? Jag antar att de flesta eller alla svarar ja på det i teorin. Likväl är det ofta rätt lågt i tak här inne. Många av diskussionerna domineras av några få som sitter och håller med varandra om det mesta. Det är väl inkörda roller, positioner och hierarkier. Självklart kan jag och andra välja att helt strunta i det här forumet - det går ju att göra massor utan att hänga här. Flera har ju också tröttnat och slutat posta här. Samtidigt är det här en plattform där det borde gå att föra öppna diskussioner utan att behöva fjäska och hålla med.

Zoomar vi ut ytterligare ett steg så handlar det här också om vad den svenska rollspelsbranschen är i världen. Ett perspektiv är den svenska framgångssagan - att de svenska skaparna är fantastiska och har åstadkommit underverk. Men det är bara ett av många möjliga perspektiv. Vad jag förstår kommer det snart också i bokform - fine! Är det en författare som mest hyllar sina tidigare uppdragsgivare - vi får se! Ett annat perspektiv, som jag uppfattar som minst lika relevant, är att den svenska scenen är osjälvständig. De flesta av de bärande idéerna har importerats från USA. Det som händer här är helt beroende av det som händer i andra länder - nya sätt att göra rollspel, nya sätt att distribuera, nya sätt att nå publiker, nya sätt att ta betalt, nya sätt att spela etc. I längden tror jag att ett sammanhang som detta forum är beroende av detta nya som nästan alltid kommer utifrån. Och då blir ju också vi som skriver här mindre viktiga... Det tror jag är en bra utgångspunkt för fortsatta diskussioner.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag tillhör de som har rätt härdade tår. Jag bryr mig helt enkelt inte så mycket om ifall någon inte håller med mig eller säger emot, speciellt om jag vet att det jag för fram är en åsikt, lika subjektiv som alla andras. Därför har jag svårt att se när trådar drar iväg. Det är ju delvis ett inbyggt problem i forum, där det inte alls är lika lätt att läsa av rummet.

Men jag utgår ifrån att i princip alla här vill ha öppna diskussioner. Det som skiljer sig åt är väl vad en öppen diskussion faktiskt är. Ämnet i tråden som detta klippts ut ifrån ser jag som helt okontroversiellt. Jag är helt övertygad om att ord spelar roll. Det är inte en absolut sanning, och vi kan fråga oss om det är hönan eller ägget (rollspel härstammar trots allt från krigsspel), men jag håller inte med om premissen i denna avknoppa diskussion.

1. Jag ser inget fjäskande eller lamt medhåll.
2. Jag anser tvärtom att svenska rollspel i allra högsta grad bygger på sin egen tradition, som även fått stort gehör internationellt (YZE och Blorb är två exempel).
3. Jag anser inte att det är lågt i tak på wrnu, tvärtom.

Däremot gäller alla sociala regler här med, precis som i alla andra sammanhang, och det är inte alltid uppenbart vilken roll man själv har. Det är alltid svårt att förhålla sig till.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Jag ser inte problemet. Vi tycker olika det är väl bra. Man bollar och stöter och blöter sina åsikter. Ska det rullas tärning, ska man ha slumptabell, ska SL inflytande minska. Hur mycket ska man förbereda, hur mycket ska man få betalt, ska man låta AI ta över Sl-kåpan, är jargiskt bröd gott, svärd på ryggen, när inte någon håller med får man kanske vrida lite till på tangentbordet och omformulera sig. Eller ta en paus och återkomma en annan dag.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Jag tillhör de som har rätt härdade tår. Jag bryr mig helt enkelt inte så mycket om ifall någon inte håller med mig eller säger emot, speciellt om jag vet att det jag för fram är en åsikt, lika subjektiv som alla andras. Därför har jag svårt att se när trådar drar iväg. Det är ju delvis ett inbyggt problem i forum, där det inte alls är lika lätt att läsa av rummet.

Men jag utgår ifrån att i princip alla här vill ha öppna diskussioner. Det som skiljer sig åt är väl vad en öppen diskussion faktiskt är. Ämnet i tråden som detta klippts ut ifrån ser jag som helt okontroversiellt. Jag är helt övertygad om att ord spelar roll. Det är inte en absolut sanning, och vi kan fråga oss om det är hönan eller ägget (rollspel härstammar trots allt från krigsspel), men jag håller inte med om premissen i denna avknoppa diskussion.

1. Jag ser inget fjäskande eller lamt medhåll.
2. Jag anser tvärtom att svenska rollspel i allra högsta grad bygger på sin egen tradition, som även fått stort gehör internationellt (YZE och Blorb är två exempel).
3. Jag anser inte att det är lågt i tak på wrnu, tvärtom.

Däremot gäller alla sociala regler här med, precis som i alla andra sammanhang, och det är inte alltid uppenbart vilken roll man själv har. Det är alltid svårt att förhålla sig till.
Håller 100% med Måns.

Högt i tak gäller för alla - både de som vill framföra en åsikt och de som inte håller med. Öppenhet innebär inte att man kan förvänta sig medhåll eller krattad manege. Däremot skall vi förstås ha god ton och visa respekt för varandra. Och det tycker jag överlag att de flesta här är bra på. Trots att det är på internet ;)
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,840
Location
Off grid
Jag tycker också att WRNU har ett betydligt bättre debattklimat idag än tidigare, dels innehållet i diskussionerna, dels modereringen av övertramp.
Jag ser heller inte någon likriktning eller konsensuskultur. Tvärtom är folk lite för olika, i synnerhet de mest högljudda, vilket gör att alla diskussioner spretar lite. Men hellre det - att alla åsikter och spelartyper är välkomna.

Sen att folk har samma åsikt som de även hade långt tidigare är en styrka inte ett problem.
Åsikter utan grund, folk som säger det de tror andra vill höra, följer trender, eller vänder kappan efter vinden är de värre problem på en sån här sajt.

//EvilSpook
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
I stort sett tycker jag det är högt i tak här. Men jag kan hålla med om att det med jämna mellanrum blir så att ens frågeställning kapas av andra diskussioner och glöms bort helt. Inget fel egentligen, kanske har man utryckts sig vagt/dåligt/för likt och därför ses det som en fortsättning på en helt annan tråd. Ibland så är det de som ständigt debatterar sin egen grej (ja, jag kan också hemfalla åt det ...).
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
I stort sett tycker jag det är högt i tak här. Men jag kan hålla med om att det med jämna mellanrum blir så att ens frågeställning kapas av andra diskussioner och glöms bort helt. Inget fel egentligen, kanske har man utryckts sig vagt/dåligt/för likt och därför ses det som en fortsättning på en helt annan tråd. Ibland så är det de som ständigt debatterar sin egen grej (ja, jag kan också hemfalla åt det ...).
Är inte detta ganska universiellt? Forumtrådar, diskussioner runt ett bord, till och med debattpaneler med dedikerad moderator kan ofta sväva iväg till nya ämnen.

Jag har ibland försökt skriva mina trådstarter lite extra provokativt just för att skapa denna sorts livliga diskussion, men de har blivit fokuserade och sedan dött ut! XD
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Vore det inte roligare om det fanns ytterligare spår? Fler som gjorde och tyckte något helt annat?
Kort svar, ja det skulle det vara!

Men det här lite platsen för det, även om det har en tendens att även här gå trender och vara flera som tycker om samma sak. Men saken varierar över tid och det kommer hela tiden nya saker. Oftast hör jag de som argumenterar för det som inte alla gillar upprepas, just för att inte nog många lyssnat. Det ändrar inte att motargumenten som de flesta ger är det som flest för tillfället gillar.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Istället för att skriva ett långt konfrontativt inlägg med synpunkter på enskilda forumiter tänker jag att det är mer konstruktivt att utgå ifrån ett hypotetiskt exempel. Tänk er följande: i en tråd som har varit aktiv i ett par dagar råder i stort sett konsensus om något, men du inser att du tycker något annat och går in och skriver det. När du gör det undviker du, i vanlig ordning, invektiv och oförskämdheter, men du säger tydligt vad du tycker.

Ilskan sprider sig snabbt i tråden. Flera av dem som svarar dig har varit aktiva på forumet i 20 år och besvarar bara delvis ditt inlägg. De fokuserar på ett enda stycke av de fem du postade initiatialt i tråden. Invändningarna mot detta stycke förvanskas sedan och flera börjar sedan argumentera emot saker du inte har sagt. Du försöker svara, men det leder till nya vantolkningar och mer sarkasm. Någon börjar sedan, till synes kränkt, prata om sitt eget spel, trots att inget inlägg i tråden har handlat om det. Fler hakar på. Det här sätter tonen i hela tråden. Folk raljerar sarkastiskt över din kommentar och gillar löpande varandras inlägg. De är säkra på sin sak och får snart medhåll av en moderator. Tycker du då att diskussionen är öppen och välfungerande?

Självfallet har jag valt det här exemplet därför att jag tycker att det beskriver ett övergripande problem på det här forumet. Långt ifrån alla trådar ser ut så här, men problemet ligger ändå ofta latent. Alla vet instinktivt vad som kan hända om man tycker något annat. Vad detta andra är varierar, men mekaniken är densamma.
 
Last edited:

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Här hade jag valt att starta en egen tråd om min grej för att se om jag var helt ute och cyklade eller om jag faktiskt var något assmart på spåret.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Istället för att skriva ett långt konfrontativt inlägg med synpunkter på enskilda forumiter tänker jag att det är mer konstruktivt att utgå ifrån ett hypotetiskt exempel. Tänk er följande: i en tråd som har varit aktiv i ett par dagar råder i stort sett konsensus om något, men du inser att du tycker något annat och går in och skriver det. När du gör det undviker du, i vanlig ordning, invektiv och oförskämdheter, men du säger tydligt vad du tycker.

Ilskan sprider sig snabbt i tråden. Flera av dem som svarar dig har varit aktiva på forumet i 20 år och besvarar bara delvis ditt inlägg. De fokuserar på ett enda stycke av de fem du postade initiatialt i tråden. Invändningarna mot detta stycke förvanskas sedan och flera börjar sedan argumentera emot saker du inte har sagt. Du försöker svara, men det leder till nya vantolkningar och mer sarkasm. Någon börjar sedan, till synes kränkt, prata om sitt eget spel, trots att inget inlägg i tråden har handlat om det. Det här sätter tonen i hela tråden. Folk raljerar sarkastiskt och gillar löpande varandras inlägg. Tycker du då att diskussionen är öppen och välfungerande?

Självfallet har jag valt det här exemplet därför att jag tycker att det beskriver ett övergripande problem.
Det här blir ju jättehypotetiskt, men i exemplet du ger är det ju exemplets "du" som känner att hen måste "undvika" "invektiv och oförskämdheter". Sedan pratar du om ilska i tråden och sarkasm. Men enligt vem? Läsaren "du"? Det är ju jättesubjektivt. Välkommen till internet. Inlägg framstår som hårdare och mer ilskna än de är tänkta.

Och vad gäller sarkasm - vad är problemet med lite sarkasm? Du ville väl ha högt i tak? Eller gäller det bara för exemplets "du"? Alla andra måste gå på äggskal för att inte framstå som sarkastiska?

Det blir jättesvårt att säga mer utan ett konkret exempel att titta på, men från det du skriver ovan så är det exemplets "du" som har problem med ilska. Det är lätt hänt på ett forum. Det är internet.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Här hade jag valt att starta en egen tråd om min grej för att se om jag var helt ute och cyklade eller om jag faktiskt var något assmart på spåret.
Har du gett uttryck för en avvikande åsikt i någon tråd här? Det har du kanske, men det är inget jag kan minnas just nu.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Det här blir ju jättehypotetiskt, men i exemplet du ger är det ju exemplets "du" som känner att hen måste "undvika" "invektiv och oförskämdheter". Sedan pratar du om ilska i tråden och sarkasm. Men enligt vem? Läsaren "du"? Det är ju jättesubjektivt. Välkommen till internet. Inlägg framstår som hårdare och mer ilskna än de är tänkta.

Och vad gäller sarkasm - vad är problemet med lite sarkasm? Du ville väl ha högt i tak? Eller gäller det bara för exemplets "du"? Alla andra måste gå på äggskal för att inte framstå som sarkastiska?

Det blir jättesvårt att säga mer utan ett konkret exempel att titta på, men från det du skriver ovan så är det exemplets "du" som har problem med ilska. Det är lätt hänt på ett forum. Det är internet.
Visst är internet ofta vidrigt. Det här forumet är lättmjölk i ett större sammanhang av verbalt fultjack. Det tror jag att alla här inne förstår.

Men måste ett forum som detta funka som internet i stort? Det är ju relativt få personer här inne. Lite sarkasm kan man gott tänka sig, men det är också helt kontextberoende. Sarkasm är värre när den används för att upprätthålla konsensus.

Emellanåt tycker jag att det känns som att vara Bajen-supporter på ett AIK-forum. (Obs! Jag håller i själva verket på ett helt annat lag. 😃)
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Top