Nekromanti Meningslöst

Sir Foilan

Hero
Hur uttalar ni just Eon? Vad jag förstår "ska" det uttalas [eå'n]. Själv så tenderar jag att uttala det bara [e'on]. Det känns mer narurligt i munnen, på ngt sätt.

/Sir Foilan - blir jag verkligen lyckligare av att veta detta?

Stay Metal! /images/icons/cool.gif

Knepigt...

varför stavas inte foenetik?? som det låter.. nåväl..
.. jag säger då eåån .. typ.. ? ni menar ni säger eeån?
Jajja.. tänk så knepigt. Kankse har nåt med dialekt att göra.

Re: Knepigt...

Vi får helt enkelt göra ett nytt språk, där alla ord stavas exakt som de låter och det finns bara ett sätt att stava ett ljud...

WHaLe

Re: "Eåån" versus "Eeån"

Let thy fight begin!
Eller nå't.

Hur många säger "Eåån" och hur många "Eeån"? Och Neogames, hur ska det egentligen uttalas?

*själv säger jag "Eeeeeeeån"*

[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - С@ß|ð ² ®µ|€$ †]-[€ \/\/ð®|Ð

Re: Knepigt...

Språket ska samtidigt vara helt regelbundet, ha enkel gramatik och inga ord ska ha flera betydelser...

WHaLe

Inte helt seriöst...

Härmed sätter jag Celofan och Whale i arbete på att framställa detta språk. Förväntar mig ett första utkast (som bör täcka ca 90% av språket) på måndag.

Ni har ju hela helgen på er...

/Azagthoth

Re: Inte helt seriöst...

Eftersom att jag inte orkar lära mig ett nytt språk så väntar jag tills det kommer finns en möjlighet att överföra kunskap direkt in i hjärnan (utan onödigt pluggande). När det finns en sådan möjlighet så kommer språket att snabbt börja utvecklas...

WHaLe - Som samtidigt behöver en massa folk som ska hitta på en massa ord... (Sånt är ju jobbigt =)

Ordet eon skall uttalas Eåån. Och eftersom spelet är namngivet med detta ord uttalar jag det givetvis likadant, alltså Eåån.

/Antonio

Eftersom Eåån redan är upptaget med betydelsen typ 'nån lång tidsrymd eller så' och eftersom Eon är ett 'Rollspel' har jag valt det andra uttalet...

Fram för Eeån!!

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...

Här kommer jag med mitt superviktiga bidrag till denna superviktiga debatt./images/icons/smile.gif

Jag skulle inte tvivla på att neogames främst tagit namnet på sitt rollspel från ordet "eon" med betydelsen superlång tidsrymd. (Och så det faktum att det är ett anagram på neo-). och Eon uttalas mig veterligen eåån. För hur skulle det annars låta i plural; eeånnerr? det går ju inte!
Ohh vad sjuk jag är...

/Dnalor, din finne på hornhinnan

<I>Eftersom Eåån redan är upptaget med betydelsen typ 'nån lång tidsrymd eller så' och eftersom Eon är ett 'Rollspel' har jag valt det andra uttalet...</I>

Hm, så eftersom "drakar" och "demoner" redan är upptagna som befintliga ord så bör ett visst gammalt rollspels namn uttalas "drakaar och deemoner" för att särskilja det, menar du? (-:

Eon är ett ord, ja (betydelsen är 'världsålder', om jag minns rätt). Det finns ett vedertaget uttal för det (eå'n). Spelet använder det ordet som sin titel, så vad finns det att diskutera? E'ån är ett feluttal, inget annat.

--
Åke, som minns alla bisarra uttal som AD&D-spelare hörts prestera när de ska säga "Forgotten Realms"...

Re: Inte helt seriöst...

För att hitta på ord: använd Dnalors ordgenerator.
Slå 1T6 för antal stavelser. Slå sedan 1T100 på tabellen nedan tills du fått alla stavelser (grupper av vokaler delas med 2 och avrundas uppåt för att avgöra antalet stavelser)

1-3…..a
4-6…..b
7-9…..c
10-12..d
13-15..e
16-18..f
19-21..g
22-24..h
25-27..i
28-30..j
31-33..k
34-36..l
37-39..m
40-42..n
43-45..o
46-48..p
49-51..q
52-54..r
55-57..s
58-60..t
61-63..u
64-66..v
67-69..x
70-72..y
73-75..z
76-78..å
79-81..ä
82-84..ö
85-87..ü
88-90..û
91-92..gh
93-94..ngh
95-96..tsch'chk
97-98..ch
99-100..'

Några exempel:
xoxkåuüclu
ûmgmaöüytopbtsch'chkjteq'käzachhoq
bhqö

Dnalors ordgenerator har en lång tradition och har använts av många celebriteter, däribland H P Lovecraft

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Back