Nekromanti Meningslöst

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Hur uttalar ni just Eon? Vad jag förstår "ska" det uttalas [eå'n]. Själv så tenderar jag att uttala det bara [e'on]. Det känns mer narurligt i munnen, på ngt sätt.

/Sir Foilan - blir jag verkligen lyckligare av att veta detta?

Stay Metal! /images/icons/cool.gif
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Så gör även jag

...och det brukar bli så bra så.../images/icons/smile.gif

Melius frangi quam flecti
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Knepigt...

varför stavas inte foenetik?? som det låter.. nåväl..
.. jag säger då eåån .. typ.. ? ni menar ni säger eeån?
Jajja.. tänk så knepigt. Kankse har nåt med dialekt att göra.
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Knepigt...

Vi får helt enkelt göra ett nytt språk, där alla ord stavas exakt som de låter och det finns bara ett sätt att stava ett ljud...

WHaLe
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: "Eåån" versus "Eeån"

Let thy fight begin!
Eller nå't.

Hur många säger "Eåån" och hur många "Eeån"? Och Neogames, hur ska det egentligen uttalas?

*själv säger jag "Eeeeeeeån"*

[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - С@ß|ð ² ®µ|€$ †]-[€ \/\/ð®|Ð
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Knepigt...

Språket ska samtidigt vara helt regelbundet, ha enkel gramatik och inga ord ska ha flera betydelser...

WHaLe
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Inte helt seriöst...

Härmed sätter jag Celofan och Whale i arbete på att framställa detta språk. Förväntar mig ett första utkast (som bör täcka ca 90% av språket) på måndag.

Ni har ju hela helgen på er...

/Azagthoth
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Inte helt seriöst...

Eftersom att jag inte orkar lära mig ett nytt språk så väntar jag tills det kommer finns en möjlighet att överföra kunskap direkt in i hjärnan (utan onödigt pluggande). När det finns en sådan möjlighet så kommer språket att snabbt börja utvecklas...

WHaLe - Som samtidigt behöver en massa folk som ska hitta på en massa ord... (Sånt är ju jobbigt =)
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Re: "Eåån" versus "Eeån"

Ordet eon skall uttalas Eåån. Och eftersom spelet är namngivet med detta ord uttalar jag det givetvis likadant, alltså Eåån.

/Antonio
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Re: "Eåån" versus "Eeån"

Eftersom Eåån redan är upptaget med betydelsen typ 'nån lång tidsrymd eller så' och eftersom Eon är ett 'Rollspel' har jag valt det andra uttalet...

Fram för Eeån!!

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: "Eåån" versus "Eeån"

Här kommer jag med mitt superviktiga bidrag till denna superviktiga debatt./images/icons/smile.gif

Jag skulle inte tvivla på att neogames främst tagit namnet på sitt rollspel från ordet "eon" med betydelsen superlång tidsrymd. (Och så det faktum att det är ett anagram på neo-). och Eon uttalas mig veterligen eåån. För hur skulle det annars låta i plural; eeånnerr? det går ju inte!
Ohh vad sjuk jag är...

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: "Eåån" versus "Eeån"

<I>Eftersom Eåån redan är upptaget med betydelsen typ 'nån lång tidsrymd eller så' och eftersom Eon är ett 'Rollspel' har jag valt det andra uttalet...</I>

Hm, så eftersom "drakar" och "demoner" redan är upptagna som befintliga ord så bör ett visst gammalt rollspels namn uttalas "drakaar och deemoner" för att särskilja det, menar du? (-:

Eon är ett ord, ja (betydelsen är 'världsålder', om jag minns rätt). Det finns ett vedertaget uttal för det (eå'n). Spelet använder det ordet som sin titel, så vad finns det att diskutera? E'ån är ett feluttal, inget annat.

--
Åke, som minns alla bisarra uttal som AD&D-spelare hörts prestera när de ska säga "Forgotten Realms"...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Inte helt seriöst...

För att hitta på ord: använd Dnalors ordgenerator.
Slå 1T6 för antal stavelser. Slå sedan 1T100 på tabellen nedan tills du fått alla stavelser (grupper av vokaler delas med 2 och avrundas uppåt för att avgöra antalet stavelser)

1-3…..a
4-6…..b
7-9…..c
10-12..d
13-15..e
16-18..f
19-21..g
22-24..h
25-27..i
28-30..j
31-33..k
34-36..l
37-39..m
40-42..n
43-45..o
46-48..p
49-51..q
52-54..r
55-57..s
58-60..t
61-63..u
64-66..v
67-69..x
70-72..y
73-75..z
76-78..å
79-81..ä
82-84..ö
85-87..ü
88-90..û
91-92..gh
93-94..ngh
95-96..tsch'chk
97-98..ch
99-100..'

Några exempel:
xoxkåuüclu
ûmgmaöüytopbtsch'chkjteq'käzachhoq
bhqö

Dnalors ordgenerator har en lång tradition och har använts av många celebriteter, däribland H P Lovecraft

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 
Top