Nekromanti mellanöstern och danmark

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: OT!!

"...om man vet om nån vill döda dig? Ja om nån SÄGER att de vill det så får man ju tro på saken... Senast har ju en viss Mulla Dadullah (en talibanledare i Afghanistan) erbjudit 100 kg guld för varje mördad dansk tecknare. Tror inte han försöker vara IRONISK, he means business!"

Jösses Amalia! Även om vi antar att han menar allvar (vilket vi troligtvis aldrig får veta) så finns det vissa logistiska problem med att förflytta sig mellan Afghanistan och Danmark. Särskilt om man ska ha med sig 100 kg guld i ena riktningen och ett bevis på att man har dödat en dansk tecknare (Hur nu Mulla Dadullah ska kunna skilja en sådan ifrån alla andra vitingar) i den andra. Jag tar alltså inte hans hot på något större allvar. Det är väl talibanernas motsvarighet till FBI:s "Most Wanted"-lista. Med tanke på vilka religiösa tokstollar som finns där ute så kan du säkert hitta någon mulla på närmare håll som kommit med mer hållbara hotelser (Eller för den delen representanter för olika kristna samfund som erbjuder belöningar för döda muslimer). Sedan kan man förstås fråga sig om en gubbe på Afghanistans landsbygd kan anses tala för någon annan än det närmsta följet av talibaner.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Religion endast för religiösa

"Å andra sidan så brottas USA med liknande PR-problem och det går att använda precis samma argument för att de ska förändra sig."

Det håller jag helt med om. Jag tänker inte försvara USAs handlingar heller, men satiriska teckningar med kritik mot USA publiceras ju dagligen (en hel del av dem i USA) utan att de publicerande ländernas ambassader bränns ner av ilskna amerikaner. Det värsta hittills som jag kan komma på är pastor Phelps.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Faktakoll

"Påstår du att kvällspressen är ett bra media för faktakoll?!"

Dagens Nyheter är en morgontidning.
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Re: Religion endast för religiösa

"det finns faktiskt en bunt extremister som kastar bomber i Islams namn."

Och? med tanke hur många som är muslimer (drygt 1 miljard) och att de lyckas starta våldsamma demonstrationer med dryga 10.000 demonstranter i några få länder, och har några hundratal människor som är beredda att begå bombdåd i länder där många av staterna inte kunnat kunnat trygga människor från våld från varken omkringliggande stater eller från grupperingar inom landet, så skulle jag snarare tolka det som att vi har problem med att sätta saker i perspektiv.

Det känns lite som att jag skulle hävda att ungdomar i dagens sverige har problem med vilken bild de visar upp, då "bögknackning" tydligen fortfarande ses som nationalsport och ledande homosexuella vittnar om hoten i deras vardag. Eller är det jag som valt ut var jag tar informationen om omvärlden fel?

Jag läste nyligen en intervju med Abdel Bari Atwan (chefredaktör för den brittiska tidningen "Det arabiska jerusalem") och bortsett från att jag inte håller med honom i knappt en enda annan fråga förstår jag honom när han inte känner sig tvungen att som muslim ta avstånd för islamister. Varför skulle han, han tillhör dem inte, och inte var varken europas eller amerikas katoliker tvingade att ta avstånd till ira när de bombade ihjäl folk, tyskarna tvingades inte till att ta avstånd från bader-Meinhof, italienarna och röda briganderna osv osv.

Och speciellt avtvingas inte ungdomar att ta avstånd från våld mot homosexuella, främst för att vi lever under den övertygelsen att det inte är normaltillståndet att några fås idiotiska påfund är något som stöds av de flesta inom gruppen ungdomar.

Så vad är det som hänt? Det har förekommit gigantiska demonstrationer där ("som vanligt") några har spårat ut. Det är spårat ut mer än vad som anses normalt med brandbomber osv mot ambassader, och nedbrända kyrkor. (Av någon anledning har i det av de polisiära myndigheterna ansetts möjligt att starkt försvara t.ex. frankrikes ambassad men inte danmarks). Vad säger det oss om muslimer i gemen? Nada!

Vad som mer säger något om vad muslimer (i arabländer) i gemen tycker är nog de kraftiga lagar mot det fria ordet och trycket samt de mängder med människor som drömmer att dessa lagar inte fanns, som straffas för att bryta det och/eller flyr.
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Re: Faktakoll

Stämmer informationen väl överens med vad amnesty international, human rights watch och reporters without borders, så har jag svårt att se varför man skulle antyda att den är lögnaktig. Oavsett om den kommer från kvällstidningen dagens nyheter (som jag aldrig hört talas om) eller morgontidningen dagens nyheter.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Religion endast för religiösa

"Varför skulle han, han tillhör dem inte, och inte var varken europas eller amerikas katoliker tvingade att ta avstånd till ira när de bombade ihjäl folk, tyskarna tvingades inte till att ta avstånd från bader-Meinhof, italienarna och röda briganderna osv osv."

Så är det viss skillnad på sak också. Röda Brigaderna. Röda Arméfraktionen och Bader-Meinhof bombade inte för Italiens respektive Tysklands sak. De bombade för sina respektive kommunistiska ideologiers sak. IRA bombade heller inte för katolicismens skull, utan för Irlands och senare Nordirlands frigörelse från Storbritannien. Och den enkla orsaken till att katolska kyrkan inte tvingades ta avstånd från IRAs bombningar är att den gjorde det självmant.

Sen är det inte avståndstagande som jag vill ha från muslimer gentemot de här extremisterna, utan helt enkelt vanligt jävla passivt avsaknad av stöd. De behöver inte ta avstånd från Al-Qaida. Det enda de behöver göra är att inte ge Al-Qaida stöd.

Jag skulle förstås bli ännu gladare om deras respektive hemländer gjorde som Tyskland gjorde med Röda Armefraktionen och Bader-Meinhof: jaga dem med blåslampa, fånga dem, ställa dem inför rätta och låsa in dem.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Kina och skräckpropaganda [Edit]

Haken är, att Amnesty International inte är pålitliga i fallet Kina; tvärtom verkar de snarare föra någon slags personlig hatkampanj. Jag minns framförallt ett groteskt påstående från Amnesty om att Gong Li var videoövervakad i sitt hem; alla former av källreferenser saknades, och inga andra belägg för detta har jag någonsin påträffat. (Sagda Gong Li verkar inte ha några problem att resa runt i världen och rentav ha hyfsat stora roller i amerikanska filmproduktioner).

Folkrepubliken Kina är knappast en puttenuttregim; de utövar dödsstraff, tvivelaktig rättsskipning, förtryck av nationella minoriteter, etc, etc, etc; men Amnestys rapporter om dem är rena skräckkampanjen. Det finns långt mer tillförlitligt källor, isåfall. Jag kan tillexempel rekommendera "Wild West China" av Christian Tyler, en kritisk rapport om Kinas behandling av de muslimska uygur-minoriteterna i Xinjiang-provinsen. Vad gäller den västerländska skräckpropagandan om situationen i Tibet, gör jag en del redogörelse med tydliga källhänvisningar i det här inlägget.

Återigen: Folkrepubliken Kina är ingen bra regim, men jag vidhåller att den får ett orättvist dåligt omdöme i västerländska media. (Ettbarnspolitiken som egentligen är en nödvändighet både för Kinas ekonomi och världens framtid hade knappast kunnat genomföras någon annanstans, till exempel). De demokratiska reformer som skett på lokal nivå har knappt rönt någon uppmärksamhet överhuvudtaget; och de ständiga förbättringarna i folkets livskvalitet hör man sällan om. (Här rekommenderar jag "Världspolitikens dagsfrågor: Kina med Hu Jintao" för mer information).

Vi borde ägna oss mer åt att rannsaka oss själva och mindre åt att gnälla på omvärlden.

- Ymir, sätter saker i perspektiv
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Re: Kina och skräckpropaganda

"Haken är, att Amnesty International inte är pålitliga i fallet Kina..."
För det första borde jag sagt "och liknande", bland annat kan man ju gå till de rapporter sverige och usa gör om varje land (så vitt jag vet är de två de enda som lägger upp sina utrikesdepartements rapporter på nätet för allmänheten). För det andra så gav jag redan tre alternativ, och det är inget krav att bara titta på den första av dem, inte heller att få för sig att de tre skulle innehålla samma information, eller att samtliga skulle vara korrekta. Däremot stämmer ofta det som står i dn överens med saker som det råder konsensus om bland de organisationer som undersöker frågorna osv. I fallet Nordkorea kan ju dessutom tilläggas (om jag minns rätt) att dn klagade på att det fanns felaktigheter i svenska uds rapport.

"Vad gäller den västerländska skräckpropagandan om situationen i Tibet, gör jag en del redogörelse med tydliga källhänvisningar i det här inlägget."

Det inlägget är säkert jätteintressant, men du får nog se till att länken funkar, så att man kan läsa det!

Slutligen känner jag på mig att det här inlägget är oroväckande småpetigt och grinigt, men jag postar det ändå!
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Religion endast för religiösa

Ni har ett rätt schysst PR-problem, grabbs; hur tänker ni ta itu med det?

Eftersom ingen annan gjort det så länkar jag till Cox and Forkums syn på saken: Imageproblem

Hur som helst, vill man så kan man förstås hävda att kopplingen till terrorism är Jyllandspostens egen, således ett slags förtal. Den enskilde får väl bedöma vad som är mest sant.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
A propos källor...

Fast källkritik kanske inte är en stor grej där nere. Och så är ju konspirationsteorier en arabisk "nationalsport".
Vilka källor har du som bevisar det där? Menar du att man inte är källkritisk, rent allmänt? Var ligger "där nere"?
Hur kommer du fram till att konspirationsteorier kan kopplas till araber? Skiljer de sig från andra människor alltså? Hur då?

/Basse, fundersam
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Kina och skräckpropaganda

De demokratiska reformer som skett på lokal nivå har knappt rönt någon uppmärksamhet överhuvudtaget; och de ständiga förbättringarna i folkets livskvalitet hör man sällan om.

Jodå, bara man frågar rätt person. Nationalekonomen (gaaah! nyliberalism, USA-ism, högervridning, etc, etc) Assar Lindbeck publicerade nyligen en välskriven översikt av Kinas utveckling där han bla. uppmärksammar att den absoluta fattigdomen minskat markant i Kina. Rekommenderas (jag orkar inte leta rätt på länken nu).

Faktiskt tycker jag att liberala medier, iaf mindre sensationslystna sådana, brukar presentera en relativt ljus bild av det framväxande Lina. Möjligen alltför ljus ibland. God tillväxt kan ibland göra folk blinda för kvardröjande demokratiunderskott.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Religion endast för religiösa

Eftersom ingen annan gjort det så länkar jag till Cox and Forkums syn på saken: Imageproblem
Aj aj, där har vi ju en skämtteckning som är rätt rakt på sak. Hur många ambassader är den värd, tro? :gremtongue:

Dewil
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: A propos källor...

jag vet det av egen erfarenhet (och för att jag läser tidningar.)... massor av mina grannar är från mellanöstern, jag är polare med killarna som har kebaben, libanesresturangen osv, osv... och de har ALLTID en ny fräsch konspirationsteori på G. Tror jag har berättat om några i äldre trådar. Som den att Saddam sålde ut oljan till USA och det är en dubbelgångare som vi ser på TV i rättsalen (Saddam själv bor i högsta välmåga i USA).. eller klassikerna att det var judarna som låg bakom 7/11, alternativt Bush... och att USAMA ljög om att han låg bakom det för nåt dolt syfte... osv... do I need to go on? Googla så hittar i massor av andra... jag orkar inte dra dom.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Genomgång av karikatyrskeendet

aha, flera källor...dom hade jag missat. Annars brukar jag tro på mycket min syriske granne berättar, även om han lite väl ofta tror att Israel liggar bakom ALLT (dom flitiga rackarna).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: OT!!

nja, med tanke på att Al Qaida redan har satt det här i system så tror jag inte det är egentligen några problem, man betalar redan ut pengar för varje dödad amerikansk soldat till exempel (oftast till familjer till självmordsbombare)... snacket om GULD var symboliskt, det är ju snarare så att pengarna betalas ut på annat sätt. Via saudiska banker osv. Nu har man även utvidgat det att gälla danska och tyska soldater + några länder till (minns inte vilka just nu)..
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Kina och skräckpropaganda

Vi borde ägna oss mer åt att rannsaka oss själva och mindre åt att gnälla på omvärlden.

Utom när det gäller USA eller Israel då... där finns det tydligen generellt ingen gräns på hur mycket man kan klaga.. ;-)

Dessutom är det vår förbannade plikt att klaga på diktaturer. Droppen urholkar stenen, som vi sa på 70-talet.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: A propos källor...

Inte att förglömma klassikern om den världsomspännande judiska sammansvärjningen, som är allmängods och en välkänd sanning inte bara bland islamisterna. Sion Vises Protokoll är vida spridd i arabvärlden, och Irans president är långt ifrån ensam om att hävda att Förintelsen är en storskalig bluff som aldrig har inträffat.

Och häromdagen kallades ju Muhammedteckningarna för "en sionistisk konspiration" av den högste religiöse ledaren i något av arabländerna. JP-redax är alltså inte bara rasistiska högerextremister, de är rasistiska högerextremister som går judarnas ärenden... :gremshocked:

--
Åke
 
Top