Nekromanti mellanöstern och danmark

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Det typiskt PK:iga är att tycka det är okej att ha en "tro", men att bara associera dåliga värderingar till "religioner" - att likna dem vid blind tro till phony ideologier.

Det var precis den lökigheten jag var ute efter. Alla krönikörer och andra balla vill ha en "tro", men ingen vill bekänna sig till någon religion. Men om du angriper deras "tro" (som sällan är särskilt genomtänkt), eller hintar att de kanske skulle söka sig till svenska kyrkan istället för att låtsas vara originella, så blir de lika sura som en bakfull muslim med smulat knäckebröd i kalsongerna, jag lovar.

Hur som helst, bland mina bekanta uppfattar jag ibland en attityd att folks religiöst betingade värderingar ska accepteras utan förbehåll. Men i det allmänna mediaklimatet ser det faktiskt ut precis som du säger. Basha kristna har ju medierna gjort sedan 70-talet. Pluspoäng för god analys.

Nå, om man vill vara lite snällare så kan man konstatera att det faktiskt verkar finnas en växande skara som vill vara "troende", men inte känner sig hemma i etablerade religioner. Möjligen är det början på någon slags nyandlig rörelse?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
äh, noll kung fu-poäng till mig...

Egentligen ska jag inte posta i sådana här trådar... Eftersom det är, som man lite vulgärt brukar säga; som att delta i handikapp-OS... men jag kör en kortis:

Det finns säkert en massa sammanhang där det är okej att kalla en kvinna för hora; antingen för att den rådande kulturen tillåter den kvinnosynen, eller för att sådana uttalanden kan rubriceras inom åsiktsfriheten. Jag bryr mig inte hur "lagligt" det än är, jag tycker ändå att det är "fel". Och det här kanske är ett utfall av machoism, men jag tycker fullständigt uppriktigt att det är helt okej att slå någon på käften om han sårar en kvinna genom att kalla henne för luder. För det är "fel" att såra människor på det viset, anser jag. Vad lagen säger är helt irrelevant, eller var slaveriet rätt när det var lagligt?

Jag bryr mig inte heller om han säger "det där var väl inget farligt." För hans åsikt är faktiskt inte särskilt mycket värd. Jag har mina sympatier hos den lilla människan, och om hon blir sårad så är det hennes version som gäller. Han ska inte tro för ett ögonblick att han utgör normen.

Det är inte alltid man kan slå den skyldige på käften, dock. Vad händer om den skyldige har mycket inflytande att han kan hindra varje försök från min sida att påverka honom personligen? Om jag vet att han inte lyssnar på en dialog, om jag inte kan komma åt honom, om han inskränker alla mina möjligheter att göra mig hörd? Är felet verkligen bara mitt om det enda sättet jag kan påverka på är genom en symbolhandling som drabbar oskyldiga?

Alltså... Jag tycker inte det är okej att rikta sin frustration mot oskyldiga, men trots att jag fördömer sådana aktioner, så tar jag faktiskt inte och skuldbelägger dem som utför sådana. Inte helt och hållet, iaf. I det här fallet var ju reaktionen väntad, så tidningsredaktionen är också ansvariga till att skyldiga kom att drabbas i slutändan.

I grund och botten är jag för ett åsiktsklimat där man kan säga och trycka vad som helst, men jag är inte villig att upprätthålla det idealet på utsatta och förtvivlade människors bekostnad. Vare sig det gäller tjejer eller muslimer.
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Jag är förvånad...

hmm hoppas att du inte ser det som dåligt att det togs upp! Som jag ser det så håller diskutionen en väldigt kvalitativ nivå och är väldigt intressant att läsa sig igenom. *s* får väl tacka alla deltagare för det :gremsmile: Jag har nämligen för en gångs skull haft svårt att bilda mig en egen uppfattning om en händelse, den här. och det är mycket intressant att läsa vad folk här tycker och tänker.

Tror också att diskutionen är nyttig att ha speciellt för den lite yngre delen av rollspel.nu's användare.
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
hmm jo det ligger nog något i det... om man blir utsatt för något som kollektiv även om man inte är ett... så blir ju du väldigt lätt då att enas och forma ett emot hotet...

lite liknelser med att en person som utsätts för en anklagelse tillräckligt envist(tortyr och hjärntvätt kan det väl kallas) kan iklä sig den rollen. Och bli den nidbild av person man inte tidigare var. pmyskologi 20p
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
först och främst! intressant inlägg!

sen en följdfråga...
Egentligen hade jag inte tänkt säga någonting alls om det här, men jag kunde inte sova så jag letade lite information på nätet, och alla vet ju att om man läst om något på internet är man en expert. Det skulle ju vara synd om denna expertis gick outnyttjad.
igentligen hade jag inte tänkt... verkar vara många som inte tänkt skriva i den här tråden? Varför är det här ett sådant hett ämne att diskutera?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
My baby and the risifrutti

Varför är det här ett sådant hett ämne att diskutera?
Hett och hett... Det är väl snarare pudas. Liksom, om det är något som går sämre ihop än religion och politik så är det politik och rollspel.

Det är som att sitta på pensionärswebben och försöka diskutera Belle and Sebastians nya skiva. Det är liksom så sorgligt... "Har du inga andra vänner?" vill man fråga. Man sitter ju på andra forum också.

Sedan är det ganska lökigt att sprida åsikter när man inte är intresserad av att få ens egna åsikter ifrågasatta och ändrade. Vad är det man är ute efter annars, liksom? Att sprida ens egna åsikter och få dem bekräftade? Det är inget fel med det, i vart fall inte i ämnen där ens egna åsikter kan betyda något. Men i sådana här stora ämnen är det rätt pretentiöst att tro att det finns någon mening med att ventilera ens åsikter. Det är som att peka finger åt en dam i päls och tro att man har gjort ett viktigt statement mot jakten på fridlysta djur.

Ja, jag har också deltagit i den här tråden, och jag suger. Alla suger.

/Rising
avslutar med en jättejobbig iaktagelse:

Idag såg jag Sara... (håll i er nu) ...äta... (nä, jag klarar nästan inte ens att skriva det) ... <u>risifrutti</u>!!!

Hon brukar äta yoghurt, och hon ser så bedårande vacker, söt och sexig ut när hon gör det, men detta alltså... Det vänder sig i magen bara jag tänker på det. Jag kommer drömma mardrömmar om att jag kysser henne och så kommer hon kräkas upp en massa äcklig ris a'la malta med vidrig sylt i min mun och... bleurgh!

Nobody's perfect, som det heter...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag tycker att det här talet av den danske författaren Carsten Jensen fångar situationen rätt väl.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
verkar vara många som inte tänkt skriva i den här tråden? Varför är det här ett sådant hett ämne att diskutera?
Tja, jag hade tänkt undvika tråden för att jag tyckte att det var ett rätt tråkigt ämne och inte hade särskilt mycket att säga och inte för att det var något särskilt hett ämne. Om du med "hett" menar att det var stor risk för inflammerade diskussioner, alltså. Det kan ju hända att jag missförstår dig.

(och den här tråden har ju gått rätt bra, men det kan ju bero på att ingen av oss egentligen har någon insats i diskussionen)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Risifrutti! [ANT]

Jag hade helt glömt bort ditt ologiska hat mot risifrutti och de som äter det :gremgrin:


Storuggla, frukt och ris separat
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: My baby and the risifrutti

"någon mening med att ventilera ens åsikter."

Om människan inte hade ett inbyggt behov av att ventilera åsikter för ventilerandets skull skulle det inte finnas bloggar. Dessutom är det ju roligt att debattera bara för debattutmaningen i sig, det är väl något också du uppskattar?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Konsekvenser?

En fundering jag har är, att eftersom det verkar finnas en del krafter som gör vad de kan för att förvärra situationen, så är ju frågan exakt hur långt åt helvete allt kommer gå.

Kommer det sluta med att att delar av mellersta östern blir radioaktiva glasöknar då fler länder dras in i konflikten? Massa terrordåd i väst?

/Ulfgeir
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag lever uppenbarligen i en annan PK-värld än Saxifrage, eftersom jag inte bara var övertygad om att det är PK att basha religioner, utan att även saker som att röka gräs tillhör den politiskt korrektes domän.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Nu måste du ge mig ett exempel på en sån där "ball krönikör", för jag läser ändå en hel del dagstidningar och den där attityden är helt ny för mig. Alltså att någon har en tro som de vill slåss för samtidigt som de angriper religioner. Det förekommer väl inte särskilt ofta? Det normala är ju att vara helt sekulär och basha religioner.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Konsekvenser?

Tvärt om. Danmark är ett säkert mål. Konflikten kan trappas upp till den punkt där de stora grabbarna vill vara med och leka, men där är det stopp. Vi kanske kanske får se enstaka bomber i Danmark av någon tokskalle i Laserman-stil, men inte organiserad terror. Jag tror alla är nöjda så länge muslimerna får lätta lite på några ventiler och göra en markering. Jag tror ärligt talat att fler kommer dö i den där fågelfebern än trillar av pinn p.g.a det här.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Re: Konsekvenser?

Jag hoppas du har rätt, men cynikern i mig får mig att tro att det här kommer eskalera mer. Frankrike har väl redan har jag för mig hotat med kärnvapen som svar på terrorattacker.

/Ulfgeir
 
Top