Nekromanti mellanöstern och danmark

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Re: Tillägg

Givetvis står det väl fritt för var och en, givet lagfäst yttrandefrihet, att publicera och trycka dylika karikatyrer och satir efter behag och sinne. Eventuella problem uppstår ju bara när man förväntar sig att det inte ska väcka reaktioner, och att man vill fortsätta kunna ses som en "good guy" i sammanhanget fortsättningsvis.

Ett intressant exempel vore väl om jag i egenskap av ägare till flera ledande medier runt om i Norden, skulle gå ut på årsminnesdagen av förintelsen med stora bildkollage av politisk/religiös satir föreställande en blandning av Ariel Sharon och Hitler, sittandes i tornet av en tysk kampfpanzer VI från andra världskriget med väl synliga SS emblem och hakkors överallt. Bakom skulle hundratals sionister (iförda uniform med davidsstjärnan och hakkorset sida vid sida) marschera över arabiska flaggor, blod och krossade byggnader. En mur med Sovjet/Israelflaggan syns i bakgrunden. Alla som marscherar är klädda med ett brett leende på läpparna och Ariel Hitler gör hitlerhälsning från sin stridsvagn till åskådarna.

Visst skulle man kunna gå ut med en sådan satir, den skulle också kunna generera mycket till debatten. Men skulle tillfället, upplägget eller framförandet vara konstruktivt och gynna förståelse mellan kulturerna? Knappast troligen. Däremot skulle antagligen Sveriges ambassad i Jerusalem brinna i helvetet och israeliska nationalister skulle säkerligen vilja stena mig till döds. Inte för att jag skulle tycka att det vore en trevlig tanke att se svenska ambassaden brinna, men det borde stå klart att förståelsen måste finnas för vad mina ageranden kan vålla för efterverkningar?
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
IMHO, det gör extremisterna så bra själva.
Oj, där slog du allt in huvudet med spiken :gremlaugh:

Hela poängen med terrorism och våldsamma protester är att man ska synas, och eftersom det därmed blir den enda bilden som syns så följer en stor del av kollektivet av sig självt.
Låter som den europeiska pressen som följer efter danska JP, med undantag för bl.a. de brittiska medierna.. Jack Straw gjorde för ovanlighetens skull ett intressant uttalande i samband med det här :gremwink:

Själv börjar jag fundera på att bränna Danmarks ambassad i Stockholm för att Jyllandsposten har skändat den Heliga Pressfriheten genom att be om ursäkt.
Till skillnad från tidigare skribent hoppas jag att man istället lägger ned alla vapen på "bägge" sidor och att medier som JP tänker sig för en extra gång innan man publicerar dylika ting, så slipper man göra patetiska uttalanden om att man beklagar och ber om ursäkt för eventuella skador (vilka då redan har uppstått)
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Tillägg

det borde stå klart att förståelsen måste finnas för vad mina ageranden kan vålla för efterverkningar?

Inte säkert. Du kan förvänta dig att folk kan bli arga på dig - flera av de aktuella tecknarna sägs ju ha varit nervösa för personliga repressalier innan de tog sig an uppgiften - men tanken är kanske inte lika näraliggande att de pga av nåt som du har gjort ska ge sig på svenska ambassaden, Ericssons lokalkontor, svenska charterturister, blondiner eller folk som är från nåt land i trakten av Sverige. Eller Schweiz.

--
Åke
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Tillägg

ja, jag såg nån snubbe på TV som brände SCHWEIZ flagga! Fast han kanske körde på sina geografiprov... och vad sjutton, rödvit-flagga med kors... close enough.

Sen var det så att karikatyrerna inte var speciellt grova (rätt snälla till och med jämfört med det mesta man ser), inte värre än säg Lars Hillsberg, eller vad det nu var han hette? (den prisbelönte tecknaren som ritade Kissinger som nåt ur Der Sturmer)... Jag anser att man har rätt att karikera vad sjutton som helst. Om det sen skulle vara utanför lagens gränser så är det ett fall för domstolar. Dessutom så förekommer det ju faktiskt bilder på Profeten även inom islam, det är ju inte helt klart om han får avbildas eller inte, det har svängt fram och tillbaka.

Såg förresten att det förekommer FALSKA och betydligt GRÖVRE karikatyrer på nätet nu, bland annat med profeten som gris, eller en knäböjande Muhammed som blir humpad bakifrån av en hund... Dom är ju helt klart över gränsen för hets mot folkgrupp som jag ser det. Och eftersom dom tydligen även cirkulerar på arabiska sidor nu så finns det ju tydligen många grupper som vill hälla bensin på elden nu.

Snackade med min syriske (kristne) granne och han ansåg att det helt klart ligger i regimens intressa ett skapa en kris mellan muslimer och kristna i Libanon, så Syrien kan få en anledning att agera där igen. Men vad vet jag.

/T
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Jag är förvånad...

Vi verkar vara överens (eller?) även om jag uttryckte mig klumpigt.
Jo, så ser det ut.

Och jag som var på väg till svenska ambassaden med en ask tändstickor (fast jag vet inte var svenska ambassaden ligger, så jag hade antagligen gått till det grekiska konsulatet i stället, för det ligger bredvid banken och dit ska jag ändå för att betala räkningar...) :gremtongue:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
håller med dig, det var dålig timing att publicera just nu, och omdömeslöst... men JP hade rätt att publicera. Karikatyrena var inte speciellt bra, lite ETT A sådär... (tyckte dock att det fanns en poäng med den där med svarta lappen framför Profetens ögon, och kvinnorna med burka bakom honom, som varandras neg och pos ur fotografisk synvinkel).

Anser att en religion är som vilken ideoligi som helst, inte en frizon. Visst har folk rätt att bli sura om de blir kritiserade... men det är skillnad på att bli sur och argumentera (och karikera) tillbaka och att hota med DÖD.

Är knappast troligt att dom arga folkmassorna i Syrien, Jemen eller Pakistan har SETT bilderna... de har blivit uppjagade av olika agitatorer med egen agenda.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
jag har en känsla av att många regimer i arabvärlden passar på att göra en "Falklandsöarna" just nu.

Det vill säga "Oj folk är sura på vår militärjunta för att vi låter deras tonåriga barn försvinna spårlöst och släpper deras kroppar i havet från flygplan så det är lika bra vi invaderar dom där betydelselösa öarna så glömmer folk att dom hatar oss och grips av härligt nationalistiska känslor istället och går man ur huset och demonstrerar mot den där YTTRE FIENDEN istället.)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Tillägg

"Snackade med min syriske (kristne) granne och han ansåg att det helt klart ligger i regimens intressa ett skapa en kris mellan muslimer och kristna i Libanon, så Syrien kan få en anledning att agera där igen. Men vad vet jag."

Mjo, det kan jag tänka mig. Det ligge i den syrianska regimens intresse med ett svagt och splittrat LIbanon vilket förhoppningsvis leder till att de "tvingas" tåga in igen. Det är ganska talande att de två länder som ambassader brunnit i är Syrien och Libanon. Libanon har ett bra tag varit Syriens lilla lekstuga, tyvärr. :gremfrown:

"Såg förresten att det förekommer FALSKA och betydligt GRÖVRE karikatyrer på nätet nu,"

Jupp. Det blir väl så när arga danskar, nazister och miffon slår sig samman.


Storuggla, hoppas på julefrid
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
du har nog rätt i att Danmark är ett lagom svagt mål... Tydligen hade den Syriska polisen i Damaskus inga problem att hindra demonstranterna att bränna den FRANSKA ambassaden som de också var på väg mot. Frankrike har ju helt andra militära och politiska muskler än Danmark (och dessutom har Syrien fortfarande ganska tajta band med Frankrike, ekonomiskt med mera... Syrien är ju en före detta fransk koloni. Frankrike har dessutom ganska bra goodwill i arabvärlden, dom - och ryssarna - sålde ju en hel del vapen till Saddam till exempel)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Tillägg

nope, karikatyrerna förekommer om jag förstått rätt alltså på ARABISKA sidor som exempel på danskarnas ondska, inte nassarnas som man kan tro (även om de kanske har hittat dom där). Det rör sig om vissa element inom islam som vill få folk att tro att karikatyrerna i JP var av en annan typ än de var.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Har sagt det förut...

... och säger det igen – Ernst-Hugo got it right the first time:

Danskjävlar!


Storuggla, not wearing the hat, mind you
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Har sagt det förut...

ja dom tycker dom är så trevliga och fina och bättre än oss trista svenskar... those assholes *asg*
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Jag tror att det är oundvikligt att blanda samman politik och religion. I många länder är de ju också så tätt sammanvävda att de nästan är ett.

Jag tycker inte att man ska retas, speciellt dumt tycker jag att det är att reta de som redan är uppretade. Det finns olika sorters mod, att erkänna att man gjorde fel tycker jag är minst lika modigt som att stå för sin sak och "våga" rita förbjudna bilder.

Jag tycker att danske statsministern ska göra allt som står i hans makt för att hindra en riktigt allvarlig konflikt. Rätt och fel beror ju bara på vem som tycker till.

Själv tycker jag att hela alltet känns obegripligt och overkligt och jag hoppas att det inte leder till krig.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Inom Islam är politik och religion samma sak, och har varit så sedan Profeten.

Sen tror jag att det inte är så mycket danskarna kan göra för att blidka de upprörda massorna... om de inte låter halshugga JPs redaktion och de inblandade tecknarna... finns starka krafter inom islam som VILL provocera fram ett religionskrig, och det bästa vi kan göra är antagligen att ignorera dom. Och hoppas att det går över om en generation eller så.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
mm, så de hotar Danmark med självmordsbombare för att en dansk illustratör ritat Profeten med en turban som är en bomb. Ironi?
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Anser att en religion är som vilken ideologi som helst, inte en frizon

Oj, vad sant... och oj, vad däng man brukar få av PK-isterna (mer sällan av religiösa, faktiskt) om man anför en dylik åsikt. Undrar varför det blivit så?

/Sax, pastafari
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
vet inte.. det BORDE INTE vara kontroversiellt... men tydligen är det ett känsligt ämne för många.

Jag tror inte, och anser att folk visst kan vara religösa, bara de har en privat relation med sin eller sina gudar. Men gillar inte att många religösa anser sig vara FINARE än oss ateister (som lever TOMMA LIV), och tycker att de kan pracka på oss sina åsikter via lagar eller hot.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
oj, vad däng man brukar få av PK-isterna (mer sällan av religiösa, faktiskt) om man anför en dylik åsikt
Håller inte med alls. Idag finns det ju inget mer PK än att basha religioner. Det typiskt PK:iga är att tycka det är okej att ha en "tro", men att bara associera dåliga värderingar till "religioner" - att likna dem vid blind tro till phony ideologier.

Den åsikten kan du höra från så vitt skilda personer som Dan Brown, mer eller mindre samtliga krönikörer i Metro och City, och vilken standard-spoken word-poet som helst. Inte direkt någon omstörtande åsikt, med andra ord.

Så på den punkten kan du iaf trösta dig med att du är en trygg medelsvensson.

Det är förstås inget fel med det - jag tycker likadant själv, men eftersom det är den förhärskande slentrianåsikten just nu så ser jag inget anmärkningsvärt med att framföra den.
 
Top