Nekromanti Mekanurg lättar på förlåten -- två nya projekt

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
De senaste åren har jag har varit belamrad med familjemödor, eftersom min hustru drabbades av en serie allvarliga sjukdomar. Våra tre småbarn fick givetvis högsta prio, vilket gjorde att spelskrivandet hamnade i skymundan. Sedan i höstas har dock läget förbättrats och i samarbete med Nightowl och och Wheeler rullar nu två projekt:

Okeanos -- äventyr bortom Herakles stoder: Sjöfararfantasy under hellenistisk tid. Djärva upptäcktsfarare letar, på kung Alexanders uppdrag, efter Atlantis rester i den fjärran västern.

Wolframfästet -- äventyr i undergångens tid: Far future-science fiction. Mänskligheten sitter fast på jorden när solen falnar. De överlevande har sökt tillflykt i ett sista citadell. Ska människoarten dö ut eller ska djärva äventyrare finna ett sätt att rädda en spillra. En mörk värld. Shakespeare vid världens undergång.

Det finns inga projekterade publiceringsdatum för projekten. Kanske 2008, kanske 2009.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Låter spännande. Hur är det meningen att de ska publiceras? Som tryckta böcker eller på nätet? Kommer de vara färdiga spel med regler och sådant, eller kommer det endast vara fråga om settings?

/Anders
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
Det blir kompletta spel med regelverk, setting och introäventyr. Exakt hur de ska publiceras återstår att avgöra. Det är en fråga om ekonomi, som alltid.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Coolt! Båda projekten skulle kunna tilltala mig. Kul också att mitt Terone får lite konkurrens när det gäller "uråldrig döende värld"-genren på svenska. :gremlaugh: (Nå, just döendet är ju inte så betonat i Terone; där är stämningen mer mysmelankolisk.)

I vilken mån tänker du dig nya, specialdesignade, fokuserade regelverk till skillnad mot att bygga på en befintlig stomme, typ PW eller T10?


/Dimfrost
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
Okeanos har ett specialdesignat system (Nightowls hantverk) som hanterar det grekiska stuket. Lite grann som Gondica, fast med omfattande förenklingar och modifieringar.

När det gäller Wolframfästet står jag fortfarande i valet och kvalet.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Okeanos låter kul, spciellt som jag överdoserat på Warlords of Alexander nyligen (BRP-hellenism!). Wolframnästet är säkert jätebra, men det låter inte som min kopp te och titeln fick mig först att tro att man spelade generaler i Hitlers bunker.


Storuggla, it's the W that does it
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Smakprov kommer här

Mmm, intressant. Jag hör väldigt mycket Wagner och svulstig opera i huvudet när jag läser de sista raderna i dokumentet... möjligen har konstruktören haft samma inspiration?

Klart läckert! :tekopp:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Nightowl hostar på skärmen

Slå en bunt T6.
Slå högt.
Ja, det är förstås lite mer, men ändå... Alls inget märkligt eller revoultionerande. Det innehåller nog inte så mycket narrativism eller spelighet, om jag uppfattat de orden rätt.

Färdigheter är en klase T6, från 1T (novis) till 6T (världsmästare). Man slår mot en svårighetsgrad eller en motståndares slag. Överträffar man slaget med 10 (eller motståndaren fumlar) briljerar man, slår man bara 1 or (eller motståndaren briljerar) så fumlar man.

Stridssystemet är också ganska tradtionellt. Kanske mer traditionellt än vanligt (fast inga initiativslag). Man ägnar sig nämligen ganska mycket åt att manövrera, och jag tror jag fått in det så man kan klara detta utan en karta. Det är i behov av speltest...

"Skadesystemet" är fortfarande uppe i luften, men jag kan säga så att man slår för den effekt man vill uppnå, och skada är bara en av dem. Man kan också, bland annat, förnedra, hota eller förvilla en motståndare. Eftersom man försvarar sig mot attackeffekter på olika sätt är olika mål olika bra mot olika motståndare. Det kan vara smart att lura ett jättemonster, att försöka skada honom är ingen större idé.

Spelet har en sorts "hjältepoäng", Tyche, som representerar rollpersonens Öde. Detta är inte en spelarresurs som används för att påverka handlingen - även om man inte vet vilket värde man har i spelvärlden, sas, är det ett värde som representerar en existerande resurs. Jag borde göra ett makarinlägg för att reda ut vad jag menar när jag inte har halsfluss och 39 graders feber... :gremcrazy:

I vilket fall kan Tyche med vissa speciella undantag endast använda för att inte dö (eller motsvarande hopplösa situationer)... förutom den sista poängen Tyche. Då kan man ta över scenen ett tag och åstadkomma stordåd; detta var ens Öde.

Det finns en bunt magiformer som är vagt och ganska anakronistiskt baserade på antik vidskepelse och religion. De mest skruvade är technosoferna, som är pythagoreiska mystiker eller Ptah-präster (varje magiform har ett par olika kulturella traditioner) som fungerar litegrann som Gondicas mekanurger - tänk Arkimedes av Syrakusa, fast han är inte född än i spelet. Gigantiska brännarspeglar som koncentrerar solljuset, "radarstationer" som gör att man kan höra "sfärernas harmoni" och se genom mörker och dimma, sådant där. Reglerna för dessa är vagt startrekkiga i det att man ska kunna manipulera existerande underverk för att göra nya saker.

En annan mer annorlunda form är mnemosoferna, som drivit minneskonsten så långt att de i princip är levande datorer; de kan t.ex. "spela in" minnet av en mentor eller vän och sedan konversera med dennes "minnesbild" inne i sitt huvud.

Jag ser Okeanos väldigt mycket genom en sorts Star Trek-filter. Man far omkring på kejsars Alexanders' speciella utforskningsskepp för att upptäcka nya länder och civilisationer, och djärvt färdats dit ingen man tidigare färdats (kvinnor, slavar och utlänningar räknas inte). Det kan bli mer culture gaming om man har lust, men det är inte huvudsyftet, och även om det finns en del bakgrund som även påverkar reglerna blir nog den som vill ägna sig åt "anthropowanking" besviken; vi räknar med att sådana människor kan slå upp mer fakta om alexandrinsk kultur själva, om de behöver. Det är väldigt mycket "science fiction", fastän det är alexandrinsk vetenskap, sas. Den som vill ha grekisk "myt" rekommenderas nog Agon eller Mazes&Minotaurs istället utan att vilja skrämma bort någon; man spelar inte grekiska kungar och halvgudar ur mytisk bronsålder, man spelar civiliserade yrkesmän i Alexanders tjänst.

Erik
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Av dessa två gillar jag ...

... Wolframfästet bäst. Jag känner lite vibbar av Gormenghast, Dune och Book of the New Sun. Coolt.

Fast namnet kan hottas upp lite. :gremlaugh:

/M
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
Re: Av dessa två gillar jag ...

... Wolframfästet bäst. Jag känner lite vibbar av Gormenghast, Dune och Book of the New Sun. Coolt.
Dune och Book of the New Sun är betydelsefulla inspirationskällor, liksom Hodgsons The Night Land.

Fast namnet kan hottas upp lite.
Skicka gärna ett förslag i PM till mig. :gremwink:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Av dessa två gillar jag ...

jag gillar tvärtom Okeanos bäst.. tror att det lämpar sig bättre för rollspel.. och så har jag alltid varit mer intresserad av gammal mytologi än "nu går jorden under"-litteratur... jag tyckte Gormengast var en sjukt tråkig trilogi. Fast å andra sidan var the New Sun bra, så man vet ju aldrig.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Nightowl hostar på skärmen

Färdigheter är en klase T6, från 1T (novis) till 6T (världsmästare). Man slår mot en svårighetsgrad eller en motståndares slag. Överträffar man slaget med 10 (eller motståndaren fumlar) briljerar man, slår man bara 1 or (eller motståndaren briljerar) så fumlar man.
Det låter som att tärningarna i slaget summeras. Är det korrekt?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Nightowl hostar på skärmen

Jepp. Tärningarna summeras, det är inga tärningspölar.

Om man har en grundegenskap (rödskjortor, eh, rödchitoner, har 0 i alla grundegenskaper) lägger man till den, det är ett fast värde som går mellan 0 och 4.

Färdigheterna är väldigt breda, men man kan ta en (eller i vissa fall fler) "favoritbonus" - färdigheten Strid kan ha en bonus i bågskytte, färdigheten Silvertunga kan ha en bonus i att smickra, färdigheten Strategos kan ha en bonus i leda hopplösa försvar, etc. Bonusen är isåfall på +2.

Erik
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,653
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag gillar ju William Hope Hodgson's the Nightland (ok, idéerna, inte prosan) så Wolframfästet tycker jag verkar intressant. Ni har väl sett att det kommit ut två antologier med noveller satta i the nightland (finns här)?

Hur pass mycket fantasy hade ni tänkt att Okeanos skulle bjuda på? Och vilket slags fantasy, huvudsakligen grekisk myt eller finns det utrymme för teosofiska flygande vril-skepp osv?
 
Top