Nekromanti Mekanurg lättar på förlåten -- två nya projekt

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Det fantastiska i Okeanos

Fantasyn är inte nödvändigtvis särskilt mycket grekisk myt. Gudarna, om de nu finns, sitter i himlen och gör inte så mycket. Däremot baseras en hel del grejer som Inte Fanns I Vår Värld på antik (inte bara grekisk) folklore, hörsägen, berättelser eller grejer man då trodde var "fakta".

För att göra en jämförelse: en hel del av de standardklichékritter som vi är vana vid från rollspel kommer ursprungligen (?) från en samling berättelser och skrifter just från tiden runt Alexander. Väldigt många av dessa varelser sägs finnas i "Indien". Folk kunde faktiskt resa till Indien och Alexander försökte ju erövra stället, men det var tillräckligt långt borta för att det lika gärna kunde varit Mars.

Övärldarna och länderna bortom dem bortom Herakles' stoder är främmande länder som de beskrevs i den sortens reseberättelser, om reseberättelserna hade varit dagens sanning. Således kan man stöta på folk med hundhuvuden eller städer där alla människor är tjuvar (bokstavligen).

I detta ingår diverse "magi". Denna är antigen en cineastisk variant på antik folktro (nekromanti, theurgi) eller SF-teman i antik kostym (technosofer, mnemosofer). Eftersom ett av temana är att söka efter Atlantis kan man peta in litegrann vad man tycker passar i de ruiner och folkspillror man hittar - inklusive vril och tocket, om man känner för det. Fast det kommer att finnas en del "fakta" om Atlantis i materialet redan.

"Kampanjdelen" av spelet kommer troligen till största delen att bestå av en samling främmande länder och öar man kan besöka - vad som finns där, vilka som bor där, vad man kan göra där, vad ens agerande där kan få för följder om man kör en icke-episodisk kampanj, etc. Det finns en kort genomgång av det alexandrinska medelhavet, men det är en plats rollpersonerna kommer ifrån, inte där de förväntas ha äventyr.

Erik
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,659
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Re: Nightowl hostar på skärmen

"Skadesystemet" är fortfarande uppe i luften, men jag kan säga så att man slår för den effekt man vill uppnå, och skada är bara en av dem. Man kan också, bland annat, förnedra, hota eller förvilla en motståndare. Eftersom man försvarar sig mot attackeffekter på olika sätt är olika mål olika bra mot olika motståndare. Det kan vara smart att lura ett jättemonster, att försöka skada honom är ingen större idé.
Låter bra, varierande och roligt.

Det finns en bunt magiformer som är vagt och ganska anakronistiskt baserade på antik vidskepelse och religion. (snip)
Coolt! :gremlaugh: Både technosoferna och mnemosoferna låter mycket roliga!

Jag ser Okeanos väldigt mycket genom en sorts Star Trek-filter.
Rimligt. Jag ser star trek som odysséen och sindbad i rymden.

/Terje, som inser att han inte sa så mycket vettigt i inlägget men mest ville ge beröm för de häftiga idéerna.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,659
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Re: Det fantastiska i Okeanos

Ja, jag fick till stor del svar på min fråga i ditt inlägg nedan. Det låter mycket kul. Grekisk myt finns ju i en del rollspel redan, men grek-sf känns nytt och spännande!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,901
Location
Port Kad, The Rim
Re: Nightowl hostar på skärmen

erje, som inser att han inte sa så mycket vettigt i inlägget men mest ville ge beröm för de häftiga idéerna.
Beröm är alltid gôtt att få när man jobbat hårt. :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Nightowl hostar på skärmen

Aj, där tappar du mig... sitta att addera mer än max tre T6 är för långsamt för min smak...

/T
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Re: Nightowl hostar på skärmen

Aj, där tappar du mig... sitta att addera mer än max tre T6 är för långsamt för min smak...
Mjao, samma här faktiskt. Illa nog i gamla Star Wars d6. Jag brukar alltid få låta andra människor addera åt mig.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det här låter trevligt !!
Fastnade speciellt för Wolframfästet -- äventyr i undergångens tid. Verkar mycket intressan !!
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
Re: Nightowl hostar på skärmen

Jag gillar att slå många d6 och lägga ihop. Tar inte så lång tid och man blir bättre med lite övning. Dessutom tycker jag bättre om binomialfördelade utfall över likafördelade.

/j
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Nightowl hostar på skärmen

smaken är olika, men jag och många till har svårt för det... Dess utom finns det tydligen en hel del som har "matte-dyslexi", även enklare additioner tar tid. Tror den diskussionen har vart på tapeten här på forumet tidigare.

Hade ett liknade system i en tidig version av Saga, men vi skrev om för att det blev så otympligt...

Jag personligen skulle välja en enklare lösning, och om man vill ha många 6-sidiga kan man ju göra som i Burning Wheel, till exempel (där man räknar lyckade och misslyckade tärningar, vanligen är en lyckad när man slår 4-6).. Det är snabbt och smidigt.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Nightowl hostar vidare

Det gör uppenbarligen vi också eftersom vi valt den regelbasen. :gremsmirk: Men tackar.

Två grejer: för det första, innan det går som det går på internet och nån gör en höna av en fjäder: vi pratar om 1 till 6 T6, i de flesta fall 3 eller 4. Innan ni går ut och sprider ut att spelet använder hela hinkar med tärningar, alltså. Det är inte som i säg WoD, där en normal tärningskombination är fyra tärningar, skickliga rollpersoner kan få sex, och det är fullt möjligt för erfarna rollpersoner att slå tio tärningar. (Jag förstår att det inte var detta Arfert och krank sa, men Internet tenderar att förvränga saker).

För det andra: Vad man tycker är lätt/snabbt är högst personligt och värt en vettig utredning någon gång. Jag har personligen lättare att räkna ihop två tärningar än en tärning och ett tal - vilket verkar befängt, men det måste ha något att göra med att man fysiskt hanterar "siffrorna" i det andra fallet.

Å andra sidan tycker jag själv inte att "man blir bättre md övning" är ett bra argument mot "jag gillar inte metod X, för den är för svår för det utbyte den ger". Med övning... tja, jag spelade RoleMaster ibland i min ungdom, och där hade vi en spelledare som memoriserat skadetabellerna. Då var ju knappast det spelet så långsamt som det brukar utmålas, men alla fick ju inte med en liten klon av min kompis Magnus i spelboxen...

Erik
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Nightowl hostar vidare

Jag har personligen lättare att räkna ihop två tärningar än en tärning och ett tal - vilket verkar befängt, men det måste ha något att göra med att man fysiskt hanterar "siffrorna" i det andra fallet.
Jag med. :gremgrin:

OK, fyra tärningar kanske man kan lägga ihop, men det är fortfarande lite för högt för min personliga smak... två-tre trärningar går bra, därutöver blir det för segt.

Och WoD (som jag förstår ni inte är) ... det känns helt felkonsturerat. En av anledningarna att jag inte spelat det på länge (den andra är att deras vampyrer är larviga :gremgrin: )
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Tärningspölar (OT)

Det är ytterst få värden som är på 6T...
...men å andra sidan torde det vara de värden man tagit för att få briljera i den färdigheten, så den får man väl slå titt som tätt. :gremelak: Win some, lose some.

WoD: Jag tycker faktiskt att det går snabbare att hantera fyra tärningar av WoD-typ, där man jämför dem med ett nummer, inte lägger ihop dem. (Jag har bara spelat gamla WoD-spel, där man varierade vilket värde man ville få på T10. Nuförtiden letar man bara efter de som slår 7 eller högre, om man minns rätt, det borde vara ännu enklare...)

Det är inte att det tar tid att slå tärningarna som ligger bakom eventuella aversioner mot sådana system för min del...
...men det är egentligen off-topic.

Erik
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Nightowl hostar vidare

”Och WoD (som jag förstår ni inte är) ... det känns helt felkonsturerat.”

Att man har ett tröskelvärde och räknar successes är en ytterst smart lösning som håller nere siffrorna på lätthanterliga nivåer. Sen fanns det ju tyvärr en del implementationsfel i några äldre inkarnationer av systemet (och även i de nyare), men eftersom du inte angav vilken specifika variant det var som ”kändes” felkonstruerad så går det inte att bemöta bättre än såhär (jag försökte, men det blev bara en stor textvägg som jag inte känner för att posta i den här tråden).

När det gäller det slentrianmässiga vampyrbashandet så ser jag inte vad det hade i tråden att göra överhuvudtaget. Ett flamebait med en påklistrad grinande graemlin är fortfarande ett flamebait, vettu.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Ovana

[ QUOTE ]
Å andra sidan tycker jag själv inte att "man blir bättre md övning" är ett bra argument mot "jag gillar inte metod X, för den är för svår för det utbyte den ger". Med övning... tja, jag spelade RoleMaster ibland i min ungdom, och där hade vi en spelledare som memoriserat skadetabellerna. Då var ju knappast det spelet så långsamt som det brukar utmålas, men alla fick ju inte med en liten klon av min kompis Magnus i spelboxen...

[/ QUOTE ]

Fast ibland kan ju vissa mekaniker kännas svåra bara för att man är ovan jämfört med vad man har använt förut.

Ta t.ex. följande rätt udda system för färdighetsresolution, slå 1-3 gröna T10 baserad på skill samt 1-3 röda T10 baserat på svårighet. Ta den högsta tärningen, är det en röd tärning har du misslyckats är det en grön tärning har du lyckats. (Är effekt intressant så är det värdet på tärningen.)

Detta system är inte rent mekaniskt speciellt komplicerat, man väljer det högsta av max sex tal och man kan göra det fysiskt med tärningarna. Ändå tror jag många skulle tycka att systemet var konstigt tills de änvänt det en kväll eller två.

Skall tilläggas att systemet ifråga är helt otestat och bara taget ur luften.

/Bjorn
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Nightowl hostar vidare OT

...jag uttryckte bara en personlig åsikt om varför jag inte spelar WoD. Ta det för vad det är.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Ovana

Jo, naturligtvis. :gremsmile: Man kan ju inte ha principen att man inte kan slå tärning eller utläsa dem på nya sätt bara för att folk kanske inte är vana vid det.

Men vad jag menade var, att om någon säger "shit, jag tycker det är för mycket jobb i förehållande till resultatet att addera två t12 och tänka på ett tal" så är rådet "men det blir ju enklare om man håller på ett tag" visserligen sant men irrelevant. man blir bättre på alla metoder bara man tränar på dem. Det är ingen ursäkt.

Erik
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
Re: Ovana

Ungefär så, men jag är fast övertygad att det blir lättare med tiden att räkna samman en handfull D6 (4-5 stycken). Speciellt när man återupptäcker tiokompisarna från lågstadiet.

Jag vill dessutom påpeka att jag inte menar att det blir lättare än att rulla en D20 och läsa av resultatet. Är det den enkelheten man strävar efter är inte D6or rätt. Min poäng var att det var ett högre pris man får betala för ett (enligt min mening) bättre tärningssystem och att det priset minskar med tiden genom erfarenhet (man får erf i huvudräkning helt enkelt).
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,901
Location
Port Kad, The Rim
Ett smakprov från Okeanos

Se bifogade PDF för några sidor preliminär text från Okeanos.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Ett smakprov från Okeanos

Hur man vet att det är en Anders Blixt-produktion - man möts tidigt av en Uttalsguide. ,-)

Men frånsett det så känns det spännande! Det känns som att det finns en bra hook in till Äventyret.
 
Top