NYHET Matt Colvilles MCDM-rollspel är uppe på backerkit och …

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Big claim need big evidence.
Jag har inga bigga claims! Bara en gissning på en typisk anledning till varför tweets kan försvinna. Det är helt okej att ta bort tweets man inte är nöjd med!
 

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
58
Location
Kungsholmen
Jag har fortfarande inte hittat inläggen, men jag har hittat att jag har pratat om inläggen. 😅

View attachment 15608
View attachment 15609
Det verkar väl rimligt att vara nöjd med någonting man kommit på? Konvergent evolution, lixom. Att man är stolt över att ha kommit på något behöver ju inte betyda att man tror att man är den första som kommit på det, tänker jag. Kan det vara så att folk här i tråden har gjort hoppet från “han var stolt över ett designval” till “tror han att ingen annan har kommit på det eller”?

I egenskap av en enormt entusiastisk person som brukar vara öppet och högljutt nöjd när jag åstadkommit något så aktar jag mig noga för “tror du att du är något”-ism. Många gånger när jag skapat något har jag fått högar med svar à la “jaha, tror du att det är något speciellt, eller?” “Det är ju lätt”; “någon annan har gjort något liknande förut”; et cetera, trots att jag aldrig sagt någonting som strider emot det. Matt Colville är en entusiastisk person (och det är därför han funnit så mycket framgång på YouTube!), och det är möjligt att det kanske bara är lätt för folk som inte är lika sprudlande att tolka in saker i det.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
A Fantasy RPG where your character starts, at level 1, already a hero. Maybe even locally famous!

Till skillnad från 5e då eller?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
A Fantasy RPG where your character starts, at level 1, already a hero. Maybe even locally famous!

Till skillnad från 5e då eller?
Lvl 1 i DnD 5 är dock den dödligaste leveln. Det är extremt enkelt att av misstag råka total mörda ett gäng äventyrare på lvl 1 med ett gäng gobliner. Nu vet jag inte om Matts spel löser det problemet, men lvl 1 är inte en nivå där du känner dig som en hjälte i DnD 5 är min uppfattning.

Däremot på lvl 3 så har det skiftat över och du är verkligen den där hjälten som räddat byn, vunnit ära och blivit en del av alla andra hjältar som ska skriva historia.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Det verkar väl rimligt att vara nöjd med någonting man kommit på? Konvergent evolution, lixom. Att man är stolt över att ha kommit på något behöver ju inte betyda att man tror att man är den första som kommit på det, tänker jag. Kan det vara så att folk här i tråden har gjort hoppet från “han var stolt över ett designval” till “tror han att ingen annan har kommit på det eller”?

I egenskap av en enormt entusiastisk person som brukar vara öppet och högljutt nöjd när jag åstadkommit något så aktar jag mig noga för “tror du att du är något”-ism. Många gånger när jag skapat något har jag fått högar med svar à la “jaha, tror du att det är något speciellt, eller?” “Det är ju lätt”; “någon annan har gjort något liknande förut”; et cetera, trots att jag aldrig sagt någonting som strider emot det. Matt Colville är en entusiastisk person (och det är därför han funnit så mycket framgång på YouTube!), och det är möjligt att det kanske bara är lätt för folk som inte är lika sprudlande att tolka in saker i det.
Jo, det är helt klart bra att vara stolt över bra grejer man gör och det är kul när folk är entusiastiska.

Jag läste som konstaterat in en självgodhet i det och som att han försökte ta äran för att komma på grejer andra redan gjort sedan länge, men det kan ju också ha varit att han inte hade koll på något annat än DnD. I samma veva uttryckte han något om att han hoppades att OGL-fiaskot skulle leda till att det kom någon form av rollspel som inte var DnD, så det senare kanske inte är en orimlig tolkning.

Oavsett, egentligen bara roligt med entusiasm, så jag släpper negativiteten.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,035
Location
Stockholm
Han fick en hel del mothugg på följande:

Isch, vilken otrevlig ton det forumet hade! Skönt att det är så mycket mysigare här i allmänhet.
 

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
58
Location
Kungsholmen
Inte alls min tekopp, men jag tycker Matt är sympatisk och kunnig, så jag hoppas det går bra.
Det känns jättekul att se att det finns fler som känner som jag! Det råkar vara så att jag inte är särskilt intresserad av strids- eller crunchfokuserat rollspelande (än mindre av battlemats och figurer) – men jag har ägnat många behagliga, lärorika timmar åt att titta på Colvilles YouTube-videor, så det känns stenmysigt att se honom uppnå någonting han drömt om.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Han fick en hel del mothugg på följande:

Urk! Jag har inte läst det där tidigare. Men det här inlägget är både ett typ exempel på en retorik han lagt sig till med som jag avskyr, och något som gör mig mer avtänd på vad för spel han än släpper:

MCDM 2.JPG

Jag har ett starkt minne av att han pratade på Twitter om att de hade kommit på en helt unik idé som de inte ens visste om den funkade: att varje attack skadar.
Jag minns den där tweeten lite vagt jag med (och kan inte hitta den heller). Jag kommer ihåg att jag vid tillfället tänkte typ "det där måste vara extrem hyperbole för att peppa upp folk på idéen, han kan omöjligt tro att det här är en ny idé."

Och jag vill minnas att han klargjorde i en stream att det här inte var något nytt koncept (undrar om han inte rent av nämnde "into the odd"?), men att det så att säga var "nytt för dem" och att de behövde testa det grundligt för att vara säkra på att det var rätt idé _för dem_.

Men hela den retoriken är ju en stor del av det som gör mig allt mer avtänd. Dessutom är ju nästan alla "inovationer" han nämner sånt jag redan prövat i andra spel och antingen inte gillar, eller gillat men spelat mig trött på XD
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
men jag har ägnat många behagliga, lärorika timmar åt att titta på Colvilles YouTube-videor, så det känns stenmysigt att se honom uppnå någonting han drömt om.
Ja, även om jag inte riktigt vibbar med honom idag tycker jag fortfarande hans running the game (och hasn one fighter at a time) är bland det bästa som gjorts till rollspel.

Och jag ÄR väldigt glad att det går bra för dem.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Ja, även om jag inte riktigt vibbar med honom idag tycker jag fortfarande hans running the game (och hasn one fighter at a time) är bland det bästa som gjorts till rollspel.

Och jag ÄR väldigt glad att det går bra för dem.
Den är bra, även om jag inte håller med om allt.

Tycker hans filmer är välgrundade, genomtänkta, sansade, och har väldigt lite click bait över sig. Jag bojkottar alla som kör med click bait (utom Professor Dungeonmaster).
 
Last edited:

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,035
Location
Stockholm
Med den logiken är fler släpp bättre, och ett släpp i sekunden bäst!
För den som vill ha mer är fler släpp bättre! *gråter som Eon-spelare*.

Jag kan också hålla med Colville i analysen - om Hasbro vill tjäna massor av pengar på D&D, speciellt på kort sikt, borde det rimligtvis släppas fler tie-in-produkter, tex nu mer Baldur’s Gate 3 som ger massor av gratis marknadsföring.
 

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
58
Location
Kungsholmen
Jag tycker att det är spännande att se att Backerkit tydligen är gångbart som crowdfunding-plattform – jag hade väntat mig att det skulle göra ganska stor skillnad att folk redan är reggade på Kickstarter, och att projekt dels får fler ögon på sig, och att folk dels inte behöver registrera sig på en ny plattform. Det är väl tack vare att de redan har direkt kontakt med en stor publik via YouTube, antar jag? Kollar man in de andra populära projekten just nu så ser man ju som högst summor som är en magnitud mindre – inte småslantar, men inte de pengahögar man ser på Kickstarter. (Det kan ju förstås vara så att MCDM skulle ha kammat in ännu mer stålar på Kickstarter, men det kan man ju inte riktigt uttala sig om.)
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Nu har pengaströmmen förvandlats till en rännil. Men givet att de har dragit in 2,9 miljoner efter tre dagar, så lär de ju spränga 3-mille-gränsen. Men tvek på om de orkar över 4 meloner.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
MCDM svarar på frrågor om apelet (har inte tittat själv):
Jag såg en bit. Kändes som att de pratade om en superheroisk och detaljerad version av DnD. En del nya saker. En del nya namn på gamla saker. På det stora hela ett spel som gör ganska exakt det DnD gör men uppskruvat till 11 på hjältedådsmätaren.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Ja, de har ju inte stuckit under stol med att det är ”heroisk fantasy” som är målet, men med regler designade för att göra just heroisk fantasy ”så kul som möjligt”.

Så länge man tycker regler är kul i vart fall. 400 sidor regler… 😔
 
Last edited:
Top