NYHET Matt Colvilles MCDM-rollspel är uppe på backerkit och …

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
… det har dragit in över en och en halv miljon dollar på typ ett dygn: https://www.backerkit.com/c/projects/mcdm-productions/mcdm-rpg?ref=bk_launch_party.

Det är heroisk fantasy, men ska vara snabbare och mer filmiskt än ni vet, ”världens största rollspel”. En person på nätet beskrev det som ”DnD4 utan allt bagage”.

På följande jubbtubbklipp presenterar Matt spelet i samband med att man la upp crowdfundingen om jag fattar det rätt, han är så rörd att han börjar nästan gråta, vilket jag tycker var fint: https://www.backerkit.com/c/projects/mcdm-productions/mcdm-rpg?ref=bk_launch_party.

Inte alls min tekopp, men jag tycker Matt är sympatisk och kunnig, så jag hoppas det går bra. Och det kommer det säkert, det lär landa på flera miljoner dollar detta.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Så...Critical Role RPG? Har ingen relation till varken CR eller D&D men utmanare är alltid kul och får (nästan) alltid min sympati så...Lycka till! Inte för att det verkar behövas :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Läste texten på Backerkit. Väldigt tydligt en reaktion mot OSR-tänket på att vara en zero som utforskar världen. I det här spelet missar man inte, ska inte ha resource management, man börjar med en massa coola abilities, man börjar spela som episk hjälte.

Om jag fattar texten rätt.

Inte ett spel för mig men ska bli intressant att se hur det går och om det är den spelstilen som D&D kommer att gå emot i ännu större utsträckning. Extrem fokus på ”wish fulfillment”.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Läste texten på Backerkit. Väldigt tydligt en reaktion mot OSR-tänket på att vara en zero som utforskar världen. I det här spelet missar man inte, ska inte ha resource management, man börjar med en massa coola abilities, man börjar spela som episk hjälte.

Om jag fattar texten rätt.

Inte ett spel för mig men ska bli intressant att se hur det går och om det är den spelstilen som D&D kommer att gå emot i ännu större utsträckning. Extrem fokus på ”wish fulfillment”.
Jag tycker detta låter som en bra analys. Tänker också att DnD är nedtyngd av en massa traditioner och saker som ”måste” vara med, vilket öppnar upp för folk som Matt och Matt att göra spel i samma genre - heroisk fantasy - men som är smartare och smidigare. Och de verkar vara lika sympatiska som Wizards inte är det, så jag önskar dem all lycka. (Ingen av dem lär väl göra ens ett litet hack i Wizards vinstkurva).
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Jag blir stressad av hur fort Matt pratar men i övrigt instämmer jag med detta:

... sympatisk och kunnig ...
Därför hade jag nog kunnat tänka mig att stötta hans projekt men för mig faller det totalt på att:

... man börjar spela som episk hjälte.
Om det är ett ord som får mig att tappa intresset för något - gäller allt från böcker, filmer, serier och spel till musik - så är det just när det beskrivs som episkt. Urk!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Inte särskilt sympatisk längre. Känns som att han tillbringat senaste åren med att häva ur sig galla över saker jag gillar.

Men jag hoppas det går bra för dem! Typ inget han sagt om det har fallit mig personligen i smaken, men jag tror det kommer bli awesome för de som gillar premisserna.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Inte särskilt sympatisk längre. Känns som att han tillbringat senaste åren med att häva ur sig galla över saker jag gillar.
Håller otippat nog med. Jag fullkomligt avskyr 5E, men till och med jag känner att han hackar på det på ett så oskönt sätt.

Han började som en hjälpsam men lite skönt naiv typ som bara verkade vilja att fler skulle prova att spelleda. Men någonstans på vägen känner jag att naiviteten övergick i arrogans.

Det har nog mycket att göra med att hans eget spel verkar pitchas som ”Bättre än 5E (fast typ samma grej)!” och han varit så självgod över sina banbrytande innovationer (”Vi är nog de första i världen som har kommit på att man skulle kunna ha damage-slag utan to-hit-slag, det är en helt unik idé som vi måste se om den ens kan fungera i rollspel.”)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Det ser helt förfärligt ut, själlöst och blänkande. Och det förklaras ingenstans som jag kan se vad MDCM står för. :D
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Det har nog mycket att göra med att hans eget spel verkar pitchas som ”Bättre än 5E (fast typ samma grej)!” och han varit så självgod över sina banbrytande innovationer (”Vi är nog de första i världen som har kommit på att man skulle kunna ha damage-slag utan to-hit-slag, det är en helt unik idé som vi måste se om den ens kan fungera i rollspel.”)
Självgodhet är aldrig charmigt. Att idén ovan inte alls är ny gör inte saken bättre.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Det ser helt förfärligt ut. Och det förklaras ingenstans som jag kan se vad MCDM står för. :D
Haha, jag tänkte också på det. Typsnitt, layout och illustrationer. Som 5e gjort av b-laget.

MCDM är företaget, som består av Matt och ett par till, typ. Rollspelet har inget namn än.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,084
Location
Göteborg
Intressant hur olika man kan uppfatta saker.

Colville har aldrig kritiserat något som jag inte tyckte förtjänade det, och han har aldrig gjort det på ett tyket sätt. Så jag är fortfarande på hans sida.

Vad gäller själva spelet verkar det ungefär som att designmålet är det samma som för 13th Age, men att svängarna tas ut ännu mer eftersom man helt släpper d20-sargen. Det låter faktiskt som min kopp té.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Och det förklaras ingenstans som jag kan se vad MDCM står för.
Nej, det har alltid varit ett mycket omtalat mysterium. Själva förtaget heter just "MCDM" som jag förstår det, men Matt har sagt att det faktiskt står för något.

I början utgick många från att det var Matt Colville Dungeon Master, men det har Matt sagt rakt ut är fel flera gånger.

Enligt en i företaget (Lars) står det för "Matt Colville Dick Muncher" (detta är något Lars sagt själv, och Matt har stolt upprepat det flera gånger). Jag är rätt säker på att det bara är ogenomtänkt och inte egentligen illa menat.

Jag tror gängse uppfattning nuförtiden är "Matt Colville Digital Media". Men jag tror också att folk kan ha hakat upp sig på att MC skulle stå för just Matt Colville.

Vad har han emot senaste SW-trilogin?
"karaktärsmordet på Luke Skywalker" som han kallar det.
Det ständiga återanavändandet av karaktärer och platser.
Manusen.
Att de gjordes över huvudtaget (han gillar inte att allt som görs idag, oavsett om det är star wars eller ej, måste bygga på tidigare filmer, IP:n, franchises).

Ingen av åsikterna är növändigtvis orimlig, såklart! Men han har vid flera tillfällen utalat sig på ett sätt som inte alltid känns så kul när man råkar vara av av motsatt åsikt.

Intressant hur olika man kan uppfatta saker.

Colville har aldrig kritiserat något som jag inte tyckte förtjänade det, och han har aldrig gjort det på ett tyket sätt. Så jag är fortfarande på hans sida.
Stor skillnad mellan hans videor och hans livestreams, skall sägas. Jag har aldrig haft problem med hur han uttrycker sig i sina videor på youtube.
 
Top