NYHET Matt Colvilles MCDM-rollspel är uppe på backerkit och …

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Jag är verkligen inte målgruppen här. Kanske är det just därför jag inte fattar vad som gör MCDM bättre än 5E. För mig är det samma lika men för någon som är insatt är det ena uppenbart coolare än det andra.
Om man läser deras beskrivning på Backerkit, så säger de nästan mer om vad spelet inte är än vad det är, och allt det inte är är saker som de menar gör bättre än DnD5. Jag läser hela deras pitch som "heroisk fantasy, men bättre än DnD5". Till exempel att man slipper "slog", vilket många som spelat DnD5 nog upplevt: att strider, ofta där utgången ganska snart är given (spelarna kommer att vinna), tar timmar att spela igenom på grund av att det tar sådan tid att hacka sig igenom monstrens kroppspoäng.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Om man läser deras beskrivning på Backerkit, så säger de nästan mer om vad spelet inte är än vad det är
Jag tror i och för sig att det är sjukt viktigt. MCDM (och Matt i synnerhet) har ju bygg sitt hus väldigt mycket på 5E sedan starten. Om de bara släppte något rakt av skulle nog vädligt många förutsätta att det var 5E-relaterat.

Jag tror det är en av anledningarna till att de hyper sina "nya" lösningar så mycket. Inte nödvändigtvis för att de är nya och inovativa, utan för att de måste göra en bunt 5E-spelare pepp på dem, så att de inte blir besvikna när de får produkten i handen.

För jag kan ge mig fan på att trots alla videor de lägger upp och allt de skriver kommer det vara nån som får det slutliga spelet i handen som kommer klaga på att det ju inte alls är kompatibelt med DnD xD
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
201
Fick också uppfattningen av att spelet gör saker som 5e inte gör. Men exakt vad är oklart... Blir inte så inspirerad att lyssna när presentatören tar upp ett annat spel och säger hur dåligt det är istället för säga vad som är bra med deras spel.

Känns lite som ytterligare ett klassbaserat resursanvändande system bara lite omvänt mot 5e. För dungeon crawl verkar ju lite roligt med att man får mer bonusar ju längre man spelar utan vila. Men nu gillar jag ju inte dungeon crawl... Fast å andra sidan skriver de att spelet är inte om dungeon crawl för man behöver inte hålla koll på antalet facklor man har. Men för mig känns det som dungeon crawl så fort man använder resurser som bara är användbara i strid och har ett begränsad tid att spela innan det är dags för sova. För man återfår all hälsa i detta spel också efter sovit en ostörd natt. Exempelsidorna som visar fick mig lite att tro det var pathfinder 2e... Ser av dessa vara helt fokuserat på strid.

Så fokus är på spelare som vill ha roliga strider utan störas av annat tjafs antar jag.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Ser av dessa vara helt fokuserat på strid.
Folk frågade MCDM på twitter för nån vecka sedan "ungefär hur långt tid tar det att spela ut en strid", varpå MCDM (via James Introcasso, har jag för mig) svarade att dessa personer ställde fel fråga eftersom de var vana vid spel där strid är segt. Att det inte spelar någon roll hur lång tid striden pågår, så länge alla har roligt*.

Baserat på tidigare uttalanden jag också sätt skulle jag räkna med att striderna potentiellt kommer ta ännu längre tid än de gör i 5E, men att kommer ta lång tid för att "alla gör massa coola saker" snanare än att sitta och "rulla tärning och räkna matte". Men jag tror det bygger på att man tycker det är kul att sitta och lyssna på nån annan beskriva vilka förmågor de använder. Vet inte om jag hör till den gruppen.

*Det påpekades av många att det kan finnas flera bra anledningar till att vilja veta hur lång tid en strid tar, som inte har med "strid är tråkigt" att göra. Jag tror inte MCDM bemöte någon av dessa kommentarer.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Folk frågade MCDM på twitter för nån vecka sedan "ungefär hur långt tid tar det att spela ut en strid", varpå MCDM (via James Introcasso, har jag för mig) svarade att dessa personer ställde fel fråga eftersom de var vana vid spel där strid är segt. Att det inte spelar någon roll hur lång tid striden pågår, så länge alla har roligt*.

Baserat på tidigare uttalanden jag också sätt skulle jag räkna med att striderna potentiellt kommer ta ännu längre tid än de gör i 5E, men att kommer ta lång tid för att "alla gör massa coola saker" snanare än att sitta och "rulla tärning och räkna matte". Men jag tror det bygger på att man tycker det är kul att sitta och lyssna på nån annan beskriva vilka förmågor de använder. Vet inte om jag hör till den gruppen.

*Det påpekades av många att det kan finnas flera bra anledningar till att vilja veta hur lång tid en strid tar, som inte har med "strid är tråkigt" att göra. Jag tror inte MCDM bemöte någon av dessa kommentarer.
Ett annat skäl att strid i DnD5 tar lång tid, är att spelet ofta stannar upp för att spelare har långa och med tiden allt längre menyer med val att göra i varje stridsrunda. Vissa klasser undgår detta fenomen, men det gäller de flesta. Spelare måste tänka på saker som vilken av deras attacker gör mest skada denna runda givet stridens premisser (motståndarnas antal och egenskap, terrängen, var alla står och kan flytta sig, om det finns synergieffekter med vad andra spelare kan göra sen, etc), vilken bonushandling är mest optimal, eller är det rätt att buffa någon (i så fall vem) eller bara satsa på en Nova-attack etc. Och ofta blir resultatet inget hände eller lite hände.

Och jag undrar verkligen om MCDM-rollspelet undgår denna problematik. För oss som tycker att det är ett problem. För många är det ju en grej, inte en insekt.
 
Last edited:

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Folk frågade MCDM på twitter för nån vecka sedan "ungefär hur långt tid tar det att spela ut en strid", varpå MCDM (via James Introcasso, har jag för mig) svarade att dessa personer ställde fel fråga eftersom de var vana vid spel där strid är segt. Att det inte spelar någon roll hur lång tid striden pågår, så länge alla har roligt*.

Baserat på tidigare uttalanden jag också sätt skulle jag räkna med att striderna potentiellt kommer ta ännu längre tid än de gör i 5E, men att kommer ta lång tid för att "alla gör massa coola saker" snanare än att sitta och "rulla tärning och räkna matte". Men jag tror det bygger på att man tycker det är kul att sitta och lyssna på nån annan beskriva vilka förmågor de använder. Vet inte om jag hör till den gruppen.

*Det påpekades av många att det kan finnas flera bra anledningar till att vilja veta hur lång tid en strid tar, som inte har med "strid är tråkigt" att göra. Jag tror inte MCDM bemöte någon av dessa kommentarer.
Det påminner om en artikel jag läste om reframing (tror jag begreppet var) en gång som tog upp ett exempel med en fastighetsägare vars hyresgäster klagade på att hissen var för långsam. Hur kunde man lösa det? Tja, man kan ju sätta in en starkare motor i hissen eller installera en ny hiss. Men man kan också sätta upp speglar och ett bord med blommor i hallen där hissen är samt spela lugnande musik. Hur löser det problemet att hissen är långsam? Det gör det inte. Det förmildrar problemet att det är jobbigt att vänta på hissen.

Det är en rätt viktig sak att ta med sig om ens jobb är att lösa problem åt kunder om dagarna - folk är inte alltid jättebra på att beskriva det faktiska problemet. Ofta beskriver folk vad de själva tror är orsaken till problemet som problemet istället för det faktiska problemet. Ännu värre är när de beskriver vad de själva tror är lösningen på vad de själva tror är orsaken istället för att beskriva det faktiska problemet och låta experterna på problemlösning hitta en smidig och billig lösning...

Men anyway, faran med det perspektivet är ju, så klart, när man själv missbedömer vad det faktiska problemet är. Och därmed löser fel problem.

I det här fallet så låter det som att man som kund får lyssna på hur MCDM beskriver problemet med DnD5:s strider och så får man bedöma om man delar hans problembeskrivning. Gör man det inte så är man inte målgruppen.

Übereil
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Folk frågade MCDM på twitter för nån vecka sedan "ungefär hur långt tid tar det att spela ut en strid", varpå MCDM (via James Introcasso, har jag för mig) svarade att dessa personer ställde fel fråga eftersom de var vana vid spel där strid är segt. Att det inte spelar någon roll hur lång tid striden pågår, så länge alla har roligt*.

Baserat på tidigare uttalanden jag också sätt skulle jag räkna med att striderna potentiellt kommer ta ännu längre tid än de gör i 5E, men att kommer ta lång tid för att "alla gör massa coola saker" snanare än att sitta och "rulla tärning och räkna matte". Men jag tror det bygger på att man tycker det är kul att sitta och lyssna på nån annan beskriva vilka förmågor de använder. Vet inte om jag hör till den gruppen.

*Det påpekades av många att det kan finnas flera bra anledningar till att vilja veta hur lång tid en strid tar, som inte har med "strid är tråkigt" att göra. Jag tror inte MCDM bemöte någon av dessa kommentarer.
Få saker får mig så avtänd på en produkt som PR snack där.man får svar på andra frågor än de som ställdes.

Jag är fortfarande försiktig nyfiken, men kommer vänta tills andra än MCDM pratar om den färdiga produkten. För de själva gör ett uselt jobb att sälja in mig på produkten.
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
201
Folk frågade MCDM på twitter för nån vecka sedan "ungefär hur långt tid tar det att spela ut en strid", varpå MCDM (via James Introcasso, har jag för mig) svarade att dessa personer ställde fel fråga eftersom de var vana vid spel där strid är segt. Att det inte spelar någon roll hur lång tid striden pågår, så länge alla har roligt*.

Baserat på tidigare uttalanden jag också sätt skulle jag räkna med att striderna potentiellt kommer ta ännu längre tid än de gör i 5E, men att kommer ta lång tid för att "alla gör massa coola saker" snanare än att sitta och "rulla tärning och räkna matte". Men jag tror det bygger på att man tycker det är kul att sitta och lyssna på nån annan beskriva vilka förmågor de använder. Vet inte om jag hör till den gruppen.

*Det påpekades av många att det kan finnas flera bra anledningar till att vilja veta hur lång tid en strid tar, som inte har med "strid är tråkigt" att göra. Jag tror inte MCDM bemöte någon av dessa kommentarer.
Får väl se om de löser problemet med att personer inte lyssnar om de inte är med i handlingen. Dvs man gör sin sak i strid sen går man och kokar lite kaffe, kollar nyheterna, och sen går tillbaka och ser vad som hänt i striden. Jag tycker det händer coola saker i 5e strid också men efter man gjort sin grej behövs man oftast inte vara närvarande förrän ens nästa gång.

Tidsåtgång är en aspekt som är viktig om man har begränsat med speltid. Kan man slänga in en strid för en kort scen eller kommer det då ta hela sessionen? Men jag får inte uppfattning om att annat än strid är viktigt än så länge. Strid är en bra säljargument så kan vara att de satsar på få ut att de har coola strider först och sen presenterar övriga spelet.

Är också nyfiken men inte tillräckligt för lusläsa sidor och följa snacket. Ungefär så som alla UA uppdateringar för 5e som jag inte följt utan bara snappar upp ur flödet det som folk verkar tycka vara intressant eller vara upprörda över.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,084
Location
Göteborg
Ah. Vad är det som lockar, och vadan din väntan?
Jag gillar de tankar Matt har förklarat i sina kortare videos om hur man får in mer action i spelet. Har ännu inte orkat ta mig igenom deras flera timmar långa Q&A videos, så jag vill se om de lägger upp mer info i textform. Och så väntar jag på december-lönen den 22e...
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,084
Location
Göteborg
Nu har jag läst deras preview-dokument, och tittat lite på en video med James som beskriver deras arbetsprocess igen.

Jag kommer att backa, eftersom jag gillar deras sätt att börja med vilken spelupplevelse de eftersträvar och sedan iterera spelmekaniken tills den ger den önskade upplevelsen.

Till exempel tyckte jag idén med Victories var genial.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,084
Location
Göteborg
Och för oss som är lata men nyfikna, vad är det för en idé?
Förutom resurser som räknar ned (t.ex. Recoveries - vilket jag tycker James kunde erkänt att de tog från 13th Age, men han hade väl bråttom...), så har de resurser som räknas upp med tiden. Syftet är att spelare inte skall vilja vila efter varje strid.

Så först lade de till klass-specifika resurser som ökar per stridsrunda (lite som escalation die i 13th Age), men det fick effekten på speltest att spelare inte ville avsluta strider, de ville bara farma den här resursen. Lösningen på detta var delvis att ha en reset på den här resursen efter en fajt - så du kan inte gå in i nästa med full tank, så att säga. Dels infördes Victory. Detta är ett värde som räknas upp efter varje vunnen strid eller på annat sätt lyckad encounter. Reset sker bara när man vilar, då konverteras all Victory man samlat på sig till XP. Men fram till dess ger dina Victories en bonus till vissa av dina förmågor.

Förhoppningsvis skapar detta en intressant spänning mellan att vilja vila (för att få tillbaks HP och sådant) och att vilja fortsätta (för att hålla uppe det momentum som segrar ger).
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Förutom resurser som räknar ned (t.ex. Recoveries - vilket jag tycker James kunde erkänt att de tog från 13th Age, men han hade väl bråttom...), så har de resurser som räknas upp med tiden. Syftet är att spelare inte skall vilja vila efter varje strid.

Så först lade de till klass-specifika resurser som ökar per stridsrunda (lite som escalation die i 13th Age), men det fick effekten på speltest att spelare inte ville avsluta strider, de ville bara farma den här resursen. Lösningen på detta var delvis att ha en reset på den här resursen efter en fajt - så du kan inte gå in i nästa med full tank, så att säga. Dels infördes Victory. Detta är ett värde som räknas upp efter varje vunnen strid eller på annat sätt lyckad encounter. Reset sker bara när man vilar, då konverteras all Victory man samlat på sig till XP. Men fram till dess ger dina Victories en bonus till vissa av dina förmågor.

Förhoppningsvis skapar detta en intressant spänning mellan att vilja vila (för att få tillbaks HP och sådant) och att vilja fortsätta (för att hålla uppe det momentum som segrar ger).
Jag har haft liknande ideer, kul att se någon göra något liknande.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Det låter ju lite intressant. Ge mig en version av reglerna som är 50 sidor tjock så kanske jag backar det.
 
Top