Matdags igen

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Fisk är en härlig proteinkälla, framförallt på sommaren! Finns mycket kul att göra. Lax i ugn, fisksoppa, smörstekt tork, tonfiskröra etc.
 
  • Like
Reactions: Ram

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Wraps
En av mina "go to luncher" när jag inte vill laga mat är ett sånt där jättestort tortilliabröd (Grillkebab, kebabtortillia, grill trotillia eller vad tusan de nu kallas), så tömmer jag ner en påse färdigsköljd salladsblandning, och antingen nån slags påläggsmat (jag gillar sån där färdigskivat, grillat kycklingbröst man kan köpa på plastburk) eller vad jag än har för rester från gårdagen (kall kyckling, kall fläkskotlett, kall stekt köttfärs), och nån slags dressing (för mig bler det oftast srirachamajonäs, vanlig majonäs, eller lite yogurt med pressad vitlök). Vill jag lyxa på det river jag lite ost över (helst parmesan eller dylikt). Det blir en snabb, enkel lunchwrap som i alla fall innehåller lite grönsaker.

Stekt ris
Stekt ris är också snabbt och enkelt på ett liknande tema: stek kallt överblivet ris från gårdagens middag på hög värme så det får lite färg. Har du lite överblivet kött/grönsaker från gårdagen slänger man ner dem efter att riset fått färg. Rör runt lite, och skjut allt åt sidan i stekpannan och knäck ner några ägg. När äggen börjar bli färdigstekta hackar man upp dem med stekspaden och blandar ihop allt med riset. Addera kryddar beroende på smak, man måste inte ha "asiatiska smaker", utan anpassa beroende på vad du hade för rester. Svartpeppar och kanske lite örter är gott. Tacokryddning funkar det med! Lite matlagning är det ju, men i praktiken är det bara att dumpa saker i en het panna och röra runt lite. Det behöver inte vara avancerat; bara ris, lite frysta ärtor, ägg och svartpeppar tycker jag är rena kalasmaten.

Pasta
En av de absolut enklaste pastarätter man kan göra är att koka valfri pasta. När den precis börjar bli klar, dumpa i valfria frysta grönsaker (som redan är uppbitade) och häll sedan av vattnet. Dumpa i en burk färskost med valfri smaksättning (vitlök och örter, parprika chili, eller bara neural och krydda själv). Bara röra runt och lägga upp. Vill man ha mer protein i är det bara att strimla ner lite kokt skinka (Eller gårdagens rester igen). Jag brukar inte ens ta fram kniv och skärbräda i så fall, utan tar en sax och klipper ner bitar i grytan.

Snabblassange
Varva pastaplattor (okokta), passerade tomater, riven ost, och valfri "bechamelsåssubstitut" (creme fraiche, ricottaost, keso, matlagningsgrädde,). Krydda lite med italiensk salladskrydda, salt och peppar mellan lagren också. Om du vill kan du ha med några skinkor kokt skina, eller stekt köttfärs beorende på hur mycket meck du vill ha. Eftersom pastaplattorna är okokta kan du ta rätt mycket sås mellan varven, eller häll över nån dl vatten på slutet. tricket här är att bara använda färdiga saker så du monterar bara ihop den i en form. Jag brukar använda sånna där lunchlådor i glas. Mina är precis tillräckligt stora för en pastaplata. Man kan slänga ihop en eller flera sån här lasange på 5-10 minuter. Antingen kan du slänga in dem i ungnen på kvällen medan ni äter middag, ochs en värma till lunch dagen efter. Eller så sätter du bara in dem som de är i kylen och nästa dag kan ungrarna slänga in den i ugnen på typ 200 grader i 40 minuter.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Stekt ris
Stekt ris är också snabbt och enkelt på ett liknande tema: stek kallt överblivet ris från gårdagens middag på hög värme så det får lite färg. Har du lite överblivet kött/grönsaker från gårdagen slänger man ner dem efter att riset fått färg. Rör runt lite, och skjut allt åt sidan i stekpannan och knäck ner några ägg. När äggen börjar bli färdigstekta hackar man upp dem med stekspaden och blandar ihop allt med riset. Addera kryddar beroende på smak, man måste inte ha "asiatiska smaker", utan anpassa beroende på vad du hade för rester. Svartpeppar och kanske lite örter är gott. Tacokryddning funkar det med! Lite matlagning är det ju, men i praktiken är det bara att dumpa saker i en het panna och röra runt lite. Det behöver inte vara avancerat; bara ris, lite frysta ärtor, ägg och svartpeppar tycker jag är rena kalasmaten.
Asiatisk pyttipanna. Otroligt gott och relativt enkelt att steka upp. Den här videon lärde mig hur man tillagade det. Som du säger, man kan slänga i lite vad som helst.

 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Kanske en variant men varma mackor i ugn eller i mack-järn.
Med lite mer ansträngning kan man göra egna chicken-nuggets (skära upp kyckling i bitar, panera och steka), god sallad till och kan köpa dipp.
Fläskytterfile (finns ofta svensk och på extrapris) kan marineras och ugnsstekas på massa olika sätt. Sen kan man ha massa saker till. Pommes och bea. Potatissallad (både majonäsbaserad eller fransk). Hasselback och rödvinssås. Smashed potatis och tzatziki.
Flap- eller flankstek är grymt god att grilla. Med en nudelsallad och asiatiska smaker (chili, ingefära, lime, osv) är det sjukt gott.

Cog.
Bra tankar. Varma mackor i mackjärn är det som går under namnet "klämmackor" hos oss. Fläskytterfilé är det mer fancy namnet på kotlett. :D Flankstek är strålande, det skall jag kolla efter!
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Ägg i alla sina former är också en bra och (jämfört med kött) billig källa till protein.

Omelett, Shakshuka, Quiche, Frittata (t.ex. en med potatis och svamp), fried rice, äggröra (klassisk, eller varför inte en ägg bhurji vilket är en indisk variant), pyttipanna osv.
Mycket bra, dessa skall vi testa. Tack!
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Ok! Min upplevelse är det motsatta. Gillar man den färdiga lika bra eller bättre är det ju toppen, då är det verkligen snabbt lagad mat.
Vi gillar Soldatens variant för detta. Riktigt riktigt god, speciellt om man tar lite för lite vatten i den.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Som variation till middagarna har vi arbetat in palak paneer i rotationen. Det är enkelt, smidigt och jättegott. https://zeinaskitchen.se/palak-paneer/ kanske behöver modda receptet där lite, men det funkar väl typ så. Sen äter vi skinkstek, ugnsbakade i lergryta en del. Gryta, kolaps eller chop suey på högrev on special occasions (för det har blivit svindyrt att äta nu för tiden). Mycket fläskytterfilé på olika sätt (bryn kanterna, sprätta den på mitten så att den "går upp" men inte delas helt, fyll med soltorkade tomater kantareller och riven ost och kör i ugnen en stund). Pastasallad med fetaost, mozarella, ägg och/eller räkor.
Kolla gärna charken i affären med, där brukar det oftast finnas grejer som är enklare att variera sig med, men det blir väl kanske lite för dyrt i längden.
Jättebra tips dessa! Stort tack, skall kolla på dem alla. Grytor, pulled pork etc kör vi ofta på helgerna under den svalare delen av året, men brukar tappa/välja bort under sommaren för vårt hus hanterar inte värme så bra (både själva byggnaden och de som bor i den...).
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
För att borra lite i ursprungliga frågan: önskas tips på rätter som innehåller protein i största allmänhet? Eller vegetariska alternativ? Eller rätter som ger samma välbefinnande som ”kött potatis och sås” utan att nödvändigtvis innehålla protein?

Jag är inte en dietist, men får känslan att om du käkar rejält med kött 25 dagar i månaden behöver du kanske inte ersätta in rätter med protein - du får i dig fullt tillräckligt ändå.
Heh, ja det är säkert sant. Det jag är mest på jakt efter är variationer på kött. Vegetaiskt landar inte så bra i vår familj. Vissa Quorn-grejor har vi gillat och viss svamp, men det mesta annat GoGreen-artade... Asså, smaken är det egentligen inget fel på, men texturen faller oss inte på läppen.

Så olika tips på lite mer "ovanligare" kött utan att det helt bryter banken skulle uppskattas mycket. Vi är sju i familjen och vi slog till med oxfilé i går när vi firade 19-årig bröllopsdag och... vi kan säga att även om vi inte har det på något sätt fattigt så kan vi nog inte heller vänja oss vid sådana målitder. :)

"Samma välbefinnande som kött, potatis och sås" låter intressant dock. Har du något som du kan rekommendera?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Fisk är en härlig proteinkälla, framförallt på sommaren! Finns mycket kul att göra. Lax i ugn, fisksoppa, smörstekt tork, tonfiskröra etc.
Ja, det är galet gott. Finns det någon god och lite billigare fisk? Vi lägger oftast 250-300 riksdaler på att käka fisk och det går väl an, men för många i familjen äter inte av det så då blir det lite sådär...
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,114
Heh, ja det är säkert sant. Det jag är mest på jakt efter är variationer på kött. Vegetaiskt landar inte så bra i vår familj. Vissa Quorn-grejor har vi gillat och viss svamp, men det mesta annat GoGreen-artade... Asså, smaken är det egentligen inget fel på, men texturen faller oss inte på läppen.

Så olika tips på lite mer "ovanligare" kött utan att det helt bryter banken skulle uppskattas mycket. Vi är sju i familjen och vi slog till med oxfilé i går när vi firade 19-årig bröllopsdag och... vi kan säga att även om vi inte har det på något sätt fattigt så kan vi nog inte heller vänja oss vid sådana målitder. :)

"Samma välbefinnande som kött, potatis och sås" låter intressant dock. Har du något som du kan rekommendera?
Kött: oxssvans. Låt koka sönder länge i krossade/passerade tomater, lite vita stora bönor på det. Ljuvligt långlok!

Pasta Carbonara: pasta, bacon, äggula, parmesan. Lite extra grädde om du vill ha en lite kladdigare ”svenne” carbonara.

Riven tofu som marineras i soya och sedan stekes rätt hårt. Krossad tomat, lite buljong, salt och peppar så har du en bra vegetarisk köttfärssås.

Potatis kan man göra mycket gott av, raggmunk, rårakor… Kanske inte riktigt i säsong nu när man kanske hellre käkar färskpotatis med smör. En favorit här är potatis, smör, smulad västerbottenost, hackad gräslök, matjesill och gräddfil.

Ramen (som jag tipsade om tidigare), kör snabbnudlar och tillsätt vad du känner för av: majs, sesamolja, japansk soya, riven ingefära, stjärnanis, tofu, kokt ägg, rå äggula marinerad i soya över natten, gräslök, salladslök, färsk spenat, stekt svamp, kål, rå eller stekt…
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,074
Hummus kan enkelt göras i mycket stora doser för minimal kostnad om man köper torkade kikärtor (som är både bättre och mycket billigare). Mitt favoritecept:

 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,074
Litet sämre eller grövre kött som lagas länge är kostnadseffektivt.

Högrev är idealt för chili eller boeuf bourguignon, men har blivit hyggligt dyrt numera. Köp när det finns på extrapris.

Fläskkarré och -bog är bland det billigaste kött man kan hitta, och blir väldigt bra när man kör det länge (alltså flera timmar) i ugnen för t.ex. pulled pork eller carnitas.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Ja, det är galet gott. Finns det någon god och lite billigare fisk? Vi lägger oftast 250-300 riksdaler på att käka fisk och det går väl an, men för många i familjen äter inte av det så då blir det lite sådär...
Jag brukar kolla fyndlådor med varor som går ut snart.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,074
Ja, det är galet gott. Finns det någon god och lite billigare fisk? Vi lägger oftast 250-300 riksdaler på att käka fisk och det går väl an, men för många i familjen äter inte av det så då blir det lite sådär...
Fisksoppor funkar ofta bra med enklare vitfisk (fryst är inga problem).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,074
Varje gång jag gör ärtsoppa så känner jag att det inte var värt det jämför med att bara köpa en färdigförpackad motsvarighet för 10 spänn.
Håller helt med - kombinationen av besvär med hur pass bra köpeärtsoppa är gör det mindre meningsfullt.
 
  • Like
Reactions: Ram

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,074
På sommaren blir det gärna en del sallader till lunch för mig. Salade Nicoise använder enkel och (hyggligt) billig burktonfisk och sardeller utöver gröna bönor, potatis, oliver, tomat, sallad, ägg och dressing. Matigt och bra.
 
Last edited:
Top