Matdags igen

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Två snabba som jag tror jag frågade även förra sommaren:
* Vi äter kyckling, blandfärs och kotlett i olika former säkert 25 dagar i månaden och skulle verkligen må bra av att variera oss mer. Vad kan ni rekommendera för alternativa proteinkällor? Som parantes så är kassler inte populärt och fisks popularitet/pris-koeficient är oftast inte tillfredsställande...
* Då både jag och min fru jobbar så behöver barnen laga luncher själva. Det blir mycket makaroner och köttbullar, snabbnudlar och alltför många klämmackor. Vad kan vi ha hemma för dem som är hungriga men som absolut inte vill laga mat?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Kanske en variant men varma mackor i ugn eller i mack-järn.
Med lite mer ansträngning kan man göra egna chicken-nuggets (skära upp kyckling i bitar, panera och steka), god sallad till och kan köpa dipp.
Fläskytterfile (finns ofta svensk och på extrapris) kan marineras och ugnsstekas på massa olika sätt. Sen kan man ha massa saker till. Pommes och bea. Potatissallad (både majonäsbaserad eller fransk). Hasselback och rödvinssås. Smashed potatis och tzatziki.
Flap- eller flankstek är grymt god att grilla. Med en nudelsallad och asiatiska smaker (chili, ingefära, lime, osv) är det sjukt gott.

Cog.
 

LegoIvar

Inte veteran
Joined
10 Jun 2022
Messages
195
Vad kan vi ha hemma för dem som är hungriga men som absolut inte vill laga mat?
Om du menar sånt som kan värmas i mikrovågsugn kan jag rekomendera Thai/Indian cube. Man värmernupp den och den innehåller ris eller nudlar och någon sås.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Ägg i alla sina former är också en bra och (jämfört med kött) billig källa till protein.

Omelett, Shakshuka, Quiche, Frittata (t.ex. en med potatis och svamp), fried rice, äggröra (klassisk, eller varför inte en ägg bhurji vilket är en indisk variant), pyttipanna osv.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Ärtsoppa. Det tar lite tid (blötläggning över natten och en timmes koktid), men ganska lite jobb (hacka lite lök och ha koll på kastrullen). Gör en stor sats och ha i kylen så fungerar det fint att värma i mikron som lunch. Fläsk är gott men absolut inte ett krav i.

Snabbnudlar (ramen) tar ungefär 4 minuter att göra, och kan piffas med ett kokt ägg, lite gröna blad, majs eller vad man känner för.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Ärtsoppa. Det tar lite tid (blötläggning över natten och en timmes koktid), men ganska lite jobb (hacka lite lök och ha koll på kastrullen). Gör en stor sats och ha i kylen så fungerar det fint att värma i mikron som lunch. Fläsk är gott men absolut inte ett krav i.
Varje gång jag gör ärtsoppa så känner jag att det inte var värt det jämför med att bara köpa en färdigförpackad motsvarighet för 10 spänn.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Varje gång jag gör ärtsoppa så känner jag att det inte var värt det jämför med att bara köpa en färdigförpackad motsvarighet för 10 spänn.
Ok! Min upplevelse är det motsatta. Gillar man den färdiga lika bra eller bättre är det ju toppen, då är det verkligen snabbt lagad mat.
 
Last edited:

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
För våra dagar som kräver enkel/snabb matlagning brukar vi köra:
Pasta Carbonara (Koka tagliatelle, stek tärnad bacon, blanda i ett ägg per portion och lite grädde)
Pizza med färdiggjord botten (Bara lägg på topping och ost)
Omelett (Ägg, grädde, ost och vad som än finns tillgängligt som är gott)
Nudlar, fast med innehåll (Grönsaker i olika former, ägg, skinka osv finns massor en kan piffa till det med för att det ska bli lite näringsrikare)
Burksoppa (Bara koka upp och ät)
Korv med bröd


Som variation till middagarna har vi arbetat in palak paneer i rotationen. Det är enkelt, smidigt och jättegott. https://zeinaskitchen.se/palak-paneer/ kanske behöver modda receptet där lite, men det funkar väl typ så. Sen äter vi skinkstek, ugnsbakade i lergryta en del. Gryta, kolaps eller chop suey på högrev on special occasions (för det har blivit svindyrt att äta nu för tiden). Mycket fläskytterfilé på olika sätt (bryn kanterna, sprätta den på mitten så att den "går upp" men inte delas helt, fyll med soltorkade tomater kantareller och riven ost och kör i ugnen en stund). Pastasallad med fetaost, mozarella, ägg och/eller räkor.
Kolla gärna charken i affären med, där brukar det oftast finnas grejer som är enklare att variera sig med, men det blir väl kanske lite för dyrt i längden.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Ok! Min upplevelse är det motsatta. Gillar man den färdiga lika bra eller bättre är det ju toppen, då är det verkligen snabbt lagad mat.
Alltså, efter lumpen så får jag erkänna att jag har en viss nostalgi för storköks-ärtsoppa, och även deras burkvariant.

Har dock en känsla av att den ärtsoppa som trossen lagade på kompaniköket var ännu ett snäpp bättre.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
För att borra lite i ursprungliga frågan: önskas tips på rätter som innehåller protein i största allmänhet? Eller vegetariska alternativ? Eller rätter som ger samma välbefinnande som ”kött potatis och sås” utan att nödvändigtvis innehålla protein?

Jag är inte en dietist, men får känslan att om du käkar rejält med kött 25 dagar i månaden behöver du kanske inte ersätta in rätter med protein - du får i dig fullt tillräckligt ändå.
 
Top