Marvel Snap

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Ser Nk några uppenbara sätt att göra den här leken bättre på CL 208?


# (1) Quicksilver
# (1) Yondu
# (2) Mister Sinister
# (2) Wolverine
# (3) Ironheart
# (3) Zabu
# (3) Doctor Strange
# (4) Jessica Jones
# (4) The Thing
# (5) Gamora
# (5) Spider-Woman
# (6) Odin
Håller med Tant Ragnar om 4 kostnad kort. Reservation för att jag inte mins när kort dyker upp på följande förslag…

Jag skulle nog byta Wolverine mor Armor. Den är bra på att hantera locations där saker dör och på att förstöra för destroy-strategier. Nightcrawler kan också vara en tanke. Sedan gillar jag Lizard då den har bra power och kan stöka lite med folks huvuden.

Men sedan beror det nog mest på vad du har för kort… White Queen är rätt bra.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Söndag igen. Dags för insikter. :p

Jag har spelat massor med den här:
# (1) Iceman
# (1) Korg
# (2) Daredevil
# (2) Scorpion
# (3) Green Goblin
# (3) Storm
# (4) Jessica Jones
# (5) Hobgoblin
# (5) Professor X
# (5) Gamora
# (6) Leader
# (6) Doctor Doom
#
eyJDYXJkcyI6W3siQ2FyZERlZklkIjoiRGFyZWRldmlsIn0seyJDYXJkRGVmSWQiOiJHYW1vcmEifSx7IkNhcmREZWZJZCI6IlByb2Zlc3NvclgifSx7IkNhcmREZWZJZCI6IkhvYmdvYmxpbiJ9LHsiQ2FyZERlZklkIjoiSWNlbWFuIn0seyJDYXJkRGVmSWQiOiJLb3JnIn0seyJDYXJkRGVmSWQiOiJTdG9ybSJ9LHsiQ2FyZERlZklkIjoiRHJEb29tIn0seyJDYXJkRGVmSWQiOiJMZWFkZXIifSx7IkNhcmREZWZJZCI6Ikplc3NpY2FKb25lcyJ9LHsiQ2FyZERlZklkIjoiU2NvcnBpb24ifSx7IkNhcmREZWZJZCI6IkdyZWVuR29ibGluIn1dfQ==


Den har gått riktigt bra och är riktigt kul att spela. Den beter sig rätt ofta bra och vinner en hel del men har också en grov tendens att för ofta sitta med 5 högkostnadskort på handen och tomt bord när runda 3 börjar.

Sedan har matchningsmotorn verkligen visat sitt fula ansikte… Efter att jag bytt Cosmo mot green goblin så möter jag 80-90% Destroy och Hela lekar. Jag ser så många Blades, Hoods, Deadpools och Novas trilla ned runda 1 att jag inte tvekar en sekund på att det är helt riggat.

I övrigt har jag spelat en Wong Debrii Patriot-lek som går rätt dåligt men som även den är rätt rolig att spela och en skarp kontrast mot kontroll-leken ovan då bordet mycket ofta är helt fullt vid matchens slut. Så Mojo vinner matcher åt mig, :)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Håller med Tant Ragnar om 4 kostnad kort. Reservation för att jag inte mins när kort dyker upp på följande förslag…

Jag skulle nog byta Wolverine mor Armor. Den är bra på att hantera locations där saker dör och på att förstöra för destroy-strategier. Nightcrawler kan också vara en tanke. Sedan gillar jag Lizard då den har bra power och kan stöka lite med folks huvuden.

Men sedan beror det nog mest på vad du har för kort… White Queen är rätt bra.
Labbar lite med White Queen nu. Väldigt sällan man får ett kort som är användbart, upplever jag. Är syftet med WQ mer att psyka motståndaren? Eller finns det andra kort som kopplar i hennes kopieringskraft på något fiffigt sätt?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Labbar lite med White Queen nu. Väldigt sällan man får ett kort som är användbart, upplever jag. Är syftet med WQ mer att psyka motståndaren? Eller finns det andra kort som kopplar i hennes kopieringskraft på något fiffigt sätt?
Den subtila delen med White Queen är att du får information - nu vet du vad motståndarens högsta kort är.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Labbar lite med White Queen nu. Väldigt sällan man får ett kort som är användbart, upplever jag. Är syftet med WQ mer att psyka motståndaren? Eller finns det andra kort som kopplar i hennes kopieringskraft på något fiffigt sätt?
White queen är som Johan säger information. För att ta ett exempel; Om du spelar mot en lek med mycket On reveal och spelar White queen så är det stor skillnad i om man får ett kasst 4-kostnads-kort (de har inga tunga kort), White tiger (de spelar troligen Odin men har den inte på handen) eller Odin (det kommer troligen bli repeat på en bra On reveal runda 6).

Sedan är den utöver det 6 power vilket inte är fy skit, speciellt inte om du bara betalade 2 för det via Zabu. :)
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Jag har rätt kul med den här!

# (1) Iceman
# (1) Ebony Maw
# (2) Scorpion
# (3) Ironheart
# (3) Wolfsbane
# (3) Storm
# (4) Wong
# (5) White Tiger
# (5) Devil Dinosaur
# (5) Klaw
# (6) Arnim Zola
# (6) Odin

Den är minst sagt speciell och lagom inconsistent. Den har tre delar som funkar överraskande bra tillsammans.

Storm eller Ebony maw gör att motståndaren känner att en Location är klar, endera för att den är flooded eller för att jag bara har det jag har i den och de kan hantera den senare. Wong/Tiger/Odin är en potent kombo och det är även Devil dino och Zola. De kuggar i varandra en viss del då Zola på White tiger faktiskt är rätt skaplig, men de funkar såklart bäst med sina egna bästisar.

Men den är också skaplig på baiting. Den är okej med att ha rätt tomt på bordet tills runda 4 och sedan spelas Wong vilket drar till sig Enchantress och Cosmo på ett bra sätt för att sedan följas upp av Dino/Zola på annan plats.

Klaw skall ersättas. Den är bra med Maw och Storm, men om jag tvingas spela honom så betyrder det allt som oftast att jag redan ligger såpass illa till att jag ändå kommer förlora. I undantagsfall kan Ironheart/Wolfsbane/Odin på samma location göra att jag vinner i alla fall, men det är rätt sällsynt. Vet inte vad jag skall stoppa in i stället riktigt dock. Just på den enheten så är min 5-slot lite klen.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag har rätt kul med den här!
Men wow så fet Energy-kurva! Är framför allt Klaw verkligen motiverad? Jag skulle byta till typ Mr. Sinister, för både Ironheart och Wolfsbane.

Antar att du inte har Black Panther, för då vore han oändligt given som femma?
 
Last edited:

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,098
Labbar lite med White Queen nu. Väldigt sällan man får ett kort som är användbart, upplever jag. Är syftet med WQ mer att psyka motståndaren? Eller finns det andra kort som kopplar i hennes kopieringskraft på något fiffigt sätt?
Det finns ett par synergier förutom ren information från motståndaren.

Devil dinosaur: ökar i styrka ju fler kort du har på handen.
quinjet: kort som inte startade i din lek kostar 1 mindre i energi.
The collector: blir starkare då du får kort på handen som inte kom från din lek.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Men wow så fet Energy-kurva! Är framför allt Klaw verkligen motiverad? Jag skulle byta till typ Mr. Sinister, för både Ironheart och Wolfsbane.
Ja, håller med. Det är lite kluvet, men leken bygger en hel del på att spela en svag Storm location och sedan överraska med att skicka in en tiger, dino eller mer power från klaw. Jag vill ju att de skall snappa, att de skall tro att de vinner. De flesta korten i 1-3 energy är liksom mest irriterande och skall ge en känsla av säkerhet hos motståndaren.

Men ja, kurvan är skev och Klaw är sällan bra. Han är bra om jag drar Klaw + Dino och sedan vinner en location med Storm + Klaw power up och en annan med <kort>+dino. Men jag har ändå svårt att hitta något annat som passar bra. Jag har inte Doom eller Ultron på det här kontot, Mr Fantastic är lite klen och Squirel girl är i vägen för de stora combosarna. Så jag finner det utmanande. :)
 
Last edited:

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Labbar lite med White Queen nu. Väldigt sällan man får ett kort som är användbart, upplever jag. Är syftet med WQ mer att psyka motståndaren? Eller finns det andra kort som kopplar i hennes kopieringskraft på något fiffigt sätt?
mmm, hon är väl inte starkast. har henne i en lek med Collector och Quinn Jet.

Cog.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
I går tog jag bort Wolverine ur min Destroy-lek.

Idag stoppade jag tillbaka honom, och bytte ut Squirrel Girl mot Venom.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,098
Min nya nemesis: silversurfarn.

Helt hopplöst att försöka countra ett on-reveal kort som alltid spelas sista rundan, och i värsta fall samtidigt som ytterligare ett 3-kort som då blir boostad också.

Många andra lekar/kort känner jag att jag åtminstone har ett hum om hur jag (i teorin) kan bemöta (med exv enxhantress, cosmo eller rouge), men jag har inte så mycket att sätta emot just den här leken.

Hur lätt/svårt tycker ni det är att spela mot en silver surfer-lek? Och för er som gör det: vilka är dess svaga punkter?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
I går tog jag bort Wolverine ur min Destroy-lek.

Idag stoppade jag tillbaka honom, och bytte ut Squirrel Girl mot Venom.
Bytte ut squirrel girl mot wolverine i min destroy-lek och hade ganska bra framgång med den igår.

Tills jag möte samma bane som @Tant Ragnar, Silver Surfer. Jösses...

Cog.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,098
Gällande silver surfer: det kortet får mig att verkligen se värdet av att spela ut kort i runda 6.

Konkret: med min patriot-lek har jag länge siktar på art få patriot/mystique/blue marvel på bordet så att jag kan boosta dem med onslaught i runda 6. Men nu är jag mer inne på att spara patriot (och helst mystique) för att köra båda två runda 6. Minskar effekten av en (potentiell) dubbling av båda korten, men minskar också risken för en enchantress/rogue.
 
  • Like
Reactions: Ram

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Hur lätt/svårt tycker ni det är att spela mot en silver surfer-lek? Och för er som gör det: vilka är dess svaga punkter?
Ännu mer Power är vad jag tycker går bäst. Destroy-lekar och särskilt Patriot kan ofta helt enkelt vara större än något de kan få ihop, och jag tycker ofta att de är litet lättvindiga med sitt Maximus-spelande. Det är också ofta hyggligt förutsägbart vad de kommer att göra.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Gällande silver surfer: det kortet får mig att verkligen se värdet av att spela ut kort i runda 6.

Konkret: med min patriot-lek har jag länge siktar på art få patriot/mystique/blue marvel på bordet så att jag kan boosta dem med onslaught i runda 6. Men nu är jag mer inne på att spara patriot (och helst mystique) för att köra båda två runda 6. Minskar effekten av en (potentiell) dubbling av båda korten, men minskar också risken för en enchantress/rogue.
Jag kör ofta en liknande Patriot-lek. Har dock inte med Blue Marvel längre. Att få ut Patriot+Mystique sista rundan är ofta effektivt, eftersom motståndaren kanske inte räknar med en +4 effekt. Dock kan jag då inte spela Dr Doom som ofta är ett avgörande kort. Har inte riktigt hittat den optimala ordningen på hur de bör spelas.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Hur lätt/svårt tycker ni det är att spela mot en silver surfer-lek? Och för er som gör det: vilka är dess svaga punkter?
Förutom de saker som redan sagts:
Cosmo. Det är oftast ganska lätt att känna igen en SS deck (ser man Brood så är man inte sällan nere i en av två eller kanske tre) och de som är giriga och spelar Wong är såklart lätta att träffa. De som inte spelar Wong (eller även de som gör) spelar inte sällan en egen Cosmo för disruption. Då man ganska ofta leder runda 5 så har man ofta bra chans att blocka den. Wong är för övrigt inte bra alls i den leken enligt mig just för att den blir mycket enklare att disrupta.

Sedan är det viktiga vanliga att hålla fokus på två lanes. SS peakar oftast inte så fruktansvärt högt (beror lite på vilka kort de får ut och om de drar Sera) så se om de spelat Maximus, Brood, Polaris och speciellt Bishop och se om det går att bygga i andra lanes.

Sedan såklart, retirera. Går de igång och du inte kan matcha så är det dags. Runda 4-5 så bör man veta att det är SS och de snappar ofta sent så man får ge dem kuben helt enkelt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag kör ofta en liknande Patriot-lek. Har dock inte med Blue Marvel längre.
Jag skulle aldrig våga hoppa över Blue Marvel, men så kör jag både Mystique och Onslaught i min också.
 
Top