Marvel Snap

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Hmmm har en ”absorbing man” pinnad i token shop. Kan det vara något för wong/reveal eller ska jag spara mina tokens till annat?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
Hmmm har en ”absorbing man” pinnad i token shop. Kan det vara något för wong/reveal eller ska jag spara mina tokens till annat?
Jag vet inte, berätta gärna om du testar! Antagligen bäst som substitut i runda 4 om du inte får Wong, eller i någon sorts hyperkomplex reveal-lek med Electro och Magik.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
Jämförelse:

1. Ironheart - Wong - White Tiger - Odin. 11p i Location, 6 Tiger Spirits, 30p Boost
2. Ironheart - Absorbing Man - White Tiger - Odin: 12p i Location, 2 Tiger Spirits, 24p Boost

Fördelen med Absorbing Man är att han är mer flexibel - Wong gör ingenting på egen hand, medan bara t.ex. Ironheart + Absorbing Man är ett passabelt tvåkortskombo, liksom [kort] - [kort] - Wolfsbane - Absorbing Man för en helt OK styrka på en Location. Och det finns utrymme för partiella kombos som Wong - White Tiger - Absorbing Man, som fortfarande ger dig fyra Tiger Spirits.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Och det finns utrymme för partiella kombos som Wong - White Tiger - Absorbing Man, som fortfarande ger dig fyra Tiger Spirits.
Just den grejen verkar inte fungera! Vet inte om det är en bug eller om det är tänkt att fungera så, men en absorbing man efter en wong och white tiger ger dig bara en tiger spirit, inte två. Förlorade just ett parti på grund av det beteendet.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Just nu spelar en move-lek jag hittade på nätet. Kraftfull men svårspelad. Jag har lite svårt att förutse/räkna ut vad jag kommer få för poäng i slutändan (ännu svårare för motståndaren). Men tror det kommer bli lättare ju mer jag använder den. Det är också lätt att råka fylla upp en position så det inte längre går att flytta runt saker som man önskar. Jäkligt kul lek att spela!


# (1) Iron Fist
# (1) Nightcrawler
# (2) Forge
# (2) Kraven
# (2) Multiple Man
# (2) Cloak
# (3) Doctor Strange
# (3) Vulture
# (3) Hulkbuster
# (5) Vision
# (6) Heimdall
# (6) America Chavez
#
eyJDYXJkcyI6W3siQ2FyZERlZklkIjoiSXJvbkZpc3QifSx7IkNhcmREZWZJZCI6Ik5pZ2h0Y3Jhd2xlciJ9LHsiQ2FyZERlZklkIjoiRm9yZ2UifSx7IkNhcmREZWZJZCI6IktyYXZlbiJ9LHsiQ2FyZERlZklkIjoiTXVsdGlwbGVNYW4ifSx7IkNhcmREZWZJZCI6IkNsb2FrIn0seyJDYXJkRGVmSWQiOiJEb2N0b3JTdHJhbmdlIn0seyJDYXJkRGVmSWQiOiJWdWx0dXJlIn0seyJDYXJkRGVmSWQiOiJIdWxrYnVzdGVyIn0seyJDYXJkRGVmSWQiOiJWaXNpb24ifSx7IkNhcmREZWZJZCI6IkhlaW1kYWxsIn0seyJDYXJkRGVmSWQiOiJBbWVyaWNhQ2hhdmV6In1dfQ==
#
# To use this deck, copy it to your clipboard and paste it from the deck editing menu in Snap.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
# (1) Iron Fist
# (1) Nightcrawler
# (2) Forge
# (2) Kraven
# (2) Multiple Man
# (2) Cloak
# (3) Doctor Strange
# (3) Vulture
# (3) Hulkbuster
# (5) Vision
# (6) Heimdall
# (6) America Chavez
Human Torch och Forge i stället för Vision och America Chavez, så har du min.

(Grejen med Forge är att han kan ge dig en 2/5-Multiple Man, vilket är ett enormt uppköp.)

Polaris är en annan kandidat, eftersom Kraven triggar på motståndarens moves också.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
Notera subtiliteten att du kan spela ut t.ex. Multiple Man, spela Iron Fist och sedan Hulkbuster på MM, och då flyttar han sig.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
# (1) Quicksilver
# (2) Cable
# (2) Mister Sinister
# (2) Okoye
# (2) Scorpion
# (3) Morph
# (3) Wolfsbane
# (3) Mister Fantastic
# (3) Killmonger
# (4) Jessica Jones
# (5) Spider-Woman
# (6) Hulk

Jag fick ett par nya kort som jag ville testa så jag kastade ihop en nära nog helt synergilös röra av kort. Den får av någon anledning för sig att vinna mycket mer än jag kunde tänka mig och har nu ett record på 17-4. Efter ett par dagar med move-lekar som är direkt utmattande för farbrors hjärna så är det en fröjd att spela saker som är enkla, gör sitt jobb på egen hand och som är generellt irriterande för motståndaren.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Hmmm har en ”absorbing man” pinnad i token shop. Kan det vara något för wong/reveal eller ska jag spara mina tokens till annat?
Typiskt. Precis nu när jag betalt alla tokens för en absorbing man (med tveksamt praktiskt värde) så dyker såklart death up (med väldigt konkret värde i en destroy deck).
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag har spelat en del Infinaut nu och leken är grym och mycket roligare att spela än jag trott. Jag har en irriterande förmåga att inte dra mina one-drops, såpass att jag rent statistiskt börjar misstänka att det finns någon sorts kod bakom som gör det för att balansera min lek mot motståndarens eller något liknande... Jag har två i leken (Sunspot och Iceman) och på de senaste 15-20 matcherna så har jag dragit något one drop bara en eller två gånger och aldrig Sunspot. Som sagt, det är så att jag verkligen känner att något är ruttet i staten Danmark...!

Men skit samma, sitta här och gnälla! Jag har fått mig en trave nya favvosar och fått utökad respekt för några saker under tiden som jag spelat den leken!

Storm är ett galet kort som jag upplever får många spelare att spela sub-optimalt när jag spelar det. Det är så många som dumpar massor med kort i Storms lane fast det inte borde krävas något större geni för att inse att jag har ett rätt bra fyr-dropp också (Jessica eller Warpath). Jag har plockat in henne i ganska många av mina andra lekar och känner ofta att hon gör bra ifrån sig. Lägg därtill att hon kan ta bort problemet med Locations som ställer till det för mig så är det bra utility därtill.

Hobgoblin är så fruktansvärt tillfredsställande att spela! -8 power och en slot som de ganska ofta skulle behöva till något stort fint kort. Jättekul när någon laddar upp med On reveals i en lane, när Ant-man ligger och skräpar, när det börjar lukta lite Wolfsbane etc etc. "Nej men, blev det fullt i din lane?! Och du fick inte plats med något bra kort? Det var väl jättesynd! *fniss. fniss*". Ja, jag sitter och fnissar på riktigt. Som Muttley i Whacky races. Ja, jag behöver säkert professionell hjälp. :)

America Chavez har jag alltid tyckt var usel, men jag har börjat få stor respekt för henne efter att ha spelat henne ett tag. I Infinaut så är den jättebra, för den ökar chansen att dra Infinaut fram till runda 5 och om man går förbi runda 5 utan att ha dragit farbror 20powah så har jag ändå ett skapligt 6-drop. Mycket bättre än jag trott helt enkelt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
Hobgoblin är så fruktansvärt tillfredsställande att spela!
Jag höjer med tillfredsställelsen att skicka tillbaka honom med Odin. Att få göra det med bägge två (även Green Goblin) en gång var ljuvligt!

Storm är ett galet kort som jag upplever får många spelare att spela sub-optimalt när jag spelar det.
Jag tycker att Storm spelas alldeles för mycket, och oftast spelar den som spelade Storm så hårt där att det hade räckt i vilket fall. Det går att göra råstarka denial-lekar (Professor X, Storm, Cosmo, Spider-Man), men det är långt ifrån alltid det. Men så verkar många hellre vilja göra sig av med dåliga Locations hellre än att fråga sig om de inte är ännu värre för motspelaren också.

Med Ironheart, White Tiger och Odin skrattar jag rått åt Storm - det är rena fördelen för mig oftast! Litet som att jag alltid blir glad att se Sanctum Sanctorum. Även Move-leekar vinner mest på det.

America Chavez har jag alltid tyckt var usel, men jag har börjat få stor respekt för henne efter att ha spelat henne ett tag. I Infinaut så är den jättebra, för den ökar chansen att dra Infinaut fram till runda 5 och om man går förbi runda 5 utan att ha dragit farbror 20powah så har jag ändå ett skapligt 6-drop. Mycket bättre än jag trott helt enkelt.
Japp, många missar subtliteten i America Chavez och Quicksilver. Det är inte bara det att du drar kortet då, det är att du inte drar förutom då. Har du ett turn 5-kombo som behöver landa är America Chavez bra på att öka chansen. Det gör också Quicksilver sämre än han ser ut först.

Har ni tänkt på hur extremt besvärligt det är att få Card Draw ur din egen lek i Marvel Snap (jaja, Adam Warlock, men han svider ju också, och indirekt Magik)? Det är definitivt medveten design. Spelet har inga invändningar mot att du drar kort, så länge det inte är dina egna kort.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Ram

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag höjer med tillfredsställelsen att skicka tillbaka honom med Odin. Att få göra det med bägge två (även Green Goblin) en gång var ljuvligt!
Hehe, underbart! :D

Jag tycker att Storm spelas alldeles för mycket, och oftast spelar den som spelade Storm så hårt där att det hade räckt i vilket fall. Det går att göra råstarka denial-lekar (Professor X, Storm, Cosmo, Spider-Man), men det är långt ifrån alltid det. Men så verkar många hellre vilja göra sig av med dåliga Locations hellre än att fråga sig om de inte är ännu värre för motspelaren också.

Med Ironheart, White Tiger och Odin skrattar jag rått åt Storm - det är rena fördelen för mig oftast! Litet som att jag alltid blir glad att se Sanctum Sanctorum. Även Move-leekar vinner mest på det.
Ja, det beror rätt mycket på. Sunspot/Armour/Storm/Warpath (eller starkare Sunspot/Angela/Storm/Warpath om man vågar vara kaxig) bör alltid spelas längst till höger för att det är trickigare för move-lekar att gå åt det hållet. Dyker Bifrost upp mot en move deck så är det ändå läge att retiera. :) Även med bra draw från Odin-lekar så är det inte sällan en coin toss tycker jag. Det beror en del på var kissarna hamnar, vilka kort Infinaut drar etc.

Men håller med om att Storm är överrepresenterad och jag är kanske inte helt förtjust i den heller. Storm vs Storm blir ofta rätt random.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
Ironheart är ett av de bästa sätten att göra Professor X ledsen på också.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Jag har fått Beast och Polaris nyligen. Och jag förstår inte vad de är bra för! Jag har inte Miles Morales, annars hade Polaris varit bra.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag har fått Beast och Polaris nyligen. Och jag förstår inte vad de är bra för! Jag har inte Miles Morales, annars hade Polaris varit bra.
Jag har inte beast själv, men skulle nog kunna tänka mig att peta in honom i en lek med kort som har en bra reveal men inte gör så mycket nytta på bordet, typ, iceman, scorpion, iron heart och white tiger.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag har fått Beast och Polaris nyligen. Och jag förstår inte vad de är bra för! Jag har inte Miles Morales, annars hade Polaris varit bra.
Jag har inte Beast själv, men jag tycker den verkar väldigt trevlig. Alla studsade 1-drop kostar noll och kan spelas där du vill ha dem. Iceman, Yondu, flytta en Sunspot, Iron fist kan spelas tillsammans med en kille vi vill flytta för 0, Zero (som jag inte heller har) kan plocka bort hinder på Lizard runda 2 och sedan igen på Sentry/Typhoind mary/Destroyer (som jag inte heller har...) för 0 senare. Och det är bara de som kostar 1...

Sedan har vi kanske en runda med 1: Iceman 2: Scorpion 3: Yondu+Beast 4: Elak 3 eller 4+ Iceman, Yondu och ev. Scoprion. Det känns i alla fall ganska hårt...

Och sedan kan man såklart även behöva återställa en dålig Morph. :p

Åjajustde, Agent 13 glömde jag ju också. Kanske kul med Devil dino också?
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
Jag har fått Beast och Polaris nyligen. Och jag förstår inte vad de är bra för! Jag har inte Miles Morales, annars hade Polaris varit bra.
Beast: rotera 1-kostnadskort (och ibland 2) med vettig reveal, och dra fördel av kort som tycker om att du spelar många kort (Angela, Bishop). Du vill nog ha Falcon här också.

Polaris: fucka med motståndarens plan, boosta din egen Kraven, 3/5 är en rätt bra statline till att börja med.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Beast: behåller kort sina stats när man får upp dem på handen? Tänker på om angela kommer till handen med 0 i styrka eller med den styrkan hon hade då man spelade Beast?
 
Top