Marvel Snap

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Det var en väldigt Meh! uppdatering... Spiderman-nerf:en smakar trist då den gör att Spidde och Professor X konkurerar om 5-slot:en. Det känns mest som de vill försöka så gott det det går att störa Galactus utan att lösa problemet. Beast tycker jag nog var rätt bra för när bounce rullar så blir den extremt kraftfull, men det är ändå lite synd. Hood är intressant! Tror den kan ha lite kul effekter. Lagom straffande mot lekar som inte hanterar den med Destroy eller Bounce och boostande för Viper/Sentry. Gillart. Rogue är extremt Meh. Ingen spelar henne för Power. Medusa-fixen var trevlig men lång ifrån spektakulär. Och ingen hantering av Galactus eller High Evolutionary även om den senare inte är överraskande då det var för kort tid sedan man fick betala dyrt för honom. Den kommer nästa månad.

För övrigt så spelar jag Lockjaw High Evo och vinner massor just nu. Men det är inte så konstigt så här tidigt på säsongen.

Vad tycker folk om Move-boostarna? Jag känner mig ganska oinspirerad av dem, men jag tror den leken kan bli rätt bra. Jag har lärt mig respektera Dagger. :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Det är jättekonstigt att ”fixa” Hood genom att hålla honom lika stark i lekar med combon men svagare för normal användning. De borde ha tagit ned The Demon en poäng om de ville göra något.

Gwen Stacy känns som ett rätt balanserat men powercreepande kort (jämför med Iron Fist, t.ex.), men Move kommer att bli helt jävla crazypants när Spider-Man 2099 dyker upp.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Min stora vinnare just nu fortsätter vara min Wong-Reveal från för några inlägg sedan, men med Absorbing Man -> Medusa. Cosmo är det enda som totalt mördar en, och Cosmo är ovanlig.

Det Medusa gör är att man ibland kan ha problem med att vinna Wong-White Tiger-Odin-locationen, men en Medusa där löser det. Och 2/5 i sig är väldigt respektabelt också.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Det är jättekonstigt att ”fixa” Hood genom att hålla honom lika stark i lekar med combon men svagare för normal användning. De borde ha tagit ned The Demon en poäng om de ville göra något.
Jao, fast Destroy är inte för stark som det är och Bounce fick sig en törn av att Beast upkostades. I Bast så blir den lite mer av en risk för att om man inte drar Bast så ger den större penalty på bordet. Fast i och för sig så vet jag nog kanske inte vilka lekar de tänker på när de skirver "make him more punishing to play if you’re unable to counteract his base Power". Så du har nog en poäng. Men som sagt, kul för Viper. :)

Gwen Stacy känns som ett rätt balanserat men powercreepande kort (jämför med Iron Fist, t.ex.), men Move kommer att bli helt jävla crazypants när Spider-Man 2099 dyker upp.
Well, will it though...? Spiderman 2099 ligger i mitt tycke lite knepigt till på energikurvan och destroy-effekten är random och triggar vid första hopp. Jag vet inte ens om jag skulle spela den i move-lekar eller åtminstone känner jag att det skulle vara väldigt meta-beroende.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Ah, jag hade missat att det bara är första movet. Då är det nog inte lika dramatiskt, bara bra.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag gjorde ett återbesök till min första riktiga lek, men uppdaterad nu med bättre korttillgång och meta-anpassning. Man ser nästan aldrig Cosmo längre, så nu är det dags igen!

0: Wasp
1: Ant-Man
2: Hazmat, Luke Cage, Mister Sinister
3. Ironheart, Mystique
4: Wong
5: White Tiger, Black Panther
6: Arnim Zola, Odin

Tanken är att baka ihop så många möjliga tunga combon att något rimligtvis dyker upp (Wong/Mystique/Luke Cage/Hazmat/Odin, Ironheart/Wong/White Tiger/Odin, Wong/Black Panther/Arnim Zola... och de funkar som partiella combon också). Saknar anti-Galactus, tyvärr, även om Debrii skulle kunna fungera (problemet är att jag vill ha ett ställe med fyra platser för spel i). Litet känsligt för att inte dra Wong, men handen på hjärtat kommer man rätt långt med bara Ironheart/White Tiger/Odin, Luke Cage/Hazmat eller Black Panther/Arnim Zola utan Wong också (vilket hjälper till att Enchtress-safea också).

Mystique -> Shang-Chi vore ett alternativ, eller Ant-Man -> Nightcrawler. Jeff skulle nog passa, men jag har ingen.
Testade den här några rundor, och den är grym! Det känns verkligen som att man får upp en mördar-combo nästan varje runda. Den förra versionen av wong reveal som jag körde (tror det var en version du tipsade om också) hängde mer på att man fick precis rätt kort, och fick man dem vann man ofta (annars var det kört).

Men nu blir jag lite förvirrad - du skriver att du bytt ut absorbing man mot medusa, men det fanns ingen sådan att byta ut?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Testade den här några rundor, och den är grym! Det känns verkligen som att man får upp en mördar-combo nästan varje runda. Den förra versionen av wong reveal som jag körde (tror det var en version du tipsade om också) hängde mer på att man fick precis rätt kort, och fick man dem vann man ofta (annars var det kört).

Men nu blir jag lite förvirrad - du skriver att du bytt ut absorbing man mot medusa, men det fanns ingen sådan att byta ut?
Ah, jag hade muterat den litet redan innan - Absorbing Man kom först in som ersättning för Mystique och åkte sedan ut igen. Nuvarande tillstånd:

1: Nightcrawler (mycket bättre utility än Ant-Man, som var ett dumt alternativ)
2: Hazmat, Luke Cage, Mister Sinister, Medusa, Zabu
3. Ironheart
4: Wong
5: White Tiger, Black Panther
6: Arnim Zola, Odin

Det finns en hel del kort man kan laborera med, som hur Mystique, Absorbing Man och Wasp alla tre är kandidater. Det känns som att Mystique och Absorbing Man är litet för skakiga, även om det finns råstarka combon med dem ibland (Luke/Wong/Mystique/Hazmat/Absorbing Man, liksom...). Zabu delar ut rätt sällan men det är väldigt bra när det händer, och Zabu och Luke Cage kan ibland dra på sig en Enchantress så att Wong skonas senare.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Ah, jag hade muterat den litet redan innan - Absorbing Man kom först in som ersättning för Mystique och åkte sedan ut igen. Nuvarande tillstånd:

1: Nightcrawler (mycket bättre utility än Ant-Man, som var ett dumt alternativ)
2: Hazmat, Luke Cage, Mister Sinister, Medusa, Zabu
3. Ironheart
4: Wong
5: White Tiger, Black Panther
6: Arnim Zola, Odin

Det finns en hel del kort man kan laborera med, som hur Mystique, Absorbing Man och Wasp alla tre är kandidater. Det känns som att Mystique och Absorbing Man är litet för skakiga, även om det finns råstarka combon med dem ibland (Luke/Wong/Mystique/Hazmat/Absorbing Man, liksom...). Zabu delar ut rätt sällan men det är väldigt bra när det händer, och Zabu och Luke Cage kan ibland dra på sig en Enchantress så att Wong skonas senare.
Efter ett gäng spelade matcher är leken fortfarande väldigt stabil och bra.

En sak jag funderar över är hazmat/cage - får du ofta nytta av den kombon?

Jag får väldigt sällan anledning att spela hazmat (för att jag har annat på handen som gör bättre nytta), och cage blir i bästa fall decoy för rogue/enchantress.

Brukar du få användning av de korten? Vad skulle vettiga alternativ vara om man byter dem?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
En sak jag funderar över är hazmat/cage - får du ofta nytta av den kombon?
Nej, men resonemanget ser ut så här: Det är 3-6-korten som gör det riktiga jobbet, och Luke Cage är väldigt stark, nästan nödvändig. Och det känns fånigt att ha Luke Cage men sedan inte Hazmat i en reveal-lek. I ett annat meta skulle de åka ut. (Dessutom blir Hazmat ännu svagare i det här lekbygget än när jag hade Mystique eller Absorbing Man att bygga combo med.) Så Hazmat kan antagligen bytas ut om man vill.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Oj, gårdagens re-ballance var intressant. Galactus fick sig en overhaul. Jag vet inte om jag tror det fixar honom dock... Men åtminstone intressant, tiden får utvisa om den är bra eller ej.

Maria Hill blev sämre tror jag... Känns som det är ganska få 2-drop som jag vill ha av henne och 1-drops passar bättre in i kurvor uppåt.

Dazzler gillar jag. Stor chans att vara en 3/6 vid matchens slut och kan vara en 3/8. Tror hon kommer spelas nu helt klart. Det var lite kul för jag fick precis Shanna i en låda (lite surt skit, för hon var ju också gratis i shoppen, men what the heck) och de passar fint ihop tycker jag.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Jag vet inte om jag har tur eller om matchmakingen bara inte aktivt fuckar med mig, men det går mycket bättre för mig i Conquest än i vanliga Ranked.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag vet inte om jag har tur eller om matchmakingen bara inte aktivt fuckar med mig, men det går mycket bättre för mig i Conquest än i vanliga Ranked.
Jag har samma känsla. Jag tror att conquest inte är match-made!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
För mig är det nog lite tvärt om! Jag har haft *otroligt* mycket mer flyt i ranked den här säsongen jämfört med förra - förra stod jag och stampade runt 70, och det tog blod, svett och tårar för att nå 80. Den här säsongen nådde jag 80 i ett nafs, och är över 90 nu.

Jag har inte spelat supermycket conquest, men har haft lite olyckliga matchningar. Det är lite segt att spela många matcher wong reveal mot en lek som innehåller både cosmo och shang shi, och som vet vilken lek du spelar med (efter första rundan).
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Conquest är kul, men jag hade önskat att det fanns utrymme att ändra något mellan matcherna. Typ, byt ut ett kort i leken, eller öka/minska sannolikheten för 1 av 3 slumpmässiga locations. Eller kanske att förlorare får byta lek, men bara en gång under matchen?

Det är lite segt att bli matchad mot en lek som har starka counters mot det du spelar med. (Och det omvända, lite långtråkigt om du vet att du vinner 4/5 mot din motståndare, men måste nöta ner hens hälsa över flera matcher).
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Jag har inte spelat supermycket conquest, men har haft lite olyckliga matchningar. Det är lite segt att spela många matcher wong reveal mot en lek som innehåller både cosmo och shang shi, och som vet vilken lek du spelar med (efter första rundan).
För mig funkar den bra, mycket för att de två klart vanligaste lekarna - Bounce och Lockjaw-HE - saknar counters och ofta har svårt att hålla takten. Sera-lekarna har ofta Enchantress, men det är inte samma katastrof som Cosmo.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Köpte Spider-Ham. Helt galen på att kvadda combon. Antagligen hela spelets mest spelbara kort.
 
Top