Marvel Snap

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag tror inte på en "naken" Storm på det viset - spelar man Storm är det antingen för att man litar på att man kan hålla motståndaren borta (Juggernaut, Stegron), för att man kan få in kort där ändå, för att man spelar hård denial, eller för att man har en fet buff på slutet (Silver Surfer).
Håller med. Tanken där är att man endera har en matig lane (Zero, Titania, Lizard) och kan lämna den efter Storm eller också droppar en Mary eller Captain Marvel. Det går allt som oftast rätt okej, men den har stora stora problem med draw order. Jag byter not Storm mot Chavez och testar kanske. Jag drar Sauron för sent alltför ofta...
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag byggde om den lite och nu går den väldigt mycket bättre.

# (1) Nebula
# (1) Zero
# (1) Ebony Maw
# (2) Armor
# (2) Lizard
# (3) Sauron
# (4) Shuri
# (4) Typhoid Mary
# (5) Taskmaster
# (5) Captain Marvel
# (5) Red Skull
# (6) America Chavez

Nebula ger ett hot/kontroll som leken absolut mår bra av och den högre delen av leken ger bra punch. Den är rätt skör mot Killmonger och Shang, men både Armor och en väldigt diversifierad källa för power gör den riktigt bra.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,993
Efter den senaste balansuppdateringen kändes Cerebro-2/Hazmat som en uppenbar lek. Den funkar OK. Att Mystique har två möjliga jobb - Cerebro eller att dubblera Wong inför en förödande Hazmat är en bonus. I nödfall är Blue Marvel -> Mystique spelbart, om man inte drar Cerebro hela partiet. Hazmat är helt ospelbar utan Luke Cage. Man hoppas slippa dra M'Baku, men han är uthärdlig även som bara en dragen 1/2.

1: M'Baku, Quicksilver
2: Luke Cage, Hazmat, Mister Sinister, Scorpion
3. Cerebro, Mystique, Brood, Storm
4: Wong
5: Blue Marvel

Hemskt osäker på Quicksilver - han delar ut bättre än i de flesta lekar, men det är inte säkert att det är nog, och det gör de två combon man hoppas på något mindre sannolika. Gör att man kommer undan med färre ettor, när leken är så billig annars.

Inte 100% på Storm heller - Mister Fantastic och Goose är andra alternativ. Goose och i mycket mer begränsad omfattning Storm gör något mot Galactus, om det behövs.
 
  • Like
Reactions: Ram

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,993
M'Baku måste ha kännt att jag var missnöjd med honom - han vann just två partier på raken åt mig.

Men fuck Monster Island!!
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
M'Baku måste ha kännt att jag var missnöjd med honom - han vann just två partier på raken åt mig.

Men fuck Monster Island!!
Ja, det var lite den och diverse andra locations som gjorde att jag gav upp på Cerebro 2 och bara spelar Cerebro 3. Jag känner mig gladare när jag har Rhino/Scarlet witch och Valkyrie för att "laga" de dumheter som locations ställer till för mig. Jag kände mig ganska ofta instängd av locations.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,993
Bland det farligaste spelande jag sett hittills i Marvel Snap - spela en dålig Hazmat och hoppas på en Luke Cage för att korrigera senare. :)
 
  • Like
Reactions: Ram

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,993
Ja, det var lite den och diverse andra locations som gjorde att jag gav upp på Cerebro 2 och bara spelar Cerebro 3. Jag känner mig gladare när jag har Rhino/Scarlet witch och Valkyrie för att "laga" de dumheter som locations ställer till för mig. Jag kände mig ganska ofta instängd av locations.
Det stora argumentet för Storm är att laga locations, men det hjälper inte långt med Monster Island. Jag brukar mygelspela en del när jag ser Monster Island och hoppas att motståndaren Shang-Chi:ar honom innan han ser vad som är igång.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag såg en lek som jag verkligen gick igång på och som går riktigt riktigt bra!

# (0) Wasp
# (1) The Hood
# (1) Bast
# (1) Squirrel Girl
# (2) Mister Sinister
# (2) Mysterio
# (3) Mystique
# (3) Bishop
# (3) Patriot
# (5) Iron Man
# (5) Blue Marvel
# (5) Valkyrie

Det är en riktigt tight lek med många trevliga synergier. Bast kan ge galet värde när den träffar Hood, Iron man, Mystique och Mysterio. Mystique gör sig bäst kopierandes Iron man men är också bra med Patrior och hyfsad med Blue marvel. Bishop växer rätt fort och passar bra med Iron man. Valkyre är grym med bara någon enstaka buffare på bordet. Hela leken är generellt sett immun mot Shang men får sigman känga av Enchantress och Killmonger är tråkig men inte alls någon autoloss som man kan tro. Inte sällan har den väldigt kraftiga turn 6 med Demon + kopierad Iron man. Den choke:ar lite för ofta med draw och gillar inte vissa locations men allt som allt så har den väldigt bra win rate för mig. Denne kan jag verkligen rekommendera!
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
# (0) Wasp
# (1) The Hood
# (1) Bast
# (1) Squirrel Girl
# (2) Mister Sinister
# (2) Mysterio
# (3) Mystique
# (3) Bishop
# (3) Patriot
# (5) Iron Man
# (5) Blue Marvel
# (5) Valkyrie
Efter ett par dagar till med att spela denne så kan jag faktiskt inte nog tala mig varm om den. De turn 6 som den ofta levererar är stor. Den kan enkelt gå från lågt till 25 power med hjälp av Mystique på Iron man och sedan någon mix av Demon, Wasp, Mysterio eller liknande. Den är i stort sett okänslig för Shang och har inte alltför ofta priority runda 6 så Killmonger är inte så stort problem som man tro. Får man ut Bast innan runda 5 så är det inte sällan snap-läge. Den spelar som en nästan starkare Sera-lek och Valkyrie är trevlig mot Shuri och andra stora powers. Den slår också överraskande ofta Galactus då den inte sällan kan dubbel-Iron man med lite klokt spelande. Sandman är lekens stora problem tillsammans med Enchantress, men den senare brukar sällan vara så stort problem för de vill ofta spela den runda 4 på Patriot.

Väldigt bra och väldigt kul att spela.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Vilken rank är folk på och hur högt har ni någonsin nått? Jag jagar bara rank för de olika belöningarna och har orkar oftast bara spela upp till 70 men har lockats av guldet på 90 någon gång och nått 95 men det kommer jag nog aldrig orka igen...
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,993
Jag brukar hamna på någonstans 71-85 i slutet av säsongen, och antagligen hade jag kunnat komma högre, men då måste man ofta spela väldigt mycket för att långsamt krypa upp, och/eller spela lekar man inte gillar (eller inte ens kan få ihop).
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,600
Location
Stockholm
Jag brukar hamna på någonstans 71-85 i slutet av säsongen, och antagligen hade jag kunnat komma högre, men då måste man ofta spela väldigt mycket för att långsamt krypa upp, och/eller spela lekar man inte gillar (eller inte ens kan få ihop).
Ja, känns precis som alla andra sådana här spel (schack undantaget!) att en måste spela en jäkla massa trots god vinst % för att komma upp i rangerna, och någonstans på vägen lär en ju behöva vara nöjd med att vinna typ 55-60 % pga randomness i spelet.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Ja, känns precis som alla andra sådana här spel (schack undantaget!) att en måste spela en jäkla massa trots god vinst % för att komma upp i rangerna, och någonstans på vägen lär en ju behöva vara nöjd med att vinna typ 55-60 % pga randomness i spelet.
Ja, det är rätt grindy. Mitt recept på senaste tiden har varit att spela lekar som folk inte känner igen och som har stora sista-turns. Sha hulk Infinaut och den där halvskumma högen jag tjatat om på senaste har hjälpt en hel del.

Men för att avsluta lite positivt, är inte metat rätt skapligt just nu undantaget Galactus?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,993
Men för att avsluta lite positivt, är inte metat rätt skapligt just nu undantaget Galactus?
Jo, men de får för fan göra något åt Galactus någon gång! Jag bryr mig inte om huruvida Win Ratio är OK eller ej, det gör spelet ospelbart med antingen säker vinst eller säker förlust berorende på vad man råkar ha.

Enchantress och Sera är nog väl starka också, men inte värre än att man kan droppa en poäng Power på vardera så är allt OK. Och Nebula, förstås, som bara är crazypanths.

Sedan tycker jag att man borde ta hand om litet kort som ingen spelar någonsin. Vem spelar Baron Mordo, Master Mold, Medusa, Snowbird eller Ghost (Ghost: en 1/2 som ger dig en nackdel, tack så jävla mycket!), liksom? Det känns som att det bara är ett par handfullar kort de alls bryr sig om.

Agatha Harkness till 6/25? :)
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jo, men de får för fan göra något åt Galactus någon gång! Jag bryr mig inte om huruvida Win Ratio är OK eller ej, det gör spelet ospelbart med antingen säker vinst eller säker förlust berorende på vad man råkar ha.

Enchantress och Sera är nog väl starka också, men inte värre än att man kan droppa en poäng Power på vardera så är allt OK.
Ja, håller med. Jag tror inte Galactus är helt enkel att fixa dock. Det blir nästan via sekundäreffekter såsom kort som är bra mot den, nerf av support-korten eller via trista locations.

Min mentala jury är fortfarande ute vad gäller Enchantress. Jag tycker det är rätt skönt att Darkhawks och Dinos minskar även om jag tycker det är lite synd att min favvo Iron man blir lite collateral damage. Men som du säger, 4/5 är kanske sweet spot.

Sera har jag nog inte sett som problematisk för att vara ärlig och jag tror inte jag ser hennes egen power som ett problem, men kanske är 5/3 en sweet spot för henne som du säger.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,993
Ja, håller med. Jag tror inte Galactus är helt enkel att fixa dock.
Tricket är nog att ge sig på Wave. Som är alldeles för tokig och ett av spelets vanligaste kort.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Ram

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Vilken rank är folk på och hur högt har ni någonsin nått? Jag jagar bara rank för de olika belöningarna och har orkar oftast bara spela upp till 70 men har lockats av guldet på 90 någon gång och nått 95 men det kommer jag nog aldrig orka igen...
Runt 50 nu. 50 verkar vara en brytpunkt mellan ” allt går lätt, vinner ofta utan större ansträngning” och ”du möter mest de tröttaste lekarna i metat - spela samma eller var beredd på att fly ofta”.

Det är omkring där som jag brukar tröttna på att klättra, och kör mest för att bygga och testa nya lekar och klara missions. Jag tror att jag har nått 70 en gång, men det krävde mer grind än vad jag tyckte var kul.
 
  • Like
Reactions: Ram

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,993
# (0) Wasp
# (1) The Hood
# (1) Bast
# (1) Squirrel Girl
# (2) Mister Sinister
# (2) Mysterio
# (3) Mystique
# (3) Bishop
# (3) Patriot
# (5) Iron Man
# (5) Blue Marvel
# (5) Valkyrie
Den här är kul, men antingen har jag otur eller så har den den sämsta Energy-struktur jag någonsin spelat med. Har aldrig i hela Marvel Snap passat bort så mycket energi. Man sitter där runda fyra med Valkyrie, Iron Man, Blue Marvel och Mystique så djävulskt ofta.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Den här är kul, men antingen har jag otur eller så har den den sämsta Energy-struktur jag någonsin spelat med. Har aldrig i hela Marvel Snap passat bort så mycket energi. Man sitter där runda fyra med Valkyrie, Iron Man, Blue Marvel och Mystique så djävulskt ofta.
Leken är i princip byggd för att inte spela någonting annat än Bast innan runda 3 och sedan bara spela Bishop och Patriot runda 3-4 sedan någon tech 5:a runda 5 sedan explodera runda 6. Det är i princip en Sera deck utan Sera. Men drar den inte Bast, Bishop eller Iron man så är det loss. Men drar man Bast så vinner man väldigt ofta.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,993
Det hela försvåras också av att spelet bestämt sig för att jag ska möta 90+% Killmonger-lekar. Det går oväntat ofta att vinna ändå, men…

Testar att byta ut Blue Marvel mot Ironheart för bättre kurva, men det går inte idealt med Valkyrie då.
 
Top