Marvel Faserip skurkar

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Jag känner att Ghost är ett idealiskt tillfälle för en SCP/Marvel crossover. Ghost har gjort det till en grej att bryta sig in i SHIELD lager, men nu har han brutit sig in i definitivt fel ställe och har av misstag både fastnat själv och släppt lös en eller flera...ting... som aldrig borde ha kommit ut.
Ja! Det är great. Spelarna kommer inte väntas sig det. Och jag kan använda crackhead genie! :D
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Gideon är en snubbe med metallarmar, en hästsvans, ett bibelnamn, katanas, skapad av Rob Liefeld och han är en specialtyp av Mutant. Han är sjukt 90-tal och en fiende till X-Force och New Mutants. Specifikt är han ärkefiende till Cannonball. Cannonball är en tönt med en dum kraft vilket gör att Gideons ”Jag kopierar upp till sex personers krafter fast ibland gör jag dem starkare” kraft känns överdriven. Men han har en till kraft (typ) och den hänger ihop med att han är en ”External”.

Okej, så specialtyp av mutant grejen är att ”Externals” är Highlanders. De kan inte dö och kan känna av varandras närvaro. Cannonball är tydligen också en. De är enligt Cable viktiga för att Apocalypse ska härska över framtiden i en tidslinje. Detta visar sig vara bullshit när Gideon prompt går och dör. Alltså, han är tillbaka igen. Men om det gälls som odödlighet så är alla X-men odödliga.

Plot hook: Alla Externals känner en mystisk kallelse till hjältarnas stad. Där känner de sig tvingade att duellera en mot en till döden. Vinnarna absorberar förlorarnas krafter tills bara en av dem är kvar med gudalika krafter. Hjältarna måste försöka se till att godhjärtade Cannonball vinner istället för den onda Gideon.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag har visserligen bara läst allt fram till typ 2012, så jag misstänker att det hänt en massa med honom sen dess, men… I dunno, jag gillar Shatterstar. Mest för att han är en sån jäkla grimdark tryhard edgelord version av Longshot. Kanske den 90-talsliefeldiga av alla 90-talsliefeldiga karaktärer. Och det måste jag ändå någonstans uppskatta.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Jag har visserligen bara läst allt fram till typ 2012, så jag misstänker att det hänt en massa med honom sen dess, men… I dunno, jag gillar Shatterstar. Mest för att han är en sån jäkla grimdark tryhard edgelord version av Longshot. Kanske den 90-talsliefeldiga av alla 90-talsliefeldiga karaktärer. Och det måste jag ändå någonstans uppskatta.
Jag måste ge honom att han är väldigt mycket peak Liefeld.

Jag gillar att han är en HBTQ+ karaktär och att det bara är en grej. Att jag inte gillar karaktären i övrigt är mindre viktigt. Så tumme upp för att Marvel var progressiva.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Sure. Shatterstar är Liefields motsvarighet till Ed Woods "Plan 9 from outer space" (för det är inte en medveten parodi som Poochie the dog). Men sen tänker jag på hans dumma dubbelbladiga katana och all möjlig sympati försvinner.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Goblyn Queen är ett alias använt av Madelyne Pryor som är… Okej, så X-men är en massiv såpopera plågad av retconns. Det gör det närapå omöjligt att bena ut Madelynes exakta bakgrund. Så vi kommer överförenkla.

Hon är en klon av Jean Grey men visste inte detta. Hon är Cyclops första fru. Hon är mamma till Cable (Cable är gammal pga tidsresor). Cyclops överger henne och deras nyfödda barn när han får reda på att Jean lever för han är värst. En rad saker händer inklusive att hon får reda på att hon är en klon av Jean Grey skapade för att fucka med Cyclops, hon förlorar sin son och demoner korrumperar henne. Hon hänger med Hellfire Club lite och med Sinister lite.

Kraftmässigt så är hon high-end Jean Grey fast utan Phoenix krafterna med demoniska underhuggare som ser ut som Goblins.

Goblyn Queen dräkten är samtidigt den naknaste och mest BDSM-iga dräkten i X-men. Jag vill att du tänker hårt på hur naket och BDSM-igt det är.

Plot hook: Cyclops dyker upp och förstör någonting för en hjälte. Det är samma sak som att säga att du har med Cyclops i kampanjen för det är vad han gör.

Efter det får hjälten får en inbjudan till klubben. Madelyne har startat en ”Cyclops förstörde mitt liv” klubb. De träffas en gång i månaden, dricker vin, pratat om vad Cyclops gjort mot dem och dödar en klon av Cyclops. Ja, varje månad klonar de en Cyclops klon och dödar den. Medlemmar av klubben är Madelyn, Emma Frost, Frenzy, gamla Jean Grey (unga Jean har inte lärt sig än), Hope Summers och en hög till. För Cyclops är mer eller mindre en vandrande katastrof som förstör folks liv.

Går hjälten med i klubben är det jobbigt PR mässigt när den avslöjas. Går de inte med tror medlemarna att det var hjälten som skvallrade när den avslöjas. Cyclops är djupt upprörd oavsett.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Sure. Shatterstar är Liefields motsvarighet till Ed Woods "Plan 9 from outer space" (för det är inte en medveten parodi som Poochie the dog). Men sen tänker jag på hans dumma dubbelbladiga katana och all möjlig sympati försvinner.
Jag tror kanske att ens reaktion på Shatterstar beror på huruvida man betraktar "peak dumt" som något positivt eller negativt? Hans dubbelkatana är liksom definitivt ett av de dummaste vapen jag sett. Riktigt en sån där grej som jag kunde ha designat i gymnasiet och tyckt varit jättecool – då.

Men jag gillar ju när det är jättedumt. Jag kan absolut inte säga att det är bra, men det är definitivt underhållande. Och ju dummare desto bättre; det blir ett slags härligt oskämmig maximalism som jag uppskattar. Det bästa med dumma grejer är ju helt klart att de inte riktigt är pinsamma – Dubbelkatanan är inte ett etikettbrott från någon som inte vet att den gör bort sig, utan mer ett uttryck för en entusiasm som inte bryr sig om huruvida den är "dum" eller inte. Dem bara kör, fullt blås.

Så jag älskar dubbelkatanan. Jag tycker att den är en av de bästa grejerna med Shatterstar.

Men så tycker jag att Turtles: Out of the Shadows är en 5/5 film också, på liknande premisser.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Men så tycker jag att Turtles: Out of the Shadows är en 5/5 film också, på liknande premisser.
Alla scener med Bebop och Rocksteady är cinematiskt guld! Det finns något välidigt rent i ”Den här killen är en noshörning”.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Graviton är vad som skulle hända om den otrevligaste killen på ditt jobb fick absolut gudalika superkrafter. Graviton är bara en snubbe som fick ofattbart mäktig kontroll över gravitation. Du vet allting Magneto kan göra? Fast MER och på ALLT och HÅRDARE. Men Graviton är bara en snubbe. Så han skaffar en mantel och går ”Dags att erövra världen!” för han har ingen fantasi och förstår inte logistik. Men han kan krossa en stad med en tanke.

Plot hook: Graviton håller internet gisslan. Han sätter sig på en skyskrapa i hjältarnas stad där han har möjlighet att sända radio och online och sedan kräver han en miljard dollar i veckan för att inte förstöra internet. Han rycker upp kablar atlanten och kraschar satelliter ur omloppsbana och förvandlar serverhallar i bunkrar till pannkaka. Han hindras lite av att han inte riktigt vet vad internet är eller hur det fungerar bortom vad mannen på gatan vet. Men han är fullt beredd att fortsätta förstöra saker tills han lyckas.

På grund av hans krafter kommer det vara nästan omöjligt att närama sig Graviton. Det stora tillfället är just om man lämnar tributen på en miljard till honom.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
So women in refrigerators är en sak i serietidningar. Kvinnor stympas, förlorar sina krafter eller dödas för att motivera manliga hjältars heroism eller karaktärsutveckling. Det var värre förr men det är inte bra nu. Termen myntades av författaren Gail Simone och är döpt efter en ökänd serie där Green Lanterns flickvän mördades och trycktes in i deras kylskåp av en superskurk. Det är ett av de mest ökända exemplen, men det mest ökända? Är The Night Gwen Stacy died. Problemet är att The Night Gwen Stacy died också är en riktigt bra serie, händelsen som startade seriernas bronsålder och helt integralt för att tala om superskurken Green Goblin.

Affärsmannen Norman Osborn är far till Peter Parkers bästa vän Harry. Normans affärspartner försöker skapa ett nytt supersoldatserum men Norman är trött på att dela med sig så han röjer affärspartnern ur vägen och försöker slutföra experimentet själv. Men experimentet exploderar i hans ansikte! Det ger honom superkrafter men driver honom också till vansinne! Han blir The Green Goblin varpå han terroriserar både New York och Spindelmannen. Han klär sig som ett fruktansvärt demoniskt troll, flyger runt på ett fladdermusformat flygfordon och har en arsenal av bisarra vapen där pumpabomberna är de mest ikoniska.

Tidigt i hans karriär är det ett stort mysterium vem han är men när det avslöjats så kommer hans stora ögonblick. Han tvingar Spindelmannen att döda kvinnan han älskar genom att kasta Gwen Stacy från en bro. Spindelmannen fångar henne med sitt nät men kraften i fallet som plötsligt stannas bryter hennes nacke. Här är grejen som du måste förstå om Norman Osborn. Han tvättar aldrig dräkten han hade på sig den kvällen. ”Smells like death, blondes and victory.”

Han har varit tillsynes död, han har varit chef över Thunderbolts (gruppen med skurkar som jobbar för regeringen) och efter att han stoppade en utomjordiskinvasion blev han chef över S.H.I.E.L.D. och sin egen onda Avengers grupp. Vad som gör honom så jävla bra som en skurk är att han inte är Lex Luthor. Han är inte en nästan perfekt människa som råkar vara ond. Norman Osborn är en trasig, instabil person som också råkar ha enorma mängder viljestyrka och är ett sadistiskt monster. Du vet att jag sade att han blev vansinnig när han fick sina krafter? Inte ens det riktiga problemet. Han är ond när han är stabil och medicinerad också. Han bara råkar vara psykiskt sjuk. Han är svartvit ond på ett sätt personer bara kan vara på låtsas men han är samtidigt en väldigt distinkt person.

Plot hook: Norman har en plan som fungerar så här. Han kollar upp vilka hjältar som just nu är i rymden, i andra dimensioner eller döda. Sedan hittar han skurkar i statliga fängelser med liknande krafter som kan maskeras som de hjältarna. Han använder sina regeringskontakter för att byta ut dem mot lågkvalitativa kloner och så rekryterar han dem till en hemlig strike force som gör smutsiga jobb för regeringen och för Normans egna intressen. Detta skapar dels intrycket av att allting är okej, så länge de inte är mutanter litar folk på superhjältar, och ställs det för många frågor kan alltid Green Goblin (som ingen i allmänheten vet är Norman) dyka upp och mörda dem offentligt. Något som Norman gör ibland även när ingen ställer några frågor.

Så hjältarna har varit iväg till rymden, en annan dimension eller något annat. När de kommer tillbaka får de reda på att inte bara har de agerat grovt annorlunda än vad de brukar göra. De har också mördats av Green Goblin. Så de möts av en position där folk är arga på den, vissa inte ens tror att de är dem, någon av dem har fått en offentlig vaka och begravning av staden och Green Goblin är inblandad på något sätt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Den andra Green Goblin är Harry Osborn. Harry är en psykiskt sjuk missbrukare och sonen till Norman Osborn. Efter att hans far dör i strid mot Spindelmannen (han är inte egentligen död) tar han av Norman dräkten för att hindra sin fars namn från att bli draget i smutsen. Han skyller sin fars död på Spindelmannen och svär hämnd. När han råkar få reda på att hans bästa vän, Peter Parker, egentligen är Spindelmannen blir han vansinnig och använder Green Goblin dräkten för att försöka hämnas.

Där är en massa drama fram och tillbaka där Harry går fram och tillbaka mellan att vara Green Goblin och att inte vara det, mer eller mindre i takt med att hans mentala hälsa och relation med Peter blir bättre och sämre. Det är dock en rejält dipp när han tar Goblin serumet och får superkrafter som sin far som också påverkar hans mentala hälsa.

Han dör men blir återupplivad av att Mephisto ändrar tidslinjen under omständigheter som jag inte ens kommer försöka förklara här. Han är en hjälte med Iron Patriot rustningen ett tag. Han dör och återföds som en demon. Men vi har versionen av honom som Green Goblin i rollspelet.

Plot hook: Harry Osborn har gått ut offentligt med att han tänker rehabilitera Green Goblin identiteten och vara en superhjälte. Folk är orolig över detta och hjältarna ombeds hålla ett diskret öga på honom. Men han gör ett genuint bra jobb! Han hjälper folk, jobbar tillsammans med andra hjältar och räddar folk. Det finns ett problem bara. Harrys pappas identitet håller på att infektera Harry genom ett memetiskt virus i serumet som gav honom hans krafter. Så sakta men säkert håller han inte på att bli galen utan han håller på att bli Norman. Den nya Norman identiteten ser alla fördelarna med situationen och försöker dölja det som pågår. Snart har stadens hjältar en livsfarlig infiltratör i sin mitt. Om telepater försöker läsa honom kommer de bara hitta Harrys medvetande som tror allt är okej och att han är en hjälte.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Jag lovar att komma till Ghaur men innan jag kan prata om den konstiga blå trollkarlsmannen måste vi prata om Jack Kirby, The New Gods, DC Comics och The Eternals.

Så en gång för länge sedan gjorde Jack Kirby en DC serie om en grupp rymdgudar kallade The New Goda som han tänkte skulle vara en komplett mytologi med en början och ett slut. Men han fick inte chansen att avsluta sin serie hos DC så han kom över och gjorde ett nytt försök med Marvel och skapade The Eternals att göra det med. Han fick inte avsluta saker den här gången heller. Grejen är att medan New Gods så som Darkseid, Vermin Vunderbar och Granny Godness har varit topskurkar i DC så har The Eternals mer eller mindre glömts bort. Det är lite för att de helt enkelt är sämre karaktärer med en sämre handling. Men det är också för att de bråkar om plats med The Inhumans som har typ samma koncept. The Inhumans är en uråldrig och högteknologisk civilisation av supermänniskor vars ursprung är genetisk manipulation av gudliknande aliens för länge länge sedan. The Eternals är en uråldrig och högteknologisk civilisation av supermänniskor vars ursprung är genetisk manipulation av gudliknande aliens för länge länge sedan.

The Eternals är dock mindre intressanta i att de har externa fiender, The Deviants, som är deras kusiner. Men med The Eternals är superperfekta snyggingar är Deviants äckliga mutanter. Vissa monster i mänsklighetens mytologier var bara väldigt muterade Deviants.

Och här kommer vi äntligen till Ghaur. Han är en Deviant överstepräst som dyrkar en ond rymdgud och har telekinetiska krafter och förmågan att kontrollera tankarna på andra Deviants. Han gör en massa ond skit. Han är huvudrival till Kro som är shitty off-brand Darkseid och ledare över the Deviants.
Plot hook: Deviants har existerat sedan stenåldern o de, likt gudarna, har haft köttslig interaktion med människor många gånger under år tusendena (vissa fall villiga, vissa fall inte) o i alla fall vissa av dessa interaktioner ledde till barn, vissa av de barnen överlevde o skaffade sig egna barn. I nuläget finns det okända antal av människor som har Deviants blod i sina ådror, Ghaur har plötsligt insett detta (eller så är det här något han kanske gör en gång varje århundrade, om han inte har något bättre för sig) o ser det som sin plikt att leta reda på dess o få in dem i hans flock.

Nu har turen kommit (eller så börjar han med) hjältarnas stad. P.g.a. sin natur som överstepräst så är det han gör är att först sätta upp en religiös sekt, där han lockar folk till sig med koola ritualer, schyst design, o liknande, o behåller folks intresse genom hypnos. Alla som kommer in blir scannade för Deviant DNA o de som har det får ett personligt möte med Ghaur på tu man hand där han "aktiverar" deras dolda gener o gör om dem till Deviants-ish, som är lydiga till honom genom hans hjärnkontroll. De flest av dem får bara en kosmetisk förändring (åt Jack Kirby monster hållet) o blir lite fysiskt tuffare o/e får någon superkraft.

Ghaur kommer också att göra räder mot sjukhus/liknande för att få tag på alla blodprover (när han inser att dessa finns) så han kan hitta Deviant-blod utan att de först kommer till honom.

Ghaurs religiösa sekt är inte bara en täckmantel för att locka folk, utan han, som överste präst, tar det religiösa seriöst o även om icke Devianter är lägre stående varelser så är deras dyrkan av Set (samma Set som Conan har slagits emot, inte den egyptiska snubben) alla fall något de är bra för. Detta innebär också att han kommer hålla viktiga religiösa ritualer vid vissa tidpunkter, möjligen med människor offer o perfekt för hjältarna att göra dramatiska inrusningar på.

Ghaur är inte ensam (skulle vara opassande för någon i hans ställning) utan har några andra Devianter med sig som livvakter o assistenter (föreslår att använda statsen för några av de andra superskurkarna i den här listan, passande vore ju Serpent Society medlemmarna eftersom Set är en ormgud).

Om hjältarna, eller kavalleriet, besegrar Ghaur o hans hantlangare + hypnotiserade kultmedlemmar är en möjlighet för SL att ha att den Ghaur som de slagits emot visar sig vara en klon/annan Deviant transformerad till Ghaurs dubbelgångare, för att inte minska på hotet med Ghaur, samtidigt som de får en seger.


Alternativt så kan det ovan vara gruppens, eller en av RP:nas, ursprungshistoria.

Garokk/The Petrified man är en skum gudalik varelse i The Savage Land. The Savage Land är en förlorad Tarzan djungel någonstans i arktis där det är tropisk, finns monster/dinosarier, en massa Sword & Sorcery stuff och Ka-Zar. Ka-Zar är juridiskt distinkt från Tarzan men är i övrigt Tarzan.

Garokk var en brittisk sjöman för superlänge sedan, han drack en mystisk dryck från ett altare till stenguden Garokk och sedan blev han odödlig men sakta mer och mer som sten. När han var fullt som rörlig sten återvände han till The Savage Land, blev tokig och fick verklighetskontrollerande krafter. Han tror att han är guden Garokk nu och han kan förändra verkligheten i The Savage Land precis som han vill. Han kan också skjuta ögonstrålar som ingen spelarkaraktär kan överleva.

Grejen är att medan han är en tramsigt mäktig gudalik varelse så bryr han sig mest om The Savage Land och att stammarna där dyrkar honom. Men om du fuckar med honom kommer han förinta dig och sedan ändra verkligheten.
Plot hook: Någon eller några har gjort något i Savage Land som gör att Garokk tycker de förtjänar en gudomlig hämnd. Vem eller vilka de än är så finns hen/de i hjältarnas stad när Garokk bara dyker upp (föreslår något dramatiskt som att han bara reser sig ur marken, eller kommer genom någon typ av glödande öppning) för att utkräva gudomlig rättvisa.

Vem/vilka Garokks mål är, o vad hen/de har gjort är upp till SL. Kan var något så simpelt som inte visat tillbörlig respekt när de gick in en av Garokks temple, till att Roxxon/liknande folk har dumpat miljöfarligt material i Savage Land eller försökt smälta glacierna runt Savage Land så de kan borra för olja (det senare är något de har gjort i serierna).

Garokks känner av var hans mål finns, men mer av en generell ide var de är än en punkt på en karta. Han kommer inte förstöra egendom eller skada folk om de inte är i vägen men kommer heller inte bry sig om att försöka undvika detta om de är i vägen för hans hämnd.


Ghost är en superhögteknologisk företagsspion och sabotör. Han har byggt en egen dräkt som låter honom flyga och antingen passera igenom fasta föremål eller bli osynlig. Hans dräkt är också utrustad med teknologi som låter honom kontrollera eller få ut information från datorer och en hög vapen. Ghost är en paranoid konspirationsteoretiker som hatar företag och ser en politisk dimension till sina brott. Han för sitt personliga cyberpunk korståg och blir finansierad av krafterna han vill förstöra.
En möjlighet är Ghost är anledningen till att RP:na har superkrafter, genom att han saboterade något högteknologiskt experiment för något företag medan RP:na var där. Om detta ledde till att andra som var där dog så har de en personlig anledning till att jaga honom.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Han dör men blir återupplivad av att Mephisto ändrar tidslinjen under omständigheter som jag inte ens kommer försöka förklara här. Han är en hjälte med Iron Patriot rustningen ett tag. Han dör och återföds som en demon.
Marvel comics is a hell of a drug…
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Marvel comics is a hell of a drug…
Det är så weird att försöka sammanfatta saker :p När man läser serierna är det 10 år riktiga tid mellan Iron Patriot grejen och demon grejen. Men när man sammanfattar karaktären låter det helt vansinnigt.

Men sedan ibland är det faktiskt så vansinnigt! 0_O
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Gideon är en snubbe med metallarmar, en hästsvans, ett bibelnamn, katanas, skapad av Rob Liefeld och han är en specialtyp av Mutant.
När använde han katanor? Vad jag minns brukade han slåss barhänt eller med krafter.

Cannonball är en tönt med en dum kraft
Jag har en känsla att du inte gillar Cannonball

Specifikt är han ärkefiende till Cannonball. Cannonball är en tönt med en dum kraft vilket gör att Gideons ”Jag kopierar upp till sex personers krafter fast ibland gör jag dem starkare” kraft känns överdriven. Men han har en till kraft (typ) och den hänger ihop med att han är en ”External”.

Okej, så specialtyp av mutant grejen är att ”Externals” är Highlanders. De kan inte dö och kan känna av varandras närvaro. Cannonball är tydligen också en. De är enligt Cable viktiga för att Apocalypse ska härska över framtiden i en tidslinje.
Om jag minns rätt så var han inte ärkefiende till Cannonball utan ville vara hans mentor, o innan det Sunspot när man trodde att det var han bland New Mutants som kunde vara External. Grejen är bara att Gideon är på sin höjd neutral o har en tendens att inte bry sig om människoliv så han t.ex. dödade Sunspots farsa i all väll menad (tror det var att han tänkte att traumat skulle rivstarta Sunspots External krafter).

Kul grej: innan det lades fast att Cable är Scott o Maddies son fanns det hintar om att Cable var framtida Cannonball.

Detta visar sig vara bullshit när Gideon prompt går och dör. Alltså, han är tillbaka igen. Men om det gälls som odödlighet så är alla X-men odödliga.
Måste säga att jag ogillar den grejen för att anledningen var att de nya författarna bestämde sig att, istället för att bygga vidare på vad som redan hade etablerats av de tidigare författarna, bara döda alla Externals så de inte behövde bry sig, o kunde deklarera att nu var det något nytt.


Jag har visserligen bara läst allt fram till typ 2012, så jag misstänker att det hänt en massa med honom sen dess, men… I dunno, jag gillar Shatterstar. Mest för att han är en sån jäkla grimdark tryhard edgelord version av Longshot. Kanske den 90-talsliefeldiga av alla 90-talsliefeldiga karaktärer. Och det måste jag ändå någonstans uppskatta.
Tror du använder grimdark fel här, Shatterstar var absolut mer edgelord med sin attityd (om ej sitt vapen, Longshot är ju kastknivskungen o har en hel banderol med dem) men hans bakgrund eller krafter var inte mer mörka än Longshot.


Men sen tänker jag på hans dumma dubbelbladiga katana och all möjlig sympati försvinner.
Några åsikter om den dubbelbladiga katana i Final Fantasy VII filmen? Från 2005


Cyclops överger henne och deras nyfödda barn när han får reda på att Jean lever för han är värst
Chris Claremont ska ha planerat att säga upp sig när han fick höra om det beslutet, men kunde inte nå chefen på tillräckligt lång tid för att han ska ha lugnat ner sig (tror det var att han fick reda på det på en fredag o kunde komma i kontakt med bossen först på måndag, eller nåt). Tror det där är en av de först tillfällena av en redaktion som beslutar något för att försöka tjäna på läsarnas nostalgi (vi sammanför original X-Men igen!).

En rad saker händer inklusive att hon får reda på att hon är en klon av Jean Grey skapade för att fucka med Cyclops,
https://waitingforthet.tumblr.com%2Fpost%2F124908405557

Plot hook: Cyclops dyker upp och förstör någonting för en hjälte. Det är samma sak som att säga att du har med Cyclops i kampanjen för det är vad han gör.

Efter det får hjälten får en inbjudan till klubben. Madelyne har startat en ”Cyclops förstörde mitt liv” klubb. De träffas en gång i månaden, dricker vin, pratat om vad Cyclops gjort mot dem och dödar en klon av Cyclops. Ja, varje månad klonar de en Cyclops klon och dödar den. Medlemmar av klubben är Madelyn, Emma Frost, Frenzy, gamla Jean Grey (unga Jean har inte lärt sig än), Hope Summers och en hög till. För Cyclops är mer eller mindre en vandrande katastrof som förstör folks liv.

Går hjälten med i klubben är det jobbigt PR mässigt när den avslöjas. Går de inte med tror medlemarna att det var hjälten som skvallrade när den avslöjas. Cyclops är djupt upprörd oavsett.
Jag har en känsla att du ogillar Cyclops, o det ogillandet går ut på din plot hook, för det känns som de flesta karaktärerna du föreslår som medlemmar skulle ha problem med vad du säger klubben gör. Också, fler av dem har inget problem med Cyclops, medan du saknar Beast o Wolverine som absolut har :p

dödar en klon av Cyclops. Ja, varje månad klonar de en Cyclops klon och dödar den.
https://waitingforthet.tumblr.com%2Fpost%2F614002914465284096
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Jag tänker svara på vissa av dina frågor Gamiel men inte alla och i en superförvirrande ordning! Som Claremont hade gjort det!

Jag älskar Cyclops! Men han är en ett massivt arsle. Det är en del av hans charm!

Gideon använder katanas så mycket att sist jag såg honom hade han 4 av dem på ryggen!

Cannonball är den värsta New Mutanten förutom Cypher.

Dubelbladiga svärd är coolt om man är Deathstalker så konceptet kan fungera. Har inte sett den Final Fantasy filmen. Men dubbelsvärden i 9e fungerar.

Jag förstår att Claremont ville säga upp sig! Tur att han inte gjorde det. Men jag förstår känslan.

Alla special undergrupper av mutanter är dumma. Mutanter ska vara mutanter. Hade jag fått skriva X-men hade det visat sig att alla mutanter är ättlingar till en enda mutant anfader: Apocalypse!

Clint behandlade Mockingbird JÄTTEDÅLIGT. Grejen i hennes soloserie om det är helt rätt!
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
So women in refrigerators är en sak i serietidningar. Kvinnor stympas, förlorar sina krafter eller dödas för att motivera manliga hjältars heroism eller karaktärsutveckling. Det var värre förr men det är inte bra nu. Termen myntades av författaren Gail Simone och är döpt efter en ökänd serie där Green Lanterns flickvän mördades och trycktes in i deras kylskåp av en superskurk. Det är ett av de mest ökända exemplen, men det mest ökända? Är The Night Gwen Stacy died. Problemet är att The Night Gwen Stacy died också är en riktigt bra serie, händelsen som startade seriernas bronsålder och helt integralt för att tala om superskurken Green Goblin.
Tror att begreppet " women in refrigerator" ursprungligen betydde att en kvinna blir introducerad, får väldigt lite etablerat kring sig bortsätt från att hon är när o kär till hjälten för att sedan dödas för hjältens ångest o/e motivation skull - det är egentligen samma sak som med farbror Ben ursprungligen, fast där gjorde det med mer smak, ex. fick inte Peter reda på det genom att han öppnade kylskåpet o hittade Bens lik. Om jag har rätt här, om så att säga, så kan man inte säga att Gwen Stacy kylskåpades eftersom hon hade ett etablerat liv o personlighet utanför Peter Parker.


Affärsmannen Norman Osborn är far till Peter Parkers bästa vän Harry. Normans affärspartner försöker skapa ett nytt supersoldatserum men Norman är trött på att dela med sig så han röjer affärspartnern ur vägen och försöker slutföra experimentet själv. Men experimentet exploderar i hans ansikte! Det ger honom superkrafter men driver honom också till vansinne! Han blir The Green Goblin varpå han terroriserar både New York och Spindelmannen. Han klär sig som ett fruktansvärt demoniskt troll, flyger runt på ett fladdermusformat flygfordon och har en arsenal av bisarra vapen där pumpabomberna är de mest ikoniska.
Green Goblin är ett kul exempel på motivations dekay, hans ursprungliga plan var att ta över NY:s undre värld o att besegra Spindel-Mannen var bara ett steg i den planen, sedan har ha ju helt givit upp den iden* o är besatt av Peter.
* eller tycks vara yber-mäktig i den undre välden på något sätt varje gång den senaste storylinen kräver det.

Han tvättar aldrig dräkten han hade på sig den kvällen. ”Smells like death, blondes and victory.”
Där emot så har han lite olika varianter han springer omkring i, så det är inte samma dräkt varje gång man möter honom. Undrar om han har olika otvättade dräkter från olika tillfällen han ser som storslagna: "Det här är min dödade-Stacy dräkt, otvättad sen des. Den här är den jag hade på mig när jag dödade Ben Rilly, inte kommit i närheten av såpa. Och i den här dräkten åt jag den bästa hamburgaren någonsin, fett o ketchup fläckarna ska va' kvar som ett testamente till den upplevelsen."

han har varit chef över Thunderbolts (gruppen med skurkar som jobbar för regeringen) och efter att han stoppade en utomjordiskinvasion blev han chef över S.H.I.E.L.D. och sin egen onda Avengers grupp.
Även om de där historierna var underhållande (o jag så vill se en AU/What if... där alla superhjälte grupper får en Dark version av utklädda skurkar, Dark Power Pack någon?) så har jag stora problem med att så många tyckte sig inte ha några problem att ha Norman Osborn ledande någonting, speciellt någonting så viktigt som SHIELD o Avengers!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Gremlin var en mutant som såg lite konstig ut (han var kort och hade ett stort huvud) men som var superintelligent (men inte jätte, jätte superintelligent). I en kul continuity nickning är han son till den supertidiga Hulk skurken The Gargoyle. Men Gremlin var en Sovjetisk supersoldat som använde supertech och en budgetversion av Titanium Man rustningen som han satt i bröstet på och kontrollerade. Om ni inte förstod det är hans namn Gargoyle + Kremlin = Gremlin! Han var med i gruppen The Soviet Super-Soldiers som sedan blev Winter Guard.

Sedan dödar Iron Man honom genom att bränna honom till döds i sin Titanium Man rustning! Jag vet inte om jag skulle kalla det ett överlagt mord men det är under omständigheter där Iron Man åtminstone begår ett riktigt räligt dråp.

Plot hook: Gremlin överlevde incidenten med Iron Man men är fruktansvärt brännskadad. För att överleva behöver han på sig ett medicinskt exoskelett som han byggt in i en ny Titanium Man rustning.

En gala ska hållas där Tony Stark ska ges ett pris för att hylla honom för en av hans heroiska dåd. Hjältarna är inbjudna. Som en del av festligheterna kommer en fotorealistisk staty avtäckas av en strid där Iron Man besegrar sina värsta fiender som också har rustningar. Förutom att Gremlin har bytat ut statyn mot en där det inte är en staty av Titanium Man utan honom själv i den faktiska rustningen! De andra fienderna är drönare formade som Iron Mans andra fiender såsom Crymson Dynamo. Mitt under middagen, när Tony Stark är utan sin rustning, kommer Gremlin anfalla! För de äldsta tricken är bäst.
 
Top