Ny rubrik. [ändrad]
"Hela grejen är att samuraier inte var speciellt lojala av sig även om devar extremt noga med vissa ideal och sin heder."
Grejen är bara att lojalitet liksom var ett av de där idealen...
"Samuraifamiljerna var fristånde och och jobbade för hyra till skillnad frpån största delen av de europeisa armeena.
En samurai var extremt loyal mot sitt hus men inte nödvändigtsvis mot sina arbetsgivare."
Beror ju faktiskt mycket på vilken era vi talar om. Samurajens ställning i samhället och relationen till arbetsgivaren/herren/w-ever varierade ju en smula under 1000 år. I vilket fall som helst så funkar det såvitt jag vet mer som så att ett löfte är ett löfte är ett löfte. Lojalitet kräver visserligen att man faktiskt gått med på det hela, men just den biten rådde det väl inga tveksamheter om.
"Samma sak som vid vanligt sex förslagsvis. Hela grejen med att du finner det främmande är att du visseröligen lever i ett samhälle där vi inte stenar folk för att homosexuella beteenden men där homosexuella beteenden ses som såpass onormalt att de de är mindre socialt otänktbart att två hetrosexuella killkompisar ligger varan bara för att de är skönt på en fest."
Argh, vad förvirrande med ändringar (nej, inte egentligen, bara lite jobbigt). I övrigt så, tja...jag är rätt van vid homosexualitet vid det här laget. Visserligen är jag hetero själv, men flera i min bekantskapskrets är det inte. Det faktum att jag inte vill hångla/ligga med killkompisar har liksom andra anledningar - att bara få nåt slags utlopp kan man ju ordna själv.
...vi har gått från samurajer till Fråga Olle på mindre än ett dussin inlägg, imponerande... ¬.¬;;