Nekromanti Mangamani

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Med den senaste Sf-bokhandelskatalogen följde en liten kort reklamtidning med. Den vara bara ett litet smakprov på en kommande tidning om manga. För att verka lite mer hardcore så har man valt att ändra layouten så den överenstämmer med japanernas sätt att läsa och skriva. Oerhört irriterande för mig som varandes en tunnhårig skåning.

De serier som ingår är:

Love Hina
Kåt tonårig tönt som verkar få sina fantasier uppfyllda i parti och minut. Verkar inte vara mycket att hänga i julgranen. Tydligen en serie som är väldigt poppis i Japan.

Blade of the Immortal
Hedersamma samurajer dödar varandra på diverse ärofyllda sätt. Verkar nästan läsvärt även om jag har svårt för übersamurajer som prisar sin motståndare med sitt sista andetag och aldrig använder några fula knep.

Chobits
19-årig diskplockare hittar en dator som ser ut som en söt miniatyrflicka..... Ibland undrar man om inte manga är lite överskattat.

GTO
Great Teacher Onizuka. Han är lärare, han är 22 och han är stenhård. Jag ska stämma de jävlarna för att de har plagierat mitt liv.

Kort sagt, japanska serier är synnerligen skumma och verkar i allmänhet tecknas av finniga ärkenördar som inspireras av sina egna våta dagdrömmar. Men visst kan jag ha fel....
Vad tror ni lite mer insatta om denna tidning och dess serieutval? Kan den lyckas i Sverige?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Kåt tonårig tönt som verkar få sina fantasier uppfyllda i parti och minut."

Fniss!

Grejen med Love Hina är att trots att han har alla förutsättningar (ett helt hus fullt med söta flickor) så får han inte sina fantasier uppfyllda, eftersom a) han är ärketönt, b) alla flickorna uppfattar honom som en pervers ärketönt, samt c) flickorna har sina egna komplex. Dessutom har vår ärketönt alla tiders största fiende: manusförfattaren, som jobbar 24/7 med att få vår ärketönt att dabba sig.

Vilket förmodligen är orsaken till att den funkar: den tilltänkta målgruppen (japanska och pseudojapanska ärkenördar) identifierar sig med huvudpersonen, tycker om att titta på de söta flickorna (väl medvetna om att det är det närmaste de någonsin kommer att komma ett par riktiga tuttar) och skattar sig själva lyckliga för att de själva inte är i hans situation.

"Verkar nästan läsvärt även om jag har svårt för übersamurajer som prisar sin motståndare med sitt sista andetag och aldrig använder några fula knep."

Detsamma. Jag föredrar übersamurajer som prisar sina motståndare med sitt sista andetag och alltid använder en hel klase fula knep. Som till exempel en viss ensamvarg med valp, där barnvagnen är någon slags feodaljapansk motsvarighet till Bonds Aston Martin.

"Vad tror ni lite mer insatta om denna tidning och dess serieutval? Kan den lyckas i Sverige?"

Varande pseudojapansk ärkenörd så hoppas jag det i alla fall. Det är lite enformigt med Åsa-Nisse, 91:an, Fantomen, Marvelblaffset, Bamse och Kalle Anka. Kruxet är ju då att jag ligger en rätt bra bit före på Love Hina, och de andra är jag inte så intresserad av, så jag kommer nog inte skaffa den.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Grejen med Love Hina är att trots att han har alla förutsättningar (ett helt hus fullt med söta flickor) så får han inte sina fantasier uppfyllda, eftersom a) han är ärketönt, b) alla flickorna uppfattar honom som en pervers ärketönt, samt c) flickorna har sina egna komplex. Dessutom har vår ärketönt alla tiders största fiende: manusförfattaren, som jobbar 24/7 med att få vår ärketönt att dabba sig."

Man kan inte undgå att lägga märke till vissa skillnader mellan japanska och amerikanska serier. Vilken ålder är egentligen läsarna av denna och andra mangaserier?

"Som till exempel en viss ensamvarg med valp, där barnvagnen är någon slags feodaljapansk motsvarighet till Bonds Aston Martin."

Jag har läst en del serier med den famöse ensamvargen och tilltalas inte riktigt av att det i stort sett är samma mönster som upprepas gång på gång. Huvudpersonen ställs mot någon form av vapenmästare som är ärkebra och besegrar sedan honom på något listigt sätt eller genom ren skicklighet. Känns inte riktigt som ett koncept som håller över det väldiga sidantal som serien ändå sträcker sig. Men jag kanske bara behöver hjälp för att förstå seriens djup och skönhet. Samtliga insatta forumiter får gärna bistå mig med detta.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Man kan inte undgå att lägga märke till vissa skillnader mellan japanska och amerikanska serier. Vilken ålder är egentligen läsarna av denna och andra mangaserier?"

Andra mangaserier vet jag inte, men just Love Hina är rätt specifikt inriktad mot killar i mitten av och övre halvan av tonåren. Manga brukar var stenhårt riktad mot specifika ålders-, köns- och konsumentgrupper, så det finns manga för unga flickor, unga pojkar, yngre tonårstjejer, yngre tonårspojkar, äldre tonårstjejer, äldre tonårspojkar, yngre män, yngre kvinnor, äldre män, äldre kvinnor, osv.

"Känns inte riktigt som ett koncept som håller över det väldiga sidantal som serien ändå sträcker sig. Men jag kanske bara behöver hjälp för att förstå seriens djup och skönhet. Samtliga insatta forumiter får gärna bistå mig med detta."

Det är väl som Star Trek, antar jag: huvudpersonerna ställs inför ett nytt rumtidsfenomen som man löser genom att a) teknobabbla, b) förolämpa folk på klingon, c) ge sig in på holodäcket, d) bryta mot första direktivet, eller e) Wesley Crusher. Med en vital skillnad: Star Trek har ingen övergripande metaplot. Picard har inte en ärkenemesis som han vill vrida nacken av.

Och det är väl det som är den stora grejen med Lone Wolf and Cub. I varje avsnitt - som visserligen är fullproppade, åtminstone i början, av svärdsfäktare extraordinaire - så finns ytterligare en liten bit av metaplotten där konflikten mellan Itto Ogami och Retsudo Yagyu fördjupas ett snäpp till. Den är riktigt listig på sina håll - speciellt den där grejen med Yagyus hemliga meddelanden från... äh, nu ska jag inte spoila för mycket. :gremwink:

Sen tycker jag faktiskt bäst om de avsnitt där Itto inte möter en ny fäktmästare, utan bara råkar svepa förbi och större delen av avsnittet berättas ur någon annans synvinkel som råkar komma ivägen för ensamvargen.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Kåt tonårig tönt som verkar få sina fantasier uppfyllda i parti och minut. Verkar inte vara mycket att hänga i julgranen.

Jag har inte läst serien Love Hina, men animen som baseras på serien är snarare någon form av orgie i surrealistisk crazyhumor där Keitaros diverse romantiska intressen mest är där för att serien ska handla om något över huvud taget.

För övrigt kan kåta tonåriga töntar vara mycket nöjesvärda. Se bara på Bert och hans dagbok.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Först och främst: Du missade Bilmekanikerserien som finns i tidningen. Den utannonseras inte, men är en liten serie om ett bilgarage med tillhörande bilmeckar.

Love Hina är ganska... ja, man får ta den för vad den är. Den duger väl.

Blade of the Immortal är precis lika dum som Marvel eller DC slänger ur sig, och det säljer väl? Ingen aning vad som finns på svenska numera tyvärr...

Chobits förstog jag inte din recension av. Miniatyr? Va? Hon är ju skala 1:1? Nåja, den serien är faktiiskt ganska småkul... i tre album. Sen tröttnade jag då det inte hände något nytt.

GTO. Det är bra, däremot. Det är rent ohemult bra, fast nu när jag läst album 12 så misstänker jag att den börjar gå på tomgång, men jag har stora förhoppningar på han skattjakt...

"Kort sagt, japanska serier är synnerligen skumma och verkar i allmänhet tecknas av finniga ärkenördar som inspireras av sina egna våta dagdrömmar."

Självklart. Alla svenska serier handlar ju om små tjocka gubbar med hängslen och har en elak fru. Alla amerikanska serier handlar om Stålmannen. Ska vi generalisera lite till eller har min poäng uppfattats?
Förlagen köper in det som de tror kommer sälja. Surprise, folk köper haremsserier med gubbsjuka tendenser, alltså köper de in fler liknande serier i hopp om att de ska sälja lika bra.

"Vad tror ni lite mer insatta om denna tidning och dess serieutval? Kan den lyckas i Sverige?"

Jag vill att den ska lyckas för att GTO ska spridas bortom de insattas och Lärarhögskolans områden, men kan för tok lite om seriemarknaden i Sverige för att kunna spå om detta. Men... Dragonball går ju bra tydligen så... :gremshocked:


Storuggla, ska gå och generalisera lite till
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Alla svenska serier handlar ju om små tjocka gubbar med hängslen och har en elak fru.

Jag vill be att få protestera! Såväl Åsa-Nisse som Kronblom är faktiskt ganska magra (även om den senare har en fin liten kalaskula).
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
jamen

visst kommer det ju gå bra, tänk på all de nissar som köper dragonball och one piece, har ni inte läst de insändarna som är med där?
ungefär:

"åh, sedan jag köpte första dragonball har jag blivitt fast, jag älskar manga"

:gremwink:

//Netfeed, oms överväger att köpa GTO på album istället
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
För att verka lite mer hardcore så har man valt att ändra layouten så den överenstämmer med japanernas sätt att läsa och skriva. Oerhört irriterande för mig som varandes en tunnhårig skåning.
Att man gör på det sättet beror väl på att Dragonball-tecknaren inte tillåter att man flippar hans bilder. Själv vägrar jag läsa en serie som ser ut på det sättet, precis som jag skulle vägra att läsa en bok av Kenzaburo Oe om översättaren bestämt sig för att skriva den svenska texten från höger till vänster för att skapa en "japansk känsla".

/tobias
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Man kan inte undgå att lägga märke till vissa skillnader mellan japanska och amerikanska serier.
Den största skillnaden är att japanska serier vänder sig till flera olika målgrupper. Så är det inte på andra platser som till exempel Sverige där serierna vänder sig till a) barn eller b) konstnärspretton med dödsångest, eller USA där serierna vänder sig till a) prepubertala killar som gillar superhjältar eller b) uppvuxna prepubertala killar som vill ha vuxnare versioner av superhjältar. (Låt bli att påpeka att jag generaliserar; jag försöker bara peka ut en tendens.)

/tobias
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Argh, nej

OK, sa jag hade belagt mig med ett inlaggsembargo medan jag var i Japan, men nu fick Sinisa mig att bryta det, sa da kan jag lika garna svara pa det har med.

Det som lat sa bra forst (jag kan t.o.m. sta ut med inverterad bindning, aven om jag foredrar vasterlandsk), och sa visar det sig att utbudet ar...aeum...

Love Hina
Oppna med en skrevspark, liksom. Gurgl. Fast visst, jag vet massor med folk som gillar LH, sa egentligen ar det val ett meriterat val. Problemet ar bara att ingen av dem ar jag.

Blade of the Immortal
Helt OK serie. Vem gillar inte ododlighetsmaskar? :gremgrin:

Hor ni det dar ljudet? Hor ni det, va? Det ar jag som kvavs av mina egna inalvor. Jag rakade bladdra i ett album i en slumpmassigt vald seriebutik i Ikebukuro haromdagen, och jag angrar det. Men visst, finns val folk som gillar den med.

Jag bekanner, jag ar en fjant: enda skalet till att jag inte last GTO ar att Kodansha textar sina serier apfult :gremcrazy:
Samma sak med Ghost in the Shell, faktiskt.
Annars verkar den knasigt rolig.


Vad jag undrar ar snarast varfor de inte bara tryckte in One Piece och Ranma 1/2 istallet for LH och Chobits. Ocksa populara grejer, men formodligen med bredare appeal har. Att jag da skulle kopa tidningen har inget med saken att gora, o nej :gremgrin:

Ah, de oversatter ju Shonen Jump till engelska nufortiden, jag far klara mig pa den.

/Feliath - japanska serieaffarer ar ett utstuderat lidande; a ena sidan ar det harligt att se sa mycket serier, men a andra sidan ar de pa japanska och darmed olasliga nastan allihop. A tredje sidan vet jag med mig att om jag kunde japanska hyfsat skulle jag inte ha nagon ekonomi, bara serier :gremcrazy:
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Flippin' [OT]

precis som jag skulle vägra att läsa en bok av Kenzaburo Oe om översättaren bestämt sig för att skriva den svenska texten från höger till vänster för att skapa en "japansk känsla".
Fast isafall ar ju oversattaren inte bara en niding utan ocksa en idiot. Japaner skriver namligen aldrig hoger-vanster. Nar de skriver vertikalt radbyter (ellervadmannukallardet) de hoger-vanster, men i horisontell skrift ar det vanster-hoger som galler.

/Feliath - onodig i Japan
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Argh, nej

Vad jag undrar ar snarast varfor de inte bara tryckte in One Piece

gör ru rom redan... :gremsmile:
enda felet är att de in ger ut Ranma 1/2
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Argh, nej

Vad jag undrar ar snarast varfor de inte bara tryckte in One Piece och Ranma 1/2 istallet for LH och Chobits.

Well, One Piece är redan beslagtagen av Carlsen Comics, som har börjat ge ut den i samma format som Dragonball. Så där är du för sent ute.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Samurjer [ot babbel]

Samuraier var historískt kända för sina homosexulle umgänge när de var ute i fält (enligt vissas uppskattningar skulle åtminstånde 75% av de verksamma samuraier ängat sig ut såna relationer någon gång när det var ute i fält) och för sin extrem illojalitet i strid. Det var praksis att i stid ropa ut erbjudande av mark och titlar till alla som böt sida under striden varpå de i det mer extrema fallen kan trappas upptill rena aktionen på slagfälet. (Däremot höll de sig i de längsta för att döda folk (såvida de inte skadat deras heder, utan bara lemlesta den till stridsoduglighet genom att t.ex. kapa tummarna på dem.)

/Elin, fick bara lust att passa på att försöka skapa en samuraidisskusion när ännet väl var uppe
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Samurjer [ot babbel]

Det var praksis att i stid ropa ut erbjudande av mark och titlar till alla som böt sida under striden varpå de i det mer extrema fallen kan trappas upptill rena aktionen på slagfälet.

Det låter konstigt. Man tycker att ett vettigt samhälle hade skapat försvarsmekanismer mot dylikt, till exempel en dogmatisk religion eller att hålla samurajernas familjer som gisslan.

Eller i alla fall göra sin köpslagan före slaget.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Argh, nej

enda felet är att de in ger ut Ranma 1/2

Atlantic köpte ju in svenska rättigheter till Ranma, Alita och Akira för några år sedan, när de funderade på att göra om Magnum till 'Manga'. Fast det sket sig ju innan de hann komma så långt... Undrar just om de licenserna fortfarande ligger och lurar nånstans.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Kåt tonårig tönt som verkar få sina fantasier uppfyllda i parti och minut. Verkar inte vara mycket att hänga i julgranen. Tydligen en serie som är väldigt poppis i Japan.
Vad jag förstår FÅR han inte sina fantasier uppfyllda. Det är liksom poängen.

Erik

EDIT: Arfh, det hade ju Krille redan sagt! Läs tråden, läs tråden...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Samurjer [ot babbel]

Det låter konstigt. Man tycker att ett vettigt samhälle hade skapat försvarsmekanismer mot dylikt, till exempel en dogmatisk religion eller att hålla samurajernas familjer som gisslan.
Varför det, det är ju bara en stridstaktik bland andra. Det är som att säga att man borde ha skottsäkra soldater eftersom man kan vänta sig att de blir beskjutna.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Samurjer [ot babbel]

"Man tycker att ett vettigt samhälle hade skapat försvarsmekanismer mot dylikt, till exempel en dogmatisk religion eller att hålla samurajernas familjer som gisslan."

...det var iofs inte en helt ovanlig praxis när familjer fixade allianser mellan sig.
 
Top