Nekromanti Mangamani

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Blade of the Immortal är precis lika dum som Marvel eller DC slänger ur sig, och det säljer väl? Ingen aning vad som finns på svenska numera tyvärr...
Ah, alltså måste jag börja läsa BotI!!! :gremgrin:

(Nej, med undantag av X-Men, lite Spiderman och annat tjafs säljer trikå-hjältar icke alls i Sverige. Jag tror inte någon av DC's serier går i Sverige längre, tyvärr.)

Erik, anser att vad som behövs är en utrensning av alla jävvla strippserier och av alla jävla självreferentiella ångestfyllda 'seriösa' serier. Skjut några av dem som brukar få stipendium från Kulturrådet så blir det här landet bättre.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Samurjer [ot babbel]

Tja, kanske främst för att det bevisligen förekommit samhällen där krig inte gått till på det sättet, och det alltså borde varit genomförbart (till skillnad från, exempelvis, skottsäkra soldater).
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Samurjer [ot babbel]

Kom ihåg att samurarer utgorde en egen samhällsklass som var just och bara legosoldater med med egna borgar mer eller mindre. En smaurais hulshåll var extren välförsvart då olika familjer ofta var i fejd med varandra. Inom en smauraifamilj var ALLA medlemmar vapenföra och vapentränade (inluderat också den kvinnliga halvan) samt ofta en stor del av hushållet.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Den största skillnaden är att japanska serier vänder sig till flera olika målgrupper. Så är det inte på andra platser som till exempel Sverige där serierna vänder sig till a) barn eller b) konstnärspretton med dödsångest, eller USA där serierna vänder sig till a) prepubertala killar som gillar superhjältar eller b) uppvuxna prepubertala killar som vill ha vuxnare versioner av superhjältar. (Låt bli att påpeka att jag generaliserar; jag försöker bara peka ut en tendens.)
Tyvärr har jag redan pojkvän, Gurgeh, annars skulle jag be dig att gifta dig med mig...

Stämmer på pricken. Japanska serier är på inget vis nödvändigtvis BÄTTRE än västerländska, men det finns mer av dem, och mer varierande.

Att sexfixerad tentakelhentai, t.ex., säljer så jäkla bra i väst är förstås för att det inte på långa vägar finns någon konkurrens; porr säljer alltid, men frånsett från gamla S&M-serier och Serie-Fibban finns inget här som kan tävla me't.

Hjältetjosan är svårt att sälja till ungar som är vana vid X-Men och hur de fungerar, och ÄN svårare är att sälja serier till hemmafruar, bibliotekarier eller golfspelare, vilka liksom inte är VANA att det finns serier att läsa riktade till dem.

Dragon Ball är för övrigt vrålpoppis bland mellan- till högstadieelever, det har jag märkt som bibliotekarie.

Erik
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Samurjer [ot babbel]

Tja, kanske främst för att det bevisligen förekommit samhällen där krig inte gått till på det sättet, och det alltså borde varit genomförbart (till skillnad från, exempelvis, skottsäkra soldater).
Jo, men vill man ändra sammhällstrukturen för att komma undan ett sånt problem? Speciellt med tanke på att det gynnar de starkaste, vilka också är mest inflytelserika.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Samurjer [ot babbel]

"Samuraier var historískt kända för sina homosexulle umgänge när de var ute i fält (enligt vissas uppskattningar skulle åtminstånde 75% av de verksamma samuraier ängat sig ut såna relationer någon gång när det var ute i fält)"

Det verkar ju synnerligen konstigt att en så stor andel av just den samhällsklassen skulle vara lagda åt det hållet. Jag har ingen direkt koll på hur stor andel av befolkningen idag som kan uppskattas vara homosexuella, men jag skulle bli rätt förvånad om det rörde sig om 75%...

Ärligt talat låter mycket av resten rätt osannolikt också... Jag kan ju förstås ha fel i det antagandet, så därför: törs man fråga om hänvisning till källa?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag har utvecklat en stark avsky mot manga-nördarna.
De där mangakai-medlemmarna som försöker sjunga med i NGE-signaturen fast de inte kan japanska, de där som varje vecka byter regler på hur animaaaah ska uttalas för att man är "äkta" och de där som tycker att MANGA är bra. ANIME är bra och verkar tycka att allt tecknat från japan är bra.

Manga och Anime är VERKLIGEN ingen kvalitetsgaranti. Snarare motsatsen.

Jag nöjer mig med att tycka om tecknat, men då ska det fan vara bra också.

Den enda mangan jag kan tänka mig att köpa är nog porren ärligt talat. För det är det enda japanerna är bättre på än amerikanarna/engelsmännen.
Titlar som Transmetropolitan, Preacher, Sandman, Watchmen, vissa Batman-titlar osv osv slår liksom alla manga jag läst. Om man bortser från mästerverk som Slut Girl (ickepervers porr med humor som nästan får en att glömma att det är porr) och BF (kom igen. det är perverst och så sjukt att det är svårt att älska)...

Men visst. Noise och Blame! är ju rätt ok. men å andra sidan är det fegt att göra Cyberpunk då jag automatisk kommer tycka om det så länge det är välgjort :gremsmile:

chrull
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
det släpps väl DC serier? den däringa fantasy tidningen är väl DC? eller?

annars tycker jag, som medlem i Seriefrämjandet faktiskt(bara en liten parantes)(bild och bubbla har blivitt mycket sämmre sedan norrmänen släpptes in i tidningen... vill verkligen läsa den däringa interjuvn med Frödil men den var ju givetvis på norska... arrg), att serier som de puckade som är i Galago är riktigt dåliga, iaf några av dem(simon gärrefors(stavas väl så?) är cool lika så kellerman), varför måste man vara så jävla obstinat och göra så misslyckat konstiga serier?

//Netfeed, som tycker Ägg och Bacon också är en helt urvrickad serie
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Samurjer [ot babbel]

Det handlar inte snare om läggning utan att det var ett socilat accepterart beteende och metsod för att tillgodose naturliga behov. (Jämför med tex kulturer på nya gunea där homosexuellit under ungdomen utgörn normen eller antikagrekland där det var utberett hos männen även när de levde i hetosexuell förhållanden eller i fängelser.)

Referense får mu vänta med tills jag kommer hem från men jag tror det bland annat nämns i "The dynamic speare" villket borde har redovinigar till utterligare källor.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Samurjer [ot babbel]

"Det handlar inte snare om läggning utan att det var ett socilat accepterart beteende och metsod för att tillgodose naturliga behov. (Jämför med tex kulturer på nya gunea där homosexuellit under ungdomen utgörn normen eller antikagrekland där det var utberett hos männen även när de levde i hetosexuell förhållanden eller i fängelser.)"

Frågan är väl snarare vad man får ut av det, men just det slipper vi kanske gärna gå in närmare på. I vilket fall så påstår jag inte att det inte förekom, men såfort man börjar tala om siffror så känns det lite...fel. Det är liksom omöjligt att bekräfta. För övrigt så är ju homosexualitet accepterat idag också (well, någorlunda iaf, några trångsynta satar skall man väl allt kunna leta upp...), men de flesta heterosexuella håller sig ändå till det andra könet (alternativt valfri lem, lämpligen utrustad med fem fingrar). Vad gäller de gamla grekerna och folk i fängelser, tja...jag har aldrig förstått mig på nån av dem. :gremgrin:

Det jag mest reagerade på var egentligen det där med illojaliteten. Vi har å ena sidan de gamla goda historierna om krigaridealen, å andra sidan det du framställer. Det första är ju lite mer utbrett (visserligen är många sagor vitt utbredda, men ändå), så att säga, varför jag var nyfiken på källhänvisning.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Samurjer [ot babbel]

Hela grejen är att samuraier inte var speciellt lojala av sig även om devar extremt noga med vissa ideal och sin heder. Samuraifamiljerna var fristånde och och jobbade för hyra till skillnad frpån största delen av de europeisa armeena.
En samurai var extremt loyal mot sitt hus men inte nödvändigtsvis mot sina arbetsgivare.

Frågan är väl snarare vad man får ut av det, men just det slipper vi kanske gärna gå in närmare på.

Samma sak som vid vanligt sex förslagsvis. Hela grejen med att du finner det främmande är att du visseröligen lever i ett samhälle där vi inte stenar folk för att homosexuella beteenden men där homosexuella beteenden ses som såpass onormalt att de de är mindre socialt otänktbart att två hetrosexuella killkompisar ligger varan bara för att de är skönt på en fest.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Ah, men du, glöm inte WITCH!

Dessutom är det inget fel på stripserier. Visserligen är det mesta skräp, men det gäller väl allt, och guldkornen finns där bara man letar.

De självreferentiella, ångestfyllda seriösa serierna brukar sammanfattas i kategorin "vardagsrealism" och tycks förenas av det faktum att tecknarna är genomgående värdelösa på att teckna.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Samurjer [ot babbel]

Face it: under vissa förhållande (fängelsevistelser och krig är väl de främsta exemplena) är det i princip omöjligt att finna heterosexuell tillfredsställelse för sina behov. Då bruakr de flesta vara beredda att kompromissa med sin heterosexualitet.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Tappa tvålen

Faktum är att en stor del av homosexuella förbindelser i fängelser skulle kvala in som våldtäkter utanför fängelset, och liksom våldtäkter utanför fängelser har de egentligen inte så mycket sex att göra som med att kunna skada och hota och förtrycka en annan människa.

Erik
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Ny rubrik. [ändrad]

"Hela grejen är att samuraier inte var speciellt lojala av sig även om devar extremt noga med vissa ideal och sin heder."

Grejen är bara att lojalitet liksom var ett av de där idealen...

"Samuraifamiljerna var fristånde och och jobbade för hyra till skillnad frpån största delen av de europeisa armeena.
En samurai var extremt loyal mot sitt hus men inte nödvändigtsvis mot sina arbetsgivare."


Beror ju faktiskt mycket på vilken era vi talar om. Samurajens ställning i samhället och relationen till arbetsgivaren/herren/w-ever varierade ju en smula under 1000 år. I vilket fall som helst så funkar det såvitt jag vet mer som så att ett löfte är ett löfte är ett löfte. Lojalitet kräver visserligen att man faktiskt gått med på det hela, men just den biten rådde det väl inga tveksamheter om.

"Samma sak som vid vanligt sex förslagsvis. Hela grejen med att du finner det främmande är att du visseröligen lever i ett samhälle där vi inte stenar folk för att homosexuella beteenden men där homosexuella beteenden ses som såpass onormalt att de de är mindre socialt otänktbart att två hetrosexuella killkompisar ligger varan bara för att de är skönt på en fest."

Argh, vad förvirrande med ändringar (nej, inte egentligen, bara lite jobbigt). I övrigt så, tja...jag är rätt van vid homosexualitet vid det här laget. Visserligen är jag hetero själv, men flera i min bekantskapskrets är det inte. Det faktum att jag inte vill hångla/ligga med killkompisar har liksom andra anledningar - att bara få nåt slags utlopp kan man ju ordna själv.

...vi har gått från samurajer till Fråga Olle på mindre än ett dussin inlägg, imponerande... ¬.¬;;
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
De självreferentiella, ångestfyllda seriösa serierna brukar sammanfattas i kategorin "vardagsrealism" och tycks förenas av det faktum att tecknarna är genomgående värdelösa på att teckna.
Ljudet du hör är mig som stjäl det för att ha det i min signatur. :gremgrin:

Det råder ett ÖVERSKOTT på strippserier som bara transplanteras till tidningsformat, istället för att UTNYTTJA tidningsformatet.

Erik, läser mest Disney nuförtiden. Stålkalle är den enda superhjälteserie publicerad på svenska som går att läsa.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Samurjer [ot babbel]

"Face it: under vissa förhållande (fängelsevistelser och krig är väl de främsta exemplena) är det i princip omöjligt att finna heterosexuell tillfredsställelse för sina behov. Då bruakr de flesta vara beredda att kompromissa med sin heterosexualitet."

Nightowl svarade ganska bra på det där nedan, så jag skippar att svara på just fängelsebiten. För övrigt så går det ju att tillfredsställa sina behov på andra sätt, men skall jag vara ärlig tycker jag att den här diskussionen redan blivit väldigt "Fråga Olle"-artad... :gremcrazy:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Tappa tvålen

Faktum är att en stor del av homosexuella förbindelser i fängelser skulle kvala in som våldtäkter utanför fängelset, och liksom våldtäkter utanför fängelser har de egentligen inte så mycket sex att göra som med att kunna skada och hota och förtrycka en annan människa.

Tja, jag är inte så säker på det. Självklart förekommer våldtäkter, men jag skulle tippa på att det även försiggår sexuella relationer där båda parterna är villiga.

Nåja, jag är ingen expert på fängelsen och deras kunder så jag ska inte uttala mig.
 
Top