Nekromanti Magnamunds avstängning

Status
Not open for further replies.

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Rymdhamster;n191994 said:
Som Krille påpekad blev ju dock Magnamund inte avstängd när han modererades för "uppmaningen till lagrbrott". Allt som hände då var ju att Krille sa att man inte skulle uppmana till lagbrott på forumet.
Absolut, och det var också den tolkningen jag vänder mig emot. Jag tycker inte det var skäl för moderering och inte heller att det var en uppmaning till lagbrott.

Banningen var säkert intjänad och blandade jag ihop begreppen var jag otydlig. Ledsen för det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Robert;n192004 said:
och inte heller att det var en uppmaning till lagbrott.
Men fildelning ÄR ju ett lagbrott. Jag är helt med på att man kan tycka att det inte _borde_ vara ett lagbrott, men idag i Sverige så är det fortfarande det. Så att föreslå att man ska använda sig av fildelning är ju att föreslå att man ska begå ett brott.

Eller?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Rymdhamster;n192013 said:
Men fildelning ÄR ju ett lagbrott. Jag är helt med på att man kan tycka att det inte _borde_ vara ett lagbrott, men idag i Sverige så är det fortfarande det. Så att föreslå att man ska använda sig av fildelning är ju att föreslå att man ska begå ett brott.

Eller?
Rent tekniskt sett kunde det snarare vara I stil med att säga "jag har hört man kan köpa knark I röda huset på odenplan" alltså inte olagligt I sig.

Att däremot varna om det är upp till moderator-kåren, I det här fallet blev det så, jag har sett Andra som hintat men inte fått varning. Varför? Ingen aning, kanske blev de helt enkelt inte upplysta om det, kanske Kom varningen efter att jag slutat följa tråden. Det spelar ingen roll. Är man missnöjd kan man överklaga, men man gör det inte I tråden.

Ni här säkert sett just Krille gå ut och be om ursäkt för en tillbaka tagen banning, det kan ske, moderatorerna (iaf krille men säkert resten också) vågar stå för det de gjort. Att bete sig som nu skedde däremot går emot reglerna och de personer som återkommande bryter mot reglerna får skylla sig själva.

Vid det här laget borde de flesta veta att man käftar inte emot I tråden.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
.113;n192014 said:
alltså inte olagligt I sig.
Wot!? Det är ju ingen som sagt att det Magnamund gjorde var olagligt. Även om det rent tekniskt sett skulle kunna vara uppvigling om man vill vara sån.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
513
Aldrig har så många, kommit fram till så lite, rörande en persons avstängning.

- Winston Churchill
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Rymdhamster;n192013 said:
Men fildelning ÄR ju ett lagbrott. Jag är helt med på att man kan tycka att det inte _borde_ vara ett lagbrott, men idag i Sverige så är det fortfarande det. Så att föreslå att man ska använda sig av fildelning är ju att föreslå att man ska begå ett brott.

Eller?

Fildelning är INTE ett lagbrott.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Rymdhamster;n192013 said:
Men fildelning ÄR ju ett lagbrott. Jag är helt med på att man kan tycka att det inte _borde_ vara ett lagbrott, men idag i Sverige så är det fortfarande det. Så att föreslå att man ska använda sig av fildelning är ju att föreslå att man ska begå ett brott.

Eller?
Jag är relativist när det kommer till lagbrott. T.ex. tycker jag inte att jag borde bli modererad om jag skriver att man kan välja att köra för fort ibland eller att ha vinterdäcken på lite för länge.

Hänvisar jag till barnporr hoppas jag att jag blir avstängd.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
PAX;n192020 said:
Fildelning är INTE ett lagbrott.
Sant, förlåt. Jag pratar ju om den olagliga fildelningen till vilken nedladdningen av kultäventyr skulle höra och inte fildelning överlag.

Det var oprecist av mig, typiskt politikermisstag.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Rymdhamster;n192022 said:
Sant, förlåt. Jag pratar ju om den olagliga fildelningen till vilken nedladdningen av kultäventyr skulle höra och inte fildelning överlag.

Det var oprecist av mig, typiskt politikermisstag.
Precis! Det är ett jäkla okynne politiker och debattörer gör, att påstå att fildelning är olagligt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Robert;n192021 said:
Jag är relativist när det kommer till lagbrott. T.ex. tycker jag inte att jag borde bli modererad om jag skriver att man kan välja att köra för fort ibland eller att ha vinterdäcken på lite för länge.

Hänvisar jag till barnporr hoppas jag att jag blir avstängd.
Så när du sa att du inte tyckte att det var en uppmaning till lagbrott så menande du egentligen att du tycker att forumregel nr 3 inte skall appliceras när det gäller uppmuntran till "mildare brott"?
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Rymdhamster;n192028 said:
Så när du sa att du inte tyckte att det var en uppmaning till lagbrott så menande du egentligen att du tycker att forumregel nr 3 inte skall appliceras när det gäller uppmuntran till "mildare brott"?
Jag tyckte inte att det var en uppmaning till lagbrott utan istället en hänvisning. Jag anser även att mot bakgrund av äventyrets status att det inte skulle genererat en moderering även om det vore en uppmaning.

Sedan tycker jag inte att beteckningen "mildare brott" är en bra avgränsning. Jag tycker att regel 3 ska appliceras på t.ex. misshandel i allmänhet men jag tycker att tjejer, oavsett ålder, har rätt att freda sig själva och sin egen kropp. Därför tycker jag inte att regel 3 ska appliceras när jag uppmuntrar min bonusdotter, och alla andras döttrar, att slå den killen som lyfter upp hennes kjol sönder och samman.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Rymdhamster;n192016 said:
Wot!? Det är ju ingen som sagt att det Magnamund gjorde var olagligt. Även om det rent tekniskt sett skulle kunna vara uppvigling om man vill vara sån.
Varningen gällde väl att man inte ska uppmuntra olagligheter eller göra något olagligt och (jag) syftade då på att nämna att det kanske Finns på en sida inte är Samma sak som att säga "jag laddade ner det från den sidan".

Jag är iaf ganska säker på att Andra snarare erkännt nerladdning av diverse saker de kanske inte borde utan en varning. Det var det jag syftade på.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Jag hoppas att alla Gif:ar och youtube-klipp som länkas där upphovsmännen inte har godkänt det också resulterar i varningar och avstängningar.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Cassius;n192092 said:
Jag hoppas att alla Gif:ar och youtube-klipp som länkas där upphovsmännen inte har godkänt det också resulterar i varningar och avstängningar.

 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Moderering:

Jag stänger den här tråden nu. Den handlar inte längre om Magnamunds avstängning, och rollspel.nu-forumet är inte ett nytt off-topic-forum by another name.
 
Status
Not open for further replies.
Top