Nekromanti Magi-mesigt!?

Denelian

Veteran
Joined
28 Jun 2000
Messages
32
Location
Stockholm
Mycket.. ja
men det finns en hel del annat också, mycket illusioner, tyvärr är det väl så att det är den användbara (som strid och helande)magin som utvecklas till rollspel.

/denelian
 

Mattias

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
107
Location
Stockholm
Re: Trött på alla haubitsmagiker

Har alldrig hört talas om en besvärjelse som i sig bygger en hel borg i något rollspel eller bok.

”Conjuring the Mystic Tower” i Ars Magica skapar ett torn. Det går att snickra ihop en besvärjelse som skapar en borg men den blir nog lite svår att lägga. Men det är ju i Ars Magica det och det är som bekant en helt annan historia...



Älskar din besvärjelse. /images/icons/laugh.gif


- Mattias
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Så lite arbete kan hindra dig från att åldras i ett år? Stoppa artärblödningar? Öka någons läketakt med en faktor på en sisådär 8? Teleportera dig några kilometer? Återuppväcka de döda? Göra ett föremål obrytbart?

Om man ser till hur svårt det är att lyckas med den typen av besvärjelser och ritualer så är det ganska sällan man lyckas. Men de är mäktiga, biotropi tillsammans med psykotropi (till viss del) och daimontropi är dugligt mäktigt. Men i övrigt så finns det få användningar av magi som kan överträffa vad man kan åstadkomma med vanligt arbete.

Att minska bödningstakten med ob3t6 är iofs inte svårare än att svinga ett svärd, ändå är det formodligen tillräckligt "mäktigt" för att vara helt livsavgörande om man har en kraftigare blödning. Teleportera en km kräver iofs slag på ob4t6 men är som sagt inte omöjliga om man har 15 i värde (även om det är ngt av en chansning...). Rent allmänt tycker jag att många aspekter har roliga, andvändbara och/eller maffiga effekter. Bäst är nog åndock IMHO ataxatropin. Dessutom är ju tjusningen med magin att man ofta också kan göra vettiga saker på mycket låg svårighetsgrad, att t.ex. ge tebaks ob1t6 trauma kräver bara två slag med ob1t6, t.o.m. den grönaste magikerrekryt fixar ju det. (Liknande exempel finns inom andra aspekter, även om Biotropin är en av de uppenbaraste.)


/Bjorn
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Regelfråga

Gör den verkligen det??? Är det inte bara en "artefakt" du har fått med från ngt annat spel? Jag har iaf inte sett någon sån regel men jag kan ju ha missat. Vi har i varje fall alltid kört med relativt initiativ för magi precis som vilken avståndstrid som helst.

Dessutom hinner man knappast in från 30 meter till strid på den tid det tar att slänga en besvärjelse, de flesta RP har ju inte ens 30 om de spurtar och man kan bara röra sig högst sin grundförflyttning rundan man öppnar iirc.


/Bjorn
 

Denelian

Veteran
Joined
28 Jun 2000
Messages
32
Location
Stockholm
Tja, avstånds vapen rent allmänt är av stor förtret för en magiker kan jag erkänna, men jag skulle föredra långbågen mot flintpistolen.

/denelian, som inte tycker att krutvapen hör till
 

Denelian

Veteran
Joined
28 Jun 2000
Messages
32
Location
Stockholm
Re: Regelfråga

Magin går sist i rundan, det är sant. Men det är inte svårt att förlänga avståndet heller. Sedan finns det ju trevlaiga saker som gör att magikern blit +ob2t6 svårare att träffa och sånt, skimmer trot jag effekten heter.

/denelian
 

Mr spelledare

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
82
Location
Ängelholm
Frågan här är inte om magi är bättre eller sämre än vanligt arbete, magi är roligare. Mundana skulle inte varit lika rolig utan sina magiker och sin magi.

MVH "Gud"
 

Mr spelledare

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
82
Location
Ängelholm
Spelledaren låter helt enkelt magikern skapa nya besvärljelser mellan äventyren eftersom detta tar lång tid att göra.

MVH "Gud"
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Magi-Ej mesigt

Tja, möglish, men fortfarande, det kostar mer än det smakar när man använder magi. Det är bättre att använda vanligt arbete för att uppnå samma resultat (om möjligt).
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Trött på alla haubitsmagiker

För att inte tala om att magikern måste studera i några år för att överhuvudtaget medans vilken bonde som helst kan ta en spade och gräva..... ;)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Magi-Ej mesigt

"Tja, möglish, men fortfarande, det kostar mer än det smakar när man använder magi. Det är bättre att använda vanligt arbete för att uppnå samma resultat (om möjligt)."

Regel nummer 1 för framgång: lös problemet på effektivast möjligast sätt. Använd magi om det är effektivast, använd en annan metod om det är effektivare.

Magi är inte någon slags all-substitut i Mundana. Det ersätter inte alla andra saker. Det kompletterar dem.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Magi-Ej mesigt

"Tja, att tänka ut dem och utnyttja finesserna i systemet är inga problem, att lyckas med de osannoligt höga slagen för alstra, transformera och besvärjelser eller ritual är ju en helt annan sak...."

Om du har osannolikt höga slag så har du inte utnyttjat finesserna.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Magi-Ej mesigt

Det är så sant som det var sagt.
Men jag saknar fortfarande möjligheten att spela en magiker av samma kaliber som Elric av melnibone, Yrkoon eller liknande svartkonstnärer för vilka magin är lätt att använda och oerhört mäktig (det används inte en enda stridsbesvärjelser i hela Elric sagan).
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Magi-Ej mesigt

Det är i och för sig sant. Men om du ska utnyttja kongelat och extra filament för att göra slaget för besvärjelse lättare så kostar det så in i helvete mycket för magikern att det med säkerhet kostar mer än det smakar i de flesta fall.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Som sagt biotropin är den mest uppenbara och också den som är mäktigast då den kan åstadkomma saker som faktiskt ÄR omöjliga på annat sätt i mundana.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Regelfråga

Relativt initiativ används enbart då en annan magiker kastar besvärjelser i samma runda, men om man endast har en magiker som kastar besvärjelser i rundan så sker det sist i den rundan.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Trött på alla haubitsmagiker

"För att inte tala om att magikern måste studera i några år för att överhuvudtaget medans vilken bonde som helst kan ta en spade och gräva..... ;)"

Bondens försprång hämtas snabbt in när magikern studerat färdigt och börjar gräva fem kubikmeter varannan runda...

Felennas Fantastiska Spade [2]
Även känd som: Krilles Jordharvande, Jerikos Grundvalssabbare
Färdigheter: Alstra Geotropi Ob3T6, Transformera (1 filament från Geotropi till ATaxatropi) Ob3T6, Besvärjelse Ob1T6, Besvärjelse Ob1T6
Tidsåtgång: Två rundor
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Temporär

Besvärjelsen gräver ut upp till fem kubikmeter jord, sand, lera eller grus i rasande tempo. Skulle besvärjelsen avbrytas i förtid så blir grävandet bara halvfärdigt. Besvärjelsen bryr sig inte om arbetsställningar, arbetsmiljö eller huruvida det rinner ner vatten i hålet, och kan därmed användas ungefär när som helst. Prova att lägga den vid en mur och gräv ner under grunden, till exempel. Besvärjelsen kan också med fördel användas för att byta till sig något att äta från lata bönder som inte har lust att gräva diken - ett utmärkt sätt att tjäna in en måltid på två rundor...

Och den här besvärjelsen är inte optimerad heller, men fan så mycket mer effektiv än den mest flitiga bonde.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Magi-Ej mesigt

"Men om du ska utnyttja kongelat och extra filament för att göra slaget för besvärjelse lättare så kostar det så in i helvete mycket för magikern att det med säkerhet kostar mer än det smakar i de flesta fall."

Om du ska göra något häftigt så kostar det ofta mer än det smakar oavsett om man använder magi eller inte.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top