Så lite arbete kan hindra dig från att åldras i ett år? Stoppa artärblödningar? Öka någons läketakt med en faktor på en sisådär 8? Teleportera dig några kilometer? Återuppväcka de döda? Göra ett föremål obrytbart?
Om man ser till hur svårt det är att lyckas med den typen av besvärjelser och ritualer så är det ganska sällan man lyckas. Men de är mäktiga, biotropi tillsammans med psykotropi (till viss del) och daimontropi är dugligt mäktigt. Men i övrigt så finns det få användningar av magi som kan överträffa vad man kan åstadkomma med vanligt arbete.
Att minska bödningstakten med ob3t6 är iofs inte svårare än att svinga ett svärd, ändå är det formodligen tillräckligt "mäktigt" för att vara helt livsavgörande om man har en kraftigare blödning. Teleportera en km kräver iofs slag på ob4t6 men är som sagt inte omöjliga om man har 15 i värde (även om det är ngt av en chansning...). Rent allmänt tycker jag att många aspekter har roliga, andvändbara och/eller maffiga effekter. Bäst är nog åndock IMHO ataxatropin. Dessutom är ju tjusningen med magin att man ofta också kan göra vettiga saker på mycket låg svårighetsgrad, att t.ex. ge tebaks ob1t6 trauma kräver bara två slag med ob1t6, t.o.m. den grönaste magikerrekryt fixar ju det. (Liknande exempel finns inom andra aspekter, även om Biotropin är en av de uppenbaraste.)
/Bjorn