Varulv Mörkret mellan stjärnorna, runda 1

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,573
Location
Oktoberlandet
Att rösta kostar 25 kR.
Om jag byter röst (vilket jag får göra hur många ggr jag vill) kostar det ytterligare?
Gäller de röster som läggs innan spelstart?
Tex Rasmus fyndiga på Xyas som inte då ännu blivit med?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Jag ville inte skriva innan spelstart, men eftersom vi verkar ta den här tiden till frågor om upplägg: Hur funkar inkomst? Får jag inkomst från alla system där jag har närvaro, eller behöver jag ha handelshus för att få inkomst från dem?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
Att rösta kostar 25 kR.
Om jag byter röst (vilket jag får göra hur många ggr jag vill) kostar det ytterligare?
Gäller de röster som läggs innan spelstart?
Tex Rasmus fyndiga på Xyas som inte då ännu blivit med?
Du får byta röst hur många gånger du vill. Det kostar ingenting. För att din röst ska räknas måste du betala 25kR.

Röster innan spelstart räknas ej.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
Jag ville inte skriva innan spelstart, men eftersom vi verkar ta den här tiden till frågor om upplägg: Hur funkar inkomst? Får jag inkomst från alla system där jag har närvaro, eller behöver jag ha handelshus för att få inkomst från dem?
Inkomsten räknas från alla handelshus. Närvaro är egentligen bara ett krav för att kunna utveckla verksamheter
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Inkomsten räknas från alla handelshus. Närvaro är egentligen bara ett krav för att kunna utveckla verksamheter
Okej, så fler handelshus = fler inkomstkällor + mer inkomst per inkomstkälla. Lite av en dubbelbonus. Två följdfrågor:
  1. Kan jag expandera till ett system och bygga en verksamhet där i samma drag (om jag har råd med bägge), eller måste jag vänta ett drag emellan?
  2. Om jag bygger ett handelshus i R2, får jag inkomsten för det redan i R3, eller måste jag vänta ett drag?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
I förhoppning om att jag är tydligare:

Basse har två handelshus som båda tillsammans ger 4p i Ekonomi. Dock! Handelshus 1 ligger på en mellanstor planet. Den genererar 150 kR. Handelshus 2 ligger på en liten planet och genererar 125 kR.

Sammanlagt får Basse när rundan är slut 275 kR.

Hoppas det gav klarhet! 🙂
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
Okej, så fler handelshus = fler inkomstkällor + mer inkomst per inkomstkälla. Lite av en dubbelbonus. Två följdfrågor:
  1. Kan jag expandera till ett system och bygga en verksamhet där i samma drag (om jag har råd med bägge), eller måste jag vänta ett drag emellan?
  2. Om jag bygger ett handelshus i R2, får jag inkomsten för det redan i R3, eller måste jag vänta ett drag?
På 1 svarar jag: "Ja om du har råd!"

På 2 svarar jag: "Du får inkomsten i R3! "
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Då kommer nästa fråga. Måste jag välja att använda en högre nivå av färdigheter?

Och jag tolkar det som att det är fritt att prata om var man lägger resurser osv i den aktiva omgångens tråd? Men självklart gäller bara infon som går ut till PM till @Basenanji oavsätt vad man skriver.

Tänker att det kan vara ett sätt att luska i mörkret :)
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Fan, det är nästan som om ni inte läst reglerna, grabbar.
Kan nog läsa dem 100 gånger till och inget fastnar. Inte för att de är svårlästa eller svårförståerliga utan för att min hjärna läcker som ett såll :cry:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,379
Kan nog läsa dem 100 gånger till och inget fastnar. Inte för att de är svårlästa eller svårförståerliga utan för att min hjärna läcker som ett såll :cry:
Det ÄR ett ganska komplext och ovanligt upplägg. (För övrigt vill jag bara tillägga att mitt ovanstående om att inte läsa reglerna var tänkt att vara självironiskt med tanke på att jag, trots tydliga bokstäver i extrastor text, började skriva i tråden innan spelstart.)
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
För att din röst ska räknas måste du betala 25kR.
Är det då tillåtet att rösta med fetstil och allt i tråden men sen låta bli att betala i PM till basenanji för att förvilla medspelarna till att tro att man röstat (fast rösten i själva verket är ogiltig)? Eller gäller det bara om pengarna tar slut? Eller gäller det aldrig?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
Är det då tillåtet att rösta med fetstil och allt i tråden men sen låta bli att betala i PM till basenanji för att förvilla medspelarna till att tro att man röstat (fast rösten i själva verket är ogiltig)? Eller gäller det bara om pengarna tar slut? Eller gäller det aldrig?
Bra frågor och jag blir glad av att ni frågar!

(Kanske borde vi göra så i framtida spel också: ha en för-runda där vi kan fråga om spelupplägget mm?)

Allt är möjligt att göra i tråden: skriva i fetstil, rösta, påstå att man ska rösta/har röstat mm.

Men för att rösta och få rösten räknad måste man betala 25 kR.

Dvs: när jag räknar på vem som blir utröstad räknar jag bara röster som betalats. Jag kommer heller inte redovisa hur många röster någon fått, bara vem som blivit utröstad samt dennes fraktion.

Att spelare håller reda på röstningen är förstås möjligt och rimligt, men ni får själva ta ställning till huruvida det är bra, lämpligt eller nödvändigt.
 
Last edited:

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
Kan nog läsa dem 100 gånger till och inget fastnar. Inte för att de är svårlästa eller svårförståerliga utan för att min hjärna läcker som ett såll :cry:
Jag håller med, det är ganska mycket regler mm.

Fråga på bara!

🙂💪🙌
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,573
Location
Oktoberlandet
Varför formulering med begränsning max 3 ggr för att etablera ny närvaro eller utveckla verksamhet?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
Då kommer nästa fråga. Måste jag välja att använda en högre nivå av färdigheter?

Och jag tolkar det som att det är fritt att prata om var man lägger resurser osv i den aktiva omgångens tråd? Men självklart gäller bara infon som går ut till PM till @Basenanji oavsätt vad man skriver.

Tänker att det kan vara ett sätt att luska i mörkret :)
Om en spelare har nått en viss utvecklingsnivå fungerar förmågorna kumulativt.

Tex:

Basse, den gamla kulturråttan, utvecklar två VR-salonger på två olika planeter, får således 4 utvecklingspoäng i Kultur och låser upp både förmågan att nattmord styrs till annan person SAMT att hans röst räknas dubbelt.

Även om Basse inte vill ha sin röst dubblerad räknas hans röst som två i fortsättningen.

Men det är nog ingen risk eftersom en majoritet uppfattar att hans inlägg har "ulviga vibbar" och han sedermera blir utröstad.

😉
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
Varför formulering med begränsning max 3 ggr för att etablera ny närvaro eller utveckla verksamhet?
För att jag inte ska behöva administrera ändringar hur mycket som helst och för att pressa er att ta ställning.

Half-evil/half-good

🙂
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
Är det opt-in eller opt-out för att betala för sin röst?
Öh, jag vet inte vad jag ska svara riktigt. Känner tyvärr inte till begreppen opt-in/out.

Men så här går det till:

Den som vill rösta gör så. Kostnaden dras från det kapital spelaren har.

Skulle det bli räknefel el likn kommunicerar jag set med spelaren.

Jag ser framför mig att en spelare skickar pm med uppgift om vad den vill köpa, kanske så här:

Hej Basse Frasse Fikonskal! Jag etablerar närvaro på HyperVentilera (100kR) och utvecklar verksamheten VR-Salong (100kR) där! Dessutom röstar jag (25kR). Totalt 225 kR.
 
Last edited:

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Opt-in betyder i det här fallet att jag måste komma ihåg att säga till att jag betalar för rösten medan opt-out betyder att jag måste säga till för att inte betala för rösten.

Jag tolkar ditt inlägg som att pengar för rösten dras automatiskt om jag inte saknar pengar på kontot eller säger till att jag inte betalar, alltså opt-out.
 
Top