Varulv Mörkret mellan stjärnorna, runda 1

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
Välkomna till spelet!

Vi har följande deltagare i spel:

Biobunker VII Eolian Twins
Empiricus Hypodoria
Fjodorsenuba Mixolydia
Genesis Ionian system
Hellzon Dorian
Impetigo Hypophrygia
Martin3 Phrygia
Rasmus Lydian
Sidd Hypophrygia
Vimes Hypodoria
Xyas Locriana

Reglerna för spelet finns i en bifogad pdf. Roller skickas ut under dagen. Utöver specialreglerna gäller följande standardregler:

Standardregler för spelet inspirerade av Vimes

§1: Ni får inte prata om spelet med varandra utanför den aktuella speltråden.

§1a: Mörkret mellan stjärnorna får prata med varandra utanför speltråden.

§1b: Det är otillåtet att redigera och radera inlägg.

§2: Det finns ingen begränsning i antalet inlägg per runda. Du blir inte diskad om du inte skriver något, och det finns inga påföljder om du skriver många eller långa.

§2a: Om det skulle bli ett jävla drag i det här spelet så försök att inte massbomba med inlägg. Vi vill hinna med mer än bara varulvsspel. I möjligaste mån: försök undvika textväggar och mass-spam. Se det som en fair play-riktlinje.

§3a: Varje runda har en deadline som meddelas vid spelets start. När den nåtts får inga nya inlägg skrivas i tråden. Den som då fått flest röster på sig försvinner ur spel om inget annat gäller.

§3b: Om det är oavgjort mellan två eller flera utröstningsalternativ är den tidigast lagda rösten utslagsgivande.

§3c: Den utröstades fraktion avslöjas i uppstarten av nästkommande runda.

Första rundan startar i morgon kl. 09.00 och avslutas lördag 13/11 kl. 21.00

Lycka till!
 

Attachments

Last edited:

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,379
Nu kör vi! Mycket att tugga i sig vad gäller upplägget, men det ser spännande ut! Det finns förstås incitament för oss att inte snacka allt för mycket om vilka drag vi gör dolt, så jag föreslår att vi kan resonera lite om stjärnkartan och våra startpositioner.

Som jag fattar det är det alltså ekonomiskt bäst att vara på stora planeter. Och om jag inte är allt för skumögd är Ionian den enda stora planeten, övriga är mellanstora (likt min startplats Hypodorian) eller små. Dessutom tycks kartan ge fördel åt planeterna i mitten (eftersom de har flest grannar. Ionian har tre grannar, Hypodorian också, medan övriga har två.) Intressant nog ligger småplaneterna i utkanten och borde alltså vara sämst som startposition både utifrån ekonomin och tillgängligheten.

Vad tror ni om det här? Ni som börjar på småplaneterna, eller @Genesis som börjar mitt i smeten på kassakon Ionian... Vad betyder era startpositioner?

Mörkret kan förstås ha förmågor knutna till vissa planeter (det finns tre sigill på Ionian, varje etablering bruter ett sigill och när alla tre är brutna får Mörkret en dödsmördarförmåga typ). Vidare kan man förstås gissa att Mörkret kan göra saker med Kropar det delar planeter med. Det ser ut som om jag delar planet med Empiricus, och Impetigo och Sidd delar planet.

Jag vet att jag är snäll Megakorp, så...

Röst: Empiricus
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Är det här man kan ställa frågor om upplägget innan start?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
Är det här man kan ställa frågor om upplägget innan start?
Ja, det går bra! Man kan också ställa frågor i PM.

Kom ihåg att all text kan användas i spelet. Det ni skriver här kan med andra ord bli föremål för analys senare.

Men jag svarar gärna på frågor om spelupplägget publikt av rena effektivitetsskäl.

🙂
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Ja, det får man väl anta att alla kommer titta på och analysera men jag måste fråga iaf och jag tror att fler kommer ställa samma fråga så den kan lika gärna vara publik.

När jag läser reglerna så måste megakorp rösta ut mörkret mellan stjärnorna för att vinna medan mörkret mellan stjärnorna kan vinna genom att bara överleva i 7 rundor.

Eftersom det sägs vara ett varulvsspel så brukar ju varulvarna (mörkret mellan stjärnorna) ha en nattmordsförmåga men jag tolkar det som att de inte har det den här gången eftersom gränsen på 7 rundor för deras vinst finns. Är det korrekt tolkat eller är det något som vi inte vet?

Vad innebär en närvaro på en planet? Om vi inte kan placera mer än en av varje verksamhet på varje planet vad innebär då närvaro?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
Ja, det får man väl anta att alla kommer titta på och analysera men jag måste fråga iaf och jag tror att fler kommer ställa samma fråga så den kan lika gärna vara publik.

När jag läser reglerna så måste megakorp rösta ut mörkret mellan stjärnorna för att vinna medan mörkret mellan stjärnorna kan vinna genom att bara överleva i 7 rundor.

Eftersom det sägs vara ett varulvsspel så brukar ju varulvarna (mörkret mellan stjärnorna) ha en nattmordsförmåga men jag tolkar det som att de inte har det den här gången eftersom gränsen på 7 rundor för deras vinst finns. Är det korrekt tolkat eller är det något som vi inte vet?

Vad innebär en närvaro på en planet? Om vi inte kan placera mer än en av varje verksamhet på varje planet vad innebär då närvaro?
Huruvida nattmord finns eller inte får visa sig i spelet. Begränsningen i antal rundor och dess funktion är också det något som får analyseras i spelet.

Närvaro på en planet krävs för att kunna utveckla en verksamhet där.

Hoppas du är nöjd med svaren.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Så här står det i pdf:en
"Obs! En spelare kan bara ha en närvaro och en av varje verksamhetstyp (Vetenskap, Kultur, Ekonomi, Militär) på varje planet"
Innebär det nån slags "diminishing return" eftersom alla Verksamheter utom Handelshus ger poäng i två Utvecklingsområden?

Säg att jag bygger Forskningslaboratorium och Militärakademi på samma planet. Får jag då 3 poäng Vetenskap och Militär, dller blir jag cappad på 2 av var?
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Så här står det i pdf:en
"Obs! En spelare kan bara ha en närvaro och en av varje verksamhetstyp (Vetenskap, Kultur, Ekonomi, Militär) på varje planet"
Innebär det nån slags "diminishing return" eftersom alla Verksamheter utom Handelshus ger poäng i två Utvecklingsområden?

Säg att jag bygger Forskningslaboratorium och Militärakademi på samma planet. Får jag då 3 poäng Vetenskap och Militär, dller blir jag cappad på 2 av var?
Tolkar det som att du kan bygga antingen ett Forskingslabb eller en Militärakademi, inte båda på en planet.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Det finns nog plats för Xyas på Mixolydia...

Får vi skicka resurser mellan varandra? T.ex att jag lånar ut 50k till Hellzon och sen får han 50k till att köpa för?

Kan man sammarbeta för att nå en högre nivå t.ex. RasmusL och jag kör var sitt forskningslabb men sammarbetar och utser en som får använda förmågan på 3-5p och den andre 0:ar?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
Så här står det i pdf:en
"Obs! En spelare kan bara ha en närvaro och en av varje verksamhetstyp (Vetenskap, Kultur, Ekonomi, Militär) på varje planet"
Innebär det nån slags "diminishing return" eftersom alla Verksamheter utom Handelshus ger poäng i två Utvecklingsområden?

Säg att jag bygger Forskningslaboratorium och Militärakademi på samma planet. Får jag då 3 poäng Vetenskap och Militär, dller blir jag cappad på 2 av var?
I så fall får du 3p Vetenskap och 3p Militär.

Verksamheten Militärakademi ger 2p Militär och 1p Vetenskap. Verksamheten Forskningslaboratorium ger 2p Vetenskap och 1p Militär.

Däremot går det inte att utveckla TVÅ Militärakademi på SAMMA planet.
 
Last edited:

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
Tolkar det som att du kan bygga antingen ett Forskingslabb eller en Militärakademi, inte båda på en planet.
Man kan ha alla verksamheter på samma planet, men bara en av varje. 🙂

Exempel: Basenanji har ett Forskningslaboratorium, en Militärakademi, en VR-Salong, ett Handelshus på planeten Dorian. Om Basenanji - den blodtörstiga militaristen - vill öka på utvecklingsområdet Militär, måste han etablera närvaro på annan planet och där utveckla en till Militärakademi.

För man får ju inte utveckla två av samma verksamhet på en planet.

(Sedan är det här scenariot helt osannolikt, ety Basenanji blir utröstad långt innan han kan utveckla något utöver några fattiga skjul i hamnen... )
 
Last edited:

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
Det finns nog plats för Xyas på Mixolydia...

Får vi skicka resurser mellan varandra? T.ex att jag lånar ut 50k till Hellzon och sen får han 50k till att köpa för?

Kan man sammarbeta för att nå en högre nivå t.ex. RasmusL och jag kör var sitt forskningslabb men sammarbetar och utser en som får använda förmågan på 3-5p och den andre 0:ar?
Man får ej skicka resurser mellan varandra eller samarbeta i detta spel. Men grym idé som nog kan användas i andra spel! 🙂
 
Top