Re: Svartvitt [OT]
"Att begå de mest horribla övergrepp mot andra människor och förneka varje enskild individs naturliga autonomi som tänkande och biologisk varelse kommer jag alltid att betrakta som uttryck för ondska i dess renaste form."
Människan är ett flockdjur. Det ligger i hennes natur att samla ihop sig till samhällen. Att leva i ett komplext samhälle med flera individer innebär att man medvetet eller omedvetet blir tvungen att ge upp delar av sin autonomi, till vissa del helt utan vårt medgivande, för att samhäller ska kunna fortgå. Det är av den anledningen som vi till exempel har körkort, vapenlicens och för den delen konceptet "lag".
Finns det situationer då ett övergrepp är försvarbart? Att skjuta någon är bland de hemskaste övergrepp jag kan tänka mig - likförbannat vet jag med mig att om rätt (eller snarare fel) situation uppstår så skulle jag skjuta, eftersom jag vet att konsekvenserna att inte begå detta övergrepp är värre än övergreppet.
Ett lagstyrt samhälle är ett ordnat och lugnt samhälle, och uppfattas ofta som en förebild för ett idealsamhälle. För att lagen ska fungera måste medborgaren ge upp en del av sin autonomitet. Dess extrem, polisstaten eller fasciststaten, betraktas som en förebild för ett ondskefullt samhälle. Där är det goda samhällets egenskaper dragna in absurdum, och samhället är inte längre gott.
Motsatsen gäller också: ett fritt samhälle tillåter ett antal friheter till medborgarna. Man får träffas, utbyta vilka åsikter man vill, uttrycka vissa åsikter man vill och resa vart man vill. I dess extrem, då det inte finns några lagar längre, och alla gör som de själva vill, påstås människans egoism styra samhället som en osynlig hand. I praktiken talar vi dock om social utslagning med extrema sociala klyftor, alternativt våldsam anarki. Ingendera betraktas normalt som ett gott samhälle.
Ta bara en sådan sak som personuppgiftslagen. Den förbjuder mig att använda en personuppgift som kan identifiera någon person, såvida det inte är i journalistiskt eller konstnärligt syfte. I det här fallet är det inte det: vi talar snarare om ett moraliskt/etiskt åsiktsbildande. Syftet med lagen är att förhindra övergrepp i form av intrång i den personliga integriteten, men i sig är lagen ett övergrepp på friheten att uttrycka sin åsikt. Är personuppgiftslagen ond? Är personerna som stiftade lagen onda?
- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>