Nekromanti Målgrupp?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Själv tycker jag att 'hård' SF är mäkta trist...

"Däremot är SF-författare mycket bra på att hantera idéer, på att kasta ut ett 'tänk om?' om människa eller teknik eller samhälle, och faktiskt tänka om."

Det var väl lite det jag menade med "budskap".
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Re: The balls of SF are too big for you! (OT)

Och hur mycket (budskap att förmedla har) science fiction?
Menar du böcker eller film? :gremgrin:

Sorry, kunde inte hålla mig. Hollywood har en usel smak när det gäller att välja vad man vill filmatisera.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: The balls of SF are too big for you! (OT)

"Menar du böcker eller film?"

Det finns väldigt få hårda SF-rullar, så få att de är anomalier. Independence Day är inte en av dem. Så jo, jag menar böcker.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Re: The balls of SF are too big for you! (OT)

Det finns väldigt få hårda SF-rullar, så få att de är anomalier.
Jo. Jag kan bara komma på en handfull så där på rak arm, och då är det något av ett specialintresse för mig.

Independence Day är inte en av dem.
Om den har ett budskap vill jag inte höra det!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Nå, vi verkar mena samma sak

Det stora problemet med att kommunicera med andra är att de ofta talar ett annat språk, även om de talar svenska. Därför misstänker jag att telepati aldrig skulle fungera. Även om jag kunde läsa andras tankar så skulle jag aldrig begripa dem.

I synnerhet inte Risings. :gremwink:
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Det finns en devis man anvender sig av i detta land, bland journalster: "Never assume anything, to assume makes an 'ass' out of 'u' and 'me'."

Med andra ord - skriv som om lesaren inte har en aning om vad du skriver. Detta er egentligen den enda devis jag tror nagon skribent behover, om det nu inte handlar om hogtflygande forskningsrapporter eller dylikt.

Hall det enkelt, se till att du sjelv fattar vad du skriver och skriv som om den som leser inte har en aning om nagonting - there you go.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: The balls of SF are too big for you! (OT)

Då kan du ju fundera över den här: hur mycket fantasy har ett budskap att förmedla till läsaren? Och hur mycket science fiction?

hur mycket sci-fi som fantasy förmedlar? ingen hoppas jag :gremwink:

men seriöst så varöfr måste en bok ha ett budskap? skall man ha ett budskap kan man ju läsa biblen eller någon filosofi bok, det är min mening, jag vill ha ren skönlitteratur som itne innhåller ett gmnt budskap som "krig är fel", "ät dina grönsaker annars får du rabies" ja du fattar jag gillar itne budskap
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: The balls of SF are too big for you! (OT)

"hur mycket sci-fi som fantasy förmedlar? ingen hoppas jag"

Åkej, dagens tips: titta aldrig på Skymningshem.

"men seriöst så varöfr måste en bok ha ett budskap? skall man ha ett budskap kan man ju läsa biblen eller någon filosofi bok, det är min mening, jag vill ha ren skönlitteratur som itne innhåller ett gmnt budskap som "krig är fel", "ät dina grönsaker annars får du rabies" ja du fattar jag gillar itne budskap"

Tja, det är väl knappast den sortens budskap jag syftade på. Jag kan ta ett litet exempel på en novell av Arthur C Clarke, en kort historia om en expedition till en vit dvärgstjärna, kring vilken det cirklar ett antal planeter. Den berättas av en jesuit, som har fått en djupt religiös kris. Det visar sig nämligen att stjärnan ligger på sådant avstånd från Jorden att nova-explosionen som förvandlade stjärnan från en röd jätte till en vit dvärg borde ha synts på Jorden kring Kristi Födelse. Tämligen exakt, till och med, så till den grad att man kan anse det som bevisat att det var stjärnan som ledde de Vise männen till krubban i Betlehem. En av planeterna har rester av intelligent liv och högt stående kulturer, som förintades när stjärnan blev nova.

Det innebär att om jesuitens tro är sann, och Gud verkligen tände en stjärna på himlen för att leda de vise männen till krubban i Betlehem och för att visa på judarnas konungs födelse, så offrade Han en hel civilisation enbart för att annonsera Hans sons födelse på Jorden. Är det en snäll och förlåtande Gud som jesuiten har vigt sitt liv åt?

Sådana budskap kan du hitta rätt mycket av i science fiction. Jag hittar ytterst sällan något liknande i fantasy.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Sedan kan man ju ge fan i genredefinitioner också.

"Är Invasion på Mars ( The Martian Chronicles ) av Ray Bradbury fantasy eller SF?"

Jag skulle definitivt säga SF, men inte bara på grund av att det är Mars vi talar om (även om det är mer en Lowellsk Mars än en vetenskaplig), utan huvudsakligen på grund av visionen och den härliga knorren på slutet.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: The balls of SF are too big for you! (OT)

det är ju det jag menar, skulle den berättellsen blivitt bättre om det inte hade varit med det "budskapet"? jag vill inte ha sådant, men men smaken är som röven klöven

//Netfeed, som tycker vi släpper detta då vi är riktigt OT
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tja.

Poängen var väl framst att SF har mer poäng, budskap osv. Och att Krille gillade det, inte att det nödvändigtvis var bättre så.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Tja.

jo men jag vill komma fram till att ajg inte tyckte att det var nödvändigt...

jag som trodde att Krilles ord var lag... tsk tsk å verkar det inte var

//Netfeed, som var tvingad att svara
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: The balls of SF are too big for you! (OT)

"det är ju det jag menar, skulle den berättellsen blivitt bättre om det inte hade varit med det "budskapet"?"

Med största sannolikhet inte. Poängen med novellen är just en person som får sin tro krossad då hans Gud visar sig vara villig att offra ett helt släkte för att signalera Hans sons födelse. Tar man bort det "budskapet" så tar man liksom bort hela poängen med novellen.

För novellen handlar trots allt om en människa som har en religiös kris. Det ger inga lösningar, moraliserar inte om religionens sanning eller Guds natur, utan visar bara ett mycket mänskligt litet drama om hur vetenskap och tro kan komma i konflikt med varandra.

Har du aldrig haft en rollperson som har drabbats av en sådan livskris? Eller har de bara tagit sig an problemet med gung-ho-anda och dubbelpipig hagelbrakare?
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: The balls of SF are too big for you! (OT)

tja okej, jag kan nog hålla med om att budskapet borde finnas där därför att det är en viktig del i berättelsen

Har du aldrig haft en rollperson som har drabbats av en sådan livskris?

Du har ju shälv kallat mig spion :gremwink: rollspelar tyvärr intem jag är här mest pga kulturforumet

Eller har de bara tagit sig an problemet med gung-ho-anda och dubbelpipig hagelbrakare?

tanken är lockande, men jag skulle nog förökt ett annat sätt
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Re: The balls of SF are too big for you! (OT)

Med största sannolikhet inte. Poängen med novellen är just en person som får sin tro krossad då hans Gud visar sig vara villig att offra ett helt släkte för att signalera Hans sons födelse. Tar man bort det "budskapet" så tar man liksom bort hela poängen med novellen.
Det här är en rätt typisk SF-grej. Många stories, framför allt noveller, är baserade på en poäng snarare än ett budskap. Det finns en subtil skillnad där.
 
Top