Nekromanti Målgrupp?

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Målgrupp är något folk pratar mycket om när de försöker lära en att skriva vettiga textgrunkor. Vad har ni spelskapare här för målgrupper uttänkta till era spel egentligen?

Personligen har jag struntat i det helt och sitter nu med något som närmast passar "svenska rollspelare som värderar snabba, enkla och någorlunda realistiska regler samt kan en del om verklig strid". Nu har jag ju inga direkta planer på publikation (ens som PDF) så jag kommer undan med att ha larvigt smala målgrupper (mig själv). Ni andra med mer högtflygande planer dock, hur har ni tänkt er det hela?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ska man kort sammanfatta min målgrupp så blir den väl "de med samma smak som mig", men det är väl lite väl luddigt.

Västmark riktar sig huvudsakligen till rollspelare som vill ha "riktig" medeltid och "riktiga" sagor istället för fjantasy.

Skymningshem riktar sig också till rollspelare som är trötta på fjantasyn, men istället för medeltidsnördar så riktar sig det spelet snarare till nippofiler.

Playelf är egentligen ett partyspel - inte ett Risingskt partyspel där man spelar ett party, utan ett Krilligt partyspel som spelas på ett party. Återigen är det en pungspark på fjantasyn, fast nu från andra hållet. Istället för att fjärma sig från fjantasyn så hoppar Playelf in mitt i och blåser upp det till löjliga proportioner. Det borde vara rätt uppenbart vid det här laget att jag inte är förtjust i den bredaste och mest säljande genren.

Evangelium riktar sig till dem som vill ha science fiction av "den gamla sorten" - vilket är något missvisande, emedan pulpen och space operan faktiskt var tidigare. Det är hur som helst den samhällskritiska och belysande varianten av science fiction som jag är ute efter, inte bara den som helt enkelt är ett äventyr. Jag är också ute efter en "sense of wonder" som jag helt enkelt saknar i alla andra SF-spel som jag har.

Sen har vi ju de mindre färdiga spelen också. Deras målgrupp är rätt enkelt sammanfattad: mig.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Jag har ingen särskild målgrupp i åtanke utan skriver helt enkelt sådana spel som jag sjäv vill spela. Enda anpassningen är att jag numera försöker skriva dem så att någon annan begriper regler och beskrivningar.
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Måste ändå säga att viljan att lära sig ett rollspel kan inbland överskrida de gränser som målgruppen satt upp.

När jag var 11 satt jag med engelskalexikon för att kunna spela Rolemaster som riktade sig mot en helt annan målgrupp.

Jag tror att rollspel är en produkt (om man får säga så) som skiljer sig från många andra typer av produkter då kundkretsen har en ovanligt hög lojalitet mot producenten. Därmed kan man inte applicera vanliga marknadsföringsteorier på det heller.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,577
En intressant fråga i sammanhanget som jag funderat på är om det är acceptabelt att göra ett spel för erfarna spelare, där man hoppar över sådant som att förklara vad ett rollspel är, kör mycket korta beskrivningar på standardföreteelser (de flesta färdigheter och grundegenskaper), inte förklarar terminologin kring tärningarna, inte förklarar vad en kampanj är och så vidare.

Jag tror att man utan problem skulle kunna kapa bort minst en tredjedel av innehållet. Detta ger inte bara lägre produktionskostnader, det ger dessutom mindre bläddrande och gör spelet mer koncist och snabbt att ta till sig för en erfaren spelare.

Jag ska dessutom vara ännu mer kontroversiell och föreslå att man tar bort illustrationer eller nöjer sig med små illustrationer. Detta ger samma fördelar som ovan. Nackdelen är att det underlättar om spelet tilldrar sig i en välbekant miljö, eftersom man då får ett mindre behov av stämningssättare.

Är jag elitistisk eller väljer jag bara att anpassa mig för en förbisedd målgrupp? Ska man försöka göra alla glada och i slutänden bara göra några halvglada eller ska man satsa på att göra något som verkligen passar en viss grupp och låta andra söka sig till andra produkter?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag tror att man utan problem skulle kunna kapa bort minst en tredjedel av innehållet."

Inte mer? Amatör!

"Är jag elitistisk eller väljer jag bara att anpassa mig för en förbisedd målgrupp? Ska man försöka göra alla glada och i slutänden bara göra några halvglada eller ska man satsa på att göra något som verkligen passar en viss grupp och låta andra söka sig till andra produkter?"

Gör vad du vill ha. Målgruppen är ändå inte så stor att du behöver ta hänsyn till några andra. Gillar kunderna din filosofi så gillar de den, och jag törs lova att de gillar den mer om du står för den också.

Personligen håller jag inte med dig. Illustrationer säger en hel del, men framförallt lättar de upp texten och gör den mer lättläst.

Att förklara saker som är självförklaranden är väl den enda punkten som jag håller med dig om. Jag är inte särskilt förtjust i folk som kräks in en full spalt om vad man kan göra med färdigheter såsom Korgflätning, när det ändå är fullt uppenbart att författaren ordbajsar utan någon som helst koll på hur man flätar korgar. Men icke självklara saker behövs förklaras, anser jag.

Vidare, även erfarna spelare kan mycket väl ha nytta av "terminologin". Själv uppskattar jag kampanjtips, spelledartips och allt sånt där "överflödigt", eftersom alla spelleder olika. Jag vill veta hur troberg spelleder, eller Greg Costikyan, eller Curtis Smith, eller Johan Rising, eller Robin Laws, eftersom de spelleder annorlunda än vad jag gör. Därmed finns det något jag har att lära av dem. Ett spel utan kampanjtips ser jag mer som ett tecken på en lat spelkonstruktör som inte orkar skriva färdigt sitt spel.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Fast jag håller itne rikgti med dig om färdigheter. EDD hade faktiskt en styrka i att förklara utförande av färdigheter väl vilket gör att stridsfärdigheter itne alltid behöver vara det avgörande. Där fanns en styrka att lösa problem (om möjligt) på annats ätt en med våld då reglerna var detaljerade för färdigheter. Tycker jag e bra. :gremlaugh:
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Erfarna spelare

En intressant fråga i sammanhanget som jag funderat på är om det är acceptabelt att göra ett spel för erfarna spelare, där man hoppar över sådant som att förklara vad ett rollspel är, kör mycket korta beskrivningar på standardföreteelser (de flesta färdigheter och grundegenskaper), inte förklarar terminologin kring tärningarna, inte förklarar vad en kampanj är och så vidare.

Tja, det skulle vara ganska rationellt i.a.f... De flesta rollspel jag ser, både de som ges ut i butik och de som bara finns att ladda ned, vänder sig ganska uppenbarligen till folk som redan spelar. Vissa gör kanske mer än andra för att vara öppna för folk som aldrig sett ett rollspel förut men det brukar vara ganska magert.

Däremot vet jag inte hur enormt mycket man kan klippa bort egentligen. Även folk som spelat (eller t.o.m. varit spelledare) kan ha ganska stora luckor eller komma från spel med annorlunda grundfilosofi. Man kan säkert förutsätta en viss intelligens och baskunskap hos läsaren... det gör det hela trevligare att läsa också. Det är inte kul att bli idiotförklarad ("det här är en 'tärning'. att 'slå den' är en förkortning för att låta den rulla över en fast yta en liten bit tills den stannar av egen kraft." :gremtongue:)
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Målgrupp? [lätt ot]

njäää...
iofs men då får amn ju två olika och man slipper förklara allt osv. och tillslut så kommer bara den 1337:ska vesion florera på marknaden och jag kommer tjäna olidligt stora sumemr pengar på mina ex av den n00biska versionen vilket kommer göra att jag blir snuskigt rik och alla andra får inget, mwhahahaha

//Netfeed, som känner sig lite galen
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Erfarna spelare

"det här är en 'tärning'. att 'slå den' är en förkortning för att låta den rulla över en fast yta en liten bit tills den stannar av egen kraft."

men detta är med bara för att spelkonstruktörerna skall kunna få lite grepp om verkligenheten och inte bara leva sig in i den fiktiva världen... tänk vad som skulle hänta om de inte fick denna verklighetskick lite då och då, det skulle ju kunna komma ut ett rollspelens rollspel som gör att alla andra rollspel kommer försvinna huga

//netfeed, som sätter en liten OT-varning på si själv
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"EDD hade faktiskt en styrka i att förklara utförande av färdigheter väl vilket gör att stridsfärdigheter itne alltid behöver vara det avgörande."

Det finns väl ingen motsägelse där? Vad jag är emot är onödigt ordbajsande när det gäller det uppenbara.

Vad som skulle kunna behövas är regler för diverse situationer. Det är inte samma sak som regler för färdigheter. Strid är ett typexempel för sådana situationer - ett gemensamt subsystem som används med femtielva stridsfärdigheter. Jag kan tänka mig andra liknande situationssystem: resor (har titt som tätt egna subsystem), navigation (brukar också ha ett subsystem), tillverkning av diverse varor, språk et cetera. Dessa är inte nödvändigtvis knutna till en färdighet, utan till en färdighet bland många, eller till och med kombinationer.

Men själva färdighetsbeskrivningen kan ofta kortas ner tämligen hårt. Jag ser hellre att man bryter loss det situationsspecifika.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Måste ändå säga att viljan att lära sig ett rollspel kan inbland överskrida de gränser som målgruppen satt upp.

Sant... men det känns som en riskabel sak att satsa en riktig utgivning på. Det finns många bra spel som marginaliserats för att dess nisch är för smal...
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Målgrupp? [pungspark till Sci-Fi]

slog din mamma dig med fantasyböcker när du var liten? är det därför du har dragit dig till bokvärldens svar på harlekinböcker? fantasy är din vän, det är Sci-Fi som är ont och elakt, det är det du skall hålla dig borta från...

Sen har vi ju de mindre färdiga spelen också. Deras målgrupp är rätt enkelt sammanfattad: mig

alltså spel där man är jobbigt överlärd och kan alla regler i huvudet då den rollspelska traditionen förs vidare muntligt?

:gremwink: :gremwink: :gremwink:

//Netfeed, som känner sig jobbigare och jobbigare
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Målgrupp? [lätt ot]

Om det gick att tjäna på rollspel skulle jag itne jobba där jag jobbar nu :gremwink:
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
tillgång och efterfråga

allting handlar om tillgång och efterfråga

jag har något du har och då säljer jag det till hutlösa priser till dig eftersom du vill ha det mer än vad jag vill ha det, enkel mattematik
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
The balls of SF are too big for you! (OT)

slog din mamma dig med fantasyböcker när du var liten? är det därför du har dragit dig till bokvärldens svar på harlekinböcker? fantasy är din vän, det är Sci-Fi som är ont och elakt, det är det du skall hålla dig borta från...
Hm? Han kanske blir uttråkad av att läsa samma historia om och om igen och på det faktum att det ska ta över 1000 sidor att berätta den varje gång? Det blir i alla fall jag. :gremcool:

/tobias
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: The balls of SF are too big for you! (OT)

jammen, man får ju läsa det som är bra och inte allt dravvel som finns, kom inte och säg att SF-böckerna inte upprepar sig heller, "det onda jätte företaget skall bekämpas" och liknande om über företag som tar över allt och alla och som är jätte onda och behöver smisk(va jag använder och...), det finns inte mer en en historia och berätta alla andra är rip offs.

skall man se till fantasyns stora författare, inte jordan och eddings och sådant dravvel, så är många av dem bra på att avsluta serier, se tex Tad Williams som både har skrivit fantasy och SF, sf seriern är ju nästan längre än fantasy serien och de är mer böcker i SF serien

nå skall jag komma någon vart eller? nä jag låter det hela vara osagt tills jag kommer på något bättre
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag har några varierande målgrupper när jag gör mina alster.

En hel del av mina rollspel riktade sig till mina spelare i min spelgrupp.

I mina artiklar i Codex, och nu i Solace så riktar jag mig till alla nuvarande och blivande spelledare. Då inte alla spelledare torde ha samma smak har jag rollspel och artiklar av olika typ. Humorrollspelet Go Your Own Way hade ursprungligen premiär som ett hemmakopierat 12-sidigt häfte när jag spelade med min grupp. Sen har det kommit upp i utökad version i förra årets julkalender och några har i alla fall lagt märke till det. En tryckt version dyker upp i nyss nämnda Solace.

Go Your Own Way kan väl närmast klassas som oseriös scifi.
Sen kommer ett seriöst fantasyintrig och hemlighetsrollspel med inslag av teknologi, ett utopianskt fantasyrollspel och ett situationskomedifantasyrollspel.

Mycket fantasy blir det men det är ju min favoritgenre.

Scifiälskarna får dock kampanjmiljöer, kampanjidéer och äventyr så de inte ska gå helt lottlösa. Om det är någon speciell niche som inte får nåt i Solace så är det rollspel baserad på jordens historia.
 
Top