Nekromanti Målgrupp?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: The balls of SF are too big for you! (OT)

"kom inte och säg att SF-böckerna inte upprepar sig heller, "det onda jätte företaget skall bekämpas" och liknande om über företag som tar över allt och alla och som är jätte onda och behöver smisk(va jag använder och...)"

Tja, just den ståryn är rätt ovanlig inom SF. Anti-globaliserings- och anti-korporativ-SF fanns mest under åttiotalet. Dessutom är det rätt sällsynt med "onda" företag och institutioner (utom möjligen i pulp och space opera) - "insensitiva" är en bättre term. Och så fort man lämnar "ont mot gott"-stårysarna så upptäcker man att det finns en sjuherrans massa andra stårysar att berätta.

Inte att förglömma heller är att SF allt som oftast har en poäng, medan fantasy ofta är poänglös underhållning.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Re: The balls of SF are too big for you! (OT)

jammen, man får ju läsa det som är bra och inte allt dravvel som finns, kom inte och säg att SF-böckerna inte upprepar sig heller, "det onda jätte företaget skall bekämpas" och liknande om über företag som tar över allt och alla och som är jätte onda och behöver smisk(va jag använder och...), det finns inte mer en en historia och berätta alla andra är rip offs.
Vad är det för SF-böcker du har läst egentligen? Den där handlingen skulle möjligen kunna karaktärisera någon enstaka cyberpunkroman från åttiotalet, men påminner inte på något sätt om 99,9% av alla SF-böcker jag läst.

skall man se till fantasyns stora författare, inte jordan och eddings och sådant dravvel, så är många av dem bra på att avsluta serier, se tex Tad Williams som både har skrivit fantasy och SF, sf seriern är ju nästan längre än fantasy serien och de är mer böcker i SF serien
...och SF-författare påbörjar inte ens en serie, utan avslutar historien efter en (1) bok. Jag har inte läst Tad Williams SF-serie; dels eftersom jag ogillar långa serier oavsett genre och dels eftersom jag inte tyckte att hans fantasyböcker var speciellt imponerande.

Jag fortsätter gärna den här diskussionen på Kultur-forumet där den är lite mer on topic.

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,583
Re: Erfarna spelare

Däremot vet jag inte hur enormt mycket man kan klippa bort egentligen.
Tja, tänk till exempel hur skönt det skulle vara med alla färdigheter i en tabell med en beskrivning på en rad eller två. Alla kunde få plats på ett uppslag!

Tänk att slippa beskrivningar av vad turordning är och varför det är bra och bara ha en mening: "Handling genomförs i tur och ordning baserade på Snabbhet".

Man kan spara mycket på att slippa behöva förklara grundläggande begrepp. Man kan anta att läsaren vet vad hitpoints och bara tala om hur man räknar ut hur många man har.

Jag ser det mer likt en formelsamling än en lärobok. Man förväntas förstå bakgrunden, boken beskriver bara reglerna.

Jag har i en annan tråd nämnt en bekants rollspel som man kunde ha med sig om man akut behövde spela. Det var stort som ett gammal körkort (dvs dubbelt så stort som ett kreditkort) och hade (liten) text på båda sidorna. Det var en komplett regelkärna med de tabeller man behövde. Slantsinglingar funkade som slumpgenerator. Alltihopa gick ner i plånboken utan att man ens märkte att den blev tjockare.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,583
man skulle ju kunna släppa två versioner, en 1337 version och en n00bie version...
Frågan är om man över huvud taget kan/bör göra ett spel som tilltalar båda grupperna.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: The balls of SF are too big for you! (OT)

men de "onda" är ju aldrig onda i sina egna ögon...

men det kanske är så att det har gått ifrån den biten men tänk på det, det finns ju fortfarnade kvar krig och allt annat bjäffs som finns i fantasy med, men istället för att kasta en fireball så slänger man en Acme MegaÜnterAnfallsBomb(TM) det är ju i princip som fantasy men bara flyttad till en annan tid
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
jo men i 1337-versionen så ligger ju inte alla grejer med som n00bie:s behöver, typ tala om hur man slår en tärning och hur man egentligen skapar en karaktär, alltså den där genomgången av alla fält som talar om vad man skall göra i vilken ordning
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Erfarna spelare

Tja, tänk till exempel hur skönt det skulle vara med alla färdigheter i en tabell med en beskrivning på en rad eller två. Alla kunde få plats på ett uppslag!

När du säger det så har det en viss attraktion. Man skulle kunna få någons coola hemmabygge på 30 sidor pdf snarare än 300. Billiga utskrifter och mindre tjafs att vada igenom för att nå köttet :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,583
Gör vad du vill ha.
Har aldrig haft någon anan ambition. Var mest nyfiken på hur avpissade folk skulle bli.

Personligen håller jag inte med dig. Illustrationer säger en hel del, men framförallt lättar de upp texten och gör den mer lättläst.
Som referensverk betraktat vill jag ha så lite bläddrande som möjligt. Illustrationer motverkar detta. Små marginalkrypande saker och biler i slaskutrymme i slutet av kapitel kan jag tänka mig, men de ska helst inte uppta textutrymme.

Men icke självklara saker behövs förklaras, anser jag.
Japp, men det finns en gråzon här. Vad som är självklart för dig eller mig är rena grekiskan för en icke grekisk nybörjare som aldrig sett ett spel förr. Min tanke var att skriva det med en målgrupp som spelat i 5 år eller mer och spelat flera olika spel. Det är ganska mycket mer som är självklart i en sådan målgrupp.

Vidare, även erfarna spelare kan mycket väl ha nytta av "terminologin". Själv uppskattar jag kampanjtips, spelledartips och allt sånt där "överflödigt", eftersom alla spelleder olika. Jag vill veta hur troberg spelleder, eller Greg Costikyan, eller Curtis Smith, eller Johan Rising, eller Robin Laws, eftersom de spelleder annorlunda än vad jag gör. Därmed finns det något jag har att lära av dem. Ett spel utan kampanjtips ser jag mer som ett tecken på en lat spelkonstruktör som inte orkar skriva färdigt sitt spel.
Terminologin avsåg jag som sådant som att förklara vad 2D30+10 betyder, inte kampanjtips. När det gäller kampanjtips så beror sådant till stor del på om systemet är tänkt att stå för ig själv eller om det medföljer en värld. Utan värld så är inte kampanjtips speciellt meningsfulla (med undantag för vissa delområden).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,583
Re: Erfarna spelare

mindre tjafs att vada igenom för att nå köttet
Precis vad jag försökte säga!

Inget bullshit. Inga förklarande skyltar. Inga fluffiga exempel. Spelet kör i Macho-Mode (tm). Kniven mellan tänderna och dyk i med huvudet före. Ett spel för de stora grabbarna, småpojkarna får hålla sig undan. Småkycklingar ska inte flaxa bland de stora kalkonerna. Och så vidare.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,583
jo men i 1337-versionen så ligger ju inte alla grejer med som n00bie:s behöver, typ tala om hur man slår en tärning och hur man egentligen skapar en karaktär, alltså den där genomgången av alla fält som talar om vad man skall göra i vilken ordning
Jag förstod vad du menade. Min poäng var att de kanske skulle söka sig till ett helt annat spel i stället.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: The balls of SF are too big for you! (OT)

"men de "onda" är ju aldrig onda i sina egna ögon..."

Spelar det någon roll när de är onda i författarens ögon?

I fantasy (och möjligen space opera och pulp) är ondska en kraftkälla. I SF är ondska på sin höjd ett moraliskt ställningstagande som skiljer sig från protagonisten.

"men det kanske är så att det har gått ifrån den biten men tänk på det, det finns ju fortfarnade kvar krig och allt annat bjäffs som finns i fantasy med, men istället för att kasta en fireball så slänger man en Acme MegaÜnterAnfallsBomb(TM) det är ju i princip som fantasy men bara flyttad till en annan tid"

...jag skulle föreslå att du läser lite SF. Inte för att vara nedlåtande eller mästrande, men det verkar du faktiskt inte ha gjort.

Ska vi ta ett exempel på lite hard SF? Året är 2010. För nio år sedan upptäcktes ett utomjordiskt föremål på Månen som skickade en signal ut till Jupiter. Rymdskeppet USS Discovery skickades ut för att få reda på vad som hände. Något gick fel med dess dator, HAL 9000, som dödade besättningen. Det krävdes att fartygschefen kopplade ur HAL för att man skulle återfå kontrollen. Fartygschefen, David Bowman, försvann vid Jupiter, efter att ha upptäckt ett likadant föremål som på Månen fast tusentals gånger större. Hans sista meddelande var "Åh herre gud! Den är full med stjärnor!"

Nio år senare skickas en amerikansk-rysk expedition ombord på Alexej Leonov för att bärga Discovery, ta reda på vad som hände och försöka komma på vad det utomjordiska föremålet är. Ombord finns bland andra doktor Heywood Floyd, den som var chef över amerikanska rymdflygsstyrelsen för nio år sedan, Walter Curnow, som leder konstruktionen av Discovery 2, och doktor Sivasubramainan Chandrasegarampilai, som konstruerade HAL, plus en rysk besättning. De lyckas bärga Discovery, får igång HAL och får reda på vad det var som gick fel.

Vad händer sen? Tja, inte är det krig, i alla fall. Inte är det eldbollsmotsvarigheter i SF. Inte är det Paksenarrion i rymden heller. Vad som händer sedan är helt enkelt bra mycket mer förvånande än så.

Läs boken - den heter "2010 - andra rymdodysséen" och är skriven av Arthur C Clarke. Jag kan ge dig en lång lista om du vill, eller så kan du söka på rollspelskultursforumet. Där är listor av dylikt slag redan utlagt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Terminologin avsåg jag som sådant som att förklara vad 2D30+10 betyder, inte kampanjtips."

Tja, där är det hur enkelt som helst. Jag använder inte skumma tärningskoder i mina spel. "Tärning" räcker faktiskt rätt långt om man bara har en sorts tärningar. :gremwink:
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
"Som referensverk betraktat vill jag ha så lite bläddrande som möjligt. Illustrationer motverkar detta."

Faktum är att bilder underlättar bläddrande då man ofta associerar en regel, eller annan referens till sidans utseende, och bilder hjälper en att fokusera detta.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: The balls of SF are too big for you! (OT)

jag vet att jag inte har läst så mycket SF, det kan jag tala om direkt, jag vill bara ge ett exempel, jag säger inte att allt är likadant, jag gav bara ett exempel som man kunde ta som exempel från fanatsy.

det var det jag vill, alltså dra en parallel mellan fantasy och sci-fi

//Netfeed, som inte tycks säga ngt vättigt iudag alls
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,583
Troberg löser tvisten!

Ni som tycker att SF är stereotyp: Läs Harlan Ellison.

Ni som tycker fantasy är stereotyp: Läs Storm Constantine.

Problem solved.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,583
Faktum är att bilder underlättar bläddrande då man ofta associerar en regel, eller annan referens till sidans utseende, och bilder hjälper en att fokusera detta.
Mitt mål var att minska bläddrande, inte förenkla det. Dessutom fyller tabeller samma funktion men agerar dessutom även som informationsbärare.

Alla bilder säger inte mer än tusen ord. En barbar som köttar en drake gör inte det (fast en ringbrynjebikini gör det...).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: The balls of SF are too big for you! (OT)

"det var det jag vill, alltså dra en parallel mellan fantasy och sci-fi"

Då kan du ju fundera över den här: hur mycket fantasy har ett budskap att förmedla till läsaren? Och hur mycket science fiction?

Det finns andra skillnader också. Fantasy skrivs ofta av romantiker, medan science fiction skrivs ofta av naturvetare. Utopin i fantasyns är ofta en återgång till en svunnen era. Utopin i science fiction ligger i att för en gångs skull lära av det förflutnas misstag och bygga ett nytt och bättre samhälle. Och så vidare.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Jag tror att man utan problem skulle kunna kapa bort minst en tredjedel av innehållet. Detta ger inte bara lägre produktionskostnader, det ger dessutom mindre bläddrande och gör spelet mer koncist och snabbt att ta till sig för en erfaren spelare."

jag har fakiskt planer på att göra något sådant i kabal. Tanken är att det ska finnas två olika regelböcker, en som man läser och använder när spelet är nytt och okännt, som är ganksa tjockt, förklarande och nybörjaranpassat, och sedan har man ett litet häfte med alla viktiga tabeller och kortare beskrivningar, som man kan använda när spelandet bara blir lidande av de långa beskrivningarna...

...ett sådant häfte skulle man kunna utforma på ett väldigt praktiskt sätt, man skulle kunna göra bokmärken och skapa schyssta flödesscheman inom det...

en slags "sammanfattning", helt enkelt. Erfarna spelare kan ju gå direkt på dem, om det inte behöver veta vad "ålder" och "styrka" är för något :gremtongue:

fast från mitt håll ska jag nog fixa så regelsystemet flyter på som det ska innan jag börjar göra ytterligare hjälpmedel...

/Mask
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Själv tycker jag att 'hård' SF är mäkta trist...

...och jag hatar litteratur med ett 'budskap'.

Fy för den sure sören.

Däremot är SF-författare mycket bra på att hantera idéer, på att kasta ut ett 'tänk om?' om människa eller teknik eller samhälle, och faktiskt tänka om.

Och det hittar man sällan i fantasy, och alldeles för lite i mainstreamlitteraturen.

Dessutom får SF-författare fortfarande skriva små böcker.

Erik
 
Top