Varulv [Mäster Ulv 5] - Runda 3

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,267
@Anthrox du hoppade av Fjodor efter att ha legat på honom under halva spelet, hur tänkte du där?
Jag skrev det i tråden, men kan ta det igen.
När Fjodde blir backade in i ett hörn så blixtrar han till och vill göra allt för att hans död ska gynna byn. Det tyckte jag han gjorde nu med, men det var för sent. Så jag började fokusera på annat håll, eftersom det ändå inte skulle spela någon roll. Men jag tar på mig ansvar för att ha varit drivande gentemot Fjodde, tänker inte låta som något annat. Och ärligt talat var vårt case mot Fjodde rätt solitt under dagen.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,397
Tack för spel BB7 och Fjodor.

Jag tyckte som sagt Brynolf och Anthrox två olika (så såg det iaf ut) gräv på Fjodors röstbeteende under Basse-drevet var väldigt övertygande, så får väl ta på mig detta lika mycket också, efter att jag bytte som det skiftade till honom.
Och trist att förlora BB7 som jag tycker varit grön.

Spontana tankar:
Jag tror på få ulvar och få förmågor. Anderssons siande om ärligt känns som 95% naiv siare. Att ingen annan siare hört av sig än gör att jag inte tror på någon sådan. Väktare däremot tror jag är troligt, nattmorden har inte varit uppenbara direkt. Att vi inte träffat någon ulv pekar rent statistiskt på att det finns få.

@Sidd har varit en kandidat vid båda omröstningarna. Spontant har jag inte sett någon stor kampanj för att skydda honom men något att analysera.

Det känns inte bra att vi tar ut erfarna spelare och ulvarna mördar erfarna spelare...

Jobba bättre spöktåget! Ni är bybor fortfarande, kämpa!
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
819
En idé är att ta ut Andersson nu, för att bekräfta siarrollen. Jag tar nog dock hellre ut LegoIvar, som jag känner gömmer sig bakom för många saker vid det här laget för att kunna vara bybo.
Mi scusi? Du tycker att en bekräftad siarroll är värd det om den är ur spel?

Nä. Fjodors rödkandidater var @Brynolf @Empiricus @Waterhouse och @BiobunkerVII . Det är redan klart att det inte var en 100%ig analys, men @Empiricus ligger tillsammans med @LegoIvar och flyger så lågt att de blivit u-båtar, så för att hedra fjodor får noig Emp försvara sig lite.

Röst: @Empiricus
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,397
@HerrK Nu behöver vi nya friska ögon på detta för vi famlar i blindo. Kan du inatt så gör en kort lista på de som är kvar med en kort kommentar om hur du ser på oss.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,397
Känns som att MU drar sig för att inte berätta om förmågor som byn fått. Vilket förstås är rimligt. Att claima powerroller är enkelt när man vet vilka som finns i spel och inte. Ulvarna har helt säkert tänkt på detta och har ett par powerroller i bakfickan som de kan claima när någon av dem hotas.

Chansen att Andersson är ulv är iom detta sålunda hög, skulle jag säga.
Fast här håller jag inte med alls, jag tycker snarare Andersson blivit grönare. Om vi har andra siare i spel är det nog hög tid för dem att komma ut NU, detta går dåligt. Iom att ingen gjort det, och naiv siare för 2p såg ut som en riktigt bra affär för ulveriet, så tror jag Andersson kan vara den enda, och naiva, siaren i byn.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
819
Här kommer röstmatriserna för avslutade rundor hittills och totala röster.
1697662747745.png
Runda 1
1697662780437.png
Runda 2
1697662813519.png
Totalt
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,267
Mi scusi? Du tycker att en bekräftad siarroll är värd det om den är ur spel?
Nja, någon bekräftad siarroll har vi inte. Vi har en claimad, och den kan likaväl claimats av en ulv (Se 2-ulvs scenariot ovan). Det enda sättet att med säkerhet veta att Andersson är grön siare är att rösta ut honom (eller om vi har en rollsiare, men jag misstänker att så inte är fallet). Det är ju dock troligtvis ingen brådska att rösta ut honom, eftersom det i nuläget nog spelar kvittar huruvida han är ulv eller bybo. Vi måste ändå hitta minst en till ulv ändå.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,698
Location
Stockholm
Fast här håller jag inte med alls, jag tycker snarare Andersson blivit grönare. Om vi har andra siare i spel är det nog hög tid för dem att komma ut NU, detta går dåligt. Iom att ingen gjort det, och naiv siare för 2p såg ut som en riktigt bra affär för ulveriet, så tror jag Andersson kan vara den enda, och naiva, siaren i byn.
Hur har han blivit grönare?

Om vi nu har flera siare, varför skulle de ha outat sig bara för att Andersson gjort det? Det finns ju plats för 3st siare. Och ulvarna vet exakt vilka som kan claimas. Nä, jag är övertygad om att de sparat en eller flera powerroller som livlinor. Det räddade ju bevisligen Andersson en runda att outa under galgen.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,698
Location
Stockholm
MU öppnar för att det kan vara 5 ulvar i spel. Jag tror mer på 3. Känns som en fint att lämna öppet för 5.

Men OM de nu är fem och har köpt ett extra nattmord, så kan detta vara sista rundan om jag tänker rätt. Inte så sannolikt kanske men risken finns.
 

HerrK

Veteran
Joined
9 Oct 2023
Messages
59
Förjäkla trist med fler bybor ur spel! :(

Det känns som att det absolut rimligaste är 2 extra ulvar som nämnts innan. Om endast en extra ulv är med (inkomst 2) skulle det upplägget, tillsammans med spökrösten, betala för fulla nattmord, och även lämna pengar över till extra nattmord om den naiva siaren är i spel. Ett välplacerat dubbelmord de kommande rundorna skulle stympa byn kraftigt, speciellt om vi fortsätter rösta ut bybor i samma takt..

4 extra ulvar är väl inte att utesluta helt och hållet, även om det känns mycket mindre troligt då betydligt fler roller måste vara i spel än vad vi vet om nu för att kostnaden ska gå ihop.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
819
Nja, någon bekräftad siarroll har vi inte. Vi har en claimad, och den kan likaväl claimats av en ulv (Se 2-ulvs scenariot ovan). Det enda sättet att med säkerhet veta att Andersson är grön siare är att rösta ut honom (eller om vi har en rollsiare, men jag misstänker att så inte är fallet). Det är ju dock troligtvis ingen brådska att rösta ut honom, eftersom det i nuläget nog spelar kvittar huruvida han är ulv eller bybo. Vi måste ändå hitta minst en till ulv ändå.
Det var ju det jag sa. Är det värt att få Anderssons potentiella siarskap bekräftat om vi på samma gång förlorar det?

Jag tycker @Andersson siarclaim säger väldigt nära 0. Antagligen är det ett värdelöst siarskap. Jag köper resonemanget att man inte ska rösta ut siarclaims eftersom det i regel är dåligt för byn (även om jag inte köper @Impetigo s hänvisningar till vetetanulvarnas samlade kunskap, eftersom garanterad naiv siare får betraktas som en outlier). Det betyder inte att jag köper ditt resonemang om att vi ska rösta ut en siare för att få veta hans status.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,620
MU öppnar för att det kan vara 5 ulvar i spel. Jag tror mer på 3. Känns som en fint att lämna öppet för 5.

Men OM de nu är fem och har köpt ett extra nattmord, så kan detta vara sista rundan om jag tänker rätt. Inte så sannolikt kanske men risken finns.
Det har du ju helt rätt i! Fan, det här har jag helt missat!
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,397
Hur har han blivit grönare?

Om vi nu har flera siare, varför skulle de ha outat sig bara för att Andersson gjort det? Det finns ju plats för 3st siare. Och ulvarna vet exakt vilka som kan claimas. Nä, jag är övertygad om att de sparat en eller flera powerroller som livlinor. Det räddade ju bevisligen Andersson en runda att outa under galgen.
Kanske tänker fel, men vi har nu haft två rundor med bara gröna som åkt, siare har kunnat göra två sianden, börjar det inte bli dags att outa? En nattmördad siare som inte öppnat käften är inte mycket värd för byn. KK och BB7 kan ha dött med powerroller också.

Sen var det väl snarare du och Anthrox (och jag) som styrde över från Andersson till Fjodor. Ni två är inte speciellt högt på min lista över misstänka ulvar.

Att Andersson talar sanning måste väl öka i trovärdighet när ingen mer siare kommer ut?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,698
Location
Stockholm
Spökena är en cool ide. Ett gäng garanterat gröna veteraners röst måste man ju ta på allvar. Spökrösten är liksom "ren" från ulv-inflytande. Tyvärr var de ju lika fel ute som vi övriga denna gång men jag tycker de kan vara en tillgång till byn mer än att bara addera en röst. Hade jag varit MU hade jag inte vågat ge byn den fördelen.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
819
Att Andersson talar sanning måste väl öka i trovärdighet när ingen mer siare kommer ut?
Om ingen mer siare kommer ut så grönar det honom, men det gör hans sianden värdelösa.

Fjodor var grön och bad byn titta på dig.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,698
Location
Stockholm
Att Andersson talar sanning måste väl öka i trovärdighet när ingen mer siare kommer ut?
Tja lite. Men dels har inte de eventuella siarna haft någon anledning att komma ut ännu (det är väl först nu i R3 som de möjligen kan börja ha tillräckligt med intressant att komma med, som jag skrev i min typ första post). Och dels krävs det ju egentligen att TRE andra siare kliver fram för att vi ska vara säkra på att någon ljuger. Att en siare till outar sig säger inte så mycket, om inget mattesnille kan räkna ut att en viss kombination av förmågor är en omöjlighet.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,698
Location
Stockholm
Sen var det väl snarare du och Anthrox (och jag) som styrde över från Andersson till Fjodor. Ni två är inte speciellt högt på min lista över misstänka ulvar.
Jag var i varje fall helt inne på att hoppa tillbaka till Andersson tills han påstod sig vara siare.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,397
Om ingen mer siare kommer ut så grönar det honom, men det gör hans sianden värdelösa.

Fjodor var grön och bad byn titta på dig.
Precis, lite så jag tänker. Är ju inte 100% på något sätt att MU valt naiv siare, men alla var överens om att det var ett bra val. Vilket iofs MU vet och därför etc etc. Men det känns som den enkla lösningen iaf.
 
Top