Varulv [Mäster Ulv 5] - Runda 1

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Går ju att svara den på olika sätt. Just nu, i detta parti skulle jag skydda @Anthrox och @Basenanji , som varit aktiva och som jag tycker varit byboiga. (Jag har också ulvping på bägge för grälet i början, men tycker de överlag har spelat mycket mer grönt än rött). Och dö? Välj två som inte har postat.

Sett ur ett större perspektiv så håller jag @Impetigo och @Empiricus högt. Så om vi kan gröna dem hade de varit supert. Sen tycker jag @RasmusL :)-)) och @Sidd är svårlästa och kaosiga (även om du/ni har hållit er i skinnet än så länge). Så jag skulle kunna tänka mig att döda er för säkerhets skull ...

Men det är många duktiga här och många jag inte har koll på. @Konrad Konvalj tror jag t ex är farlig som ulv.

Cool beans.

Men varför är jag farlig som ulv? Vad baserar du det på mer exakt.

Jag var farlig för typ 5-6 år sedan. Nu är jag ju gammal och trött. Kanske lite lat också. Spelar gärna med ombud för att slippa den extrema pressen oavsett om jag är ulv eller bybo.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inget mer djuplodat än att få in honom i spel.
Andersson är ju trots allt med i spel. Däremot finns det andra som inte är med i spel, men du väljer ändå att peka finger mot Andersson och få med hen i spel. Kan du djuploda lite till tror du?

Varför faller inte din röst på de som inte är med i spel? Vi pratar @Brynolf och @HerrK för att vara tydlig.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
God morgon, god middag och god kväll alla!

Försökt läsa ikapp nu på lunchen men inser att det kommer bli omöjligt att hinna så får dra någon analys innan kudden inatt.

Frågan om outning i ett vanligt varulspel är väl så dumt det kan bli. Ser inga fördelar med att för se MU & Co med mer info än nödvändigt.

Jag hade valt att vara en iskall MU och kört få ulvar när vi är så många utan powerroller för byn. Lättare att vara semiaktiv i en stor massa och dölja sin närvaro. Dock ska detta ställas mot att jag kommer lågflyga fredag tom söndag på grund av resa.

På onsdag är jag på jobbets nätverk och kan inte skriva på forumet så även då kommer jag ha låg närvaro under 06-20.

Sen är inte alla pingade så jag pingar samtliga (inklusive Vimes, exklusive mig själv)
@Anthrox
@Basenanji
@Sidd
@Impetigo
@Waterhouse
@BiobunkerVII
@RasmusL
@Octagonal
@Andersson
@Vimes ;)
@Skarpskytten
@Empiricus
@Konrad Konvalj
@Brynolf
@LegoIvar
@Hägerstrand
@HerrK

Skickar en väckarklocka extra till...

Röst: @Andersson
Äh.
Röst: @fjodorsenuba

Du visar lite hud här och är "aktiv". Passar på att pinga samtliga av någon anledning som jag inte förstår mig på? Förutom att du signalerar att du är med i spel på nått vis. Kommer ju mest blaj och ingenting ur posten och sen röstar du i blindo för att väcka Andersson utan direkt någon form av djuplodad anledning.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
813
Kom ihåg att bolda rösten!
Ja, det kan vara dumt att outa siare. Men att rösta på mig för att vi har olika ståndpunkter i den frågan känns delvis onödigt. Om jag har förstått andra rätt är det inte bara jag som tycker att outa siare är bra. Dock är jag typ den minst erfarne här så min åsikt bör inte vägas särskillt högt.

Tack!


Jag röstade inte på dig för att vi har olika ståndpunkt i frågan. Jag röstade på dig för att övriga som pratar om outning för ett resonemang och frågar om för/nackdelar, medans du aktivt förespråkar det farliga alternativet utan att förklara resonemanget bakom. När jag ber dig om ditt resonemang duckar du frågan och vänder det istället till att jag röstar för att vi "har olika ståndpunkter". Att du sen snurrar in dig i att vi ska/inte ska resonera i samma inlägg hjälper inte direkt ditt case. Med det sagt är jag såklart inte 100% på var du står just nu, men jag kan hittills se 0 poäng på ditt "hjälpa byn"-konto och några poäng på ditt "förvirra och förstöra"-konto.

Nu i bold, så allt går rätt till

Röst: @LegoIvar
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Jag har fått bilden av dig att du har en räv bakom örat som har en röv bakom örat.

Aggressiv stil? Pressar? Jobbig?

Alltså, det är lösa intryck från att han följt x antal partier med ett halvt öga.
Legit. Bra fångat från läktaren med ett halvt öga ju!
Min vision nu som vanilla bybo är att vara rätt casual men samtidigt lite semi-jobbig och semi-aggro.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,393
@Konrad Konvalj du döljer inte din onlinestatus, smugit lite på dig men inte sett dig vara inne i PM. Men även om du är rostig är det väl inte en miss ett proffs som du ska göra?
Screenshot_20231016-135733_Chrome.jpg
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,569
Jag tror jag har för låg kognitiv förmåga för att ha en bild av 16 andra deltagare.

Anthrox och Basenanjis trätande inledningsvis känns rimligt utifrån hur de brukar spela.
Jag blir mer tvekig inför magister @Basenanji metainlägg om ulvrationalitet, känns mer som ett ämne i en metatråd. Är jag elak läser jag det som försök att ge ett grönt skimmer genom att skriva förståndiga och långa inlägg, men de berör väl inte innevarande parti vilket gör det ofarligt spelande som ulv.

Uppfattar också dig, @Konrad Konvalj, som gåpåig men gillar’t, när du kommer med ett direkt krav att man ska förklara och motivera sina frågor eller ställningstaganden blir det lite jobbigare att slentriantycka.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
@Konrad Konvalj du döljer inte din onlinestatus, smugit lite på dig men inte sett dig vara inne i PM. Men även om du är rostig är det väl inte en miss ett proffs som du ska göra?
View attachment 14489
Passade på att minska bilden. Det var otroligt episk och riktigt fet! Bra jobbat!

Öh, vad är det jag skall svara på här? Är @Waterhouse någon gammal lirare som Konkel Kanalj är bekant med fast med nytt namn? Eller är det en ny spelare som läst på om farbror K.K och hört berättats historier om hans episka spelande?

Smyger sällan i PM. Det skapar ångest och sätter för mycket press på mig. Det står just nu 555 (olästa eller gamla trådar/mail eller vad det kan vara?) känner inte riktigt för att kolla dessa nu. Har tillräckligt att göra och lägger den tid jag har på att vinna den här skiten.

Dölja onlinestatus? Kan vara nått nytt som är inne nu i varulvsspelande, men det är ju som ulv rätt fegt och inte alls i linje med hur jag skulle spela som ulv. Dölja onlinestatus är för fegisar.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,248
Kom ihåg att bolda rösten!
Ja, det kan vara dumt att outa siare. Men att rösta på mig för att vi har olika ståndpunkter i den frågan känns delvis onödigt. Om jag har förstått andra rätt är det inte bara jag som tycker att outa siare är bra. Dock är jag typ den minst erfarne här så min åsikt bör inte vägas särskillt högt.
Skjut inte ner dig själv för att vara oerfaren! Ovana ögon tenderar att ge nyskapande perspektiv :) Det är dessutom bättre för byn att folk ger ett perspektiv, än att de inte gör det. För även om du själv får en tanke som är felaktig och ultimat leder till att du åker ut, så säger det fortfarande något kring vilka som hakar på andras snedtänk. Det är jättebilligt för ulvar att haka på någon som råkar tänka snett/säga fel eller så, och då är det också enkelt att analysera vilka som gärna har sådana beteenden.

Ergo, skriv hellre än bra! (förutom brus/substanslösa poster givetvis, det gör det bara svårare att läsa i tråden).

Passade på att minska bilden. Det var otroligt episk och riktigt fet! Bra jobbat!

Öh, vad är det jag skall svara på här? Är @Waterhouse någon gammal lirare som Konkel Kanalj är bekant med fast med nytt namn? Eller är det en ny spelare som läst på om farbror K.K och hört berättats historier om hans episka spelande?

Smyger sällan i PM. Det skapar ångest och sätter för mycket press på mig. Det står just nu 555 (olästa eller gamla trådar/mail eller vad det kan vara?) känner inte riktigt för att kolla dessa nu. Har tillräckligt att göra och lägger den tid jag har på att vinna den här skiten.

Dölja onlinestatus? Kan vara nått nytt som är inne nu i varulvsspelande, men det är ju som ulv rätt fegt och inte alls i linje med hur jag skulle spela som ulv. Dölja onlinestatus är för fegisar.
Det har inget med fegspel att göra. Oavsett fraktionstillhörighet så är onlinestatusen em given tell och förstör enkelt spelet. Ingen vill att du varken grönas eller rödas av den och därför är det bättre att bara stänga av den.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,393
Passade på att minska bilden. Det var otroligt episk och riktigt fet! Bra jobbat!

Öh, vad är det jag skall svara på här? Är @Waterhouse någon gammal lirare som Konkel Kanalj är bekant med fast med nytt namn? Eller är det en ny spelare som läst på om farbror K.K och hört berättats historier om hans episka spelande?

Smyger sällan i PM. Det skapar ångest och sätter för mycket press på mig. Det står just nu 555 (olästa eller gamla trådar/mail eller vad det kan vara?) känner inte riktigt för att kolla dessa nu. Har tillräckligt att göra och lägger den tid jag har på att vinna den här skiten.

Dölja onlinestatus? Kan vara nått nytt som är inne nu i varulvsspelande, men det är ju som ulv rätt fegt och inte alls i linje med hur jag skulle spela som ulv. Dölja onlinestatus är för fegisar.
Jag är Vimes bror, spelade ett spel för evigheter sedan när du och Rasmus var ulvar och vann, och började spela nu i sommar igen.

Dölja onlinestatus är väl standard och står i startinlägget? Hur länge sedan var det du spelade, var du inte med i mäster ulv förra året?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Anthrox said:
Det har inget med fegspel att göra. Oavsett fraktionstillhörighet så är onlinestatusen em given tell och förstör enkelt spelet. Ingen vill att du varken grönas eller rödas av den och därför är det bättre att bara stänga av den.
Av princip kommer jag inte att stänga av den.

Det går väl inte att dra någonting ur vare sig hurevida någon läser PM eller är Online eller inte?
Jag har själv varit inne på det här i mina yngre dagar att det är bra fränt att använda sig av den strategin. Alltså, att försöka vinna ett varulvsspel genom att hålla koll på vad andra gör för aktiviteter på forumet. Sitta och printscreena, kolla vilka som kollar pm sammtidigt och vid vilka tidpunkter och allt möjligt. Det vore ju fränt att bränna av en ulv tack vare det, men det är inte rimligt.

Har utifrån egna erfaranheter kommit fram till att det inte funkar. Det är inte så vi spelar varulvsspel. Att ens vara i den lådan och rota tyder på att en inte har något annat vettigt att komma med. Har man inget vettigt att komma med så luktar det ulf och ulf luktar inte gott.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Jag är Vimes bror, spelade ett spel för evigheter sedan när du och Rasmus var ulvar och vann, och började spela nu i sommar igen.

Dölja onlinestatus är väl standard och står i startinlägget? Hur länge sedan var det du spelade, var du inte med i mäster ulv förra året?
Åh collt! Vimes bror. Jag respekterar du hårt nu.

Har inte läst startinlägget ännu. My bad.
Försöker vara med på alla spel som Vimes kallar mig till och använder mig gärna av Vimes som ombud.
Var förmodligen med på Mäster Ulv förra året också.
 

HerrK

Veteran
Joined
9 Oct 2023
Messages
59
Hej hej! Nu är jag med i spel.

Det är kul att vara med, om än lite överväldigande att gå igenom all text och försöka bilda sig en uppfattning utan att ha större koll på er andras typiska spelstilar.

Kort om mig: Är mellan jobb nu, vilket ni kanske tycker ger mig hänga här på forumet. Men addera till 3 ungar under 3 år i ekvationen (vilket @Waterhouse kan attestera) så blir det inte lika enkelt att sitta framför datorn eller mobilen på dagarna. Med andra ord så kan jag lägga som mest fokus kvällstid (efter 19-20) då ungarna är nattade och lugnet lagt sig här hemma.

Jag har skummat allt som skrivits och försöker ge några kommentarer nedan:

1. Angående menyn. Även om jag inte har någon tidigare erfarenhet så tänker jag spontant att det hela blir mycket mer komplext och stökigt med så många spelare, och det är inte helt självklart att MU i ett första läge känner behov av rekrytera flera ulvar? Att skippa ulvkompisar (och kanske kasta in brus i form av naiva eller galna siare i byn) ger ju inkomst nog att både beställa nattmord och annat, samtidigt som risken att åka ut i första runden är liten.

En ensam MU får väl kan ju också ge sig själv extra förmågor som är värdefulla framöver utan att de slumpas till medulvar, tänker då på U6-förmågan "Rollsiare i ulvlaget" eller U7-förmågan "Förmågeblockerare i ulvlaget". Då har vi väl en giftig solo-MU med riktigt jobbiga krafter att tampas mot tänker jag. Tankar kring detta från er andra?

2. Mycket text att förhålla sig till, men det jag reagerade lite extra på var @Basenanjis tankar kring att icke rutinerade spelare skulle hålla låg profil, känns spontant som att det skapar splittring och osäkerhet i byalaget och en onödig"vi- och dom"-känsla?

Därför:
Röst: @Basenanji
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,248
En ensam MU får väl kan ju också ge sig själv extra förmågor som är värdefulla framöver utan att de slumpas till medulvar, tänker då på U6-förmågan "Rollsiare i ulvlaget" eller U7-förmågan "Förmågeblockerare i ulvlaget". Då har vi väl en giftig solo-MU med riktigt jobbiga krafter att tampas mot tänker jag. Tankar kring detta från er andra?
Rollsiare och förmågeblockerare i ulvlaget låter lagom onödigt om MU inte gett några roller till byn :)
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Har utifrån egna erfaranheter kommit fram till att det inte funkar. Det är inte så vi spelar varulvsspel.
Jag vill på intet sätt förringa din upplevelse men det finns exempel i närtid på när onlinestatus blivit avgörande.

Man kan säga att det är på förekommen anledning som alla uppmanas att dölja sin onlinestatus.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,029
Äh.
Röst: @fjodorsenuba

Du visar lite hud här och är "aktiv". Passar på att pinga samtliga av någon anledning som jag inte förstår mig på? Förutom att du signalerar att du är med i spel på nått vis. Kommer ju mest blaj och ingenting ur posten och sen röstar du i blindo för att väcka Andersson utan direkt någon form av djuplodad anledning.
Pingar in alla för att jag tycker Vimes borde har gjort det med startinlägget. Jag hade fått för mig att rundan skulle starta senare och blev milt förvånad när jag loggade på att den redan var igång. Vill bara vara hjälpsam bybo och få med alla i spel. Som ulv hade ju inte brytt mig, hade ju varit perfekt om någon lågflygare blivit utröstad istället för mig. :)

Andersson får rösten för att jag vet att han kan komma in och få mig att ändra mål. Jag har inga djupare betänkligheter än så.

Och så håller jag på med fel saker och svara på påhopp... borde veta bättre. o_O
 
Top