Varulv [Mäster Ulv 5] - Runda 1

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Den här hypotesen är ju delvis testbar. Om alla powerroller (utom eventuell väktare) outar sig tidigt så får vi en bild av hur många ulvar vi kan vänta oss.
Så du argumenterar för att eventuella siare ska outa sig i r1?

@Sidd du också?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
En lite skämtsam tanke jag hade. Inget jag tycker vi borde basera hela spelet på :))
Så du skrev det som ett skämt? Eller menade du att det kan finnas ett korn av sanning?

Vad tycker du spontant om att skriva små skämtsamma inlägg i ett spel med 17 deltagare? Gynnar det byn eller ulvarna?

Om ditt inlägg inte betyder nånting så är det luft och alibibrus. Om du menar det du skriver låter det helsnurrigt.

Röst: @Octagonal
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,248
En annan tanke:
Med 1-3 ulvar har vi 14-16 bybor. Under den premissen kan vi rösta ut ganska många av våra egna innan det ens börjar svida lite.
Med 4+ ulvar måste byn ha fått någon positiv roll, den rollen växer i styrka ju längre tid som går.
Så oavsett vilket kanske det ändå är bäst att sitta still i båten va? @Impetigo verkar vara tillbaka på bybosidan igen, så jag räknar med att vi kan ringa in ulvar utan att ha roller.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Jag har nåtts av information om att R1 är igång så det är väl bara att köra då.
17 spelare!? Fett episkt.

Kondrad Konkels deltagande via ombud är på tapeten enligt nedan.

Hade Vimes gett mig tillåtelse hade jag använt mig av ett ombud i spel. Problemet är ju att Vimes är skapare av [Mäster Ulv 5] så det blir helt omöjligt att använda sig av honom som ombud. Då hade spelet redan varit över.

Jag har egentligen inte tid att vara med men vill vara med så då hade det passat bra med ett ombud. Hoppas så klart att ombuds-osäkerheten har skapat något i spel.

Basse said:
Hur menar du att du ska spela med ombud? Är det något sorts skämt eller handlar det om särskilda omständigheter? Förklara dig! Jag vill veta om det är så att rollspel.nu är blockat, du inte kan vara med så mycket egentligen, eller något annat. Just nu skapar det osäkerhet från en av varulvsspelscommunityts mest erfarna spelare!
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Så du skrev det som ett skämt? Eller menade du att det kan finnas ett korn av sanning?

Vad tycker du spontant om att skriva små skämtsamma inlägg i ett spel med 17 deltagare? Gynnar det byn eller ulvarna?

Om ditt inlägg inte betyder nånting så är det luft och alibibrus. Om du menar det du skriver låter det helsnurrigt.

Röst: @Octagonal
Men kom igen Impetigo. Du fick det att låta som att jag anklagat Vimes för att rigga spelet vilket inte var syftet med min post. Tror dock att sannolikheten är pyttelite mindre att någon vars första spel detta är skulle bli mästerulv. Gissar att du inte håller med? Känns som att du vill skapa något ur intet (R1 så jag köper det). Annars skulle jag lägga större fokus vid mina andra poster.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Basse said:
Sedan är det lite ironiskt att innan spel så tyckte Anthorx att detta var mystiskt ("sus") men nu ser min ambition till klarhet som "antagonism"?
Okay, @Anthrox vad får vi ut om detta? Känns som jag gjorde helt rätt i att flagga för att spela via ombudsspelande. Ett bra drag av farbror Kånkel!
Jobba med Basse nu och gå in lite i detalj på vad du menar.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,248
Fjodor, Skarpskytten och Konrad har flaggat för lågflygeri/inaktivitet. Är det någon annan som också gjort det? Så vi lyfter fram dem i ljuset och inte låter någon gömma sig bakom slappa röster på dem etc.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,248
Okay, @Anthrox vad får vi ut om detta? Känns som jag gjorde helt rätt i att flagga för att spela via ombudsspelande. Ett bra drag av farbror Kånkel!
Jobba med Basse nu och gå in lite i detalj på vad du menar.
Om någon vill låtsas dra information ur en 15 sidor lång anmälningstråd som verkade innan spelet ens startat och lägga fram det som "bevis" för något, så be my guest. Jag kommer inte uttala mig om såna menlösa tilltag längre. Allt som skedde i anmälningstråden var ju liksom bara trash talk.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,588
Location
Oktoberlandet
Så du argumenterar för att eventuella siare ska outa sig i r1?

@Sidd du också?
Nej.
Diskussionen är bra, får mig att bättre fatta vad som är bäst att göra.
Vidare så ger själva diskussionen om detta indikationer på hur spelare förhållit sig vilket i längden hjälper byn.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Om någon vill låtsas dra information ur en 15 sidor lång anmälningstråd som verkade innan spelet ens startat och lägga fram det som "bevis" för något, så be my guest. Jag kommer inte uttala mig om såna menlösa tilltag längre. Allt som skedde i anmälningstråden var ju liksom bara trash talk.
Känner inte igen dig till namn. Du kanske är en nykläckt stjärnspelare i varulvsspelsbranschen eller så är du den gamle Anth förklädd i nytt namn.
Hur som.

Du spelar mot @Basenanji rakt igenom tråden. Grundinställningen är autopilot mot Basse. Utöver det är det lite dravel om att prata smått och koncist och inte brusa så mycket. Mest brus i tråden ligger du själv bakom så du har koll på det för framtiden.

Anthrox said:
Spontant kännner jag mig lite som @Basenanji här, det blev lite mycket på en gång 😓
Med 17 spelare så är det väldigt önskvärt att inte brusa så mycket (ni vet vilka ni är 😈). Prata smått och koncist please.
Okarakteristiskt hård inledning från Basse ;)
Basse. Men det är lite väl tidigt att spekulera i sånt redan nu kanske :)
Som sagt, okarakteristiskt hård inledning imo. Det är mer av en känsla än något annat just nu, men den känslan ger en antydan av att Basse planerar att skruva upp tonläget för att införa brus och sen gömma sig bakom hans sedvanliga offerkofta av "Jag förstår inte spelet".
Jag säger alltså inte att det nödvändigtvis är så här. Jag bara säger att jag läste de första inläggen från honom och fick den känslan. Det kändes kalkylerat ont.
 

LegoIvar

Inte veteran
Joined
10 Jun 2022
Messages
197
Jag kommer vara halvaktiv lite hela tiden då jag är i skolan och såklart inte skriver på lektionerna. Om det tar 2 timmar för mig att svara är det helt normalt. Jag lägger mig även cirka kvart i tio så efter det är jag okontaktbar.
 

LegoIvar

Inte veteran
Joined
10 Jun 2022
Messages
197
I frågan om outing tycker jag, som andra har sagt, att eventuella siare ska outa. Lämpliga siarmål är kanske @Anthrox och @Basenanji eftersom de verkar ha någon slags beef. Dock skulle det kanske inte leda till mycket eftersom vi troligen har olika fel-siare.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,248
I frågan om outing tycker jag, som andra har sagt, att eventuella siare ska outa. Lämpliga siarmål är kanske @Anthrox och @Basenanji eftersom de verkar ha någon slags beef. Dock skulle det kanske inte leda till mycket eftersom vi troligen har olika fel-siare.
Vem har sagt att siare bör outa?
 

LegoIvar

Inte veteran
Joined
10 Jun 2022
Messages
197
Vem har sagt att siare bör outa?
Den här hypotesen är ju delvis testbar. Om alla powerroller (utom eventuell väktare) outar sig tidigt så får vi en bild av hur många ulvar vi kan vänta oss.
Jag är ju bevisligen i team avslöja saker, eftersom jag alltid drar på mig heat för det. Jag utgår ju från att ulvarna inte gett byn något direkt av värde, så en outning av roller skulle ge en bra överblick över hur spelet ser ut, utan att direkt kosta något.
Vad är det vi inte vill ha outat? Väktaren?
Dessa citat tycker jag är de som indikerar en outing av siare.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
813
I frågan om outing tycker jag, som andra har sagt, att eventuella siare ska outa. Lämpliga siarmål är kanske @Anthrox och @Basenanji eftersom de verkar ha någon slags beef. Dock skulle det kanske inte leda till mycket eftersom vi troligen har olika fel-siare.
Att siare outar redan nu verkar superdumt. Om vi bestämmer att siare siar Basse ser jag två scenarion:
1: siare är i spel. Basse är röd
Start R2:
Naiv siare grönar Basse
Galen siare grönar Basse
Siare rödar Basse
Ingen har någon användbar information.
Start R3: nattmördad siare
Start R4: nattmördad andra siare

2: siare ej i spel. Basse är röd
Naiv siare grönar Basse
Ulv claimar siare. Rödar Basse
Ulv claimar siare. Grönar Basse
Fortfarande ingen användbar information. Eventuellt offrar ulvsiaren en ulv för att kunna begära väkteri och sen falskgröna ulvar medans de nattmördar oppositionen.

(Kanske tänker helt galet pga ny. Tänker jag helt galet?)
 

LegoIvar

Inte veteran
Joined
10 Jun 2022
Messages
197
Men såklart är detta debbaterbart. Min anledning till att siare bör outa är att det skulle 1: kunna skapa koordination inom byn och 2: ge oss ledtrådar om Mäster ulvs poängfördelning.
 
Top