Varulv [Mäster Ulv 5] - Runda 1

LegoIvar

Inte veteran
Joined
10 Jun 2022
Messages
197
Att siare outar redan nu verkar superdumt. Om vi bestämmer att siare siar Basse ser jag två scenarion:
1: siare är i spel. Basse är röd
Start R2:
Naiv siare grönar Basse
Galen siare grönar Basse
Siare rödar Basse
Ingen har någon användbar information.
Start R3: nattmördad siare
Start R4: nattmördad andra siare

2: siare ej i spel. Basse är röd
Naiv siare grönar Basse
Ulv claimar siare. Rödar Basse
Ulv claimar siare. Grönar Basse
Fortfarande ingen användbar information. Eventuellt offrar ulvsiaren en ulv för att kunna begära väkteri och sen falskgröna ulvar medans de nattmördar oppositionen.

(Kanske tänker helt galet pga ny. Tänker jag helt galet?)
Det kan ju jag också göra. Detta är ju mitt första spel som bybo, innan var jag ju ulv.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Vi är många spelare vilket ger oss tid men vi ska komma ihåg att tiden inte är på vår sida om vi bara slumpmässigt gissar på ulvar.

Vi kommer att behöva en aktiv by och jag kommer mer än i spel med färre deltagare argumentera för att vi tar ut lågflygare tidigt och spar aktiva spelare till senare. Att vara aktiv, ta konflikter och diskussioner, argumentera etc innebär alltid att en måste misstänka någon som i sin tur kommer att misstänka den aktive tillbaka. Och det ska vi inte bestraffa! Så ha det i åtanke, att Sidd går på dig som en arg chinchilla är bra för spelet även om du är grön och inte en bra anledning att avliva hunden!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Röst: @Brynolf vilka val hade du gjort som mäster ulv? Och vad hade du varit rädd för i den sitsen? Hur skulle byn lista ut vilka val du gjort?
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,569
Åkej då är hi igång. Jag kommer behöva korrigera min spelstil för annars kommer vi ha 40 sidor innan kvällen,
Sitter på lunchen och försöker läsa ifatt, men det finns uppenbar risk att jag upprepar det andra redan sagt.

Outande är jag av princip emot och jag ser inget skäl att ändra mig här. Vi i byn vet inte vad mäster har valt så det känns som att ulvarna kan röra runt ordentligt i den grytan och skapa kaoz.

Om jag var mäster ulv hade jag nog gått på en extra ulv för att minimera byns powerroller, behöver iofs sätta mig och räkna på lite olika alternativ fram och tillbaka i eftermiddag.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,248
Du spelar mot @Basenanji rakt igenom tråden. Grundinställningen är autopilot mot Basse. Utöver det är det lite dravel om att prata smått och koncist och inte brusa så mycket. Mest brus i tråden ligger du själv bakom så du har koll på det för framtiden.
Jag har inte spelat mot Basse, försök inte bygga en konflikt där ingen finns. Jag påtalade en känsla från en direkt fråga, som sen fick ett par responser. Mer än så har det aldrig varit.
Och nej, jag brusar inte. Jag postar. Det är ganska stor skillnad på det.

(Kanske tänker helt galet pga ny. Tänker jag helt galet?)
Basse kan ju vara grön också :) Men ja, jag tycker nog du tänker bra där i övrigt. Det ger inte mycket om eventuella siare outar nu. Vi får nog tänka ett varv till kring hur vi kan lista ut hur spelupplägget ser ut. Problemet med outning är som sagt att oavsett vad som outas kan det vara en ulv som gömmer sig bakom. Så alla som outas behövs sias eller hängas för att vi ska vara säkra på vad som gäller. Det ger alltså ingen information direkt av att outa, utan långt senare när den kan verifieras. Och då känns det bättre att hålla eventuella powerroller hemliga, no?

Vi är många spelare vilket ger oss tid men vi ska komma ihåg att tiden inte är på vår sida om vi bara slumpmässigt gissar på ulvar.

Vi kommer att behöva en aktiv by och jag kommer mer än i spel med färre deltagare argumentera för att vi tar ut lågflygare tidigt och spar aktiva spelare till senare. Att vara aktiv, ta konflikter och diskussioner, argumentera etc innebär alltid att en måste misstänka någon som i sin tur kommer att misstänka den aktive tillbaka. Och det ska vi inte bestraffa! Så ha det i åtanke, att Sidd går på dig som en arg chinchilla är bra för spelet även om du är grön och inte en bra anledning att avliva hunden!
I sak håller jag med dig, men jag tycker inte vi ska slentrianmässigt ta ut lågflygare/inaktiva. För då kommer ulvarna bara lägga en bekväm röst och gömma sig bakom den.

@Basenanji Din röst ligger kvar på @Konrad Konvalj. Och nu är han i spel! Är du nöjd med att ha kvar rösten där den ligger?

Det är ett antal som inte har gett ett pip ifrån sig. När är det läge att börja dreva lågflygare?
Det är lång tid kvar på rundan, så ingen brådska.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
813
Jag upplever att alla är överens om att vi troligtvis inte har en väktare i spel? MU kan enkelt bygga ett fungerande upplägg utan att släppa in en väktare.

OM vi har en spökröst så kommer vi få veta det start R3. Om så är fallet borde vi alltid ta föregående spökröst som en indikation på vem vi ska rösta på i följande runda. Fram till start R3 vill jag därför att vi inte ens funderar på att outa siare.

@LegoIvar varför ville du outa siare? Jag har sagt varför jag tycker det verkar dumt.

Röst: @LegoIvar
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Hej alla, då checkar jag in för spel och iallafall annonserar att jag inte glömt bort att det beger sig.
Jag kanske borde vara med ändå då, det skulle ju vara kul. Det har varit rätt mycket tvek från min sida denna gång, iom att det precis är i starten av en nattjoursvecka, så jag jobbar 15-08.30 söndag 15e och två nätter under veckan sedan så tiden kan bli skev. Men vafan, kör på
Jag skall dock sova några timmar till innan jag ger mig ordentligt i kast med tråden iom att jag klev av jobbet nyss, tråden är ändå redan på 4 sidor nu när jag börjar skriva så det lär väl finnas mycket att ta ställning till.

Mäster Ulvs avsmaksmeny måste jag titta närmare på, men på basen av det jag snabbläser och att jag ser att siaroutning som koncept börjar trilla in i tråden vill jag iallafall ta ställning till att jag inte tycker man bör outa så här tidigt, antingen har MU valt siare som är nerfade och då behöver denne inte nattmörda personen därefter, alternativt så har MU valt en riktig siare med hoppet om att den här diskussionen drar igång så att siaren outar sig.

@Empiricus Jag har sett dig göra fantastiska analyser och gräl (även som ulv ;-)). Men också vara rätt passiv. Vilken Empiricus kan vi räkna med i det här partiet? Har du öppnat en Excel-fil än?
Kör ett kalkyl-ark på min google drive för att ha enkel snabb access. Men mitt deltagande kommer vara lite låggradigt delar av veckan då jag springer som neurologjour även tisdag och torsdag natt och således sover dagtid därefter. Blir det lugnt på jouren och jag inte har sällskap av studenter så lär det dock finnas gott om tid för mig att göra gräv.

Det är för övrigt jättekul med många nya, det gör väl förhoppningsvis att det blir lättare att hålla sig ifrån gamla bias.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag tror att det är bäst att vänta med resonemang till tider med mer konkret information. Nästan allt som skrivs nu i början kan tolkat vilket håll som helst men ulvar tjänar ju på lite aktivitet vilket gör att vi kanske borde försöka resonera.
@LegoIvar - Hur menar du med den här posten, skall vi resonera eller skall vi inte resonera?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,608
Det rullar verkligen på vilket är bra men jag hoppas att alla är med nu tidigt i R1. Jag gillar hur jag, Amthrox och Konrad Konvalj har en diskussion om spelstarten, vilket jag lär återkomma till. Men just ju vill jag resonera lite om något jag tänker mig kan hjälpa byn: vi borde ha ett samtal om vilken sorts ulvrationalitet vi har att göra med.

Med ulvrationalitet menar jag hur en spelare som är ulv tänker och resonerar. Det är nog alltid intressant att föröska anasyera, men i detta spel ännu viktigare. T ex kan vi ju nu fråga oss "Hur borde en ulv på bästa sätt utnyttja Vimes spelupplägg för att vinna?", men beroende på hur Mäster ulv spelar lär det kunna bli väldigt olika svar.

Därför vill jag presentera en lista som jag tänker kan representera olika sorters ulvrationaliteter och därefter vilka jag tänker mig passar in på dessa av spelets deltagare. Därefter vill jag spekulra lite mer om spelupplägget.

Mitt bidrag nu handlar alltså mest om metanivån som i sin tur blir givande att ta vara på för diskussioner om spelupplägget och hur vi kan dra nytta av analys av det.

Den kaoziga ulvens rationalitet
Här har vi att göra med en flambojant, expressiv och extrovert spelare som gillar spelet för hur det tar sig uttryck. Dessutom vill den kaoziga ulven att bybor ska vara osäkra, följa villospår och spä på deras paranoia. I linje med en sådan rationalitet hör att skriva många poster, gärna skrämma upp deltagare, ställa jobbiga frågor men mest med målet att få folk att bli illa till mods och osäkra än att bidra med mer kunskap och granska kritiskt.

Den försiktiga och intelligenta ulvens rationalitet
Här har vi att göra med en sparsam och beräknande spelare som inte gärna deltar i eller upprätthåller diskussioner. Korta, ofta sakligt framställda svar, präglar denna rationalitet, möjligen med en ursäkt här och där för att dölja den försiktiga profilen. Posterna i sig är oftast oklanderligt skrivna och bygger på logik och genomtänkta resonemang. Få slumpartade reaktioner, utan kontroll präglar poster och diskussioner.

Nybörjarulvens rationalitet
Här tänker jag mig att vi har en nervös och ibland osammanhängande person som ofta är onödigt misstänksam och snabbt vill framstå som grön. En nybörjarulv är också snabb att ge stöd åt bybors resonemang om de riktar sig mot en annan bybo. Nybörjarulven är också sparsam med inlägg och skriver lite. Tillsammans med andra lägger gärna nybörjarulven ansvaret på sina medulvar och låter em styra spelet från ulvsidan. Nybörjarulven gör inga dramatiska utspel eller testar olika idéer utan håller sig ganska krampaktigt fast vid ett mall-artat upplägg.

Den konsekventa och lagom försiktiga ulven
Den medelerfarna varulvsspelaren vågar testa olika upplägg, men har vett nog att inte utmana i onödan. Deltar gärna i diskussioner, men håller en försiktig proil och sticker inte ut hakan i onödan. Resonerar gärna och kan absolut återanvända argument andra har framfört för att själv framstå som vederhäftig och initiativrik. För sällan fram helt nya perspektiv, utan vill vinna genom balanserat lugn.

Jag förstår nog att ni tycker att mycket av det här är snömos eller kan uttryckas bättre, men jag hoppas att ni inte fäster er vid sådana detaljer (kom i så fall med egna, bättre beskrivningar) – mitt bidrag är att vi faktiskt försöker se en större analytisk helhet här. Dvs, i nästa post vill jag skriva hur jag tror att spelets deltagare skulle passa in i min modell ovan!

Sedan, en disclaimer: jag börjar bli dålig. Ska vara med på ett möte på jobbet, men åker hem efter det. Spelar från sjuksängen, men ur förkylningsdimma.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Jag upplever att alla är överens om att vi troligtvis inte har en väktare i spel? MU kan enkelt bygga ett fungerande upplägg utan att släppa in en väktare.
Jo okej att vi troligtvis inte har någon väktare men det skulle jag nästan säga om det mesta. Egentligen vet vi ju ingenting och vi bör inte anta för mycket och tänka för smalt. Det går att bygga olika upplägg.
Då antar du också att det är få ulvar i spel gissar jag. 1-3 för hur ska dom annars få upp tillräckliga poäng för att skaffa fler ondingar? Eller menar du att vi har en siare i spel istället som ger lika mycket poäng?
Kom ihåg att det inte är någon fara med att diskutera vilka roller som finns, det har ulvarna koll på. Outning är ju som sagt något helt annat.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Lite konstigt om vi antar för mycket utan att ha någon som helst aning om vem MU är och bara vet att det inte är 5 extra ulvar.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
813
Jo okej att vi troligtvis inte har någon väktare men det skulle jag nästan säga om det mesta. Egentligen vet vi ju ingenting och vi bör inte anta för mycket och tänka för smalt. Det går att bygga olika upplägg.
Då antar du också att det är få ulvar i spel gissar jag. 1-3 för hur ska dom annars få upp tillräckliga poäng för att skaffa fler ondingar? Eller menar du att vi har en siare i spel istället som ger lika mycket poäng?
Kom ihåg att det inte är någon fara med att diskutera vilka roller som finns, det har ulvarna koll på. Outning är ju som sagt något helt annat.
En väktare är i mina ögon farligare för ulvarna i sena rundor, då väktaren kan bli det som väger över till vinst för bybor. Kan inte se varför MU skulle ta den risken för 6 poäng.

Att gå all in på alla siaralternativ däremot ger mer inkomst och skapar så mycket kaos i omröstningen att det knappt går att utnyttja. Dessutom måste siarna outa sig för att man ska kunna dra någon nytta av deras roller, och det krävs flera rundor innan deras respektive roll går att bekräfta. Under tiden blir de nattmördade.

Men ja, jag tänker mig totalt 3 ulvar.
 

LegoIvar

Inte veteran
Joined
10 Jun 2022
Messages
197
Jag upplever att alla är överens om att vi troligtvis inte har en väktare i spel? MU kan enkelt bygga ett fungerande upplägg utan att släppa in en väktare.

OM vi har en spökröst så kommer vi få veta det start R3. Om så är fallet borde vi alltid ta föregående spökröst som en indikation på vem vi ska rösta på i följande runda. Fram till start R3 vill jag därför att vi inte ens funderar på att outa siare.

@LegoIvar varför ville du outa siare? Jag har sagt varför jag tycker det verkar dumt.

Röst: @LegoIvar
Kom ihåg att bolda rösten!
Ja, det kan vara dumt att outa siare. Men att rösta på mig för att vi har olika ståndpunkter i den frågan känns delvis onödigt. Om jag har förstått andra rätt är det inte bara jag som tycker att outa siare är bra. Dock är jag typ den minst erfarne här så min åsikt bör inte vägas särskillt högt.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Kom ihåg att bolda rösten!
Ja, det kan vara dumt att outa siare. Men att rösta på mig för att vi har olika ståndpunkter i den frågan känns delvis onödigt. Om jag har förstått andra rätt är det inte bara jag som tycker att outa siare är bra. Dock är jag typ den minst erfarne här så min åsikt bör inte vägas särskillt högt.
Rösterna verkar gå igenom ändå: https://werewolf.florin.nu/82082.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,029
God morgon, god middag och god kväll alla!

Försökt läsa ikapp nu på lunchen men inser att det kommer bli omöjligt att hinna så får dra någon analys innan kudden inatt.

Frågan om outning i ett vanligt varulspel är väl så dumt det kan bli. Ser inga fördelar med att för se MU & Co med mer info än nödvändigt.

Jag hade valt att vara en iskall MU och kört få ulvar när vi är så många utan powerroller för byn. Lättare att vara semiaktiv i en stor massa och dölja sin närvaro. Dock ska detta ställas mot att jag kommer lågflyga fredag tom söndag på grund av resa.

På onsdag är jag på jobbets nätverk och kan inte skriva på forumet så även då kommer jag ha låg närvaro under 06-20.

Sen är inte alla pingade så jag pingar samtliga (inklusive Vimes, exklusive mig själv)
@Anthrox
@Basenanji
@Sidd
@Impetigo
@Waterhouse
@BiobunkerVII
@RasmusL
@Octagonal
@Andersson
@Vimes ;)
@Skarpskytten
@Empiricus
@Konrad Konvalj
@Brynolf
@LegoIvar
@Hägerstrand
@HerrK

Skickar en väckarklocka extra till...

Röst: @Andersson
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Cool!

@Skarpskytten ! Så himla kul att du är med!

Om du hade makten och måste:
Ge mig två som ska dö och två som aldrig kan dö. Dvs du har två permaskydd och två dödsdomar.

Vem, varför?
Går ju att svara den på olika sätt. Just nu, i detta parti skulle jag skydda @Anthrox och @Basenanji , som varit aktiva och som jag tycker varit byboiga. (Jag har också ulvping på bägge för grälet i början, men tycker de överlag har spelat mycket mer grönt än rött). Och dö? Välj två som inte har postat.

Sett ur ett större perspektiv så håller jag @Impetigo och @Empiricus högt. Så om vi kan gröna dem hade de varit supert. Sen tycker jag @RasmusL :)-)) och @Sidd är svårlästa och kaosiga (även om du/ni har hållit er i skinnet än så länge). Så jag skulle kunna tänka mig att döda er för säkerhets skull ...

Men det är många duktiga här och många jag inte har koll på. @Konrad Konvalj tror jag t ex är farlig som ulv.
 
Top