[Luna City Blues] Realism och de venusianska djunglerna

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Förlåt om jag skräpar ned, men just detta fick mig att tänka "det här är vad djungeln vill få dig att tro innan den snärjer sig runt dig som en jägare redo att förtära sitt byte. En djungel som utvecklats bortom vad vi skådat på jorden. En djungel som blivit en top-predator som lurar in lyckligt ovetande i dess grönska för att låta dem förgås i dess djupa bladverk till dess att de blir till näring som tas upp genom dess rotsystem".

Nu är väl inte detta fokuset för just den världs beskrivning du söker att skapa i det här fallet. Men det var det som dök upp i mitt huvud när jag såg dina rader :gremsmile:
Nä, det där låter ju som ett spel jag redan skrivit =)

(Det sagt: skriver jag någonsin en Venusmodul så kommer jag att ha mycket svårt att inte inspireras åtminstone litegrann av typ Solaris och liknande)
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Lite sen på den här och jag har inte läst de tidigare diskutionerna så jag kanske repeterar vad andra har sagt:

Jag är av åsikten att det borde vara:
  • Humans did it. Nutiden var verkligen jättelänge sedan, och innan Fallet hade människan inte bara tänkande maskiner utan hade också rentav gudalika terraformningsteknologier. Någon av megakorporationerna var terraformningsexperter och fixade det helt enkelt. Det här är den variant Modiphius valde – man behåller de venusianska djunglerna i princip helt intakta, och förklarar utan att egentligen lägga till något som påverkar nutiden i MC. Det är ungefär vad de gjorde generellt med hela spelvärlden; MC 3rd ed är verkligen 2nd edition plus plus.
Djunglerna är klassiska, och att man har att mänskligheten gjorde det innan Mörkret kom visar på hur avancerade vi en gång var. En utveckling kan ju vara att terraformeringen fortfarande pågår eller relativt nyligen (typ 100 år sedan) blev klar, jag har dock ingen ide hur man ska representera en pågående terraformering samtidigt som man behåller de ångande djunglerna.

Om man vill behålla "dinosaurierna" som fanns i tidigare versioner så kan man rättfärdig dem genom att ha att de är skapade innan Mörkret kom som en "rolig grej", man ville ha dinosaurer på Venus och använde genteknologi på fåglar för att få fram djur som liknade dinosaurier - om man kör med det här o vill vara lite hårdare borde de man skapat nog alla vara tvåbeningar, och kanske ha näbb.

Alternativt så kan man ju köra att som en (oväntad?) effekt av terraformeringen, då stadiet då man planterar ut växter och djur, så har en hel del av växt och djurlivet muterat noterbart under vissa perioder, vilket har gjort att dinosaurie liknande djur har utvecklats fram.

Men som man egentigen inte förstår sig på.
Fast en del av det som gör MC till MC och särskiljer det från 40k är att mänskligheten förstår sin teknologi, de vet vad de gör och utveckling av nya prylar sker konstant. Problemet är med elektronisk teknologi, som den Mörka Symetrin kan korrumpera o ju mer avancerad desto lättare/mer kan den korrumperas. Det är en av grejerna som nämns i grundboken att alla megakorparna ska ha lager med ritningar på all den nu omöjliga teknologin (o exempel på dem m sladden utdragen) som de bara väntar på att kunna använda så fort man har besegrat Symmetrin/hittat ett sätt att avskärma elektroniken från den, det är varför ingen litar fult på Cybertronic eftersom de på något sätt kan använda den teknologi de andra inte kan utan att den verkar bli korrumperad o de berättar inte hur de gör det.

Då skulle man också kunna göra så att Brödraskapet förutom att vara de som hittade metoder för att besegra de tänkande maskinerna när de gick bärsärk, också generellt hittade sätt att byta ut tänkande maskiner mot människor – det känns inte helt o-MC med brödraskapare som kollas in i stora maskiner, tycker jag. Om inte annat om man betänker dess 40k-inspiration…
Tycker inte man ska ha människor ersättande tänkande maskiner i MC, av samma anledning som du verkar gilla iden men tvärt om, det blir mer 40k än MC. Däremot kan jag tänka mig, om man vill köra på att Brödraskapet är de som kontrollerar terraformeringsmaskinerna (om nu sådana kommer finna), att de har sätt att skydda maskineri från den Mörka Symmetrin och/eller göre exorcism på maskinerna, men det är bara en något tillfällig så Brödraskapet behöver ha mystiker som skyddar dessa maskiner konstant på plats (o kanske mässande) runt maskinerna för att de inte ska bli korrumperade.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
253
Att fixa Venus ska väl inte vara svårare att fixa Mars när mänskligheten väl når den punkten, men en sak som jag inte minns att jag sett något om i Mutant Chronicles är om megakorporationerna ändrade planetens lutning, rotation runt sin egen axel och rotation runt solen. Annars har Venus väldigt långa dagar och nätter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Djunglerna är klassiska, och att man har att mänskligheten gjorde det innan Mörkret kom visar på hur avancerade vi en gång var.
Mja, mjo, men frågan är exakt hur mäktiga vi var. Var det Federationen? Matreplikatorer och teleportation? Terraformning av Venus är… som jag förstår det, på en helt annan skala än t.ex. Mars.

Så som jag tänkt mig är ju mänskligheten pre-Mörkret fortfarande en kapitalistisk civilisation, på nivån att vi har AIs och antagligen motsv "cyberspace", pålitlig rymdfart och så vidare. Avancerat, men liksom inte… övermänskligt. Vi var så att säga inte gudalika.

Om man vill behålla "dinosaurierna" som fanns i tidigare versioner så kan man rättfärdig dem genom att ha att de är skapade innan Mörkret kom som en "rolig grej", man ville ha dinosaurer på Venus och använde genteknologi på fåglar för att få fram djur som liknade dinosaurier - om man kör med det här o vill vara lite hårdare borde de man skapat nog alla vara tvåbeningar, och kanske ha näbb.

Alternativt så kan man ju köra att som en (oväntad?) effekt av terraformeringen, då stadiet då man planterar ut växter och djur, så har en hel del av växt och djurlivet muterat noterbart under vissa perioder, vilket har gjort att dinosaurie liknande djur har utvecklats fram.
Jag minns inga dinosaurier och såg dem heller inte när jag läste Bauhausboken nu senast, men om de finns i någon senare bok (eller i RYMD) så tönker jag att de definitivt är en grej jag är OK med att "glömma bort".

Om nån därute vill skriva in dem i sitt MC, gör det, men jag kommer nog inte direkt anstränga mig för att få in dem.

Fast en del av det som gör MC till MC och särskiljer det från 40k är att mänskligheten förstår sin teknologi, de vet vad de gör och utveckling av nya prylar sker konstant. Problemet är med elektronisk teknologi, som den Mörka Symetrin kan korrumpera o ju mer avancerad desto lättare/mer kan den korrumperas. Det är en av grejerna som nämns i grundboken att alla megakorparna ska ha lager med ritningar på all den nu omöjliga teknologin (o exempel på dem m sladden utdragen) som de bara väntar på att kunna använda så fort man har besegrat Symmetrin/hittat ett sätt att avskärma elektroniken från den, det är varför ingen litar fult på Cybertronic eftersom de på något sätt kan använda den teknologi de andra inte kan utan att den verkar bli korrumperad o de berättar inte hur de gör det.
Fast inget av det motsägs ju av att man också har viss teknologi som man inte förstår, tänker jag. Jag tänker ju absolut att de där lagren med ritningar etc fortfarande finns.

Tycker inte man ska ha människor ersättande tänkande maskiner i MC, av samma anledning som du verkar gilla iden men tvärt om, det blir mer 40k än MC. Däremot kan jag tänka mig, om man vill köra på att Brödraskapet är de som kontrollerar terraformeringsmaskinerna (om nu sådana kommer finna), att de har sätt att skydda maskineri från den Mörka Symmetrin och/eller göre exorcism på maskinerna, men det är bara en något tillfällig så Brödraskapet behöver ha mystiker som skyddar dessa maskiner konstant på plats (o kanske mässande) runt maskinerna för att de inte ska bli korrumperade.
Jag gillar inte 40k, men jag tror att det är av andra anledningar… Jag gillar inte den uniforma "alla är groteskt superonda" eller för den delen rymd-fantasyraserna.

En sak jag heller inte gillar, i allmänhet, är… magi. I synnerhet religiös magi. Det här med "erorcism" och mässande… Visst, det finns kanske något spännande i att ha en i grunden fascistisk kyrka som samtidigt någonstans "har rätt", men för mig väger olustkänslorna nog över. Jag har aldrig riktigt gillar Ljuset, så som det presenterats i MC1/2 (jag har inte läst Modiphius' Brödraskapsbok ännu, men hittills av vad jag läst så verkar de inte gjort några superstora förändringar).

Just nu är ju min tanke kring Brödraskapet och Ljuset att de helt enkelt lyckats "tjuvkoppla" Legion-tech, och att t.ex. Inkvisitorerna är horribelt muterade makom sina masker.

Hur som helst, vi får se – inget är hugget i sten. Men jag är också helt beredd på att en del av mina lore-förändringar inte kommer att uppskattas av alla, men eftersom det mesta på hytan kommer att se liknande ut som tidigare så blir det nog inte jättesvårt för folk att ignorera mina "officiella sanningar" och fan-patcha in de gamla sanningarna i deras ställe.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
En sak jag heller inte gillar, i allmänhet, är… magi. I synnerhet religiös magi.
Varför då? Och är MC inte fel spel att arbeta med om man inte gillar magi.

Jag minns inga dinosaurier och såg dem heller inte när jag läste Bauhausboken nu senast, men om de finns i någon senare bok (eller i RYMD) så tönker jag att de definitivt är en grej jag är OK med att "glömma bort".
Tror de först dök upp i WarZone där Bauhaus hade raptor ryttare.

Mja, mjo, men frågan är exakt hur mäktiga vi var. Var det Federationen? Matreplikatorer och teleportation? Terraformning av Venus är… som jag förstår det, på en helt annan skala än t.ex. Mars.

Så som jag tänkt mig är ju mänskligheten pre-Mörkret fortfarande en kapitalistisk civilisation, på nivån att vi har AIs och antagligen motsv "cyberspace", pålitlig rymdfart och så vidare. Avancerat, men liksom inte… övermänskligt. Vi var så att säga inte gudalika.
Känns som du säger att det ena innebär det andra. Mänskligheten kanske hårdsatsade på terraformingsteknologi innan Mörkret kom. Sedan spelar ju inte hur avancerade vi var någon egentlig roll, det var för hundratals år sedan och teknologin är inte tillgänglig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Varför då? Och är MC inte fel spel att arbeta med om man inte gillar magi.
Det kanske beror på vad man tyckt varit lockande med spelet? För mig har magin inte varit speciellt central i det jag gillat med spelet.

Men det är också av tradition ett väldigt spretigt spel. Det finns till exempel många som inte riktigt tycker att det är MC om man inte har med en massa strid och vapentabeller också. Den kategorin kommer nog också att bli lite besvikna på Luna City Blues.

Jag försöker mest vara tydlig med att det här absolut inte är "Mutant Chronicles 4th edition", utan just "Luna City Blues". Inte mer av samma, utan en annan variant, ett annat lite annorlunda perspektiv på samma grund-IP så att säga.

Tror de först dök upp i WarZone där Bauhaus hade raptor ryttare.
Ah, det är möjligt. Jag har aldrig riktigt engagerat mig i Warzone.

Känns som du säger att det ena innebär det andra. Mänskligheten kanske hårdsatsade på terraformingsteknologi innan Mörkret kom. Sedan spelar ju inte hur avancerade vi var någon egentlig roll, det var för hundratals år sedan och teknologin är inte tillgänglig.
I Luna City Blues kommer det inte att vara hundratals år sedan, utan bara kanske en generation eller två.

Och jo, det spelar roll, eftersom det vi har i spelets nu ju är beroende av vad vi hade i spelets . För mig är det en del av MCs charm; att det man möter inte är nyproducerat utan att man lever i en liksom retrofittad framtid; allt från innan är kvar, men man har fått byta ut datorerna mot annat, stoppa in rörpost och montera in nya motorer i tåg etc. Man har fått bygga upp efter katastrofen, men katastrofen rensade inte totalt utan det vi byggt, har byggts ovanpå och omkring resterna av det gamla.

Och MCs "nu" är trots allt inte superlångt från vår moderna tid, vare sig teknologiskt eller kulturellt. Framför allt det senare. Och för mig antyder det att vi egentligen heller inte nått riktigt så långt att vi kunde förvandla solsystemets värsta helveteshål och allra svåraste terraformningsmål till en prunkande djungel hur som helst.


Men som sagt, jag accepterar att min vision av Chronicles inte passar alla.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Så tanken är att kollapsen av elprylar är typ 25 år bort. Så att alla vuxna minns och har sparat massa flashiga grejer i garderoben?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Så tanken är att kollapsen av elprylar är typ 25 år bort. Så att alla vuxna minns och har sparat massa flashiga grejer i garderoben?
Om den allmänna upplevelsen är att flashiga elprylar när som helst kan vakna och vilja mörda dig så tror jag att det finns ganska få av dem i garderoben. Jag tänker mig Fallet som en ganska ordentligt traumatisk grej.

Men visst, en och annan kanske det finns.

Exakta år har jag inte bestämt. Jag har tänkt att Fallet pågår under några år också, men jag tänker att jag vill att framför allt äldre (säg 50/60+) faktiskt minns Fallet och den kaotiska perioden av återuppbyggnad (som jag också tänker mig tog ganska lång tid). Säg att saker funkat "ganska okej" de senaste 25 åren, och att de föregående 10-20 var cleanup/återuppbyggnad och så kanske 2-5 år av själva Fallet innan dess. Något sådant (Och nu tänker jag bara högt, har inte satt siffror ens i tanken tidigare)

(Och ingen vet vad Fallet berodde på, i min nuvarande skiss. Legionen är inte allmängods.)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Det är ju superbra. Jag gillar att legionen inte allmänt. Att mörkret är lite luddigt som kyrkan pratar om.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Det kanske beror på vad man tyckt varit lockande med spelet? För mig har magin inte varit speciellt central i det jag gillat med spelet.

Men det är också av tradition ett väldigt spretigt spel. Det finns till exempel många som inte riktigt tycker att det är MC om man inte har med en massa strid och vapentabeller också. Den kategorin kommer nog också att bli lite besvikna på Luna City Blues.

Jag försöker mest vara tydlig med att det här absolut inte är "Mutant Chronicles 4th edition", utan just "Luna City Blues". Inte mer av samma, utan en annan variant, ett annat lite annorlunda perspektiv på samma grund-IP så att säga.
Det här tror jag är lite olika saker. Att MC inte behöver vara strid och skyttegravar är en sak, men jag tror det finns en gräns för hur "hård sci-fi" man kan göra "Techno-fantasy rollspelet" och ändå bevara dess kärna. För TBH MC är inte hårt, det är aladåb i gelébyxor.

Det är lite samma som att det skulle vara konstigt om man gav den Hyboriska Tidsåldern HârnWorld-behandlingen eller körde superhjälteupplägg i Tolkiens 3:e Tidsålder.

OK, det kanske blir awesome. Men man kan förstå varför folk reagerar :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Det här tror jag är lite olika saker. Att MC inte behöver vara strid och skyttegravar är en sak, men jag tror det finns en gräns för hur "hård sci-fi" man kan göra "Techno-fantasy rollspelet" och ändå bevara dess kärna. För TBH MC är inte hårt, det är aladåb i gelébyxor.

Det är lite samma som att det skulle vara konstigt om man gav den Hyboriska Tidsåldern HârnWorld-behandlingen eller körde superhjälteupplägg i Tolkiens 3:e Tidsålder.

OK, det kanske blir awesome. Men man kan förstå varför folk reagerar :)
Jag håller nog inte med om hur hårt/löst MC är. För mig var det aldrig speciellt mycket fantasy. Fantasyelementen är för mig ungefär som striderna – något en del grupper fokuserade på men som egentligen inte var centralt.

Men som sagt, jag är helt med på att grupper som fokuserade annorlunda än vad min gjorde back in the day antagligen kommer att Ha Åsikter™ om det jag skapar. Det är också som sagt därför jag försöker vara tydlig med att det här absolut inte är "4th edition" och att man inte ska se det som "nya kanoniska MC". Det här är en variant, inget annat. Se det som ett alternativt universum, passar väl bra i dessa multiverse-tider… =)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Men som sagt, jag accepterar att min vision av Chronicles inte passar alla.
Det låter som om du har många avstämningar att göra framöver med licensägaren. Att jobba med licenser innebär man blir en kugge i en stor varumärkesmaskin, och det kommer ofta med många krav och begränsningar. Du får ju tex inte förstöra upparbetade saninngar i varumärkets essens utan att få godkännande först.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Det kanske beror på vad man tyckt varit lockande med spelet? För mig har magin inte varit speciellt central i det jag gillat med spelet.

Men det är också av tradition ett väldigt spretigt spel. Det finns till exempel många som inte riktigt tycker att det är MC om man inte har med en massa strid och vapentabeller också. Den kategorin kommer nog också att bli lite besvikna på Luna City Blues.

Jag försöker mest vara tydlig med att det här absolut inte är "Mutant Chronicles 4th edition", utan just "Luna City Blues". Inte mer av samma, utan en annan variant, ett annat lite annorlunda perspektiv på samma grund-IP så att säga.
Känns inte som jag fick svar på min fråga rörande varför du inte gillar magi här.


I Luna City Blues kommer det inte att vara hundratals år sedan, utan bara kanske en generation eller två.

Och jo, det spelar roll, eftersom det vi har i spelets nu ju är beroende av vad vi hade i spelets . För mig är det en del av MCs charm; att det man möter inte är nyproducerat utan att man lever i en liksom retrofittad framtid; allt från innan är kvar, men man har fått byta ut datorerna mot annat, stoppa in rörpost och montera in nya motorer i tåg etc. Man har fått bygga upp efter katastrofen, men katastrofen rensade inte totalt utan det vi byggt, har byggts ovanpå och omkring resterna av det gamla.

Och MCs "nu" är trots allt inte superlångt från vår moderna tid, vare sig teknologiskt eller kulturellt. Framför allt det senare. Och för mig antyder det att vi egentligen heller inte nått riktigt så långt att vi kunde förvandla solsystemets värsta helveteshål och allra svåraste terraformningsmål till en prunkande djungel hur som helst.
Är inte det mer Mutant R*Y*M*D, som ju är under ett första(?) krig mot Mörkret?

I MC så skedde ju det första kriget mot Mörkret för länge sedan, då man lyckades besegra det för första gången och stänga det ute med Brödraskapets hjälp, även om man inte lyckades få undan korruptionen av maskinerna, och det nuvarande kriget startade när korparna i sin girighet ignorerade/glömde bort att undvika visa saker och släppte lös Mörkret igen.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Jag håller nog inte med om hur hårt/löst MC är. För mig var det aldrig speciellt mycket fantasy. Fantasyelementen är för mig ungefär som striderna – något en del grupper fokuserade på men som egentligen inte var centralt.
You do you, men... ;)

Mutant_Chronicles_-_Forsta_Utgavan_Gothmog_0000.jpg


Techno-fantasy. Det är nog min nya favoritgenre :heart:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,462
Location
Helsingborg
Det kanske beror på vad man tyckt varit lockande med spelet? För mig har magin inte varit speciellt central i det jag gillat med spelet.
Jag håller med. Magin finns i mitt MC mest för mystik, men egentligen känns det som ett lager ovanpå den sfär som rollpersonerna rör sig i. Hade hellre sett magi med hjälp av teknik, vilket jag känner att du går mot.

Sedan tycker jag att det bör vara en ny version med varje version. Jag kan förstå om det är slutsålt och man passar på att uppdatera saker, men när det är helt nya skapare tycker jag det bör vara nya tag, annars kan man ju bara spela med gamla versionen.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Det kan ju variera vad man lägger in i begreppet magi, och håller med om att gammaldags besvärjelsekonst inte grokkar med MC (lite som vissa reagerar på häxor i Star Wars). Däremot så känns som att det övernaturligas närvaro - vare sig det är den Mörka Symmetrin eller Konsten - är en av grundpremisserna i MC.

Övernaturliga inslag kan förstås med fördel vara pseudovetenskapliga. Lite som the Upside Down i Stranger Things. Eller förklarade genom aktörer som Kult eller Hellblazer. Här finns rätt mycket att välja mellan.

Och jag håller helt med om att det inte finns något skäl att dra en skarp gräns mellan det övernaturliga och teknik. Särskilt i MC där det är canon att den mörka symmetrin påverkade den digitala världen. Men där tror jag snarare att det är Legionen teknik som förklaras av sitt övernaturliga ursprung, än att mörka symmetrins effekter skulle vara teknologiskt skapade.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
I MC så skedde ju det första kriget mot Mörkret för länge sedan, då man lyckades besegra det för första gången och stänga det ute med Brödraskapets hjälp, även om man inte lyckades få undan korruptionen av maskinerna, och det nuvarande kriget startade när korparna i sin girighet ignorerade/glömde bort att undvika visa saker och släppte lös Mörkret igen.
I senaste utgåvan så finns tre olika spelbara åldrar, typ före, under, respektive efterr Mörkret. Så det som du säger stämmer för den första utgåvan, men är mycket luddigare i senare utgåvor. Givet vilken era man spelar under skiljer sig spelupplevelsen mycket. (Personligen tycker jag nog att introduktionen av eror gjorde spelet som helhet sämre.)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Det här tror jag är lite olika saker. Att MC inte behöver vara strid och skyttegravar är en sak, men jag tror det finns en gräns för hur "hård sci-fi" man kan göra "Techno-fantasy rollspelet" och ändå bevara dess kärna. För TBH MC är inte hårt, det är aladåb i gelébyxor
Ja. Om MC:s solsystem plötsligt är hård sf är det ett helt annat solsystem i lånta axelskydd bara.
 
Top