Luke Crane Skapar Kickstaterdrama

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Ponera att Luke Crane inte har koll på det, eller inte håller med om det? Man måste väl fan kunna ge ut en rollspelsbok utan att vilja bli inblandad i alla jävla Twitter-intriger?

Jag kan inte se att Luke Crane har en moralisk skyldighet att informera om Koebels medverkan. Det är snarare de som tar anstöt av Koebel, som själva bör ansvara för att undvika honom.

På samma vis - om jag håller en fest bjuder jag alla jag har lust med. Gäster som av någon anledning hatar varandra får minsann själva ansvara för att kolla upp om personen de inte står ut med är bjuden eller ska komma, och sen får de göra vad de vill med den informationen.
Jag upplever att det är väldigt många långsökta eller direkt felaktiga grejer som framförs här i tråden.
  • “Crane har tagit åt sig, lyssnat och visat ånger.” Nope.
  • “Kreatörerna drog sig ur på grund av trakasserier.” Nej, verkar inte finnas något som talar för det.
  • “Crane kanske inte hade någon aning om Koebel.” Luke Crane är Head of Community på Kickstarter. Luke Cranes förlag ger ut Dungeon World. Är det verkligen rimligt att tänka att han inte har någon aning om en av hobbyns större samtida skandaler, som kretsar kring en av hans bekanta?
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
413
Location
Linköping, Sverige
...

På samma vis - om jag håller en fest bjuder jag alla jag har lust med. Gäster som av någon anledning hatar varandra får minsann själva ansvara för att kolla upp om personen de inte står ut med är bjuden eller ska komma, och sen får de göra vad de vill med den informationen. Jag har noll lust att bli inblandad i deras intriger. Jag har absolut ingen moralisk skyldighet att hålla reda på vem som bråkar med vem, och det har därmed inte Luke Crane heller.
Nja. Om du vet att två (eller flera) av dina gäster hatar varandra och du bjuder dem utan att tala om att deras ärkefiender också är bjudna skulle jag säga att du mest vill ha festen som ursäkt för att bli underhållen av det förväntade dramat. Det är den som håller i festen som har ansvar för att det blir en trevlig fest. Den som bjuder in vet vem som är bjuden, det kan inte gästerna veta, det är inte så fester fungerar.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Dessutom ljög han om det här med trakasserierna.
Det vet vi inte. Det finns en del saker som jag tycker Crane kunde hanterat bättre, bland annat tydlighet. Men vi vet alltså inte om det förekom trakasserier eller inte. Jag har inte själv sett några sådana, jag hänger väldigt sällan på Twitter, men jag har sett personer uppmana andra att sluta eller att inte börja trakassera spelskapare som var tilltänkta som deltagare, och det indikerar för mig att något kokade på Twitter.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Det vet vi inte. Det finns en del saker som jag tycker Crane kunde hanterat bättre, bland annat tydlighet. Men vi vet alltså inte om det förekom trakasserier eller inte. Jag har inte själv sett några sådana, jag hänger väldigt sällan på Twitter, men jag har sett personer uppmana andra att sluta eller att inte börja trakassera spelskapare som var tilltänkta som deltagare, och det indikerar för mig att något kokade på Twitter.
Med tanke på hur internet och särskilt Twitter fungerar vore det osannolikt om det inte har skett någon form av trakasserier…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Man måste väl fan kunna ge ut en rollspelsbok utan att vilja bli inblandad i alla jävla Twitter-intriger?
Jag vill bara tillägga att jag inte tycker att det är rimligt att vifta bort Koebel-grejen som "jävla Twitter-intriger". Det han gjorde var creepy skit och man behöver inte hänga en enda sekund på Twitter för att känna till det.

Tycker jag att man bör kolla upp folk man jobbar med? Göra en snabb googlesökning för att se om den där Varg Vikernes som just erbjudit sig att skriva ett äventyr till ens rollspel är en rimlig samarbetspartner – nån man är bekväm med att ge pengar?

Ja. Ja, det tycker jag.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
För det är ju det det här handlar om. "Cancel culture" är inte en grej – det är bara helt vanlig traditionell bojkott av saker man inte gillar, och det måste någonstans folk få göra.
Forskare verkar ta begreppet på allvar iallafall, även om inte du gör det.

Du kan ju tex fråga Jonas F Ludvigsson, corona-forskaren som nyligen blev cancellad av ett hatdrev, eller, ett mer textbook och än mer bekymrande fall, filosofen som Anna Akana tar upp i sin nya video om cancel culture.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Om vi nu skall spela vampirelive i djupet på konspirationerna ...

Ponera att jag hade hoppat på projektet med Edgy McLord.
Hela soppan exploderar på social media.
???
Jag hoppar av, allt är frid och fröjd.

Kort därefter kommer drev #2. Vilka blev trakasserade till att hoppa av, och vilka har sin moraliska kompass kalibrerad med mobben?

Om jag fick frågan "Hoppade du av självmant eller blev du tvingad?"

...

Oavsett vad som hände under ???-steget ovan så är det enda rimliga svaret "Jag hoppade av självmant direkt när jag fick höra att Edgy var med."
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag vill bara tillägga att jag inte tycker att det är rimligt att vifta bort Koebel-grejen som "jävla Twitter-intriger". Det han gjorde var creepy skit och man behöver inte hänga en enda sekund på Twitter för att känna till det.

Tycker jag att man bör kolla upp folk man jobbar med? Göra en snabb googlesökning för att se om den där Varg Vikernes som just erbjudit sig att skriva ett äventyr till ens rollspel är en rimlig samarbetspartner – nån man är bekväm med att ge pengar?

Ja. Ja, det tycker jag.
Jag håller inte tvunget med om att det han gjort var creepy skit. Vittnesmålen mot honom från Reddit, om de stämmer, sure, men rolllspelssessionen, som jag får intrycket är den primära orsaken till folks avsky? Herregud, det var en rollspelsession, det var pinsamt och klumpigt och puckat, och en ursäkt till de som tog illa vid sig var givetvis befogad, men det var inget som borde kosta en ens karriär. Det är för tusan ett thought crime nästan. Jag har både spelat och spellett långt värre grejer - men förvisso haft bättre koll på att alla inblandade var ok med det.
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
MODERERING

Lämna den fördjupade diskussionen om "cancel culture". Den är tangentiellt relaterad till Lucke Crane och hans Kickstarterdrama, men ska stanna vid att vara tangentiell.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag upplever att det är väldigt många långsökta eller direkt felaktiga grejer som framförs här i tråden.
  • “Crane har tagit åt sig, lyssnat och visat ånger.” Nope.
  • “Kreatörerna drog sig ur på grund av trakasserier.” Nej, verkar inte finnas något som talar för det.
  • “Crane kanske inte hade någon aning om Koebel.” Luke Crane är Head of Community på Kickstarter. Luke Cranes förlag ger ut Dungeon World. Är det verkligen rimligt att tänka att han inte har någon aning om en av hobbyns större samtida skandaler, som kretsar kring en av hans bekanta?
Fast jag har inte egentligen påstått något av det där.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Fast jag har inte egentligen påstått något av det där.
Då misstolkade jag dig (och eventuellt även andra som har gjort uttalandena). Det var inte min avsikt att lägga ord i någons mun och jag ber om ursäkt för det.

I vilket fall, jag tycker inte att Adam Koebel ska vara portad från på livstid och inte att Luke Crane ska vara det heller. Jag tycker inte att det som de har gjort är oförlåtligt. Jag tycker verkligen inte att de förtjänar hot om våld för vad de har gjort (vilket tydligen har hänt).

Personligen kommer jag bara inte uttrycka mitt stöd för dem eller betala dem förrän de har gett något förtroendeingivande uttalande som uppvisar att de har växt lite som människor.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jag håller inte tvunget med om att det han gjort var creepy skit. Vittnesmålen mot honom från Reddit, om de stämmer, sure, men rolllspelssessionen, som jag får intrycket är den primära orsaken till folks avsky? Herregud, det var en rollspelsession, det var pinsamt och klumpigt och puckat, och en ursäkt till de som tog illa vid sig var givetvis befogad, men det var inget som borde kosta en ens karriär. Det är för tusan ett thought crime nästan. Jag har både spelat och spellett långt värre grejer - men förvisso haft bättre koll på att alla inblandade var ok med det.
Det som blir problemet här är väl att situationen för rollspelskreatörer är så oerhört prekär -- det blir väldigt mycket allt eller inget. Problemet ligger väl också i hur saker distribueras och hur folk anställs. Jag tycker ju i teorin att även faktiskt dömda brottslingar ska få nå ut med saker de gör, men däremot kan man ju inte tvinga någon att distribuera saker eller anställa dem.

Det jag väl tycker är det som faktiskt bör granskas är om Crane betett sig oprofessionellt i sin roll som rollspelsansvarig på Kickstarter, till exempel genom att otillbörligt gynna sitt eget projekt och sedan sopa igen spåren när det gått på röven. Det är ju inte någon åsiktsfråga, utan också något som har faktisk relevans för spelskapare som vill använda Kickstarter och då kan ha skäl att ifrågasätta hur det sköts.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Du kan ju tex fråga Jonas F Ludvigsson, corona-forskaren som nyligen blev cancellad av ett hatdrev
Du menar han som slutade som forskare efter att ha fått en massa trakasserier? Jag förstår inte på vilket sätt det skulle vara kopplat till bojkotter eller behöva ett nymodigt ord. Trakasserier mot forskare, journalister och andras har alltid varit en grej. "Cancel culture" som begrepp beskriver ingenting nytt, det tillför ingenting utom ett enkelt sätt att kunna säga att bojkott som metod är fel utan att behöva använda de orden.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Du menar han som slutade som forskare efter att ha fått en massa trakasserier? Jag förstår inte på vilket sätt det skulle vara kopplat till bojkotter eller behöva ett nymodigt ord. Trakasserier mot forskare, journalister och andras har alltid varit en grej. "Cancel culture" som begrepp beskriver ingenting nytt, det tillför ingenting utom ett enkelt sätt att kunna säga att bojkott som metod är fel utan att behöva använda de orden.
Jag är trött på att skriva röd text. Du ignorerade min röda text.

Så jag trådbannar dig.

/Magnus
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Men är det verkligen praxis i branschen att berätta för alla skribenter vilka alla andra som är delaktiga i produktionen är? Det har jag aldrig upplevt. Flera frilansjobb jag har haft för flera olika rollspelsföretag har skett utan att jag getts någon insyn i vilka andra som har sitt namn i boken, och jag upplevde inget märkligt med det. Så vad exakt är det Crane gjort som är så bedrägligt?
Nej, det är inte praxis. Frilansare kan komma och gå under ett projekt, hoppa av pga diverse skäl och få ersättare, och så vidare.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Det vet vi inte. Det finns en del saker som jag tycker Crane kunde hanterat bättre, bland annat tydlighet. Men vi vet alltså inte om det förekom trakasserier eller inte.
Ja, det här är en viktig poäng. Vet inte om det har särskilt stor inverkan på siutationen som helhet, men om jag förstått det rätt var det runt 22 personer involverade, utöver Luke och Adam. Och vi har hört från typ tre av dem att de inte blev trakasserade?

Och det är full möjligt att någon som blev trakasserad inte vill prata om det, i vart fall inte öppet. Antingen för att de tyckte det var för obehagligt, eller för att de inte vill framstå som att de gnäller, eller för att de vill undvika att framstå som att de försvarar Crane genom att motbevisa en av anklagelserna mot honom.

Det tycks trots allt vara ett återkommande tema för trakasserier i olika former att det kan ta emot att berätta om dem, och att upprepade gånger säga till såna personer att det inte förekom några trakasserier får dem ju knappast att må bättre över det hela. I synnerhet som det finns så många sätt att trakasera folk utöver öppna twittermeddelanden.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Ja, det här är en viktig poäng. Vet inte om det har särskilt stor inverkan på siutationen som helhet, men om jag förstått det rätt var det runt 22 personer involverade, utöver Luke och Adam. Och vi har hört från typ tre av dem att de inte blev trakasserade?

Och det är full möjligt att någon som blev trakasserad inte vill prata om det, i vart fall inte öppet. Antingen för att de tyckte det var för obehagligt, eller för att de inte vill framstå som att de gnäller, eller för att de vill undvika att framstå som att de försvarar Crane genom att motbevisa en av anklagelserna mot honom.

Det tycks trots allt vara ett återkommande tema för trakasserier i olika former att det kan ta emot att berätta om dem, och att upprepade gånger säga till såna personer att det inte förekom några trakasserier får dem ju knappast att må bättre över det hela. I synnerhet som det finns så många sätt att trakasera folk utöver öppna twittermeddelanden.
Oavsett tänker jag att projektet hade andra problem också – det var inte enbart eventuella trakasserier som gjorde att det blev dumt. :) Och det hade kunnat vara smakfullt av Crane att vidkänna det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Oavsett tänker jag att projektet hade andra problem också – det var inte enbart eventuella trakasserier som gjorde att det blev dumt. :) Och det hade kunnat vara smakfullt av Crane att vidkänna det.
Ja, som jag skrev vet jag inte om det har någon inverkan på situationen som helhet. Att Crane ansträngt sig för att försöka mörka Koebels medverkan känns uppenbart och borde vara det största problemet i den här historian (well, näst efter att han bestämde sig för att ha med Koebel alls).

Och att flera av de tänkta medverkarna backat ut på grund av Koebel, inte på grund av arga fans, torde vara talande nog. Utan att man behöver uttala sig om vad som hänt med övriga deltagare.
 
Top