Nekromanti Logotyper - BW leker i inkscape

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Ni kanske har sett att jag slängde upp ett förslag på en serie logotyper i tråden om en layoutgrupp. Nu har jag jobbat på att vektorisera de där, med några små förändringar.

Jag tar gärna emot åsikter och feedback. Tycker ni att vi ska byta logga? Kan man ha flera loggor? Har jag tänkt rätt designmässigt?






Ni får gärna kolla på poster-förslaget jag la upp här också. Där använder jag loggan på ytterligare ett annat sätt. Har föreningen fler arrangemang som skulle vilja ha en logga?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tja, det är ju svårt för folk som inte kan något märkvärdigt om dylika ting att uttala sig. Jag ställer mig mest frågande till avstånd och sådana saker så att det inte blir för kluddrigt. Balans, helt enkelt. Annars verkar du ju ha stiliga grundidéer, helt klart.

Dantes standardtips för vetgiriga brukar vara Typografisk handbok av Christer Hellmark. Sedan så har du ju »Liten typografiskola» av Store D själv, här.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det känns som om www.rollspel.nu är bredare än FÖRENINGEN WRNU. Det bör fixas. Så att de optiskt ser lika breda ut, inte bara matematiskt. (fast nu tror jag även u i .nu sticker ut något åt höger)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
  • Varför valde du just de två typsnitten?
  • Varför gjorde du raderna lika långa?
  • Varför gjorde du den övre raden så tät och den undre så gles?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Arfert said:
Det känns som om www.rollspel.nu är bredare än FÖRENINGEN WRNU. Det bör fixas. Så att de optiskt ser lika breda ut, inte bara matematiskt. (fast nu tror jag även u i .nu sticker ut något åt höger)
Det är sant, de är matematiskt lika breda. Jag har också noterat att det får .nu att se ut som om det sticker ut lite, eftersom det går ut lika långt som serifen i U i WRNU. Ska pillra lite med det.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
  • Varför valde du just de två typsnitten?
  • Varför gjorde du raderna lika långa?
  • Varför gjorde du den övre raden så tät och den undre så gles?
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Björn Wärmedal said:
Ni kanske har sett att jag slängde upp ett förslag på en serie logotyper i tråden om en layoutgrupp. Nu har jag jobbat på att vektorisera de där, med några små förändringar.

Ni får gärna kolla på poster-förslaget jag la upp här också. Där använder jag loggan på ytterligare ett annat sätt. Har föreningen fler arrangemang som skulle vilja ha en logga?
Jag tycker att både loggan/loggorna samt affischen är snygga, och att de fyller sitt syfte jättebra. Mycket kudos för att du tagit itu med detta!
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Arfert said:
Tror du det skulle vara snyggare om undre raden var kortare? Centrerad i så fall?
Ja.
Typ nåt sånt här?

Edit: ska nog tillägga att jag inte vet själv vad jag tycker om den här. Nu upplever jag att de två raderna inte lika uppenbart hör till samma bild, på något sätt. Fast det kan ha minst lika mycket att göra med valet av typsnitt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Björn Wärmedal said:
Arfert said:
Tror du det skulle vara snyggare om undre raden var kortare? Centrerad i så fall?
Ja.
Typ nåt sånt här?

Edit: ska nog tillägga att jag inte vet själv vad jag tycker om den här. Nu upplever jag att de två raderna inte lika uppenbart hör till samma bild, på något sätt. Fast det kan ha minst lika mycket att göra med valet av typsnitt.
Jag tycker helt klart att den tidigare var snyggare. Det där ser ut som, om du ursäktar, ett amatörjobb gjort i Word.

Å andra sidan är jag svag för spärrad text i loggor och liknande... (om jag nu använder rätt term).
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
Jag ville bara få dig att fundera över varför du gjort de val du gjorde.

Och i stället för att ha synpunkter på loggan presenterar jag en snabbkurs i kontraster:

Det finns i princip fyra olika sätt att skapa kontrast mellan två textrader – storlekskontrast, färgkontrast, styrkekontrast och formkontrast. Jag har gjort en liten bild för att illustrera.



Som ni ser längst ner i bilden går det alldeles utmärkt att använda samtliga fyra sätt på en och samma gång (men oftast räcker det utmärkt med ett eller två).

När man använder sig av kontrastverkan bör man ta i ordentligt, annars kan man lika gärna låta bli. Se den dolda bilden nedan.



Ni ser? Inte ens när jag använder alla fyra sätten blir det någon vidare kontrast.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Nu har jag funderat och testat runt lite med kontraster. Vad tycker folket om det här?


Jag har funderat över färger en del, men jag är själv förtjust i logotyper som fungerar bra i svartvitt.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Den fungerar absolut!

Jag skulle vilja ha ett grafiskt element dock. Se på Sverok eller Studiefrämjandet. En logga som primärt är i färg men som fungerar som svart-vit och/eller inverterat vore det bästa.

Föreningen WRNU är en ganska lång teckenrad, så något långsmalt ovanför kanske vore bra. Köra på Sveroks stil litegrann och ha tre-fyra stilistiska tärningar kanske?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Jag tycker helt klart svartvitt är det man ska satsa på! Färger kan se snyggt ut, men helt plötsligt måste du ha en färgskrivare för att få full effekt. Satsar man på svartvitt från början så är det mycket enklare att använda loggan så som den ska vara.

Om jag tittar på det här senaste exemplet tror jag att jag skulle föredra om du högerjusterade den undre raden istället. Då skulle det se mer avsiktligt ut, just nu ser det nästan ut som att du råkat ange fel storlek av misstag.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Vad sägs om det här då? Jag ville få med litegrann av den gamla loggan, med en röd tärning och gul bakgrund, men min förmåga och fantasi är lite begränsad.

Vill man skriva ut svartvitt så kan man ju köra utan bilden bakom, helt enkelt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Björn Wärmedal said:
Vad sägs om det här då? Jag ville få med litegrann av den gamla loggan, med en röd tärning och gul bakgrund, men min förmåga och fantasi är lite begränsad.

Vill man skriva ut svartvitt så kan man ju köra utan bilden bakom, helt enkelt.
Jag gillar! ... Fast av någon anledningen så sitter jag och tror att du är Krille och att loggan tillhör något av hans spel. ... :gremconfused:

But WHY?! Teckensnittet? :gremcrazy:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
solvebring said:
Fast av någon anledningen så sitter jag och tror att du är Krille och att loggan tillhör något av hans spel. ... :gremconfused:

But WHY?! Teckensnittet? :gremcrazy:
Tycker det påminner en hel del om färgskalan på omslaget till Andra imperiet.
 
Top