Linux - hur funkar det?

Jo, en fråga relaterat till det här med hårddiskspartitioner.

Alltså, som ni säger så kan ju Linux redan läsa de flesta filsystem i vart fall alla som Windows kan läsa.

Om jag har en Windows partition och en Linux partition, och Linux kan läsa det filsystemet som Windowspartitionen använder.
Är det inte bara så då att jag från Linux ändå liksom kan komma in i och rota runt bland alla Windows filer ändå?

Så mm jag exempelvis skulle jobba i ett Vault i Obsidian med text som jag sen också behöver komma åt från Windows, är det inte bara att jag i Linux går in i den mapp där jag redan har mina Vaults i Windows och öppnar dem med Obsidian i Linux. Eller om jag skall exportera en bild från Krita för att sen lägga in den i en design i Affinity från Windows, kan jag inte bara direkt gå in i projektmappen från Linux och lägga den där och sedan bara öppna den från samma ställe i Windows?

Eller har jag snurrat till det nu?
Kan jag se och peta på filerna i min del av hårddisken som liksom är Windows-delen, eftersom ju Linux skall kunna läsa det filsystemet?

Ja, det kan du. Två potentiella hakar:

* Du kan inte kryptera Windows-disken. Då kan bara den specifika windowsinstallationen läsa den.
* Om filerna på något sätt relaterar till andra filer med absoluta sökvägar, så kan det krångla. Det ska inte vara något problem i något av dina exempel. Jag kan inte på rak arm komma på något exempel idag, men teoretiskt kan det ske.

Just Obsidian delar jag mellan Windows och Linux utan problem nu. Bilder är ju bara bilder, inga problem där. Osv.

Är det där installationsmediat du bootat från? Man brukar ofta kunna få en verifikationshash som räknas ut från datat, och om den diffar det minsta har du fått nåt fel. Oftast att nätet blippat under nedladdning. Bara att ladda ner igen.

Är det där installationsmediat du bootat från? Man brukar ofta kunna få en verifikationshash som räknas ut från datat, och om den diffar det minsta har du fått nåt fel. Oftast att nätet blippat under nedladdning. Bara att ladda ner igen.
Exakt. Var bara glad att du fick reda på det nu, och inte genom något konstigt odiagnosticerbart fel ett halvår senare. :)

Vill bara tillägga att jag fått det där på en dålig USB-sticka också. SD-kort i USB-läsare, och tydligen hade Jula fått in en hel batch SanDisk-kort som var fejk. De frågade inte ens vad problemet var när jag kom till kundservice, jag bara plockade upp kortet ur fickan och han frågade om jag ville ha ett nytt eller pengarna tillbaka...

Exakt. Var bara glad att du fick reda på det nu, och inte genom något konstigt odiagnosticerbart fel ett halvår senare. :)

Vill bara tillägga att jag fått det där på en dålig USB-sticka också. SD-kort i USB-läsare, och tydligen hade Jula fått in en hel batch SanDisk-kort som var fejk. De frågade inte ens vad problemet var när jag kom till kundservice, jag bara plockade upp kortet ur fickan och han frågade om jag ville ha ett nytt eller pengarna tillbaka...
Kundservice när den är som bäst. Inga frågor, inget man behöver förklara, bara ren och skär kundservice. 👏 👏

Vad rekomenderar ni för webläsare till linux. Firefox följde med i någon låst version och jag installerade Chrome med mitt Google konto för att enbart använda till Google tjänster tills vidare.

Jag kör Vivaldi, bara för att jag kör den överallt annars.

Jag skulle säga: Fortsätt med den du gillar.

Jag tänker att webbläsarvalet väl ser typ likadant ut som till Windows… Utom att man väl inte har Edge som ett alternativ, då.

Jag upplever att Firefox funkar bra till googles tjänster. Jag använder googlegrejer dagligen men enda gången jag behöver starta Chrome är när jag behöver ett specifikt plugin som vi använder på jobbet. (Faktum är att jag haft mer problem med chrome+google än med firefox+google: När jag använder chrome och ska ladda upp youtubefilmer, så är listan med mina spellistor som kan kan lägga till filmen i… tom. Eller, den är lika lång som den ska vara, men texten är liksom osynlig).

Jag kör Vivaldi, bara för att jag kör den överallt annars.

Jag skulle säga: Fortsätt med den du gillar.

Precis.

Jag tycker Mozillas styrelse beter sig som idioter och har slutat med Firefox av den anledningen, men kör det du är van vid!

Tack, en grej med mitt linux provande är att bryta vanor och åtminstone ta ett halvt steg ifrån Microsoft och Google. Svårt att undvika google när man har så.mycket där redanm tänkte ha en ai fri webbläsare med annan sökmotor och en med Google inlog och där jag använder ai när jag vill använda det.

Ok, jag har stött på patrull (såklart).

Jag har en 1TB SSD som jag gärna vill kunna använda, men även fast den har 700gb+ ledigt så lägger Windows beslag på ca 900gb och säger att jag bara får låna 100gb för en partition jag kan lägga Fedora på, resten skall Windows bestämma över.

Det tips jag fått via youtube-videos och på Fedora-Linux Discordens hjälpkanal är att deaktiva Windows page-file och stänga av "Disk protection" och annat som känns jävligt shady.

Känslan just nu är att Windows verkligen avsiktligt vill sätta käppar i hjulet för att installera Linux.

Någon som har några tips eller tankar kring detta?

Edit:

Jag gav upp. Jag får börja med att installera Fedora på de 100 gb som Windows vill släppa ifrån sig.
Sedan får jag se hur bra dessa compatibility layers funkar för att få en handfull av Windows-program att funka på Fedora.

Efter det kan jag sparka ut Windows helt från burken och återta de nio tiondelar av min hårddisk som Windows nu håller som gisslan, att detta ens innebar krångel har gjort att jag ännu hellre vill bli av med skiten.

Last edited:
Jag har ju inte kört dubbelOS på jättelänge, men jag tycker det låter vettigt som du gjort. Kör på 100 GB och lär dig vad du kan göra. 100 GB borde räcka ett tag. Lite trångt kanske, men fungerar.

Kort version: det är inte värt det att ha 2 OS på samma hårddisk.

Installera Linux på en USB SSD (som Transcend ESD310) så länge.

Teåkigt att du fick skitfel med installations-media… sånt händer ibland.

Back