Ok en sak bara som jag inte fattar med Linux och som jag typ har funderar på sedan typ alltid.
En jättevanlig grej, typ det första alla tänker på när man hör "Linux" är ju att saker görs via terminalen. Det är ju på många sätt det som är Linuxupplevelsen.
Det är inget problem alls, att använda en terminal kan alla med förmågan att skriva ord göra, så inget problem där.
Men en oerhört vanlig operation i terminalen är ju att använda den för att installera program.
Klassiskerna är ju "sudo apt-get" eller "sudo dnf install" eller liknande, följt av namnet på typ ett program.
Men vad är det som händer sen? Vad är det systemet faktiskt gör när det fått det kommandot???
Går det ut på nätet och laddar hem programmet? Varifrån då? Vem är det som tillhandahåller det?
Finns det en jättestor databas någonstans där alla program någonsin är tillgängliga och som alla Linux-datorer är konstant uppkopplade mot, men där precis allt som man någonsin behöver söka efter har ett unikt namn och inget någonsin förväxlas med något annat?
Vart hamnar det sedan? Är allting redan bestämt på förhand vart i systemet någonting installeras och jag inte skall behöva tänka på det, eller hur funkar det?
Om allt är på en server man liksom har direktuppkoppling till, hur vet jag vad som finns där och vad jag gör via terminalen och hur vet jag när jag skall ut på internet för att jaga program och filer att ladda ner?
Det känns lite som trolleri att man bara kan gå in i en terminal och skriva in en liten rad och vips så finns det jag behöver installerat och klart på min dator. Det kan inte vara så enkelt, det måste finnas en hake.