Linux - hur funkar det?

Det finns program som man
a) laddar ner och packar upp (man kan ladda ner node.js eller firefox, men de finns också bundlade med distributionen)
b) kör en installer som i Windows (ex VMWare)
c) lägger till ett repository, och sedan kan man hantera det med sin pakethanterare (firefox, syncthing, men de finns också med distributionen)
Good point, och C är det bästa alternativet. Det gör man genom att i pakethanteraren lägga till en rad i en inställning, en rad som du kan kopiera in från programvarans site. På det sättet får man också uppdateringar med automatik.

Det sagt, det är nästan aldrig det behövs. Jag använder mina maskiner tungt, till mycket, och jag tror det är ett program jag behövt göra så för.

Supermycket megatack!
Det här forumet är verkligen bäst i världen ibland.

Jag kommer, när jag får tid över, försöka köra igång en distro och se hur det går.
Jag börjar med Fedora, helt enkelt eftersom jag tycker det verkar mest intressant och spännande.

Om det vore så att det känns överväldigande eller liknande, så kanske jag byter till Ubuntu som jag har lite erfarenhet av sedan tidigare, och som verkar vara lite mer nybörjarvänligt och ha ett större community.

Just nu kan jag inte komma på om jag har några mer frågor, men jag förväntar mig att det kommer dyka upp när det väl är igång.

Är det fler på forumet som också är inne på att byta till Linux, så som @verlandes. och @Anthrox var inne på tidigare i tråden, så tänker jag att det här nog funkar bra som en generell hjälptråd för Linuxnybörjare.

Kommer du från Windows så skulle jag rekommendera Kubuntu istället för Ubuntu. KDE är mer likt Windows än vad Gnome är.

Kommer du från Windows så skulle jag rekommendera Kubuntu istället för Ubuntu. KDE är mer likt Windows än vad Gnome är.

Ja det är nog egentligen den sista saken jag behöver fundera på, nämligen skrivbordsmiljö.

Både Ubuntu och Fedora finns ju i både Gnome och KDE varianter, och vad jag minns från Ubuntu back in the day var att jag inte upplevde det som något problem alls att snabbt komma igång med Gnome. Att göra saker annorlunda kan ju vara en del av charmen.

Att det liksom ens finns olika skrivbordsmiljöer att välja mellan är ju en av de grejer som känns kul med Linux!

Mitt problem med Ubuntu/Gnome (när jag provade sist för något år sedan) är att det är snyggt på ytan men det fattas djup.
Jag minns att jag ville ändra klockan till att visa sekunder, och man fick skriva in argumenten till date (kommandot) i konfigurationsfönstret.

Nu har säkert Gnome blivit bättre på 1-2 år.
Det var länge sedan jag använde KDE och jag föredrar LXQt/Lubuntu, så får man en väldigt klassisk Windows-2000-desktop.

Ingenting är så frustrerande (oavsett om man är nybörjare eller expert) som att man vill ändra någon enkel inställning (WiFi, audio output, skärmupplösning) och de enkla inbyggda standardverktygen inte funkar.

Så jag "safar" med Lubuntu. Men idag kanske Gnome gör allting som LXQt gör bättre.

Det där med desktopmiljöer kan bli religion, och åsiktskrig ibland. Absurt nog. Personligen har jag använt samma sedan 90-talet och tycker fortfarande ändå att det är toppen att det finns så mycket att välja på!

Jag kan ju nämna att jag körde med den där lösningen att ha en gemensam disk delad mellan linux och windows. Som sagt behöver man använda ett filsystem som bägge supportar, men jag kom ganska snabbt fram till att det var enklare att stanna i linux och bootade om rätt sällan...

Mitt problem med Ubuntu/Gnome (när jag provade sist för något år sedan) är att det är snyggt på ytan men det fattas djup.
Jag minns att jag ville ändra klockan till att visa sekunder, och man fick skriva in argumenten till date (kommandot) i konfigurationsfönstret.

Det är fortfarande mycket sånt, kan jag rapportera. Till exempel, för att ändra vilka mappar som syns som default i filhanterarens vänstermeny måste man gå in i en konfigurationsfil och fippla.

Frusterande nog verkar senare versioner av gnome också ha tagit bort flera funktionaliteter. Det har hänt mig flera gånger att jag googlat "hur ändrar man ... i gnome?" och hittat ett gäng inlägg som ba' "jo men det är lätt, gör bara si och så" – men sen hittar jag inte den inställningen eller menyalternativet, och tvingas konstatera att inläggen jag läste är från 2019 eller nåt och att funktionaliteten antagligen försvunnit sedan dess.

Vet inte riktigt varför man gör så (för att komma runt buggar, kanske?), men det är iaf lite irriterande.

Vet inte riktigt varför man gör så (för att komma runt buggar, kanske?), men det är iaf lite irriterande.
Precis min upplevelse.

Min gissning är att man tittat på ChromeOS och försökt att göra det enkelt och snyggt.
Vilket man fått till ganska bra. Men man har liksom inte haft Google/Apple-resurser på att få till detaljerna, och Linux-avändare är lite petigare med att kunna konfigurera (om det inte går att få klockan i sekunder på en ChromeBook så är det så, men om det inte går i Gnome så är det bara fel).

Och de här Gnome-pluginsen, som man ska installera via webläsare, efter att ha hackat några config-filer.... vad f*n är det?

Därför gillar jag LXQt som är mer old school och förutsägbart.

Jag kan ju nämna att jag körde med den där lösningen att ha en gemensam disk delad mellan linux och windows. Som sagt behöver man använda ett filsystem som bägge supportar, men jag kom ganska snabbt fram till att det var enklare att stanna i linux och bootade om rätt sällan...

Jag föreställer mig, och hoppas, att det är en lösning som först och främst kommer gälla under en övergångsperiod.
Får jag allt att funka som jag vill på Linux, inklusive alla program jag redan använder och de jag vill använda mer av, så är ju målet att överge Windows helt och hållet.

Under en period av mina studier hade jag Linux på datorn, men hade Windows på en virtuell dator inne i Linux. Det funkade för att köra ett program som vi behövde för en kurs på universitetet men som inte fanns för Linux. Lite pilligt, men det går ju att göra så när man ledsnar på att hålla på att boota om hela tiden.

Under en period av mina studier hade jag Linux på datorn, men hade Windows på en virtuell dator inne i Linux. Det funkade för att köra ett program som vi behövde för en kurs på universitetet men som inte fanns för Linux. Lite pilligt, men det går ju att göra så när man ledsnar på att hålla på att boota om hela tiden.
...och en del program kan man köra i Wine också...

...och en del program kan man köra i Wine också...
De flesta, förutom en del onlinespel och Adobe-stuff.

Jag har kört spel som Titanfall 2 och fått bättre prestanda än en maskin som på pappret är snabbare som kör Windows. (Nvidia 2060 resp 3060, i övrigt identiska).

Jag vill byta till Linux.

Jag hatar techoligarkerna, jag vill inte ha dem i mitt liv eller i min dator.
Microsoft och Apple är djävulens avkomma och de blir värre för varje år som går.

Det finns frihet och självständighet där ute, det kallas FOSS - Free and Open Source Software, och varje gång jag öppnar ett program som Krita, Blender eller Godot blir jag lite lycklig i själen och får en varm känsla i magen. Jag vill känna så hela tiden, och tids nog migrera helt från slutna ekosystem, girigbukar och fluktande informationstjuvar. Men för att kunna ta det steget ordentligt behöver jag skaffa Linux, och jag känner att jag inte riktigt har koll på hur man gör och vilken väg som är bäst.

För hundratals år sedan hade jag en risig Compaq-laptop som jag körde Ubuntu på. Jag älskade det, men använde den främst för att surfa på webben, spela emulatorspel, piratkopiera, chatta och pilla lite i typ Inkscape. Jag dualbootade den med Windows 7 och det var väl ok, men var väldigt sällan inne i Windows.

Idag har jag helt andra behov. Min nuvarande dator har ett Nvidia grafikkort och jag spelar en del spel, både nyare och äldre. Jag använder mikrofon och webcam för videosamtal regelbundet, har flera skärmar inklusive ritskärm, har behov av GPU stöd i flera program utöver spel, klipper ljud och film, streamar både från Netflix och piratsiter etc. Allt extra jag har till datorn funkar ju problemfritt för Windows för att allt är byggt från grunden för att funka med Windows, kommer det funka på Linux eller kommer jag behöva bli förbannad för att min mick kommer strejka i ett viktigt möte via Discord eller för att en rendering i Blender tar tusen år?

Om jag kan bygga om min desktopmiljö så den ser lite ballt retrofuturistisk ut är det en bonus, men inget krav, så länge man kan latja runt med utseendet mer är på tråk-Windows.

Just nu har jag kikat mest på Ubuntu för det har jag använt förr och det verkar fortfarande vanligt, men folk verkar arga på dem av orsaker jag inte vet vad de innebär. Jag har också kollat på Fedora för det verkar poppis, ligga i framkant rent tekniskt och vara väldigt flexibelt och anpassningsbart, men många verkar avråda nybörjare från att använda det. Linux Mint verkar ofta rekommenderas till noobs, men det verkar också som att det utvecklas väldigt långsamt och hela tiden ligger efter rent tekniskt.

Är det någon här som är superbäst på Linux och kan ge lite stöd, tips och råd?
Följer! Jag har länge funderat på att bygga mig en såndär liten minsting-dator som man kan ha med sig och bara koppla till vilken skärm som helst. Vet inte om det är en romantiserad vision jag har där jag får sitta och skriva mina texter och jobba i något typ av terminal-liknande operativsystem á la Alien.
real-main.jpg

Följer! Jag har länge funderat på att bygga mig en såndär liten minsting-dator som man kan ha med sig och bara koppla till vilken skärm som helst. Vet inte om det är en romantiserad vision jag har där jag får sitta och skriva mina texter och jobba i något typ av terminal-liknande operativsystem á la Alien.
real-main.jpg

Den här är ju rätt nice....

Kör i högupplöst text-läge och bekanta dig med TMUX, så är du inte jättelångt därifrån...
...eller "awsome window manager" om du vill ha något mer modernt...

Den här är ju rätt nice....

Kör i högupplöst text-läge och bekanta dig med TMUX, så är du inte jättelångt därifrån...
...eller "awsome window manager" om du vill ha något mer modernt...
Hade jag varit mer kunnig och haft större tålamod så absolut. Men jag vet hur det kommer bli, jag kommer börja, peppad som bara den och så fort jag stöter på något hinder där jag inte direkt kan lösa det för egen maskin så kommer jag tappa det. Men det vore otroligt kul att testa...

För övrigt, kolla in detta blogginlägget: Creating an Alien Themed Linux Greeting Card

Back