Jag är tillbaka!
Och för att svara på frågan ovan:
Fedora 44 kom ju här om dagen. Har du testat?
Ja, just nu sitter jag i Fedora 44!
Den här Linuxresan är ju intimt förknippad med min möjlighet att utföra både arbete och hobbies, där den mest centrala felpunkten har varit just möjligheten att använda min ritskärm till datorn, så att jag kan teckna och måla i programmet Krita. Det är det
viktigaste jag gör vid min dator som kräver någon specifik funktion och hårdvara. Allt annat (både arbete och fritid) funkar ju både Windows och Linux precis lika bra för.
Det var ju krångel med den som tvingade mig att ge upp Linux (det var i vart
fall vad jag trodde), och det är på grund av det som jag är tillbaka.
Det visade sig nämligen att problemet inte hade någonting med något OS att göra. Min ritskärm fick bara för lite ström. Det kan vara så att i Fedora så funkade strömförsörjningen från USB-uttaget lite sämre så problemet blev tydligare och mer påtagligt där, för det var mycket mer krångel i Fedora än i Windows, men grundproblemet följde med till Windows också och löstes först när jag pluggade in ytterligare en USB-kabel i den kopplad till ett eluttag, sedan dess har problemet helt försvunnit.
Ett nytt konstant och återkommande problem i Windows var dock att mitt arbetsflöde just med att teckna i Krita bygger på att använda rätt stora filer, söka efter och kolla på referensbilder på en annan skärm, ofta ha podcasts eller youtubefilmer på i bakgrunden, ha discord öppen för lite socialt utbyte mm. Detta tycker jag att min skapligt kraftfulla dator skall klara av utan några bekymmer alls, det är inget monster men har ändå Ryzen 7 processor med 16 trådar, 16 gb ram och ett RTX 3070 med 8gb Vram, det borde duga. Ändå har jag besvärats av konstanta krasher och att den slöar ner till nära oanvändbarhet. Helt värdelöst, dessutom sitter jag just nu med ganska viktigt (men på sitt sätt enkelt) illustrationsarbete, jag vill inte behöva göra om det i onödan, vilket hänt flera gånger med andra grejer jag jobbat på.
Så då hoppade jag helt enkelt tillbaka till Fedora på vinst och förlust för att se om det skulle funka bättre där, och det gjorde det ju! Efter att jag uppdaterat allt, såklart, det var rätt mycket.
Dessutom så finns det ju tydliga fördelar att använda ett program som Krita i det OS det faktiskt är utvecklat för i
första hand, det är långt mycket mer optimerat med betydligt lägre input lag. Det enda jag behövde göra sedan var att ladda hem Input Remapper från Fedoras RPM-repository och ändra inputsen från min genvägs-fjärr som jag använder när jag ritar, så det har jag gjort nu, detta pga att XPPens egna drivrutiser för Linux är bajs så jag kör med OpenTabletDriver istället, som funkar fantastiskt fint.
Idag testade jag att starta ett spel via Steam för första gången på Linux också, jag spelar inte mycket, men drog hem Chained Echoes på min Fedora installation och det funkade finemang, genom Steam Cloud var alla mina saves på plats, så det är jag mycket nöjd med.
Det enda potentiella problemet just nu är bristen på utrymme, Fedora partitionen fick ju bara tillgång till 100gb av min 1tb SSD, men just nu lutar det faktiskt åt att jag löser problemet med att helt sparka ut Windows från burken, som det ser ut
just nu kan jag inte se vad jag skulle behöva ha Windows till alls faktiskt.