Linux - hur funkar det?

Och om en 3.5mm port inte känner av att du stoppat i en kontakt kan det bero på damm/skräp i kontakten. Ta typ en tops-pinne av plast och klipp bort ena luddsidan i typ 45 grader vinkel så du får en spetsig "skopa". Stick in den i hörlurshålet och skruva några gånger för att få dammet att fastna i skopan. Kassera pinnen.

Pinnen är ju av plast och lite halvmjuk så den borde inte ställa till någon skada om du inte tar i för kung och fosterland, så även om du misslyckas är du inte i ett sämre läge än när du började. Stoppa inte in topsens luddsida i hålet.
Jag brukar köra tryckluft. Man behöver köra ur laptops med tryckluft ibland ändå.

Finns säkert ett konsollkommando som gör det...

Med min kompressor så hör jag inte om ljudet funkar eller inte efteråt i vilket fall.

Jag har inte kört bottle, utan bara wine. Den senare skapar en windowsfilstruktur i en underkatalog till din hemkatalog. Jag misstänker bottle gör nåt liknande. Att köra find och grep kan nog fungera, men det kan fortfarande lite utmanande att fatta vad man ska starta. I KDE Plasma skapas det i min vanliga startmeny en section för wine och program installerade den vägen. Det känns som bottle borde gör nåt liknande.

Alternativt, finns det ett gui till bottle kanske man kan använda det att installera, och starta, applikationer, gissar jag...

Rapport från Linuxfronten:

Det verkar tyvärr som att min Linux resa är påväg mot sitt slut för den här gången.

Jag har hela tiden haft en stor och helt avgörande dealbreaker för att fortsätta med Linux, och det är huruvida min ritskärm funkar eller inte.

Det har varit ett nästan oavbrutet strul med den. Från att ha funkat out of the box, till att strula mängder, till att funka igen, till att efter massor med pill och fix och teknisk support få det att funka igen, till att det efter en period av att ha funkat finemang totalt havererar igen är helt enkelt inte hållbart. Det går inte att bygga ett dagligt användande på ett system som så plötsligt, till synes helt utan anledning, bara går sönder utan förvarning.

Jag har fått massa hjälp i OpenTabletDrivers discord, har exporterat loggar och skickat skärmdumpar och gud vet vad, men de kan inte heller hjälpa mig, de hittar inget som ser ut att vara fel. Systemet säger såklart ingenting heller, för det gör inte Linux, det går bara sönder och sedan får man leta efter orsak och lösning helt på egen hand.

Problemet är inte att jag inte skulle kunna lägga ännu mer tid på att få det att funka igen, det kan jag säkert, utan problemet blir nu istället att upplevelsen av hela användningen av det blir som rysk roulette. Kommer det funka nästa gång jag startar det, vad kommer gå sönder i morgon, skall jag investera tiden på att fixa det den här gången med, och framförallt, skall jag börja våga jobba med något jag vill göra när alltid plötsligt från ena dagen till den andra bara inte längre funkar, till synes utan orsak?

Jag märker ju dessutom bara det jag aktivt använder, hur mycket annat i systemet kan när som helst bara sluta funka, gå sönder, haverera eller strular redan?

För det verkar vara en hel del annat som strular med, loggar jag ut från sessionen så tar datorn inte längre inputs från något alls, exempelvis. Varför? Hur i hela friden skall någon kunna veta det.

Jag vill inte gå tillbaka till Windows, jag tycker allting med Linux är både trevligare att använda, funkar bättre när det funkar, och jag vill inte behöva ducka all skit som Microsoft tvingar på mig. Men en dealbreaker är en dealbreaker, och mitt tålamod är nog tyvärr rätt slut.

Edit:

Att rulla tillbaka uppdateringar (genom att välja en tidigare Kernel-version i GRUB) har tillfälligt löst problemet.
Istället för att starta Fedora i den senaste Linux 6 18 9-200 releasen så funkar det om jag använder Linux 6 18 7-200 istället.

Nu kommer jag aldrig våga updatera systemet igen, kul!

Last edited:
Uppdatering:

Idag kom uppdateringen till Plasma 6.6 och Fedora Linux 6.18.10.
Problemet med att den tappar input från ritskärmen, som alltså uppstod iom 6.18.8 (eftersom det funkade i 6.18.7 när jag återgick till det) kvarstår även i den här uppdateringen.

Det blir att återvända till Windows så länge. Jag kommer gå in i Fedora igen med jämna mellanrum och se när det kommer nya uppdateringar, men under tiden så får det bli så.

Det var kul så länge det varade, det kanske blir kul igen i framtiden!
So long!

Superintressant att höra om din resa, och begripligt att du fokuserar på det som du använder mest. Fungerar inte ditt huvudverktyg då är det ju bara det!

Det känns lite konstigt att det skulle strula, men du har nog grävt djupt nog. Testa igen om ett halvår eller nåt, och prova en annan distribution! Datorer är struliga nog att en annan kombination av hårdvara och mjukvara som "borde" vara lika beter sig helt annorlunda.

En tanke om ritplattan: Jag kan tänka mig att desktop environmenten är inblandad där. Så, det skulle kunna funka att testa med en annan, tex LxQT eller Gnome.

Jag har ingen aning om ifall det är så, men det känns inte som en kernelgrej, och min magkänsla brukar ha rätt.

Det känns lite konstigt att det skulle strula, men du har nog grävt djupt nog. Testa igen om ett halvår eller nåt, och prova en annan distribution!
En tanke om ritplattan: Jag kan tänka mig att desktop environmenten är inblandad där. Så, det skulle kunna funka att testa med en annan, tex LxQT eller Gnome.

Det är lite detta jag funderar på.

Jag lägger undan Linux och Fedora för tillfället. Jag kommer behålla det på sin 100gb partition så länge, för att kunna gå in och hämta uppdateringar och se om det är något som förändras eller ordnar upp sig. Men då jag inte har sådär jättemycket viktigt arbete där än, och då alla program jag faktiskt använder regelbundet också finns på Windows, så kan jag fortsätta arbeta i dem.

Skall det experimenteras med distros och DEs så får det vara vid ett tillfälle jag har mer tid, som under semestern eller liknande.

Back