Rapport från Linuxfronten:
Det verkar tyvärr som att min Linux resa är påväg mot sitt slut för den här gången.
Jag har hela tiden haft en stor och helt avgörande dealbreaker för att fortsätta med Linux, och det är huruvida min ritskärm funkar eller inte.
Det har varit ett nästan oavbrutet strul med den. Från att ha funkat out of the box, till att strula mängder, till att funka igen, till att efter massor med pill och fix och teknisk support få det att funka igen, till att det efter en period av att ha funkat finemang totalt havererar igen är helt enkelt inte hållbart. Det går inte att bygga ett dagligt användande på ett system som så plötsligt, till synes helt utan anledning, bara går sönder utan förvarning.
Jag har fått massa hjälp i OpenTabletDrivers discord, har exporterat loggar och skickat skärmdumpar och gud vet vad, men de kan inte heller hjälpa mig, de hittar inget som ser ut att vara fel. Systemet säger såklart ingenting heller, för det gör inte Linux, det går bara sönder och sedan får man leta efter orsak och lösning helt på egen hand.
Problemet är inte att jag inte skulle kunna lägga ännu mer tid på att få det att funka igen, det kan jag säkert, utan problemet blir nu istället att upplevelsen av hela användningen av det blir som rysk roulette. Kommer det funka nästa gång jag startar det, vad kommer gå sönder i morgon, skall jag investera tiden på att fixa det den här gången med, och framförallt, skall jag börja våga jobba med något jag vill göra när alltid plötsligt från ena dagen till den andra bara inte längre funkar, till synes utan orsak?
Jag märker ju dessutom bara det jag aktivt använder, hur mycket annat i systemet kan när som helst bara sluta funka, gå sönder, haverera eller strular redan?
För det verkar vara en hel del annat som strular med, loggar jag ut från sessionen så tar datorn inte längre inputs från något alls, exempelvis. Varför? Hur i hela friden skall någon kunna veta det.
Jag vill inte gå tillbaka till Windows, jag tycker allting med Linux är både trevligare att använda, funkar bättre när det funkar, och jag vill inte behöva ducka all skit som Microsoft tvingar på mig. Men en dealbreaker är en dealbreaker, och mitt tålamod är nog tyvärr rätt slut.
Edit:
Att rulla tillbaka uppdateringar (genom att välja en tidigare Kernel-version i GRUB) har tillfälligt löst problemet.
Istället för att starta Fedora i den senaste Linux 6 18 9-200 releasen så funkar det om jag använder Linux 6 18 7-200 istället.
Nu kommer jag aldrig våga updatera systemet igen, kul!