Nekromanti Lillebror ser dig

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
"Så i tanken så har du redan tagit ett farligt beslut att döda andra människor."

Ja hur ska jag annars göra? Gå ut och lita på att Farbror Blå ska rädda mig om jag råkar ut för något?

Det låter nästan som mer vanföreställning än att "initiativslag" och "hjältepoäng" finns i verkliga livet.

Du är för övrigt väldigt snabb på att kritisera, men har inget konstruktivt att bidra med. Försök ge någon annan taktik istället, och övertyga mig om att den är bättre...
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Sluta var så nojig och löpträna....

Klart att jag är snabb på att kritisera att du vill bära vapen för att göra illa folk, det är liksom emot vad jag tror på.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
"Sluta var så nojig och löpträna...."

Min nojighet har räddat mig undan en hel del bekymmer ska du veta, så den lär jag inte överge i första taget. Löpträning kan jag tänka mig, men problemet är att den hjälper inte alltid. Någon gång kommer man att vara inträngd och oförmögen att kunna springa iväg.

"Klart att jag är snabb på att kritisera att du vill bära vapen för att göra illa folk, det är liksom emot vad jag tror på."

Själva nyckeldelen i det hela ära att jag VILL inte göra illa folk (jag skulle få så mycket problem med dina kolleger isåfall och det drar jag helst inte på mig), jag hoppas att du förstår det. Jag hymlar bara inte med att det faktiskt kan dyka upp situationer där jag är TVUNGEN att göra illa någon. Dvs. situationer där det står mellan antingen mitt liv eller den andres. Om jag bara ignorerar att sådana situationer kan dyka upp så stoppar jag ju bara huvudet i sanden, hur löser det problemet? Att inte vilja "kännas vid" det faktum att det någon gång kan mynna ut i att man måste göra illa någon för att överleva, det känns inte som et särskilt praktiskt tänkande. Man ska ju utgå ifrån att det värsta faktiskt kan hända, för annars står man där oförberedd när det väl händer...
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Man ska ju utgå ifrån att det värsta faktiskt kan hända, för annars står man där oförberedd när det väl händer...
Men då måste jag fråga dig.

Är du alltid klädd i gortexkläder ytterst med lager på lager under om du skulle hamna i dåligt väder?

Har du alltid med dig ett par ransoer frystorkad mat och koltabletter om du skulle bli utan mat på en dålig plats?

Har du alltid 200 dollar i en insydd dold ficka om du skulle behäva kontanter vid eventuella nödsituationer?

Bär du alltid en tändsticka (av stål ,inte trä) och ett muliverktyg för den gång du måste göra upp en eld?

Bär du alltid fotriktiga skor som passar sig väl i alla terrängsnitt, både för gång och löpning?

Bär du alltid med dig en autoinjektor mot sarin om det skulle komma ett areosolmoln, utsläppt av valfri elaking?

Har du alltid med dig en pocketmask/latexhandskar för att undvika smitta om du skulle behöva utföra eller mottaga HLR?

Listan kan göras lång på vad man alltid borde bära med sig händelse av...

Jag tror att man kommer längst med lite bondförnuft och skulle du nu vara tvungen att göra illa någon så är det din fulla rätt att försvara dig enligt Rättegångsbalken kap 24:1, nödvärn. Däremot så begränsas den av att våldet måste vara 'ej uppenbart oförsvarligt' vilket tillhyggen oftast hamnar inom. Du får helt enkelt förlita dig på kroppskrafter då samhället inte vill ha vapen i omlopp.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
"Men då måste jag fråga dig. osv"

Nej inte till vardags, men det beror också på att jag inte rör mig så mycket på platser där jag har stort behov av dessa tämligen vildmarksrelaterade verktyg. Skulle jag resa med ett flygplan eller åka på campingsemester eller liknande så hade jag försökt förbereda mig för nödsituationer genom att ta med någon form av nödutrustning. Men till vardags så är inte det största hotet att frysa ihjäl eller svälta ihjäl, de största hotet kommer isåfall från illvilliga "medmänniskor" och det är just dessa jag till vardags vill gardera mig emot.

"Du får helt enkelt förlita dig på kroppskrafter då samhället inte vill ha vapen i omlopp."

Det är ju vädligt lätt att säga, när vissa våldsamma kontrontationer kan vara av en så hotfull natur så att försöka försvara sig med mina bara kroppskrafter är att jämföra med att försöka stoppa ett skenande tåg med ett luftgevär. Som jag sa tidigare, jag vill kompletera för mina brister, och mina brister i det här fallet är att jag inte är särskilt biffig av mig att jag bara kan klocka någon som hotar mig med en rak höger. Sen så har jag förstått att slagsmål (oavsett i försvar eller anfallssyfte) sällan AVSLUTAR stridandet utan snarare bygger på det, skjutvapen, stunguns, knivar, batonger etc. är däremot bra på att faktiskt avsluta stridandet...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
> Är du alltid klädd i gortexkläder ytterst med lager på lager under om du skulle hamna i dåligt väder?

Nej.

> Har du alltid med dig ett par ransoer frystorkad mat och koltabletter om du skulle bli utan mat på en dålig plats?

Nej.

> Har du alltid 200 dollar i en insydd dold ficka om du skulle behäva kontanter vid eventuella nödsituationer?

Nej, men jag har nästan alltid några tusingar i plånboken.

> Bär du alltid en tändsticka (av stål ,inte trä) och ett muliverktyg för den gång du måste göra upp en eld?

Jag röker inte, så jag behöver inte eld. Har dock alltid multiverktyg (Gerber och en fet Victorinox).

> Bär du alltid fotriktiga skor som passar sig väl i alla terrängsnitt, både för gång och löpning?

Japp. Docs rular.

> Bär du alltid med dig en autoinjektor mot sarin om det skulle komma ett areosolmoln, utsläppt av valfri elaking?

Nej.

> Har du alltid med dig en pocketmask/latexhandskar för att undvika smitta om du skulle behöva utföra eller mottaga HLR?

Nej. Sjukdomar biter inte på mig.

Däremot har jag i bilen (jag har alltid bilen i närheten när jag är icke-hemma):

Extra multiverktyg.
Ficklampa.
Filt.
Nödraketer.
Signalbloss.
Navigator.
Extra varningstriangel.
Handskar. Både arbetshandskar och vaderade arbetshandskar.
Startkablar.
Säkringar.
Lampor.

Dessutom brukade jag ha följande i bilen, men det blev stulet:

Nödverktygssats. Samma verktygssats som används i ambulanser och ambulanshelikoptrar för att kunna öppna upp en kvaddad bil.
Brandsläckare.
Första hjälpen-kit.

Jag bär med mig (utöver vad som nämnts ovan):

Mobiltelefon.
Papper/penna.

Hemma har jag:

En bajsladdning batterier och säkringar.
Några Maglite-ficklampor.
Blåslampa. Reservgasol till den.
Massor av makaroner och ketchup, antagligen tillräckligt för att hålla mig vid liv i månader.
Massor av verktyg, inklusive plasmaskärare, 20 tons domkraft, kofot och vinkelslip.
20-25 liter bensin.
Olja. 4-takt, 2-takt (gräsklippare och ena MC'n) och smörjolja.
Ungefär tillräckligt med skarvsladdar för att räcka tre varv runt jorden.
Drickbar vätska. Varierande typ.
Tillhygge (kofot), just in case.
Reservdelar för viktigare datorkomponenter, tex nätverksdelar och fläktar.
Reservdatorer för att ersätta trasiga.
Dubbla internetanslutningar.

På "att köpa"-listan:

Diesel-generator. Har haft mina meningsskiljaktigheter med det lokala elbolaget och överväger att bli självförsörjande, men framför allt så är det en bra backup.

Det är väl inte så konstigt att vara förberedd på trubbel?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Ja hur ska jag annars göra? Gå ut och lita på att Farbror Blå ska rädda mig om jag råkar ut för något?
Nej, du ska lita på att de kanske tar den som gav sig på dig i efterhand.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
"Nej, du ska lita på att de kanske tar den som gav sig på dig i efterhand. "

Mjo, men det är föga tröst om man blir dödad under överfallet. Jag menar om mitt liv är utblåst, vad spelar det då för roll FÖR MIG om polisen haffar min mördare eller inte?
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Överfallsmord är inte direkt vad man kan räkna med ska hända.

De flesta mord sker mellan personer som känner varandra och är på fyllan/påtända.

Om du nu känner att du befinner dig där riskerna för överfall är, varför går du dit?
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
"Om du nu känner att du befinner dig där riskerna för överfall är, varför går du dit? "

Det gör jag inte, jag är ingen som brukar "ränna runt" om kvällarna irekt. Men ibland så måste man knata hem när man missat bussen eller har varit och handlat och på vägn så finns det många tillfällen att bli överfallen av your average bråkstake. Det har hänt mig tidigare. Jag har tyvärr inte körkort så jag kan inte köra bil och på så sätt göra resan säkrare från överfall...
 
Top