Nekromanti Lillebror ser dig

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Du skulle ha en bättre chans till överlevnad om du bar en skyddsväst 24/7 men det tror jag inte att du gör. Den finns att köpa helt licenfritt och ger nog bätte skydd än en stungun.

men det får jag inte..
Korrekt och jag tror att det är lika bra.

Du har lite svårt att förstå att även om du nu skulle vara ett föredöme med din stungun så finns det en massa personer som inte skulle vara det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Menar du att människan inte har ett dugg ute i skogen att göra? På vilket sätt ligger människan "utanför" resten av naturen? Vi är väl biologiska livsformer vi också, vi har väl all rätt att vistas i naturen och bedriva jakt som andra livsformer gör.
Du ser alltså inga problem i den rovdrift och nästan bokstavliga våldtäkt människan gör på naturen och det djur gör? Intressant...

Sen har du fortfarande ingen vettig lösning till hundarna som blir dödade.
Enligt senaste statistiken jag såg var dels antalet hundar som rivits av varg så försvinnande lågt att antalet knappt fanns. Betydligt vanligare, intressant nog, var hundar som skjutits av jägare som trott att hunden var en varg...

Faktum kvarstår, hundägare och viltvårdare behandlas på ett extremt orättvist sätt, ungefär som att vargen är mer värdefull än människans rättigheter.
I mina ögon borde vargens rättigheter värderas lika som människans.

Hur många vargar finns det i landet just nu förresten? Senast jag hörde nå't var det kring 50 styckna i den här delen av norden, vilket var intressant eftersom 150 jägare här i hälsingland hade stormöte där de dillade och hatade tillsammans och krävde att få skjuta av en 10-20 styckna...

En propert inställd jägare och viltvårdare brukar inte finna nöje i själva dödandet.
Heh. Nog för att plural av anekdot inte är data, men här vill jag flika in att jag isåfall, av alla jägare jag talat med i mitt liv, måste göra bedömningen att det inte finns särdeles många "propert inställda" jägare/viltvårdare. Om man inte gillar mördandet så skulle man inte skryta om det efteråt.

han egentligen gör djuret som art en tjänst genom att hålla deras bestånd i schack.
Trevligt. Så nästa gång jag tycker att några människor gör intrång på vad jag själv bestämt är "mitt område", så har jag rätt att gå på lite "killing spree" och skjuta ihjäl ett lagomt antal, för att hålla befolkningen i schack? Vi är faktiskt ganska överbefolkade, vi människor, så lite avskjutning "för artens bästa" kanske vore på sin plats...

Så att de slipper behöva krocka med människans intressen hela tiden.
Eeeeh... Du får ursäkta, men jag har svårt att förstå det moraliska här. Så, eftersom vissa människor inte vill se björnar på sin gräsmatta, så måste björn skjutas. Och eftersom vi vill bespara djuren lidandet av att bli påkörda, så ska vi skjuta dem istället? Lessen, men jag håller inte med. Det hela handlar om att människan i alla lägen vill hävda sina intressen, och därmed använder sin större maktpotential för att skada, mörda och sätta djur i koncentrationsläger. Finfint.

Lär dig att uppskatta det, eller hoppa från ett stup om du nu tycker att vi tar så stor plats. Börja avverkandet av människan genom att föregå med gott exempel istället för att peka finger och kalla andra mördare...
Trodde jag att det skulle göra någon skillnad - visst. Men nu missar du synergieffekten. Jag tror nämligen att jag kan göra mer för att lösa befolkningsproblemet genom att spendera mitt liv med att uppmuntra till adoption, preventivmedel och familjeplanering, och att bekämpa organisationer som t.ex katolska kyrken (som ju predikar mot prteventivmedel i afrika, t.ex) än vad jag kan göra som död. Så ur effektivitetssynpunkt är det dumt för mig att ta livet av mig.

Hela "sköt dig själv och skit i andra"- mentaliteten är jag ganska trött på, ska jag säga. När du antyder att jag borde ta livet av mig istället för att "lägga mig i" saker "jag inte förstår" blir jag mest arg. Inbilla dig inte att kartan är terrängen, och inbilla dig inte att man inte är insatt bara för att man har en annan åsikt.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
"Du ser alltså inga problem i den rovdrift och nästan bokstavliga våldtäkt människan gör på naturen och det djur gör? Intressant..."

Nope. För hade det funnits en annan livsform som var bättre än oss på ett intellektuellt och fysiskt plan så hade vi blivit lika hunsade som älgarna.

"Trevligt. Så nästa gång jag tycker att några människor gör intrång på vad jag själv bestämt är "mitt område", så har jag rätt att gå på lite "killing spree" och skjuta ihjäl ett lagomt antal, för att hålla befolkningen i schack? Vi är faktiskt ganska överbefolkade, vi människor, så lite avskjutning "för artens bästa" kanske vore på sin plats..."

Instämmer... Men nu är ju människor högre värderade enligt lagens subjektiva bedömning så det blir tyvärr svårt att genomföra utan att råka i klistret med polisen. Visst, vi människor är egentligen lika värdelösa som älgarna, men vi har mer makt än älgarna så därför ser jag inga problem med att de får maka på sig om människan nu vill det. Men som sagt, vi är egentligen inte mer värdefulla än bajsätande dyngbaggar hela högen.

"Det hela handlar om att människan i alla lägen vill hävda sina intressen, och därmed använder sin större maktpotential för att skada, mörda och sätta djur i koncentrationsläger. Finfint."

Det är en naturlig konsekvens, oavsett hur "fel" det är enligt din subjektiva åsikt.

"Trodde jag att det skulle göra någon skillnad - visst. Men nu missar du synergieffekten. Jag tror nämligen att jag kan göra mer för att lösa befolkningsproblemet genom att spendera mitt liv med att uppmuntra till adoption, preventivmedel och familjeplanering, och att bekämpa organisationer som t.ex katolska kyrken (som ju predikar mot prteventivmedel i afrika, t.ex) än vad jag kan göra som död. Så ur effektivitetssynpunkt är det dumt för mig att ta livet av mig."

Om det är så du känner det så. Jag arbetar också emot katolska kyrkan plus alla anda kyrkor (fast inte av samma anledningar förstås), men det är trevligt att veta att vi har en gemensam fiende. The enemy of my enemy is my friend. :gremgrin:

"Hela "sköt dig själv och skit i andra"- mentaliteten är jag ganska trött på, ska jag säga. När du antyder att jag borde ta livet av mig istället för att "lägga mig i" saker "jag inte förstår" blir jag mest arg. Inbilla dig inte att kartan är terrängen, och inbilla dig inte att man inte är insatt bara för att man har en annan åsikt."

För att ställa det lite på sin spets om subjektiva åsikter i det hela. Du frågar: "Vad har människan för rätt att döda djur och behandla dem förkastligt?"

Jag frågar: "Vad har du för rätt att säga åt människan att sluta?"

//Coffe_Kanon - som tror starkt på "sköt dig själv och skit i andra"-mentaliteten.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
"Du skulle ha en bättre chans till överlevnad om du bar en skyddsväst 24/7 men det tror jag inte att du gör. Den finns att köpa helt licenfritt och ger nog bätte skydd än en stungun."

Det är en subjektiv taktiksynpunkt. Jag å andra sidan tror på att anfall är bästa försvar. Faktum är att det har jag fått bevisat för mig i verkligheten (tänker inte gå in på detaljer).

"Du har lite svårt att förstå att även om du nu skulle vara ett föredöme med din stungun så finns det en massa personer som inte skulle vara det."

Nej jag har inte svårt att förstå det. Saken är den att jag BRYR mig inte. Det är MIG det handlar om när jag säger att jag vill äga en stungun lagligt, ingen annan. Varför förutsätter alla jämt och ständigt att man tänker på ANDRA hela tiden? Det är så irriterande...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Jag frågar: "Vad har du för rätt att säga åt människan att sluta?"
Jag säger inte åt någon någonting. Det jag gör är att försöka visa människor att det finns andra perspektiv än de egna, och försäkra mig om att de dessutom begriper konsekvenserna av sina resonemang. Inte bestämma, utan påverka och ge möjligheter.

Ditt resonemang, in case you care, innebär att tyskarna hade 100% rätt att sätta judar i koncentrationsläger - tyskarna hade uppenbarligen rätt, eftersom de hade makten att göra det de gjorde. Om "might makes right" så hamnar man ganska snabbt i ett resonemang de flesta undviker, men som jag definitivt respekterar de som är villiga att ta fullt ansvar för. De flesta mjäkar ur och säger "...men det är skillnad" för att undvika att se sin moral i vitögat, vilket gör att man istället för moral får en dubbelmoral.
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Jag blir ju bara förbannad när du kläcker ur dig något så skitdumt som

Nej jag har inte svårt att förstå det. Saken är den att jag BRYR mig inte. Det är MIG det handlar om när jag säger att jag vill äga en stungun lagligt, ingen annan. Varför förutsätter alla jämt och ständigt att man tänker på ANDRA hela tiden? Det är så irriterande...

Ditt resonemang är alltså enbart ur ett egocentriskt perspektiv där du ska få saker som andra inte får för att du vill ha det.

Om du inte vill inte tänka på andra varför skulle de tänka på dig?

Man kan inte annat än att rycka på axlarna och avfärda dina resonemang som rena stollerierna från en halvparanoid kille som kollar lite för mycket runt gathörnen.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
"Ditt resonemang, in case you care, innebär att tyskarna hade 100% rätt att sätta judar i koncentrationsläger - tyskarna hade uppenbarligen rätt, eftersom de hade makten att göra det de gjorde."

Tja, med tanke på att det inte finns någon slutgiltig, allsmäktig domare som kan avgöra ifall det var rätt eller fel, så får ju ingen veta om en sådan handling var rätt eller fel. Var och en kan förvisso bilda sig en subjektiv åsikt om saken, men det betyder inte att någons åsikt är rätt (på samma sätt som 1+1=2) eller fel (på samma sätt som 1+1=3).

Men jag pekar gärna ut hycklerier från allas subjektiva åsikter, just för att pröva dem. Och ska man gå efter de socialdemokratiska subjektiva åsikterna som råder just nu så var det fel att sätta judarna i koncentrationsläger, men det är rätt att göra samma sak med kor. Men jag är ingen socialdemokrat, jag är heller ingen nazist. Jag gör som jag själv vill och tycker som jag själv tycker.

Nu tror jag att jag ska läsa lite

//Coffe_Kanon - går och hämtar en intressant bok
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
"Jag blir ju bara förbannad när du kläcker ur dig något så skitdumt som "

Varför bli förbannad? Det är väl ändå slöseri med energi.

"Ditt resonemang är alltså enbart ur ett egocentriskt perspektiv där du ska få saker som andra inte får för att du vill ha det."

Givetvis, vad skulle det annars vara? Om jag hela tiden pratat om att förbättra möjligheterna för att skydda mig själv, vad fick dig då att tro att det någonsin har handlat om någon annan än just mig själv?

"Om du inte vill inte tänka på andra varför skulle de tänka på dig?"

Inte vet jag, jag ser inte heller något vettigt skäl till det.

"Man kan inte annat än att rycka på axlarna och avfärda dina resonemang som rena stollerierna från en halvparanoid kille som kollar lite för mycket runt gathörnen."

Jag ser mig själv som fullblodigt paranoid, men det kanske är en smaksak. Du får gärna avfärda det som stollerier om du vill, det har du rätt till. Jag ser det dock som enda chansen till överlevnad i detta våldsamma samhälle. Jag önskar att jag hade sluppit tänka på att jag hela tiden potentiellt kan bli överfallen, men nu ser världen ut som den gör och det är inget varken du eller jag kan ändra på...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Tja, med tanke på att det inte finns någon slutgiltig, allsmäktig domare som kan avgöra ifall det var rätt eller fel, så får ju ingen veta om en sådan handling var rätt eller fel. Var och en kan förvisso bilda sig en subjektiv åsikt om saken, men det betyder inte att någons åsikt är rätt (på samma sätt som 1+1=2) eller fel (på samma sätt som 1+1=3).
Det är du som talat om "naturlig rätt" inte jag. Fast du applicerade den på människans "rätt" att mörda djur.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Jag ser mig själv som fullblodigt paranoid
...och det skulle då vara en anledning att låta dig gå omkring med vapen? Snarare är det väl precis paranoiker etc som under inga som helst omständigheter borde få bära vapen...

Ärligt talat tror jag inte ett ögonblick på att din paranoia skulle minska bara för att du fick tag på vapen. Snarare skulle du då vara paranoid OCH farlig för din omgivning. Att projicera sin paranoia på yttre "föremål" som skulle kunna göra en "säker" är samma funktion som får folk som har dåligt självförtroende att inbilla sig att de skulle må bättre av lite plastikkirurgi, liksom... Det är inte de yttra attributen, det är de inre som skapar problemen.


//Krank, som definitivt inte upplever sig leva i ett särdeles våldsamt samhälle
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
"Krank, som definitivt inte upplever sig leva i ett särdeles våldsamt samhälle"

Du har väl inte upplevt tillräckligt med RIKTIGT våld då...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Du har väl inte upplevt tillräckligt med RIKTIGT våld då...
Nix. Det är just därför. Jag har klarat mig i snart 26 år utan att vare sig bevittna eller vara med om någon särdeles våldsam händelse. Av mina vänner och släktingar är det väl 1 på kanske 10 som bevittnat och 1 av 20-50 som faktiskt varit med om något personligen. För mig signalerar den visserligen ganska begränsade statistiken att nej, samhället vi lever i är inte särdeles våldsamt. Jag förnekar inte att det faktiskt sker våldsdåd i samhället, men det är väldigt liten risk att man faktiskt blir utsatt för något. Framförallt om man är man och inte ger sig ut och bråkar på krogen.

Hade "samhället" varit våldsamt, så är jag säker på att jag själv, eller iaf fler av de jag känner, har talat med eller mött faktiskt hade varit med om något.

Din paranoia har helt enkelt mer att göra med dina egna eventuella upplevelser och hur du projicerar dessa på omgivningen, än med den faktiska statistiken och hur det ser ut. Blanda inte ihop din karta med terrängen, liksom.
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Du har väl inte upplevt tillräckligt med RIKTIGT våld då...
Nu förstår jag inte. Berätta hur du har fått insikten om det våldsamma samhället med dina erfarenheter.

Jag jobbar mitt i smeten och tycker att det kan vara ganska grisigt ibland, men 90% av det vi åker på är inte vad det kom in som initialt, det är allt som oftast mindre allvarligt.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
"Nu förstår jag inte. Berätta hur du har fått insikten om det våldsamma samhället med dina erfarenheter."

Det är något som jag inte vill gå in så värst djupt på, men låt oss säga såhär: Det är tillräckligt för att man ska börja titta sig över axeln, även mitt på ljusa dagen, och hålla extra koll på människor i sin omgivning. Mer än så vill jag nog inte förtälja...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Mer än så vill jag nog inte förtälja...
Det respekterar vi givetvis, men det är fullständigt okommenterbart ur diskussionsståndpunkt. Fast det kanske inte var det du var ute efter - du kanske räknade med att vi skulle se dig som en okränkbar expert efter uttalandet. Fast det gör vi nog inte heller.

Nä, jag kan nog faktiskt inte riktigt räkna ut poängen här. Om du överhuvudtaget tänker argumentera så får du nog lära dig lite grundläggande argumentationsteknik samt fundera ett par gånger varför du faktiskt argumenterar. Får på det här visat bidrar du inte till några fruktbara diskussioner.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Naturligtvis är avsaknad av närvaro ett problem, men det går inte att lösa... Responstiden kan minskas med hjälp av fler konstaplar men inte hur mycket som helst.
Exakt. Även om det gick att bygga ett samhälle där polisen kan vara var som helst inom 15 sekunder så är det inte ett samhälle vi vill leva i. Därför behövs lite civilkurage och vilja att själv bidra till en lösning på de problem man ställs inför.

Naturligtvis är avsaknad av närvaro ett problem, men det går inte att lösa... Responstiden kan minskas med hjälp av fler konstaplar men inte hur mycket som helst.
Problemet är att staten försöker påverka medborgarna till att göra de val som staten vill.

Ett skräckexempel: I vägverkets tidning så stod det något i stil med "Man har nu tillräcklig acceptans för cykelhjälmar för att införa en lag om obligatorisk användning för barn. Inom tio år räknar man med att ha påverkat opinionen tillräckligt mycket för att kunna införa en allmän lag.". Stopp ett tag, det är folket opinion som ska styra staten, inte staten som ska styra opinionen. Visst, cykelhjälm är en skitfråga, men ett sådant uttalande tyder på ett totalt förakt gentemot demokratin.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Argumentet är som följer: Jag vill ha vapen, Varför? För att jag upplevt våld förut och är övertygad om att det kommer hända igen. Oavsett hur värdefulla mina anekdoter är i diskussionssynpunkt så kan varken du eller "polismannen" garantera att jag INTE kommer uppleva mer våld. Det handlar alltså (och har hela tiden handlat om) självbevarelsedrift.

Där har du min ståndpunkt presenterad på ett enkelt och utförligt sätt, sen får du gärna kommentera eller argumentera emot det och försöka ända mitt synsätt på saken. Men kan du inte garantera att jag slipper undan våld, så lär jag inte ändra mig...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Där har du min ståndpunkt presenterad på ett enkelt och utförligt sätt, sen får du gärna kommentera eller argumentera emot det och försöka ända mitt synsätt på saken. Men kan du inte garantera att jag slipper undan våld, så lär jag inte ändra mig...
Blir din säkerhet garanterad med liberalare vapenlagar? Nej, inte det minsta. Det enda som händer är att de du upplever vill skada dig också kommer att ha lätt att komma åt värre vapen än de kommer åt nu.

Blir gemene man säkrare av att ha vapen hemma? Nej, eftersom större delen av våldsbrotten sker i hemmet, och skillnaden mellan att mannen ger frugan en knytnäve och att frugan istället får en kula i pallet är ganska stor.

Det enda som händer om fler skaffar vapen är att resultatet av konflikter blir värre.

Fast å andra sidan verkar din inställning vara ganska skygglappsförsedd - är det månne en lagändring som gör det möjligt för dig, personligen, men ingen annan, att ha vapen du eftersträvar? Isåfall måste jag göra dig besviken - jag och ganska många andra vill inte du ska få vapen, och definitivt inte om ingen annan får ha det. Paranoida individer ska inte ha vapen - eftersom paranoida individer då troligen skulle skjuta även på folk som egentligen inte alls ville något illa, men som paranoikern inbillade sig var tokaggro. En person som är paranoid är inte i stånd att fatta rimliga beslut, och någon som inte kan fatta rimliga beslut vill jag inte se vapen i händerna på. Tänker du efter lite lär du förstå varför.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
"Paranoida individer ska inte ha vapen - eftersom paranoida individer då troligen skulle skjuta även på folk som egentligen inte alls ville något illa, men som paranoikern inbillade sig var tokaggro. En person som är paranoid är inte i stånd att fatta rimliga beslut, och någon som inte kan fatta rimliga beslut vill jag inte se vapen i händerna på. Tänker du efter lite lär du förstå varför. "

För att beskriva min paranoida natur. JA, jag förutsätter att alla potentiellt kan vilja mig illa, nyckelordet är POTENTIELLT. Jag skulle inte dra och skjuta någon som: tittar på mig konstigt/skriker något elakt/hoppar fram ur en buske för att skrämmas lite, eller något mindre harmlösare än dessa.

Exempel på tillfällen där jag skulle göra något sånt är om någon: drar vapen i hotfull gest riktad mot mig, börjar putta eller slå på mig eller om flera människor samtidigt börjar beté sig hotfull mot mig. Givetvis så undersöker jag möjligheten att fly ALLRA först.

Om jag får intrycket av att någon håller på att göra något av ovanstående så skulle jag enbart dra fram vapnet (vad det nu är) och uppmärksamma (medelst verbal kommunikation) den potentiella hotkällan om att jag är beväpnad och inte tvekar att använda dödligt våld om de pressar hotande längre. Jag skulle därefter be dem att låta mig gå därifrån och låta mig vara.

Med andra ord, finns det tid att avstyra en hotfull situation med att bara "hota" så skulle jag hellre välja det alternativet än att använda dödligt våld. Men om jag blir påhoppad utan skälig förvarning då anser jag att jag inte har mycket till val.

Då kan man givetvis tycka att jag besvarar lite vanligt "kax-puttande" lite väl hårt. Då svarar jag att dessa "kax-puttande typer" borde ha lärt sig att man inte ska initiera en strid med någon man inte känner sådär lättvindigt. Jag skulle aldrig tänka mig att börja slåss med någon om jag inte hade för avsikt att ha ihjäl personen, men om andra inte följer den filosofin, tja då är det deras problem.

För övrigt så brukar jag aldrig agera på ett sätt som borde få någon att mucka gräl med mig när jag är ute, jag håller mig oftast för mig själv när jag är på "neutral mark" och stör ingen. Om någon trots detta ska börja slåss med mig, så förtjänar de gott vad som komma skall. Jag tänker inte riskera att jag blir dödad i ett futtigt gatuslagsmål, bara för att någon som inte menade att döda mig råkade "slå för hårt".

Om folk hade den allmänna inställningen att man inte bara börjar slåss utan vidare så skulle många olyckor minska. Men män är tidigt inskolade i koncept som "ära" och att det är coolt med fylleslagsmål och allmänt testikelviftande. Jag å andra sidan tar mycket allvarligt på verkligt våld, I SYNNERHET den som riktas mot mig, oavsett hur ringa det kan verka...
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Ja jösses...

Att använda hot följer en viss ekvation.

Om du tar med dig ett vapen utanför dörren =
En tanke på att dra vapnet =
En tanke på att hota med vapnet =
En tanke på att använda det =
En tanke på att skada någon =
En tanke på att döda någon.

Så i tanken så har du redan tagit ett farligt beslut att döda andra människor.

Att ge en person som dig vapen att vifta med för att du tycker dig vara i behov av i förebyggande syfte det är ju en av anledningarna till att vi har vapenlagar.

Att som samhälle låta individualism stå högt kommer ju även med ett ansvar att låta sig begränsas av kollektivet. Demokrati har även den gränser och de skall inte var flytande oavsett vem som ställer kraven.
 
Top