Lexikon över svensk rollspelsslang

Det här med Kalle Kula är sjukt intressant, det sa vi med - men ursprunget känns höljt i dunkel? Lustigt om det uppstått på en massa olika platser, känns som det borde finnas ett sammanhang?

Att ”morningstara” är en hyfsat bekant term i Indierummet, och betyder att spela igenom något snabbt, med korta scener och aggressiv klippning. Ett spel som vanligtvis tar tre sessioner spelas igenom på en session om det morningstaras, och ett spel som normalt tar fyra timmar bränner man igenom på en och en halv..

Att ”morningstara” är en hyfsat bekant term i Indierummet, och betyder att spela igenom något snabbt, med korta scener och aggressiv klippning. Ett spel som vanligtvis tar tre sessioner spelas igenom på en session om det morningstaras, och ett spel som normalt tar fyra timmar bränner man igenom på en och en halv..
Syftar det på något vis på Jason Morningstar?

1. Grottkomplex är ett väletablerat uttryck jag inte tror fungerar utanför hobbyn.
  2. Kobold för munchkin (verkar mest använts under 80- och 90-tal, hör det sällan numera)
  3. Kakbarheter = Kaka + ätbarheter, kaka som tas med till spelmötet. Använts i vår grupp i 20-25 år.
  4. "Han har lärt sig ta skada på ett bra sätt" – förklaringen till varför någon får fler KP allteftersom de ökar i rang. Används ofta för att beteckna något osannolikt eller inte helt logisk regel.

Syftar det på något vis på Jason Morningstar?
Jepp. The Shab Al-Hiri Roach är tänkt (eller uppfattades åtminstone) som ett spel som kan spelas på en kväll, men det är lygens om man inte morningstarar det hårt. Även andra av hans spel har sådana tendenser, och jag vill minnas att det också kommenterats att han spelar med väldigt aggressiv klippning.

Mitt spelgäng har hållit igång sedan 1980-talet och har en etablerad jargong. Några exempel:
  • Salvo 790: defaultmodellen på SLP:s bil. (Myntades på 1980-talet, inaktuellt idag.)
  • Guggapekkainjektor: valfri maskin med oklart syfte.
  • Cylindroskoprotoflex: valfri framdrivningsmekanism av märkligt slag.
  • Snabbspolning: händelselös, överhoppad tidsperiod i ett äventyr.
  • Äppelkäck [yrkesbeteckning]: Ung, oerfaren SLP.

Blurpa (verb) ”…kan ni andra blirpa, så kan jag berätta för …” Att aktivt be om eller göra så att man inte hör vad som sägs. Till exempel hålla för öronen. Särskilt när hemliga saker ska berättas en ska veta men övriga inte vill/orkar gå ut ur rummet.

Blurpa (verb) ”…kan ni andra blirpa, så kan jag berätta för …” Att aktivt be om eller göra så att man inte hör vad som sägs. Till exempel hålla för öronen. Särskilt när hemliga saker ska berättas en ska veta men övriga inte vill/orkar gå ut ur rummet.

Samma, fast "pluppa" eller "ploppa" hette det hos oss. Ofta inte vara hålla för öronen, utan stoppa in fingrarna och liksom jucka dem in och ut för att dränka ljud och inte bara blockera dem.

"Kalle Kula" verkar äldre än så: https://libris.kb.se/bib/1408839

Hur som helst är det nog inte ett namn som spontanuppstått bland svenska CoC-spelare på 80- och 90-talet.

Vi säger ”blurra” troligen efter att man gör något oskarpt på film för att dölja det, alltså lägger på ”blur”.

”Levla” = använda erfarenhetspoäng för att göra rollpersoner bättre, oavsett om det är ett levelsystem eller inte.

Kobold för munchkin (verkar mest använts under 80- och 90-tal, hör det sällan numera)
Under det tidiga 00-talet vill jag minnas att kobold användes som ett nedsättande ord om unga oerfarna spelare.

Back