[Leviathan] Vad för världskunskap behövs för att spela?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
cov_levi.jpg

Leviathan är ett postapokalyptiskt science fiction-spel som utspelar sig under havets yta efter att människorna flytt ned där sedan jorden togs över av de mystiska maharerna. Mänskligheten beskyddas av GEMA (som jag brukar presentera under parollen "som ett fungerande FN") som patrullerar havsytan mot maharerna, medan företagen har tagit över ruljangsen av vardagslivet nere i havet med kapitalismens alla nackdelar som följd.

Då jag och Calle Odhnoff satt och hamrade ut grunderna till rollspelet hade vi någon form av tanke om att vi ville rota teknologin i någon form av världslogik så vi skrev en hel del om både vardagsteknologi (hur grafenpapper och noder ersatt datorer och nätet) till energi (H-celler har ersatt fossila bränslen såväl som kärnkraft) och, eftersom det är rollspel, vapenteknologi (soniska vapen finns till exempel). Dessutom har spelets värld varit med om två stora omvälvande händelser (i princip ytterligare två världskrig) och även fått ett helt nytt medie- och underhållningslandskap.

Leviathan gavs ut 2014 och det har nu gått över 10 år sedan den släpptes. Jag har nu påbörjat arbetet med de nästa två böckerna: en som ännu är hemlig och sedan Ljusbringarna: Kampen om GEMA som inleder nästa kapitel av Leviathans berättelse. Det är också en nystart som är tänkt att nya spelare ska kunna hoppa in i. Det gör att jag nu sitter och tänker hur jag på mest pedagogiskt kan koka ned all tidigare världskunskap och presentera på bästa möjliga sätt för nya spelare.

Så det för mig fram till följande fråga:

Vad behöver du veta för att dyka in i en annorlunda värld och känna att du har vad som krävs för att spela i den?

Leviathan är en cool värld!

Ger lite känslan av ett rymdspel, fast eftersom det istället är under ytan i ett hav ger det lite andra intressanta möjligheter, och man har inte samma problem med överdrivna avstånd som ett rymdspel kan innebära.

Definitivt värt att kolla in!

Vad behöver du veta för att dyka in i en annorlunda värld och känna att du har vad som krävs för att spela i den?
Spela eller spelleda? För mig är det olika saker.

Men om jag tar det bokstavligt – spela:
  • De stora konfliktytorna i världen, de som alla känner till och har en åsikt om.
  • De uppenbara begränsningarna jämfört med vår värld – vad kommer jag att anta att man kan göra, som person som lever 2026, som man nu inte kan? (som typ: "det finns inget globalt internet, bara lokala små intranät och de är hårt kontrollerade")
  • De uppenbara, stora nya möjligheterna – vad kan alla människor i den här världen, som jag inte kan? (som typ: "alla har AR-brillor och kontinuerlig tillgång till datakraft")
  • Hur är estetiken – vad har folk för kläder, hur är stämningen/känslan? (som typ: "de flesta är klädda i slitstarka arbetskläder av olika slag; den som är lite extra vågad kanske har någon liten pin eller märke ditsytt; däremot uttrycker sig folk gärna med färgstarka och unika frisyrer och skägg" och "det är dunkelt och lowtech på de flesta ställen, mer praktiskt än snyggt, allt är typ byggt hastigt och fokuserar på att funka. Sen har folk spraymålat och satt dit lager på lager med klistermärken och skit, för att göra stället till sitt.")
  • Vad gör rollpersonerna? Hur kommer det sig att de dras in i Veckans Äventyr™? (som typ: "rollpersonerna är anställda vid Särskilda Utredningar-Gruppen (SUG), underställd federala polisen.")
Jag kan komma på mer sen, då fyller jag på. Men bra frågeställning generellt!

Men om jag tar det bokstavligt – spela:
  • De stora konfliktytorna i världen, de som alla känner till och har en åsikt om.
  • De uppenbara begränsningarna jämfört med vår värld – vad kommer jag att anta att man kan göra, som person som lever 2026, som man nu inte kan? (som typ: "det finns inget globalt internet, bara lokala små intranät och de är hårt kontrollerade")
  • De uppenbara, stora nya möjligheterna – vad kan alla människor i den här världen, som jag inte kan? (som typ: "alla har AR-brillor och kontinuerlig tillgång till datakraft")
  • Hur är estetiken – vad har folk för kläder, hur är stämningen/känslan? (som typ: "de flesta är klädda i slitstarka arbetskläder av olika slag; den som är lite extra vågad kanske har någon liten pin eller märke ditsytt; däremot uttrycker sig folk gärna med färgstarka och unika frisyrer och skägg" och "det är dunkelt och lowtech på de flesta ställen, mer praktiskt än snyggt, allt är typ byggt hastigt och fokuserar på att funka. Sen har folk spraymålat och satt dit lager på lager med klistermärken och skit, för att göra stället till sitt.")
  • Vad gör rollpersonerna? Hur kommer det sig att de dras in i Veckans Äventyr™? (som typ: "rollpersonerna är anställda vid Särskilda Utredningar-Gruppen (SUG), underställd federala polisen.")
Jag kan komma på mer sen, då fyller jag på. Men bra frågeställning generellt!

Det här är bra grejer!

Jag tror - förutom det som tidigare nämnts i tråden- att ge en bild av vad personen på gatan vet om omvärlden.

Känner man bara till sin stad, eller vet man vad som händer runtomkring i havet? Hur ser vardagslivet ut?

Vad är man tänkt att spela för typ av rollpersoner? Detta varierar förstås baserat på äventyr, men på ett ungefär, dvs Är man "Svenssons" eller tränade soldater?

Jag menade spela. Jag tänker mig att en spelledare har en högre investeringsvilja att dyka in i texten, medan spelarna ibland kan gå in i ett spel enbart på spelledarens entusiasm. Det är förstås inte alltid så, men tillräckligt för att jag vill underlätta för den typen av ingång.

De stora konfliktytorna i världen, de som alla känner till och har en åsikt om.
Yes! Bra skit. Just i grundreglerna i Leviathan har jag ju fokuserat på att ha så många som möjligt så man själv väljer de man vill ha. Både den hemliga boken och Ljusbringarna. har tydliga narrativa fokus som är tänkt att förmedla en mer specifik upplevelse, så det blir lättare här.

De uppenbara begränsningarna jämfört med vår värld
Det här har jag helt missat så stort tack för den. En sådan där sak som finns i böckerna begravt och som jag säger vid spelbordet, men inte framtryckt i texten, är ju att det inte finns en tillgänglig global kommunikation som internet och mobiltelefoner erbjuder idag. Det borde komma fram tydligare.

De uppenbara, stora nya möjligheterna
Är jobba 16 timmar om dagen för grundläggande kost och logi en möjlighet? I så fall har Leviathan det! Skämt åsido, det är logiskt att ha med. På många sätt finns det ju hur många möjligheter som helst - om du har råd att betala (vilket inte alla har). Jag tror det är den här punkten som främst kommer behöva mest finodling för att få fram i texten.

Hur är estetiken
Det här finns ju etablerat i spelet så det blir mer att flytta det mer synligt.

Vad gör rollpersonerna?
Som jag skrev kommer de här två kommande böckerna att ha mer narrativt fokus vilket innebär att den här biten blir betydligt lättare än approachen i grundreglerna som mer var byggd "Här är världen och tusen olika riktningar man kan göra berättelser. Nu skapar du en bas (btw, du har 24 olika möjligheter!) och väljer vad du vill ha. Go!". Det underlättar betydligt mycket med ett speciellt fokus.

Jag har ju sagt det tidigare, du är fantastisk på strukturer och det här gav mig en bra ryggrad att börja fundera och fokusera kring. Stort tack!

Jag tror - förutom det som tidigare nämnts i tråden- att ge en bild av vad personen på gatan vet om omvärlden.
Känner man bara till sin stad, eller vet man vad som händer runtomkring i havet? Hur ser vardagslivet ut?
I Leviathan hade jag det lite inbyggt i världsskapandet. Vid tre steg av karaktärsskapandet fick du Speldokument med världsinformation:
  • Koncept: När du valde konceptet (yrket) för din karaktär fick du information som var relevant för ditt koncept. Kuggen fick en insikt i knegarens vardag, medan en Skugga fick insikt i det kriminella livet.
  • Åldersklass: Utifrån din ålder fick du en insikt om den historiska kunskapen (en gammal person som genomlidit Terrorns år har ju personligt upplevt det, medan någon som inte ens är vuxen mer har vaga sagofragment av det eftersom det ligger så långt bak i tiden)
  • Härkomst: Slutligen fick man även insikt om den kultur man kommer från och hur den generellt fungerar i Leviathans värld.
Vad jag vill försöka minimera känslan av nu är hemläxa-känslan för spelarna så jag är ute efter att förenkla den processen.

Vad är man tänkt att spela för typ av rollpersoner? Detta varierar förstås baserat på äventyr, men på ett ungefär, dvs Är man "Svenssons" eller tränade soldater?
Som jag skrev ovan till @krank är de två böckerna jag arbetar på nu mer fokuserade narrativt så det blir väldigt lättare än verktygslåde-approachen som Leviathan har där varje spelgrupp i sig skapar sina egna berättelseramar och väljer ur verktyglådan vad de ska använda från boken.

Back