Robert Jonsson
Nothing is True. Everything is Permitted.

Leviathan är ett postapokalyptiskt science fiction-spel som utspelar sig under havets yta efter att människorna flytt ned där sedan jorden togs över av de mystiska maharerna. Mänskligheten beskyddas av GEMA (som jag brukar presentera under parollen "som ett fungerande FN") som patrullerar havsytan mot maharerna, medan företagen har tagit över ruljangsen av vardagslivet nere i havet med kapitalismens alla nackdelar som följd.
Då jag och Calle Odhnoff satt och hamrade ut grunderna till rollspelet hade vi någon form av tanke om att vi ville rota teknologin i någon form av världslogik så vi skrev en hel del om både vardagsteknologi (hur grafenpapper och noder ersatt datorer och nätet) till energi (H-celler har ersatt fossila bränslen såväl som kärnkraft) och, eftersom det är rollspel, vapenteknologi (soniska vapen finns till exempel). Dessutom har spelets värld varit med om två stora omvälvande händelser (i princip ytterligare två världskrig) och även fått ett helt nytt medie- och underhållningslandskap.
Leviathan gavs ut 2014 och det har nu gått över 10 år sedan den släpptes. Jag har nu påbörjat arbetet med de nästa två böckerna: en som ännu är hemlig och sedan Ljusbringarna: Kampen om GEMA som inleder nästa kapitel av Leviathans berättelse. Det är också en nystart som är tänkt att nya spelare ska kunna hoppa in i. Det gör att jag nu sitter och tänker hur jag på mest pedagogiskt kan koka ned all tidigare världskunskap och presentera på bästa möjliga sätt för nya spelare.
Så det för mig fram till följande fråga:
Vad behöver du veta för att dyka in i en annorlunda värld och känna att du har vad som krävs för att spela i den?