Lever du upp till nörd/rollspelare stereotypen ?

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,876
Location
Barcelona
  • Skäggig
  • Plugghäst
  • Väldigt oatletisk; står fullkomligt kallsinnig inför idrott och ser jocks som mina naturliga fiender
  • Mild autismspektrumpersonlighet
  • Gillar fantastik och tevespel
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag läser vad ovanstående personer har skrivit och det berör intressanta aspekter .

En fråga som lyfts i mitt sinne är kan man vara nörd utan att vara NÖRD eller kan man vara nörd utan att man själv eller andra inser att man är nörd ?

Jag har en barndomsvän och hen klassar in på 100% på x-nörd . Hen har ett enormt musikintresse och vet i princip allt om vilket år iron maiden spelade in just DEN där plattan och vad studion hette och vad producenten hette och hur många studiotekniker som var närvarande och att det minsann finns en limiterad japanpress version med 2 extra låtar osv osv

Hen är oxå peronlighetsnörd då hen är extremt kufisk och kan säga och agera på väldigt underliga sätt som inte har nå. relevans till situationen hen befinner sig i . Hen har också en etablerad autistspektrat diagnos bor i föräldrarnas källare och har varit sjukskriven och inte jobbat på över 16 år sen hen var med om en i hens ögon incident på sitt tidigare jobb .

Hen är nördkulutur-nörd då hen spenderar tusentals kronor på lp-skivor och musikutrustning + att hen är super engagerad i olika mmorpgs mm mm

Nu till saken hör det att hen inte kallar sig själv nörd eller att hen inte är medveten om sin nördighet och hen anser att det är inget som helst underligt eller kufiskt med sitt beteende eller att bo hemma vid 37 års ålder osv .

Det är även så att andra på orten inte heller kallar hen nörd eller ens nämnt att hen är nördig ist är hen oerhört populär och alla vill umgås med hen och festa med hen .

Hens upptåg och kufiska beteende har blivit en del av hens charm och då mycket av umgänget på orten centrerar kring alkohol så har hens kufiskhet blivit något som man ser som roliga fylleupptåg.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
För att förklara lite av hens beteende och upptåg.

Hen är hårdrockare och en gång så sa hen att hen gillade nån hip-hopp låt varpå en annan vän sa att det passar sig ju inte för en hårdrockare och då gick hen ut på balkongen och började gråta och sa att vi mobbade hens musikintresse och hen gick x-antal mil hem och pratade inte med oss på ett halvår.

Hen var på en ame-enhet där en arbetsledare sa till hen att hen minsann fick lyfta på rumpan och va lite produktiv och hen sa inget utan gick upp i omklädningsrummet och tömde sitt skåp gick hem och isolerade sig i ett års tid .

Vi var på fest hos en kvinnlig bekants mor och det är första gången vi träffar modern och hen sätter sig och berättar för vår kvinnliga bekants moder om hur härligt det är med mogna damer och stora bröst och håriga fiffis .

Vi var på en stadsfestival och hen klär av sig helt naken och vandrar runt med snabeln slängades mellan benen inför shockerade barnfamiljer .

Hen frågade en tjej om hon var rakad och hon sa ja varpå hen sliter av sig skägget och skriker att hon ska klistra på det på fiffin .

Hen var på en konsert fick ett ryck och betalde 13;000 i taxi för att åka hem .

Helt spontant flyttade hen till Filippinerna ett halvår .

Folk på orten ser bara det här som roliga upptåg som hen har för sig det är bara hen liksom hen är så där det är våran hen det .
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
För att förklara lite av hens beteende och upptåg.

Hen är hårdrockare och en gång så sa hen att hen gillade nån hip-hopp låt varpå en annan vän sa att det passar sig ju inte för en hårdrockare och då gick hen ut på balkongen och började gråta och sa att vi mobbade hens musikintresse och hen gick x-antal mil hem och pratade inte med oss på ett halvår.

Hen var på en ame-enhet där en arbetsledare sa till hen att hen minsann fick lyfta på rumpan och va lite produktiv och hen sa inget utan gick upp i omklädningsrummet och tömde sitt skåp gick hem och isolerade sig i ett års tid .

Vi var på fest hos en kvinnlig bekants mor och det är första gången vi träffar modern och hen sätter sig och berättar för vår kvinnliga bekants moder om hur härligt det är med mogna damer och stora bröst och håriga fiffis .

Vi var på en stadsfestival och hen klär av sig helt naken och vandrar runt med snabeln slängades mellan benen inför shockerade barnfamiljer .

Hen frågade en tjej om hon var rakad och hon sa ja varpå hen sliter av sig skägget och skriker att hon ska klistra på det på fiffin .

Hen var på en konsert fick ett ryck och betalde 13;000 i taxi för att åka hem .

Helt spontant flyttade hen till Filippinerna ett halvår .

Folk på orten ser bara det här som roliga upptåg som hen har för sig det är bara hen liksom hen är så där det är våran hen det .
Fast det här är ju en perosn som behöver någons slags NPF utredning, inte en nörd.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Fast det här är ju en perosn som behöver någons slags NPF utredning, inte en nörd.
Alltså hen uppvisar ju flera drag av vad som stämmer överens med vad som skulle klassificeras som en nörd .

Autistisk diagnos

Bor hemma efter 30+

Kufiskt betende

Obsession över ett smalt och väldigt specifikt intresse i detta fall musik en viss subgenre av en genre av musik .

Totalt socialt missanpassad och förstår inte sociala tabun och koder



Vad jag tänkte kring hen är iom att hen aldrig blivit konfronterad av sin omgivning eller familj så har hen inte behövt rannsaka sig själv och se på sitt beteende utifrån och således aldrig behövt reflektera över om hens beteende är misanpassat och om hen är en nörd eller ej .

Hens föräldrar möjliggör också hens livsstil genom att låta hen vid 37års ålder bo hemma gratis och fungera som hens butler/chaufför och hens husa och kock .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Hen uppfyller också andra kriterier som skulle få mig att klassa hen som en nörd .

Hen levde i princip under flera år online i WOW och gick endast ut för att dricka alkohol , hen grottar ofta ner sig i olika mmorpgs och går all in .

Hen samlar på Magic kort o h köper dessa bulkvis , alltså hen kan köpa 100 kg Magic kort åt gången

Hen samlar på garbage pail kids och andra 80-tals pop culture prylar

Så jag skulle nog klassa hen som en nörd som är oblivious om sin egen nördighet .

Sen att hen har en massa beteende för sig som skulle få en neuropsykolog att gråta av lycka tar ju inte bort från det fakta att hen är nörd .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vad jag är inne på här är att kan du leva i nån sorts bubbla där du förnekar din inre nörd eller inte är medveten om din nördighet eller har nörd shame så du döljer din nördighet ?

Jag hade en annan vän som jag brukade spela rollspel med och hen var akademiker, hade ett akademiskt yrke , såg nördig ut till utseendet och var nördig i sitt beteende .

Hen samlade på serietidningar och Fenixtidningar , hen spelade dataspel och figurspel och brädspel och rollspel , Magic .

Hen var obsessed över White Wolf och speciellt Vampire och samlade på allt White Wolf hade gett ut .

Hen hade också en massa skumma beteenden för sig som att hen inte körde bil utanför staden hen bodde och massa konstiga olater när det kom till mat mm mm

Jag skulle klassa hen som en 100% nörd men jag minns en gång när jag sa något i Still med oss nördar och hen blev irriterad och sa vadå oss ?
Räkna inte in mig där , jag är ingen nörd .

Varpå jag blev helt ställd och tänkte är hen så oblivious inför sin egen nördfaktor.

Sedan har vi även andra sidan på spettet där nån kan vara en total nörd men det inte uppfattas så av omgivningen .

Jag hade en annan vän som var väldigt atletisk , sportade, var med i fotbolls och hockeylaget och skulle nog kunna beskrivas som en jock . Hen var populär bland tjejerna och hade alltid flickvän och hade massa kompisar och var bjuden på alla fester ,hen var lite av grabben alla tjejer vill ha och alla grabbar vill va men till saken hör att hen var en mega nörd av rang , hen spelade klassiskt piano , byggde legodioraman över slaget vid helms klyfta , hen älskade rollspel , hen smidde egna svärd och byggde pilbågar och sydde lajvkläder men om du såg på hen utifrån och hur hen förde sig och talade och vilka hen omgav sig med skulle du aldrig kunnat gissa att hen var en nörd . Det var inte heller att hen dolde det men hens aura gav helt enkelt inte ifrån sig nörd signaler
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
MODERERING

Vad sägs om att vi nöjer oss med att berätta om oss själva och vår egen nördighet, och inte berätta om den eventuella nördigheten hos andra människor?
Nu är ju ingen person namngiven eller uthängd så ser inte riktigt skadan skedd men fogar mig till vad mod säger
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Jag tror det är väldigt stor skillnad i hur mycket självreflektion man ägnar sig åt. I vissa kretsar -- jag törs säga akademiska och medelklassiga sådana -- finns en norm som är mer psykologiserande och självupptagen än i andra.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Jag tror det är väldigt stor skillnad i hur mycket självreflektion man ägnar sig åt. I vissa kretsar -- jag törs säga akademiska och medelklassiga sådana -- finns en norm som är mer psykologiserande och självupptagen än i andra.
Fast i riktigt ängsligt medelklassiga kretsar bör man förstås inte prata om sig själv heller. Min ängsliga medelklassighet sparkar bakut åt allt utfläkande av och koketterande med den egna personlighetens små egenheter i den här tråden.

(Ska man vara riktigt ängslig medelkass får man bara säga något om sig själv med någon form av tillkämpad ironisk självdistans, alltså.)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Nu är ju ingen person namngiven eller uthängd så ser inte riktigt skadan skedd men fogar mig till vad mod säger
Hej! Vill bara påminna om regel 9, som bland annat säger "svara inte på moderationen i tråden där den postades."

Jag är lite extra vaksam på detta, då det har hänt att sådana kommentarer fått trådar att spåra ur.

Ditt inlägg är inte ett sådant, men jag vill inte att modereringar besvaras i tråden där de görs. Om behov finns, kan man ta upp modereringen i rollspel.nu-forumet.

Sorry att vara så fyrkantig, men jag vill inte släppa på detta ens litegrann, då detta kan ställa till det framöver om bråk skulle uppstå.

Tack för er uppmärksamhet.

MVH

Fyrkants-Magnus
 

Lawgiver

Veteran
Joined
6 Nov 2001
Messages
49
Location
Linköping
Kampsportande och social yrkesmilitär som inte är särskilt akademisk. Småbarnsfar som gillar dataspel, mc-körning och cigarrer. Jag nördar dock ner mig rejält i saker som jag gillar och jag har kontaktlinser. I gymnasiet var jag 100% Nintendo och rollspelsnörd men värnplikten fick mig att komma ut i världen, börja träna och bredda mina intressen.
 

lilonjo

Veteran
Joined
28 Sep 2016
Messages
73
Jag tänker att stereotypen kanske också har ändrats genom åren. Från början kanske det var en ingenjör/student med intresse av datorer mm för att sen gå mer åt emo svartklädd estet/drama-hållet med white wolf’s intåg.
Jag tänker mig också att medvetenheten om den egna subkulturen har växt från 70/80-talets dagar. När jag började spela var det för att det var en kul sysselsättning, jag reflekterade inte till en början över om jag var del av en kulturell strömning.
För mig är en klassisk nörd en som mest intresserar sig för ”fulkultur” av olika slag och grad. Men jag använder också begreppet för att beskriva en person med ett djupt intresse i något smalt ämne. Jag är nog både lite av en nörd och en x-nörd.
Mitt liv kan delas in i en serie av perioder med särintressen jag har gått ”all in” i. I någorlunda kronologisk ordning har det varit:

Litteratur
Serier
Modeller
Rollspel
Mytologi
Filosofi
Psykologi
Alkohol
Friluftsliv
Backpacking
Film
Buddism
Bergsbestigning
Klippklättring
Isklättring
Styrketräning
Matlagning
Sex
Cannabis
TV-serier
Rollspel igen

Många av mina intressen har varit klassiskt nördiga men inte alla, nu är jag tillbaka i någon form av rollspelsträsk men det kommer nog att övergå i något annat i sinom tid, kanske trädgårdsodling/självhushållning. Jag har gått från extremer när det kommer till olika intressen och oftast när jag bytt fokus faller det jag lämnat helt bort. Men de klassiskt nördiga grejerna har ändå följt med på något sätt. Jag är inte närsynt, har varierande grader av skäggighet (men väldigt sällan helt renrakad), går mest klädd i arbetskläder tror jag, den enda utan akademisk utbildning i min familj, jobbar som knegare till sjöss, är lite trött på och ointresserad av superhjältar, vill vara coolare/nörd-kreddigare än jag är, har fru (nördig fast på annat vis än jag) och barn, gillar film även om jag aldrig hinner se någon så det blir mest tv-serier vilket min fru öppnade mina ögon för, älskar queer-kultur, lagom tjock, lugn och ganska introvert, men kan tappa fattningen av vissa typer av stress, gillar sci-fi och fantasy, har nästan inte tid för någonting, ogillar internet, svårt beroende av internet. Så jag känner mig nog ganska nördig även om jag aldrig känner att jag går djupt nog in i min fulkulturella/klassiska nördintressen.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Jag är nörd—i ordets fanatiska bemärkelse—inom flera olika områden. Men osäker på hur mycket andra standardnördiga saker som passar egentligen. Jag har väldigt svårt för kommersiell "nördkultur", som att fira fjärde maj som någon sorts högtid eller köpa svindyra pryttlar med namnkunniga tryck.
 
Top