Lever du upp till nörd/rollspelare stereotypen ?

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,707
Location
Göteborg
Det intressanta är väl att jag inte skulle kalla en fotbollssupport för fotbollsnörd, så det finns fortfarande en inramning kring vilka intressen som definieras som nördiga.
En fotbollsnörd är någon som har benkoll på statistiken, vet vem som vann Premier League 86, vem de spelade mot, hur många mål som gjordes och av vem, och har åsikter om olika coachers taktiker. Typ. Det är något annat än att vara supporter.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,660
Location
Värnhem, Malmö
I det här fallet upplever jag att "nörd" används som kortform för den subkultur som existerar kring ett vagt konglomerat av rollspel, datorspel, tecknade serier, anime, brädspel, och så vidare. "Sånt man kan bilda en Sverokförening för", typ. Men det är intressant att se vad som läggs in i begreppet: är rollspelaren/nörden en älskare av obskyr kultur, eller tvärtom någon som är torsk på de mest lättillgängliga och inkomstbringande filmerna och serierna man kan hitta? Uttrycks hans (för det verkar vara osagt) nördighet genom att vara en straight-laced kamrerstyp eller obskyrt subkulturell?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
En fotbollsnörd är någon som har benkoll på statistiken, vet vem som vann Premier League 86, vem de spelade mot, hur många mål som gjordes och av vem, och har åsikter om olika coachers taktiker. Typ. Det är något annat än att vara supporter.
Ok, som jag nämnde tidigare så är jag ointresserad av sport (följer inte OS, Hockey/Fotbolls VM etc etc.) så jag reflekterade inte ens över att detta var två olika grupperingar, men självklart är det så.

Just fotboll är kanske ett dåligt exempel, men ta vilken annan sport som helst. Man har ju iofs hört benämningen "sportfåne", men annars minns jag inte alls sportintresserade som "nördar" från när man själv gick i skolan. För att vara nörd så tänker jag att man måste hålla sig inom en viss typ av hobbys som anses lite udda/obegriplig av den stora massan. Att man t.ex. sällan hör något nedsättande om datornördar numera kanske beror på att IT/digitalisering idag är mainstream?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,217
Just fotboll är kanske ett dåligt exempel, men ta vilken annan sport som helst. Man har ju iofs hört benämningen "sportfåne", men annars minns jag inte alls sportintresserade som "nördar" från när man själv gick i skolan.
Samtidigt har begreppet ändrats över tiden. För 20-30 år sedan var det mer synonymt med det många talar om här - nidbilden av en person med lite mer intellektuella popkulturella intressen än bara coola band. Idag å andra sidan finns visserligen den nidbilden kvar (typ Sheldon Cooper som inte är en särskilt gammal skapelse) men också en breddad definition, huvudsakligen pga fantastikens popularisering vilket gjort ordet mer mainstream även i allmänhet. Jag som då håller lite koll på fotboll har hört ganska många människor i tyckarbranschen runt sporten beskriva sig själva som just fotbollsnördar helt utan ironi.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,707
Location
Göteborg
Ja, det finns ju två helt olika morfem här. Dels har vi "nörd" som efterled till valfritt ämnesområde. Fotbollsnörd, datanörd, historienörd, knypplingsnörd, ölnörd, och så vidare. Vissa sammanslagningar är vanligare än andra. Här är det bara en lite starkare version av "intresserad". Med detta följer inga andra sociala stereotyper.

När ordet används ensamt, dock, när någon inte är "X-nörd", utan bara "nörd", då kommer vi in på hela familjen av serietidningar, mammakällare och socialfobi. Och det är väl det ordet vi talar om. Man är inte nörd bara för att man är fotbollsnörd, liksom.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,660
Location
Värnhem, Malmö
När ordet används ensamt, dock, när någon inte är "X-nörd", utan bara "nörd", då kommer vi in på hela familjen av serietidningar, mammakällare och socialfobi. Och det är väl det ordet vi talar om. Man är inte nörd bara för att man är fotbollsnörd, liksom.
Och även där får man nog göra en uppdelning mellan kategorin "nördkultur" och bristande social kompetens. Det ena förutsätter ju inte det andra.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,217
Och även där får man nog göra en uppdelning mellan kategorin "nördkultur" och bristande social kompetens. Det ena förutsätter ju inte det andra.
Nej, och klassisk nördkultur är idag på många vis otroligt mainstream och konsumeras av många som verkligen inte är "nördar".
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Och även där får man nog göra en uppdelning mellan kategorin "nördkultur" och bristande social kompetens. Det ena förutsätter ju inte det andra.
Tre separata men besläktade betydelser:
1. X-nörd (väldigt intresserad och kunnig om X)
2. Nörd som personlighet/social typ
3. Nördkultur (fantasy, superhjältar, rollspel, etc)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag ser uppdelningen

x-nörd (person extremt intresserad och kunnig om x)

Nörd som personlighetstyp.

Nördkulturs nörden (rollspel , dataspel , film , superhjältar , serier mm mm

Jag tycker dock att det är svårt att klassificera på detta sättet då dom 3 kategorierna ofta spiller över i varandra ...

Nörd-Culture nörden som älskar serier och dataspel och superhjältar kan samtidigt och ganska ofta ha relativt många drag ifrån personlighetstyp-nörden så som social akwardness , asocial , bokstavskombinationer mm mm och även besitta drag ifrån x-nörden då hen har lärt sig varenda detalj om marvel-universe eller varenda regel i DnD utantill eller nått annat som som hen är intresserad av .
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Ja, det finns ju två helt olika morfem här. Dels har vi "nörd" som efterled till valfritt ämnesområde. Fotbollsnörd, datanörd, historienörd, knypplingsnörd, ölnörd, och så vidare. Vissa sammanslagningar är vanligare än andra. Här är det bara en lite starkare version av "intresserad". Med detta följer inga andra sociala stereotyper.

När ordet används ensamt, dock, när någon inte är "X-nörd", utan bara "nörd", då kommer vi in på hela familjen av serietidningar, mammakällare och socialfobi. Och det är väl det ordet vi talar om. Man är inte nörd bara för att man är fotbollsnörd, liksom.
Det är andra gången i den här tråden som jag lär mig något nytt. Visste inte att begreppet "nörd" betydde något utan en koppling till ett mer specifikt område. Jag förutsatte att begreppet "nörd" i den här tråden var kopplat till rollspels-nörd, inte något generellt "nörd"-begrepp.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jag ser uppdelningen

x-nörd (person extremt intresserad och kunnig om x)

Nörd som personlighetstyp.

Nördkulturs nörden (rollspel , dataspel , film , superhjältar , serier mm mm

Jag tycker dock att det är svårt att klassificera på detta sättet då dom 3 kategorierna ofta spiller över i varandra ...

Nörd-Culture nörden som älskar serier och dataspel och superhjältar kan samtidigt och ganska ofta ha relativt många drag ifrån personlighetstyp-nörden så som social akwardness , asocial , bokstavskombinationer mm mm och även besitta drag ifrån x-nörden då hen har lärt sig varenda detalj om marvel-universe eller varenda regel i DnD utantill eller nått annat som som hen är intresserad av .
Så när "nörd" förr i tiden betydde något dåligt, kan idag "nörd" anses närmast som en halvhjärtad komplimang tänker jag, eller iaf i vissa av dessa kategorier (knappast personlighetstypen nerd, eller?).

Är det förresten personlighetstypen som tråden är tänkt att diskutera? Då bör jag antagligen revidera min beskrivning längre upp i tråden :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,549
På tal om specialintressesnördar. Jag har en kollega och vän som är en total sticknörd. Hon stickar på fritiden, på luncherna, på fikarasterna och om arbetsuppgifterna tillåter även under arbetstid. Hon hänger på stickforum, lyssnar på stickpoddar, går på stickcafé, åker på stickhelger och garnmässor både i Sverige och utomlands. Hon stickar kläder till släkt och vänner och klär sig gärna i egenstickade kläder. En stor del av hennes nöjesbudget går så vitt jag kan förstå till garn och annat stickrelaterat. På senare tid har hon även utvidgat hobbyn till att spinna och färga garn. Det är högst fascinerande att vad jag trodde var en stillsam sysselsättning för äldre damer kunde vara nästintill en livsstil.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Så när "nörd" förr i tiden betydde något dåligt, kan idag "nörd" anses närmast som en halvhjärtad komplimang tänker jag, eller iaf i vissa av dessa kategorier (knappast personlighetstypen nerd, eller?).

Är det förresten personlighetstypen som tråden är tänkt att diskutera? Då bör jag antagligen revidera min beskrivning längre upp i tråden :)
Det är konceptet nörd som helhet jag syftar på känns det som ...

jag har aldrig tidigare reflekterat över olika kategorier inom nördighet utan jag har alltid sett en nörd som en person besitter egenskaper några eller alla ifrån kategorierna x-nörd , nörd culture nörd och personlighetstyps-nörd där dessa blandas samman till en formel som nörden består av.

Och frågan bli då således hur många av dessa egenskaper så som x-nörden (specialkunskap inom ämne x) .

Nörd-Culture nörden ( seriesamlande , dataspelande , rollspelande , läsande av fantasy literatur , Legobyggande , samlande av turtlesgubbar , figurspelande , brädspelande mm mm )

Personlighetstypsnörden (asocial , geeky , socialt akward , bor i mammas källare , neckbeard , faller in på autistspektrat, övervikt , glasögon , udda klädstil mm mm

Stämmer in på just var och en enskild individ av oss ,hur många av dessa stereotypa drag kan man bocka av ?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,217
Jag har en kollega och vän som är en total sticknörd.
Sinnebilden av en nörd :). På allvar menar jag att det är faktiskt är rätt befriande att nördbegreppet sätts även på den typen av personer. Olika människor har sina intressen - ibland i ganska extrem form. Att det får lov att bejakas och inte ses som kufigt är en positiv utveckling, särskilt för oss "originalnördar".
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,549
...inte ses som kufigt...
Fast i det här fallet ses det som kufigt av andra kollegor, just eftersom det är ett så brinnande och samtidigt ganska udda intresse. Därför tycker jag också att det funkar att säga sticknörd. Jag upplever inte att någon med ett brinnande intresse för något "vanligare", till exempel idrott, uppfattas som kufig på samma sätt. Därför skulle jag inte heller kalla någon för en idrottsnörd.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Det är konceptet nörd som helhet jag syftar på känns det som ...

jag har aldrig tidigare reflekterat över olika kategorier inom nördighet utan jag har alltid sett en nörd som en person besitter egenskaper några eller alla ifrån kategorierna x-nörd , nörd culture nörd och personlighetstyps-nörd där dessa blandas samman till en formel som nörden består av.

Och frågan bli då således hur många av dessa egenskaper så som x-nörden (specialkunskap inom ämne x) .

Nörd-Culture nörden ( seriesamlande , dataspelande , rollspelande , läsande av fantasy literatur , Legobyggande , samlande av turtlesgubbar , figurspelande , brädspelande mm mm )

Personlighetstypsnörden (asocial , geeky , socialt akward , bor i mammas källare , neckbeard , faller in på autistspektrat, övervikt , glasögon , udda klädstil mm mm

Stämmer in på just var och en enskild individ av oss ,hur många av dessa stereotypa drag kan man bocka av ?
En annan parameter som är intressant är "tid". Dels utifrån att det kanske är just hur mycket tid man avsätter för sin hobby som skapar x alt. kulturnörden och som gör att omvärlden klassar personen som en nörd. Sticknings-exemplet ovan är ju t.ex. väldigt bra beskrivning av detta. När man lägger så mycket tid på en hobby att omvärlden börjar reagera så kommer nörd klassningen. Om man tar bort tids-parametern så tänker jag snarare att personen är väldigt kunnig inom sin hobby (och ev. en x-nörd)

Tid är också intressant utifrån att man kanske bara är nörd under en begränsad tid i sitt liv. För mig höll jag på mycket med datorer och rollspel i yngre tonåren, men sen fick de konkurrens av moped. Senare gick jag tillbaka till datorer och rollspel, sen fick det konkurrens av krogen och mindre och mindre tid gick att lägga på dessa intressen. Nu har man jobb och familj så nu spelar jag tyvärr nästan aldrig varken datorspel eller rollspel. Jag hinner inte vara X-nörd :)

Personlighetstypsnörden kanske är mer något som i olika grad följer med under livet?

Är förresten alla nörd-typerna accepterade idag? Jag skulle själv tro att det socialt accepterade främst är kulturnörden och X-nörden. Att ha personlighetstypen nörd är fortfarande något som ger en negativ klang?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,660
Location
Värnhem, Malmö
"Kufigheten" är också lite hönan och ägget. Å ena sidan: om man har svårt att navigera det sociala spelet är det nog större chans att man istället fokuserar på att bli bra på något specialintresse. Å andra sidan: man kan vara en helt normalfungerande individ som har väldigt udda intressen, vilket likafullt kommer att göra att man blir ansedd som lite kufisk eftersom man har färre beröringspunkter med de flesta man träffar. Om jag sitter och diskuterar inuitiskt hantverk med de två-tre andra personer jag känner som intresserar sig för det kommer vi nog att framstå som kufiska av en lyssnande part, oavsett hur välfungerande vi är i övrigt.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,986
Location
Ett häxkräl
Att ha personlighetstypen nörd är fortfarande något som ger en negativ klang?
Delvis, ja, men inte bara. När jag växte upp talade man inte (så mycket, eller alls?) om nördar, man talade om töntar. Och ingen (vettig person) vill idag vara eller bli kallad för "tönt", medan rätt många kallar sig själva "nördar", tom med viss stolthet.

En gång tror jag dock att ordet nörd var nästan lika negativt laddat som tönt (någon sa det bra ovan): en nörd var en försagd, socialt klumpig/ensam kille, en tanig glasögonorm som ägnade sig åt datorer eller slikt istället för föregivet sunda saker som att jaga bollar eller tjejer. Men det fanns en sak till: en nörd, som den arketypiska "datanörden", var smart. Detta är fint fångat i ett avsnitt av Simpson där Milhouse en gång blir kallad nörd och protesterar vildsint: "Jag är ingen nörd - jag är inte smart!" (fritt ur minnet). Det som hänt sedan 80-talet är att vi nördar har lyckats använda det här med smartheten till att erövra ordet "nörd" och göra det till något betydligt mer positivit laddat än det ursprungligen var. Nu kan vi stolt skylta med våran nördighet, för i det ligger att vi är smarta, vilket ju är coolt och sexigt.

Jag tror man här kan jämföra med en språkiga vandring ord som "bög" också har genomgått de sista årtionenda.
 
Top